Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vasken tett, men på en merkelig måte.

Anbefalte innlegg

Hei,

Mens samboeren min dusjet hørte jeg en "blupp blupp" lyd fra kjøkkenet og da jeg gikk bort til kjøkkenet var kummen fylt nesten helt opp med et skittent og litt illeluktende vann.

Kjøkkenvasken har ikke vært antydning til tett tidligere, så det virker for meg som vannet fra etter eller annet sted har gått feil vei. Vannet vil heller ikke gå ned og jeg har tatt det ut med en bøtte.

Er det noen som vet hva som har skjedd og hva jeg kan gjøre med det?

Må rørlegger kontaktes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det, husker ikke ordet, overløpsvann(?) fra et annet sted som gjør det. Det er vann under trykk fra et annet sted som kommer opp på kjøkkenet rett og slett. Tror det er lurt med rørlegger ja.

Det har skjedd at folk har fått oversvømt badene med bæsj pga at kloakksystemet har tullet seg til :D

Lenke til kommentar

Da er det, husker ikke ordet, overløpsvann(?) fra et annet sted som gjør det. Det er vann under trykk fra et annet sted som kommer opp på kjøkkenet rett og slett. Tror det er lurt med rørlegger ja.

Det har skjedd at folk har fått oversvømt badene med bæsj pga at kloakksystemet har tullet seg til :D

Damn. Blir dyrt med rørlegger. Ikke noe jeg kan fikse selv enkelt?

Lenke til kommentar

Bor du på Østlandet/Sørlandet?

Mye regn?

Ja bor på østlandet. Men bor i leilighet så skulle vel ikke ha noe betydning?

Spiller jo ingen rolle om du bor i leilighet, rekkehus eller enebolig om kloakknettet i veiene er fyllt opp med overvann etter mye nedbør, eneste fordelen er at om du bor høyt oppe i ‹‹blokka›› så kan du ha mye mindre plager enn hva de som bor lavere (i etg.) enn hva de som bor høyt gjør.

Kapasiteten er for liten i forhold til hvor mye vann det er i avløpssystemene etter enormt mye nedbør de siste dagene, derfor flyter det opp på de laveste stedene (først).

EDIT: Dette er det ikke så mye du kan gjøre med på egenhånd om det er i avløpssystemet til din kommune som er overbelastet, om det derimot er i din leilighets egne problemene er, så kan det jo hjelpe å ‹‹stake›› opp rørene med ‹stakefjær››. Slike vet jeg en tidligere kunne få låne hos det lokale Brannvesenet, men om det fremdeles er en mulighet vet jeg ikke.

Har dine naboer det samme problemet da?

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, du kan bruke en sånn her http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Verktoy-og-tilbehor/Sugekopp-for-avlop-2000017364/

Ellers så kan du teste en slik http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Verktoy-og-tilbehor/Stakefjar-husholdning-2000034470/

Regnet med at du hadde testet sugekoppen :p

Hvis det funker men at vann kommer opp igjen/ det ikke gir seg så er det et mer alvorlig problem som en rørlegger må fikse. Hvis du leier leiligheten så er ansvaret på huseier.

Edit; Hvis det er pga regn som fotnisse sier så får du eller rørlegger ikke gjort noe desverre, men da er det kommunen sitt problem.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Damn. Blir dyrt med rørlegger. Ikke noe jeg kan fikse selv enkelt?

Bor du på Østlandet/Sørlandet?

Mye regn?

Ja bor på østlandet. Men bor i leilighet så skulle vel ikke ha noe betydning?

Første etasje?

Ja! så dette er på grunn av regnværet? Da vet jeg det. Men det store spørsmålet: Hvordan fikser jeg problemet? Bare venter noen dager og så vil vannet synke ned igjen?

Lenke til kommentar

I og med at det er kloakk, og ikke bare forholdsvis rent dusjvann så er jo dette garantert vann som slår tilbake som følge av sprengt kapasitet på nettet, spesielt med tanke på situasjonen på sør/østlandet nå. Er ikke så mye annet å gjøre enn å vente til det gir seg, eventuelt gjøre noen tiltak inne i leiligheten så en eventuell større oversvømmelse gjør minst mulig skade.

Lenke til kommentar

I og med at det er kloakk, og ikke bare forholdsvis rent dusjvann så er jo dette garantert vann som slår tilbake som følge av sprengt kapasitet på nettet, spesielt med tanke på situasjonen på sør/østlandet nå. Er ikke så mye annet å gjøre enn å vente til det gir seg, eventuelt gjøre noen tiltak inne i leiligheten så en eventuell større oversvømmelse gjør minst mulig skade.

I følge vaktmester er avløpet tett og spylebil kommer i løpet av dagen.

Lenke til kommentar

I følge vaktmester er avløpet tett og spylebil kommer i løpet av dagen.

Da løser det seg nok. Men jeg vil samtidig minne om en ting som forsikringsselskapet mitt anbefaler, men så de fleste ikke gidder å lese, eller synes er ekkelt/kjedelig å gjøre, og som kan gi lignende problemer hvis man ikke gjør det:

Vannlåser og sluk bør renses minst en gang årlig. Gjerne dobbelt så ofte, særlig dusj og vask der noen med langt hårvasker håret, samt kjøkkenvask hvis man skyller ned fett, teblader, revne grønnsaker etc. De fleste er i dag er lette å åpne uten verktøy, men gode og slitesterke gummihansker er kjekt å ha, da blir det mindre ekkelt. Når man har gravd vekk det grøvste, kan man ha i litt Mudin eller flytende Plumbo eller tilsvarende for å løse opp det man ikke har fått med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...