Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse, ferie til gode og timer i timebanken


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å få svar fra person i fra fagforreningen, men det virker rett og slett ikke som om at han vet selv.

 

Så da håper jeg at noen her inne vet hvordan reglene på dette er.

 

Grunnet nedskjæringer har jeg blitt sagt opp. Siste måned er November.

 

Slik det er i dag så har jeg ca 100 timer i timebanken. Hva skjer med disse timene når arbeidsforholdet er over?

 

Jeg har 3 uker med ferie jeg ikke har tatt ut enda. Hva er reglene her?

 

Får jeg kompensasjon for ferie jeg har tilgode?

 

Kan en ta ut ferie etter oppsigelsestiden er gått ut?

 

Er det mitt eller bedriften sitt ansvar å ta kontakt vedrørende ferie tilgode?

 

Hva med opptjent ferie for neste år, er dette noe en kan selge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Timebanken er arbeidede timer til gode. Disse skal utbetales ved arbeidsoppholdets avslutning, men bedriften kan pålegge deg å ta dem ut i fritid innen oppsigelsesfristens rammer. 

 

Opptjent ferie for neste år, og trukket ferie for i år, skal også utbetales ved arbeidsforholdets avslutning. Noen bedrifter velger å utbetale neste års feriepenger skattefritt i januar/juni neste år, men hovedregelen er at de utbetales i sluttoppgjøret. 

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Angående timer til gode. Dersom bedriften ikke sier jeg må avspasere disse så vil jeg få de utbetalt på siste lønn, eller er det min "oppgave" å kontakte bedriften for å finne ut om de ønsker at jeg skal selge timene eller avspasere dem?

 

Samme angående ferie. De ukene jeg har igjen. Er det min "oppgave" å kontakte bedriften for å undersøke om de ønsker at jeg skal ta ut ferien før jeg slutter eller om de vil gi meg kompensasjon for ferien jeg har til gode?

 

Ønsker ikke å komme i en situasjon der jeg får beskjed om at jeg ikke får kompensasjon for ferien/timene fordi jeg ikke tok kontakt rundt dette i forkant.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke din oppgave siden ansvaret og avgjørelsen ligger hos bedriften og de sitter jo på den informasjonen allerede. Det er på den andre siden greit å si ifra selv så det ikke blir noe bråk om det senere.

 

Hvis du tror de vil kreve avspasering, men du vil ha penger og du tror at bedriften ikke vil sjekke opp i det før oppsigelsen er over så drit i å si ifra. Når oppsigelsen er over så har du jo krav på å få penger for de timene :D

 

Edit; Legger til noen ???? siden det egentlig er spekulasjon fra min side :p

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Ja det er jo enttopp det som er saken.

 

Jeg vil gjerne jobbe ut oppsigelsestiden av flere grunner. Jeg har ikke noe nytt arbeid å gå til enda og jeg vil heller ha penger enn mer fri i den situasjonen jeg er i nå.

 

Det var også en i fagforeningen som nevnte at en kan ta ut ferien ETTER at oppsigelsestiden er utløpt. Men dette var det ingen andre som hadde hørt om, så lurer på hva han kan ha ment her.

Lenke til kommentar

Det er din arbeidsgivers ansvar å sørge for at du tar ut ferie og avspasering. Konsekvensen av at du ikke gjør dette kan ikke være trekk i lønn/feriepenger.

 

Det er mulig å ta ut ferie etter at oppsigelsestiden er utløpt, men det får ingen betydning. Feriepengene får du utbetalt uansett, så om du bruker dem på "ferie" eller ikke spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar

Timebanken er arbeidede timer til gode. Disse skal utbetales ved arbeidsoppholdets avslutning, men bedriften kan pålegge deg å ta dem ut i fritid innen oppsigelsesfristens rammer. 

 

Opptjent ferie for neste år, og trukket ferie for i år, skal også utbetales ved arbeidsforholdets avslutning. Noen bedrifter velger å utbetale neste års feriepenger skattefritt i januar/juni neste år, men hovedregelen er at de utbetales i sluttoppgjøret. 

 

Regner med du mener opptjent feriepenger her da neste års ferie ikke er "betalt" enda og derfor har ikke TS noen penger til gode der, eller? 

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ja. Men det forutsetter at arbeidsgiver er profesjonell og har rett forståelse av regelverket.

 

Det siste poenget her er viktig, ikke mange arbeidsgivere som har rett forståelse av regelverket etter min erfaring. Jeg ville derfor stilt spørsmålet nå slik at en slipper å styre med dette etter endt arbeidsforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...