herzeleid Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 http://www.nettavisen.no/nyheter/--innvandring-er-ett-av-de-viktigste-sprsmalene-for-norges-framtid/3423131295.html Hvor mangen innlegg er det til første beskyldning om at Helge Lurås er rasist, nazist, useriøs eller frepper? Ikke nødvendig å sette slik merkelapp på ham, holder med å påpeke at han er på farlig villspor. f.eks. - Vi må være forberedt på at vi som samfunn heller ikke i framtiden vil klare å integrere og assimilere det økende antallet innvandrere som kommer til Norge, og at det vil oppstå motreaksjoner. - Jeg tror ikke nødvendigvis vi får en ny Breivik, men vi må være forberedt på at det skjer en ytterligere polarisering med frustrerte etniske nordmenn som føler at de ikke er inkludert eller konsultert i det politiske prosjektet om å akseptere innvandring, sier han. Med andre ord mener han samfunnet skal ta hensyn til rasister slik at de ikke føler seg overkjørt og begår voldshandlinger Hvorfor skal vi la kriminelle rasister dirigere dagsordenen i samfunnet? Det er helt feil å innbille folk at det er antall innvandrere/flyktninger som skaper rasister. Det har det aldri vært den grunnleggende årsaken, hverken i Norge eller andre steder. Ku Klux Klan oppstod ikke pga. innvandring. Motivet er til slike først og fremst et hat mot andre etniske grupper og hudfarge. Det samme med norske rasister. Da Arne Myrdal og Folkebevegelsen Mot Innvandring og andre fremmedfiendtlige miljøer tidlig 1990 åra kastet brannbomber mot asylmottak, slo med balltre, å ble tatt med dynamitt, tente fyr på butikker, etc. så skjedde det altså da innvandring/asyl bare var en brøkdel av dagens nivå. Til overmål var mange reelle arbeidsinnvandrere i en tid landet trengte arbeidskraft. "antall" eller "for mange" har alltid fungert som en unnskyldning og mentalt alibi for rasister til å rettferdiggjøre evt. hatefulle ytringer/handlinger. Ku Klux Klan hang & brente afroamerikanere som faktisk ble ført til USA i lenker. Og for Arne Myrdal & co. var det "for mange" når innvandrerpopulasjonen var helt ubetydelig. Med andre ord, slike holdninger er først og fremst en del av selve personligheten til rasister. Det varierer bare med tid og sted hvilke etniske grupper som blir rammet av det. Enten de utgjør 1000 eller 10 000 Nå tror jeg ikke han mener at vi skal la "Breiviker" diktere innvandringspolitikken vår, og jeg er enig i at argumentet hans fremstår litt dumt om man leser det sånn. Det jeg tror han mener, som i allefall er noe jeg tenker på, er at når vi etterhvert i større grad merke de negative konsekvensene av innvandringen, samtidig som vi ikke har råd til å utbetale generøse velferdsgoder, så er det naturlig at konfliktnivået vil øke. Om flere opplever at innvandringspolitikken har gjort hverdagen deres dårligere i form av dårligere velferdstilbud og større utrygghet virker det naturlig at vi vil få flere sinte missfornøyde mennesker. På samme måte vil det antagelig bli flere innvandrere som er missfornøyde med sin situasjon, når de i enda større grad blir stuet sammen i samme områder, og vil få enda mindre velferdsgoder enn vi gir i dag. Jeg tenker at det allerede i dag er en god del frustrerte, missfornøyde og sinte mennesker både blant innvandrere og etnisk norske. Når problemene innvandringen medfører blir større, og velferdsgodene dårligere er det store fare for økt konfliktnivå. Det er klart at de som sitter igjen med alle ulempene innvandringen medfører, og kanskje ikke har ønsket den i utgangspunktet, vil føle seg snytt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå