colombo230 Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg er ute etter å dempe lyden på PC'en min uten at det skal koste skjorta. Det som irriterer er den konstante susinga, ikke bråket fra harddisken når den skriver (har en Seagate Barracuda 7200.7 160 GB). Hva er det som først og fremst forårsaker denne susinga? Er det CPU-vifta eller PSU-vifta eller er de like ille? Jeg ønsker helst at det ikke skal koste mer enn 500 kr, å få en litt mer stille pc. Jeg overklokker ikke, så det skulle jo tilsi at jeg ikke trenger så kraftig(e) vifte®... Har altså en CPU-vifte, en PSU-vifte og to harddisker. I tillegg har jeg et Geforce2 GTS kort som ikke er overklokket. Er vel en liten vifte på det også da regner jeg med, uten at jeg tror det er det som er problemet. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Første bud er å finne ut hva som lager lyd, og da må du nesten bare prøve deg frem. Napp ut vifter osv. Ikke kjør uten CPU-vifte lengre enn nødvendig, bare så lenge at du kan høre om lyden forsvinner. Du kan også stoppe viften med fingeren, bare pass på at du ikke kommer borti bladene. Plugg ut harddisker, skjermkort, evt vifte på northbridge, sjekk om det er strømforsyningen osv... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 HDDer pleier å lage en høyfrekvent hvinelyd, ikke susing. Det kommer vel som regel fra viftene. Leste i en artikkel at det kommer hvis luften går gjennom masse små hull, som ved kabinettvifter og luftehull i selve kabinettet. Prøv å åpne PCen og bruk øret til å høre sånn ca. hvor lyden kommer fra. har hørt at det skal hjelpe med å legge et ark foran øret, altså et helt vanlig A4-ark. Hjalp ikke her, men det er verdt et forsøk Lenke til kommentar
colombo230 Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Det er nok ganske så sikkert PSU-vifta (det er vel den som pleier å bråke mest vanligvis på en ikke-overklokket PC?). Hva gjør jeg ? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Hvis det er den, så kjøp ny kjøler... edit: trodde det sto CPU, var litt kjapp der. PSU-vifta kan du bytte ut med en mer stillegående vifte. Husk at garantien ryker da. Endret 11. november 2003 av RikkyRally Lenke til kommentar
Blib Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Det er nok ganske så sikkert PSU-vifta (det er vel den som pleier å bråke mest vanligvis på en ikke-overklokket PC?). Hva gjør jeg ? Hvis det er den kan du enten åpne den og bytte ut viftene med noen andre. AFAIK så mister du da garantien på den iallefall. Husker ikke om det var noe mer. tror det var litt farlig også? Ellers så kan du kjøpe helt ny. Er en kjekk ting å gjøre hvis du har en ganske sliten PSU og planlegger å oppgradere hele PCen snart for en stor sum penger. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 seagate disken er en av de stilleste som er å oppdrive så den kan du utelukke. Lytt på skjermkortvifta og chipsetvifta, de lager ofte sterk lyd. Ellers er det som det blir sagt her PSU som pleier å bråke mest. Lenke til kommentar
colombo230 Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Når du snakker om "den" mener du da power supply'en? At jeg skal kjøpe ny Power Supply med innebygget vifte? Har en 800 Mhz Duron, med 256 MB SDRAM, så det kan hende jeg kjøper meg noe nytt snart. Men til mitt bruk fungerer det forsåvidt utmerket (spiller ikke spill). Hvilken PSU bør jeg isåfall vurdere? Har et Aopen midi-kabinett. Endret 11. november 2003 av colombo230 Lenke til kommentar
Bestemor Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Chieftec sin PSU på 360w gjør nytten, og den er billig Edit: 420kr på mplex nå Endret 11. november 2003 av Bestemor Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 pleier ikke chieftec å være litt høylydt ? Lenke til kommentar
Bestemor Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Ikke min i hvert fall *grin* Lenke til kommentar
snole Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 pleier ikke chieftec å være litt høylydt ? Var borti en Chieftech 300 Watts PSU. Den bråkte no inni granskauen, helt til vi koblet vekk den ledningen som kommer fra PSU og var plugget på hovedkortet. (Gul/Sort). Da begynte vifta å bli stille. Jeg åpnet PSU'en og observerte at viften hadde 2 sett med ledninger. Den ene kom fra noisekillerkortet inni PSU'en (Rød/Sort), og den andre gikk ut av PSU'en. Så det virker som om den andre (Gul/Sort) er ment for f.eks viftestyring eller noe. Er den plugget inn på hovedkortet så går vifta på maks, hele tiden. Og bråker dermed maks. Lenke til kommentar
Star Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Jeg også har en Chieftec 360w ( bråker ca. ingenting ) 420,- mpx 450,- komplett ellers kan du jo ta en titt på 3dfxcool`s eller microplex`s psu`er, men de er dyrere. Har selv et Gainward GTS kort.. og det bråker.. gaaanske bra også Cpu vifte? Gjør som de sier, stopp og hør. Kvitt deg med det som bråker. Rolig cpu vifter får man til 200,- eller no, skjermkort kan du byttes vifte på 50-150,- eller du kan skifte PSU ( evnt. skifte vifte selv:)) Star* Lenke til kommentar
It's me Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 PSU-vifta kan du bytte ut med en mer stillegående vifte. Husk at garantien ryker da. Min enermax vifte hadde ikke noe klistremerke som ryker hvis jeg åpner cpu. Jeg brukte en vanlig 80*80mm vifte. Ledningen lot jeg gå samme vei som ledningene som går ut fra cpu, og koblet den til hovedkortet. Lydløst, og jeg har ikke brutt garantien, for jeg kan sette den orginale viften på hvis jeg ønsker. Lenke til kommentar
colombo230 Skrevet 22. november 2003 Forfatter Del Skrevet 22. november 2003 Hva er dette med chipsett-vifte? Har alle hovedkort dette? Kan ikke finne noen vifte som sitter festet til hovedkortet mitt...Men jeg har nå stoppet både CPU-vifta, PSU-vifta og grafikkkort-vifta, og selvom det ble stillere når jeg gjorde dette systemet fremdeles en suse-lyd. Er dette nødt til å være en chipsett-vifta da? Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Hva er dette med chipsett-vifte? Har alle hovedkort dette? Nei, ikke alle. Hvilket hk har du ? Lenke til kommentar
colombo230 Skrevet 22. november 2003 Forfatter Del Skrevet 22. november 2003 (endret) Har et Aopen AK33. Her er en link til kortet også. Endret 22. november 2003 av colombo230 Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 (endret) Da kan du utelukke chipset vifta (for det har du ikke) Endret 22. november 2003 av tigerdip Lenke til kommentar
colombo230 Skrevet 22. november 2003 Forfatter Del Skrevet 22. november 2003 Javel. Hva kan være årsaken til susinga da? Lenke til kommentar
fondus Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 (endret) Det jeg har gjort for å støydempe min Pc totalt (det eneste jeg hører nå er min Seagate Barraquda VI) er: * kjøpte tbred b 1700+ (44W +/-) og volcano 7 @ 5V * Tok av begge kabinettdører * Tok ut begge viftene av PSU og tok av dekselet sånn at det iallefall blir litt lufting * Slår av viften foran harddisken når jeg er i samme rom * Gjorde dette med harddisken min (ja vet det ser stygt ut, trenger ikke komentere det). Det var faktisk noe helt sinnsykt så mye mindre støy det ble når den ikke lagde vibrasjoner i hele kabinettet. * Fjerna NB-vifte og satte på Zalaman NB-ribbe Til opplysning så har en kamerat (som er hardcore gamer ) ASUS GF2GTS og han kjører uten vifte, i følge han fungerer det stabilt. Denne moddinga er meget effektiv og koster lite Endret 22. november 2003 av fondus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå