hjalle Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Skal sette inn nye disker i maskinen,bør jeg sette disse i raid eller? Hva er fordeler/ulemper med raid? Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Hei... Har selv hatt raid i en god stund nå, og kommer neppe til å gå tilbake til normal oppsett! Hadde to IBM 40Gb 60GXP, men disse sendte jeg til reklamasjon siden jeg hadde flere kraftige crash på dem. Har nå to 40Gb fra WD, og de funker fint(noe mindre støy enn IBM :smile: ) Så skal du kjøre RAID-0 så er fordelene: HASTIGHET!! Ulemper: får du klikk på en av diskene, mister du all data... :sad: Men har du cd-brenner og svir av ting som er viktig, så ser jeg ikke noe problem... NB: diskene bør være like for at du skal utnytte raid0 skikkelig. MVH ZemteX Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Den ULEMPEN med RAID0 (klikker en disk, mister du alt) ser jeg ikke!! For hadde man ikke kj0rt RAID0 (-hadde man sikkert ikke kj0rt RAID1 for sikkerhet.. det er det vel ingen som gidder??) men kj0pt en stor disk. Klikker den mister man ogsaa all data.. Det eneste er at det litt st0rre tjangse for at en av diskene klikker, siden man har to.. Hvis du skjønner.. rent statistisk tenkt :smile: Lenke til kommentar
hjalle Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Hadde i så fall tenkt å bruke to WD på 100GB hver siden jeg holder på med video og fotoredigering bør man vel ha ekstra plass. Lenke til kommentar
bvborge Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Kommer litt an på hvilken type RAID-løsning du velger. RAID5 er å anbefale på det sterkeste. Ulempen er at du trenger minst 3 like disker for å få det til å funke. Funker som striping med paritet, altså at du har hastighetsøkningen som striping tilbyr, men i tillegg med sikkerhet. Ulempen er at 1/3 av plassen går bort i paritetsinformasjon som spres likt rundt på de 3 diskene. En algoritme som gjør at om en disk skulle krasje vil du ikke miste data siden den klarer å regne seg fram til dataen som befinner seg på disken som har krasja. F.eks 1+X=3, X+2=4, 2+4=X (slik kan man si at paritetsinformasjonen spres rundt på diskene. De ganske enkelt regner ut hva X skal være, og vips har du både sikkerhet og bedre ytelse. Lenke til kommentar
Espen_^ Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Kjøp raid d ruler jeg har har 2 40gb wd sinsykt bra. Men husk 7200 rpm disker. Lenke til kommentar
hjalle Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Hvist jeg setter de to WD diskene i raid null kan jeg ikke da bruke en annen disk i IDE og bruke denne som en form for bacup, jeg har en 40 gb som jeg tenkte å bruke da. Lenke til kommentar
Yoda Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Videoredigering krever enormt med diskplass. 60 minutter ukomprimert avi er mellom 12-15 gig. Effektøkningen med å kjøre RAID på på HK for privatmarkedet er begrenset(ca.40%). Ville heller satset på å få tilgjengelig 200 GB. Da kan du dedikere den ene disken til DV-prosjekter. Problemet med DV og backup er volum. CD-brenner monner liksom ikke. Yoda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå