Gå til innhold

Noe som mangler?

Anbefalte innlegg

Nå som jeg satser på å OC maskinen min, er det ett par deler som må byttes ut med nye. Jeg har tenkt endel på det, og kommet frem til dette:

Vel, nå til jul skal jeg få meg ett nytt hk. Valget har denne gangen falt på Abit IC7(noen som vil anbefale noe annet, kom med det! har ikke brukt for raid).

Leste for ett par dager siden at Intel skulle slippe sitt nye alderwood chipsett i neste år. Så lurte jeg på om det er noen som vet sånn ca når dette blir sluppet?

Så tenkte jeg...Intel 875P chipsettene vil jo sansynligvis bli billigere da, eller tenker jeg feil?

Må også ha meg ny ram! da tenkte jeg på GEIL 2x256MB DDR PC4200 eller OCZ 2x256MB DDR PC4000. Så lurte jeg på...er det vits i å spytte 300kr mer i PC4000 ram eller blir det bedre å kjøpe GEIL PC4200 ram til 300kr mindre enn OCZ ramen? Tror ikke jeg kommer til å vurdere å kjøpe OCZ PC4200 ram, med tanke på prisen. Nå driter jeg ikke akkurat penger, så jeg vil ikke sløse penger hvis det ikke er vits. Eller om GEIL 2x256MB DDR PC4000 holder?

Skal også senere, ikke så altfor lenge etter jul, gå for vannkjøling som videre kan oppgraderes til peltièr. Har ikke akkurat den beste kjøleren nå, men jeg venter ivertfall at jeg klarer 3GHz med CPU'en min.

Det som er det store spørsmålet for meg, er om jeg trenger ny PSU til alt dette. Isåfall en Antec TrueControl 550W eller en BeQuiet 520W-S1.3. Hvis jeg burde kjøpe ny PSU, lander valget på en av disse.

Trenger jeg ny PSU? Isåfall, hvilken av de to skal jeg velge? er det noen andre PSU'er dere vil anbefale ovenfor disse? Er det noe er jeg mangler for å oppnå det maximale av det jeg kan få til innen overklokking?

Jeg er åpen for alle forslag utenom userriøse forslag!

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger du så mye Watt?

Bare lurer... For 350W (Fortron/Source) holder vel?

Det er det jeg lurer på selv. Jeg vet egentlig ikke noe om jeg trenger ny PSU i det hele tatt. Men så kom jeg til å tenke på at jeg også senere må få meg ett bedre skjermkort, som trekker mer strøm, opptil betydelig mer strøm enn det jeg har nå.

Så skal jeg jo også rundt forbi på lan f.eks Warpzone 12, der får man ikke mer enn 2 strømkontakter, da må jeg jo koble vannkjølinga til strømforsyningen. Da tviler jeg på at min Chieftec PSU vil holde...eller? :shrug:

Lenke til kommentar

Er det bare meg som føler at jeg ikke enda har fått noe særlig svar på det jeg har spurt om? :roll:

Kan være at jeg er litt sånn kravstor, men når jeg ser på hva resten av topicene her blir svart på, så blir ikke min, kan ikke akkurat si at dette topicet har hjulpet meg noe videre enn der jeg var...

Lenke til kommentar

Har jo som sagt lest at snekker'n har hatt to MAX3 kort som han har hatt prob med. Er ikke sikker på om det bare er han som var uheldig. Nå trenger jeg heller ikke RAID da...er ikke IC7 nokså likt da med tanke på OC og performance? trenger egentlig ikke alt det nye stashet som er på MAX3. Dessuten blir det vel litt for dyrt. Men seff, jeg skal tenke litt mer på det ;)

Det blir vel også litt mye jeg må ut med hvis jeg skal ha 1GB med ram. Som sagt, jeg driter ikke penger :p:

Vel, nå vet jeg ikke helt om det er vits å spytte i ett par hundre kroner ekstra i OZC brikker i forhold til GEIL ram. Slik som den GEIL PC4000 ramen du linka til. Den holder vel font den til å OC med? eller burde jeg kjøpe raskere?

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Et nydelig hovedkort med ekstremt gode OC egenskaper, hadde selv et IC7(non G) som kom med Gb-LAN, ser ut som Abit har et overskudd av disse Gb brikkene og lar derfor kommer noen av non-G kortene med Gb-LAN.

Klokker som en drøm og har en BIOS som passer hånd i hanske for den vanlige OC'er.

Har du en P4 2.6GHz/800MHz CPU så kan du være heldig, min klarer 3.6.-3.7GHz men regner ikke med at alle er så heldige. 3.3GHz er vel oppnåelig for de fleste 2.6'ere og det betyr at du kjører minnet på 507MHz synkront med FSB.

OCZ brikkene du sikter til er i en klasse for seg selv og anbefales på det sterkeste.

Gode timings sammenlignet med Geil og er bedre klokkere.

Gnerelt så bør klokkere kjøpe seg minnemoduler med lav CL siden disse lar seg klokke mer sammenlignet med brikker med høy CL.

Lenke til kommentar

woah! 3.6-3.7! seiten! det er bra!

Det som du sier med at ditt IC7 kort har GBlan, klarer opp en sak hos meg. Du sjønner, en kompiss av meg bestillte IC7 hos komplett for ett par måneder siden. Da fikk han med GBlan kort. Jeg begynnte å lure på om han hadde fått G versjonen, men det hadde han ikke...det stod IC7 på hk'et. Så jeg begynnte så forferdelig å lure på hvordan i helsike har han fått GBlan på hk'et når det står på hk produsentems hjemmeside at det ikke skal følge med. Så da jeg skulle hjelpe en annen venn med å bestille IC7 garanterte jeg han at det fulgte med GBlan kort uansett om det stod at det ikke fulgte med. Men så fikk han jo seff uten da :p:

så..er disse minnebrikkene til å anbefale? si at jeg har en god overklokkings CPU, og klarer å nå ca. 3.5-3.7GHz...

Lenke til kommentar
woah! 3.6-3.7! seiten! det er bra!

Det som du sier med at ditt IC7 kort har GBlan, klarer opp en sak hos meg. Du sjønner, en kompiss av meg bestillte IC7 hos komplett for ett par måneder siden. Da fikk han med GBlan kort. Jeg begynnte å lure på om han hadde fått G versjonen, men det hadde han ikke...det stod IC7 på hk'et. Så jeg begynnte så forferdelig å lure på hvordan i helsike har han fått GBlan på hk'et når det står på hk produsentems hjemmeside at det ikke skal følge med. Så da jeg skulle hjelpe en annen venn med å bestille IC7 garanterte jeg han at det fulgte med GBlan kort uansett om det stod at det ikke fulgte med. Men så fikk han jo seff uten da :p:

så..er disse minnebrikkene til å anbefale? si at jeg har en god overklokkings CPU, og klarer å nå ca. 3.5-3.7GHz...

Se http://www.ocprices.com/index.php?rev_id=1...&action=reviews så ser du at disse brikkene har klart 597MHz!!!

http://www.3dgameman.com/vr/ocz/ocz_el_ddr...deo_review.html har et videoreview som er verdt en titt.

http://www.ocprices.com/index.php?rev_id=1...&action=reviews klarte å presse de opp i 540MHz.

Resltatene varierer kansje noe men uansett så er OCZ sine brikker en meget god OC partner i i875 sammenheng.

Klarer CPU'en din din 3.5GHz med FSB:CPU=1:1 så kjører minnet på 538MHz og det "skal" disse brikkene klare.

OCZ er helt klart en av mine favoritter men det koster litt ekstra men skal du OC CPU:FSB=1:1 så er det ingen vei utenom.

Lenke til kommentar

:wow: Mye bra her! Takker så meget for infoen norrick! :)

Tror nok kanskje jeg velger OCZ brikkene ja...men det spørs om jeg tar PC4000 eller PC4200. Det får jeg vurdere selv. Det var ivertfall til stor hjelp! ;)

Noen som har noe å si om hvilken PSU av dem to over her jeg burde velge, eller skal jeg bare beholde den jeg har? som sagt, jeg driter ikke penger, så ikke finn en PSU til 5000kr osv :p:

Tror nok også jeg går for et IC7 om ikke IC7-G. Vet ikke helt om jeg skal velge G versjonen...om det er verdt å betale de kronene ekstra for å få GBlan og raid. Kanskje dere kan si hva dere syntes?

Lenke til kommentar

Som 1. valg så ville jeg ha valgt en meget støysvak (og da mener jeg støysvak) PSU som leverer nok kraft, min anbefaling er Fortron/Source, 400W, ATX12V .

Jeg har en mindre versjon av denne og den er ikke hørbar i mitt vannkjølte system hvor min Hydor Zeltz pumpe støyer mer...

Dette er kansje markedets mest støysvake PSU (uten eksotisk kjøling) og den leverer et hav av kraft.

Ekstremt stabile spenninger og passer som hånd i hanske hos mindre bråkete klokkere. ANBEFALES!

PSU'en du har fra før er kraftig nok til systemet så det skal gå smertefritt.

Om Gb-LAN og RAID er verdt de få kronene ekstra får du bestemme selv men det er jo litt kjedlig å komme på en LAN-fest med 100mb/s når alle andre sitter med 1Gb/s.

RAID? Verdien av dette forstår du med en gang hvis du hadde 2 identiske maskiner, en m/RAID 0(el. RAID 5 for den saks skyld) og en u/RAID.

Kan nevne at tiden på å laste inn Battlefield 1942 økte med 60% når jeg testet uten RAID (clean install, bare XPSP1/DX9b winupd Cat. 3.7).

Jeg er vel kansje litt kravstor når det gjelder valg av komponenter og det gjør et stort utslag ytelsemessig.

Jeg kan ikke leve uten RAID 0 for jeg har blitt bortskjemt og har ikke planer om å få lavere ytelse, tvertom så frister RAID 5 men desverre så har jeg ikke plass til så mange pæng i min lille lommebok...

Uansett så er du på rett vei og må bare få lov til å ønske deg lykkelige og frydfulle overklokkingstunder som minnes for livet!

"Keep on clockin in the free world" :woot::woot::woot:

Lenke til kommentar

Jo, takk takk! Du har hvert til stor hjelp! du har gjort det så mye enklere! Tror nok jeg tenker litt mer på den forton PSU'en du viste meg. Den virker bra, har hørt mye bra om den også ;)

Tror også jeg satser op IC7-G. Som du sier, det blir kjedelig å komme på lan med 100Mbit mens de andre har 1000Mbit, for det er faktiskt sånn også :p:

Gleder meg så sinnsykt til jeg kan få bestillt delene å sette igang med "overmegahertzinstillingen" :p:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...