seb1 Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 (endret) Hei, har nettopp kjøpt meg barndoms drøm bil som eg vil pusse opp og få på vegen. Bilen er en Opel Calibra turbo 4x4, 204hk c20let motor.. Bilen var først lakkert/rustbehandla i 2008 og montert delevis.. Egentlig motor som ''mangla'' og det meste av dela i motor rommet. Understellet fekk eg med i bilen som ikkje er montert enda heller... og andre diverse plast deksel... Det eg har gjort med bilen så langt: Rydda alle delane ut av bilen, smørt det mekaniske og vaska noken plastdeksel.. Vaska bilen utvendig. Tatt ut seta, golvteppet og litt av nederste gummi matta for å komme til karosseriet og studere rust. Merka de var fuktig i golvet.. Har og demontert bakdeksel i bagasjerommet for å sjekke typisk ruste sted. Der var det mykje så kan kanskje rekne med å måtte sveise.. Siste eg gjore med bilen var å vaske motor rommet og stripse til med engangshanske på diverse dela som hang igjen, elektriske osv. Er ikkje like lett når eg ikkje har eit sted eg kan ha bilen på over lang tid, kan berre sette den av en hobby kveld eller ei helg. Trenge 3 mann til å dytte bilen med tanke på bakke.. Er nettopp blitt lærling som bil mekaniker. Eg trenge hjelp med tips om kordan eg skal få til prosjektet og mest det med rustbehandling. Skal eg slipe ned? kutte med vinkelsliper? sveise? ''behandling'' osv. Tenkte kanskje å ta av bak og frontfanger for å finne ut om det er meir rust og evt komme til lettare først. Etterpå gjenstår det egentlig å starte på rustet, kanskje demontere midtkonsollen med tanke på lekasje... ## topic oppdatert av ilpostino ## Endret 6. september 2015 av ilpostino Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Må nesten stå et sted tørt over flere dager om du skal få noen skikkelige resultater. Da gjelder det egentlig å få sandblåst og grunnet skikkelig, 2-komponent epoxy primer er vanntett, så med et par lag av det bør du ha et greit utgangspunkt for lakkering. 1 Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 Må nesten stå et sted tørt over flere dager om du skal få noen skikkelige resultater. Da gjelder det egentlig å få sandblåst og grunnet skikkelig, 2-komponent epoxy primer er vanntett, så med et par lag av det bør du ha et greit utgangspunkt for lakkering. Har jo ei heil helg + presenning då.. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Min mening:Hent en orginal dele-bil fra tyskland, uten rust. Hent motor og interiør fra denne, samt karosserideler der du må sveise inn nytt. Flytt over alt av orginaldeler du finner. Ser denne har blitt "stylet" av en full sjømann på tidlig 2000-tallet, som også har tatt for seg interiøret med målere og nytt ratt. Calibra begynner å bli såpass skjeldent her til lands at det hadde vært supert om noen (du) hadde satt den tilbake til orginal stand og tatt vare på den slik den fortjener etter mange år i tro tjeneste. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 25 år gammel Opel orginal uten rust? Lykke til. 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 25 år gammel Opel orginal uten rust? Lykke til. Er mye fint i Tyskland, spesielt i sør der det er varmt hele året. Og langt fra salt sjøluft. 1 Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 25 år gammel Opel orginal uten rust? Lykke til. Er mye fint i Tyskland, spesielt i sør der det er varmt hele året. Og langt fra salt sjøluft. Ja, men noke spesielle side eg kan finne slikt på? ebay? ikkje helt sikker på kor eg skal leite Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 sjekk mobile24.de eller mobile24.no (oversatt versjon). Evt har du også autoscout24.de Kompisen min gjorde akkurat det samme som deg for endel år tilbake.. hentet en strøken calibra.. fiksa opp sin og solgte resten av delene fra den etterpå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå