Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salgsmelding på bil er godkjent, men bilen er ikke omregistrert

SirreStrikk

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg solgte en veteran bil for en mnd tilbake. Han betalte for bilen der og da, og vi valgte digital salgsmelding. Snakket med vegvesenet i går og de sa at salgsmeldingen var mottatt, og at bilen er under omregistrering men at den ikke kan fullføres før ny eier ordner forsikring. Jeg tok kontakt med mitt forsikrings selskap og de sa at de ikke lovlig kunne fjerne forsikringen. Etter at jeg forklarte de situasjonen så ville de gjøre et unntak og fjerne den samt arkivere chat loggen. Så nå har ikke bile noen forsikring.

Jeg får ikke tak i vedkommende på hverken mail, melding eller telefon. Enten tar han ikke denne med vilje(den er avslått) eller så må han være omkommet eller liknende.

Jeg har dokumentert salget med en salgskontrakt. Men er bekymret siden bilen egentlig står i mitt navn, men som sagt er omregistreringen påbegynt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når bilen er privatrettslig solgt er ditt ansvar "ferdig" når salgsmelding er sendt til omregistrering. Du har ingen plikt til å forsikre bilen etter dette, men forsikringsselskap vil gjerne prøve å BSe deg til å tro at du har plikt til å ha bilen forsikret helt til ny eier har forsikret den. Dette skyldes bestemmelsen i bilansvarslova § 19 om at forsikringsselskapet er ansvarlig også etter at du har sagt opp forsikringen, hvis ny eier ikke forsikrer den med en gang. Det betyr at du ikke betaler, men at de likevel er ansvarlige. Dette liker de ikke.

Det er et par ting du kan holdes ansvarlig for som "registrert eier". Det mest praktiske er (offentlige) parkeringsgebyrer, se parkeringsforskriften § 15 som holder "registrert eier" (ikke bare "eier") solidarisk ansvarlig med fører.

Lenke til kommentar

Så jeg kan i teorien få masse parkeringsbøter? Huff.. 

Men hva kan jeg gjøre? Vegvesenet vil tydeligvis ikke hjelpe meg. Jeg flytter til utlandet om 6 dager! Og kommer ikke tilbake til Norge før jul. 

Kan jeg postlegge facebook profilen til vedkommende her for å se om kanskje noen her kjenner til han?

Lenke til kommentar

Jeg leverte del2 på bilen i dag som selger. Skulle også betale omregistrering. Fikk ikke betalt omreg pga ny eier ikke hadde forsikret bilen. Da ble omregistreringsavgift avgift automatisk sendt til kjøper. DOG, står kjøper som juridisk eier når det er meldt inn og jeg sa opp min forsikring samme dag..

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått systemet, så blir bilen omregistrert på ny eier så lenge salgsmelding med underskrift av både selger og kjøper er sendt inn. Ny eier kan imidlertid ikke lovlig bruke bilen før han har betalt omreg.avgift (og ordnet forsikring), selv om den er omregistrert (delvis, i alle fall) og har kjennemerker, fordi han mangler gyldig vognkort. (ref. Forskrift om bruk av kjøretøy §2-6 1.ledd)

Jeg har i alle fall hittil hatt den forståelsen at så lenge salgsmelding med kjøperens signatur (og selgerens egen, såklart) er levert, så er selgers ansvar for all videre bruk av bilen, inkludert feilparkeringer, avsluttet, selv om kjøper ikke fullfører den delen av prosessen som trengs for å beholde skiltene (som, etter en viss tid uten betalt omreg og forsikring, vil bli begjært inndratt/avskiltet) på bilen, og bilen på veien. Har du noen konkrete kildehenvisninger på at den forståelsen ikke stemmer, Krikkert?

Lenke til kommentar

Regelverket er litt selvmotsigende.

Omregistreringsavgiftsforskriften § 1 etablerer at avgiftsplikt oppstår "ved omregistrering ... når registrert motorvogn registreres på ny eier". Dette skulle tilsi at avgiftsplikten er en følge av en allerede gjennomført handling. 

Samtidig etablerer forskriftens § 3 at regionvegkontoret skal sørge for at riktig avgift "er betalt før omregistrering og utlevering av vognkort". Dette skulle tilsi at omregistrering er en myndighetshandling som ikke foretas før vilkårene er oppfylt (herunder betalt avgift). Ordvalget på Tollvesenets nettsider støtter myndighetshandlingsalternativet. 

Det finnes selvsagt "a third option", at omregistrering har to forskjellige betydninger. Men § 3 fremstår som rimelig klar på at omregistrering ikke blir fullført (og ny eier blir ikke registrert som eier) før omregistreringsavgiften er betalt. 

Det følger av vegtrafikkloven § 38 at "tilleggsavgift og gebyrer etter § 31 er tvangsgrunnlag for utlegg hos den skyldige og hos den som på tiden for overtredelsen var registrert som eier av kjøretøyet, med mindre dette da var fravendt denne ved en forbrytelse" (min utheving). Parkeringsgebyrforskriften § 15 er hjemlet i denne bestemmelsen. Spørsmålet var oppe i TAHER-2004-1311 og TOSLO-2012-152031, men bare indirekte, sakene ble avgjort på annet grunnlag. 

Trengs en tydeligere kilde? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...