Gå til innhold

SNIKTITT: Panasonics OLED-TV er omsider lansert

Anbefalte innlegg

"4k Pro", virkelig?

Når Samsung baner vei med å kalle sitt eget system for SUHD ( Super Ultra HD), og med det "lure" forbrukere til å tro at de kjøper noe som er enda bedre enn vanligere 4K så kan vel Panasonic få lov til å kalle sine tver 4Kpro også?

På samme måte som de kan gjøre det, så kan vi og journalister reagere på at de vanner ut terminologien. Nå ble det fra bransjehold bestemt at de skulle kalle det for UHD fremfor 4K for at det skulle bli lettere for brukerne å vite hva man kjøpte.

Det og pengeboken er de virkemidlene vi har tilgjengelige, så da blir jeg småbrydd når noen går i bresjen for å forsvare produsentene på slikt. Klart vi skal bruke den lille lovlige makta vi har.

Heller det enn ulovlige aksjoner, selv om jeg dessverre må innrømme at de og har sin plass i samfunnet.

Trodde "SUHD" eller "UHD" var "standard" for TV-produsentene og kalle 3840x2160, ettersom det ikke er "ekte 4K" som de sier, som vell er 4096x2160(?)? Hele greia bunner vell i størrelseforhold (aspect ratio) på TV-er? Att det ikke er "full 4K" - herregud, på'n igjen med en "full HD-standard" lol. 

Trodde "SUHD" eller "UHD" var "standard" for TV-produsentene og kalle 3840x2160, ettersom det ikke er "ekte 4K" som de sier, som vell er 4096x2160(?)? Hele greia bunner vell i størrelseforhold (aspect ratio) på TV-er? Att det ikke er "full 4K" - herregud, på'n igjen med en "full HD-standard" lol. 

UHD Er standard ja. SUHD på den andre siden er noe tull Samsung har dikta opp, og egentlig ikke kan ha noen annen misjon en å lure kundene til å tro de kjøper en bedre teknologi.

SUHD er det Samsung kaller sine TV'er med en fjerde subpixel i hvit farge. Altså utvidet RGB tilRGBW på engelsk, eller RGBH på norsk (RGBK på nynorsk....).

Samsung hevder disse panelene er vel så gode om ikke bedre enn OLED, så ja det er en ren pr-jippo-betegnelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"4k Pro", virkelig?

Når Samsung baner vei med å kalle sitt eget system for SUHD ( Super Ultra HD), og med det "lure" forbrukere til å tro at de kjøper noe som er enda bedre enn vanligere 4K så kan vel Panasonic få lov til å kalle sine tver 4Kpro også?
På samme måte som de kan gjøre det, så kan vi og journalister reagere på at de vanner ut terminologien. Nå ble det fra bransjehold bestemt at de skulle kalle det for UHD fremfor 4K for at det skulle bli lettere for brukerne å vite hva man kjøpte.

Det og pengeboken er de virkemidlene vi har tilgjengelige, så da blir jeg småbrydd når noen går i bresjen for å forsvare produsentene på slikt. Klart vi skal bruke den lille lovlige makta vi har.

Heller det enn ulovlige aksjoner, selv om jeg dessverre må innrømme at de og har sin plass i samfunnet.

UHD Er standard ja. SUHD på den andre siden er noe tull Samsung har dikta opp, og egentlig ikke kan ha noen annen misjon en å lure kundene til å tro de kjøper en bedre teknologi.

SUHD er det Samsung kaller sine TV'er med en fjerde subpixel i hvit farge. Altså utvidet RGB tilRGBW på engelsk, eller RGBH på norsk (RGBK på nynorsk....).

Samsung hevder disse panelene er vel så gode om ikke bedre enn OLED, så ja det er en ren pr-jippo-betegnelse.

Nei det er Lg oled som har en vit sub pixel ikke LCD tvn til Samsung ...

Lenke til kommentar

"4k Pro", virkelig?

Nei det er Lg oled som har en vit sub pixel ikke LCD tvn til Samsung ...

Ups, det har du rett i. Her har jeg blandet. Er vistnok det de kaller de nye 10 bits panelene (tidligere 8 bit fargedybde) med HDR-støtte og "quantum Dot technology eller nano-crystal rechnology.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

OLED og andre 4k-TVer er uinteressant om de kun kan skilte med bildefrekvens på 50Hz interlaced. Jeg kjøper ikke dette før det er progressivt og 50Hz, minst. Ikke noe av dette simulerte høyfrekvens-tullet.

Har du noen referanser på at disse tvene bruker interlacing?

-k

Ingen referanser, og heller ingen uttalelser om at disse TVene bruker interlacing. Jeg sier: "OLED og andre 4k-TVer er uinteressant om de kun kan skilte med bildefrekvens på 50Hz interlaced".

Lenke til kommentar

OLED og andre 4k-TVer er uinteressant om de kun kan skilte med bildefrekvens på 50Hz interlaced. Jeg kjøper ikke dette før det er progressivt og 50Hz, minst. Ikke noe av dette simulerte høyfrekvens-tullet.

Har du noen referanser på at disse tvene bruker interlacing?

-k

Ingen referanser, og heller ingen uttalelser om at disse TVene bruker interlacing. Jeg sier: "OLED og andre 4k-TVer er uinteressant om de kun kan skilte med bildefrekvens på 50Hz interlaced".

Ok. Såvidt jeg forstår så er ikke interlacing definert for 4k over HDMI (eller noen andre interfacer?). Det burde gjøre signaleringen ganske "trygg".

http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/hdmi_2_0_faq.aspx#146

HDMI 2.0 legger til 4k og BT2020, 2.0a legger til mer støtte for HDR, vi må vel til 2.0b (?) før vi får støtte for HFR (>60fps).

Hva mer eller mindre fornuftige produsenter velger å gjøre internt i skjermen vet man selvsagt ikke, men la oss ikke gjøre det til et problem før vi vet at det er et problem.

-k

Lenke til kommentar

Ok. Såvidt jeg forstår så er ikke interlacing definert for 4k over HDMI (eller noen andre interfacer?). Det burde gjøre signaleringen ganske "trygg".

http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/hdmi_2_0_faq.aspx#146

HDMI 2.0 legger til 4k og BT2020, 2.0a legger til mer støtte for HDR, vi må vel til 2.0b (?) før vi får støtte for HFR (>60fps).

Hva mer eller mindre fornuftige produsenter velger å gjøre internt i skjermen vet man selvsagt ikke, men la oss ikke gjøre det til et problem før vi vet at det er et problem.

-k

Jeg håper for all del at det vil være standard med HFR og kun progressivt innen noen få år :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

http://flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1444044818

"For at undgå hak i billedet bør IFC (Intelligent Frame Control) aktiveres på enten Minimum eller Middel (som dog giver flere artefakter).

...

Panasonic ser således ud til at have arbejdet lidt med OLED-teknologien og formået at få bevægelse gengivet en smule skarpere end hidtil. Det er dog et spørgsmål om at ofre bevægelsesopløsning for at mindske disse artefakter, hvorimod "Fra" indstillingen af IFC desværre giver en anelse hakken i billedet. Det anbefales derfor at slå IFC til i mindst "Minimum"-indstillingen.

...

Vi har kun tilbragt ca. 4 timer i ene-selskab med CZ950, men som både målinger og tekst ovenfor nok giver udtryk for, er det en skærm i referenceklassen. Farver er helt præcise, sort er sort, grå er fint defineret og der er et enormt overskud i de lyse toner. Vi ser endda en ganske fornuftig bevægelsesopløsning, så alle parametre er i hus for at skabe et TV, der sprænger skalaen."

http://flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1443938378

"HDR på EG960 vises med kulsort nattehimmel og fuldt blus på måne og stjerner i "Life of Pi" og selv almindelige udsendelser uden HDR får virkelig et boost af det lysstærke panel. Det er sådan her HDR skal se ud!

...

Ingen roser uden torne, så lad os lige vende et par af ulemperne, som starter så snart billederne begynder at bevæge sig lidt hurtigere end en blød panorering. Som på EC930 så er bevægelsesopløsningen ikke så høj på EG960 og man er næsten nødt til at aktivere de-blur i TruMotion for at kompensere lidt. TV’et har også en tendens til at skabe lettere hakkende bevægelser - især på lyse baggrunde - hvilket måske kunne foranledige, at man også aktiverer "rystereduktion" i TruMotion. Desværre, så fremkommer der ret hurtigt artefakter i LG’s implementering af disse systemer, så jeg ville være tilbøjelig til kun at skrue på de-blur."

Det er uaktuelt for meg å bruke 100.000 på en tv (eller 60.000). Om et par år regner jeg imidlertid med at denne teknologien har kommet ned i mer fornuftige priser. Forhåpentlig har standarder for HDR, HFR, økt fargerom m.m. også satt seg innen den tid.

Det er litt foruroligende og overraskende at OLED som skulle være målet, meningen og lyset (bokstavelig talt) later til å ha utfordringer mhp bevegelser. Jeg trodde at når man først hadde løst problemene med kost og levetid, så ville switchehastighet være en av de tingene som fra dag 1 ble bedre enn treige LCD-er.

Jeg liker at disse tv-ene later til å ha et "effekt-budsjett" (begrenset peak effekt/varme), heller enn peak brightness per pixel. Såleis kan sorte scener med noen få hvite stjerner (spesielt når de lar seg overføre ende-til-ende som HDR) tillate større brightness i de få stjernene, enn hva som er mulig når man viser en hvit bakgrunn.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Skal ikke skryter på meg at jeg er spesielt godt opplyst rundt det teknologiske hva gjelder TV-er, skjermpaneler osv per dags dato. Men du ser jo mye den samme (negative) effekten på telefoner med AMOLED-skjermer, forsøker du for eksempel å fokusere på teksten i en nettleser mens du beveger innholdet (scroller) på en Galaxy S4, S5, S6, Note 3 eller Note 4 så merker du fort at ting blir veldig uskarpt og det er mye som minner etterslep over teksten som beveger seg over skjermen som gjør det utrolig ubehagelig å se på og umulig å lese mens du flytter på innholdet (scroller) samtidig.

Gjør du det samme på telefoner med gode IPS-paneler som iPhone 5, 5S, 6 / 6 Plus så har man ikke dette problemet i det hele tatt, hvertfall ikke i nærheten av samme grad. Og det er jo med LCD (IPS) som i utgangspunktet ikke er kjent for perfekt panorering eller bildeflyt i utgangspunktet. 

Jeg hadde også fått et inntrykk av at OLED skulle være tilnærmet perfekt og uslåelig på responstider og etterslep, så jeg ble veldig skuffet når jeg fant ut av dette på AMOLED-paneler og nå på LG sine OLED-TVer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...