Gå til innhold

"Potetgull" en verdifull merkevare?

Gabri3L

Hva kaller du potetflak?  

47 stemmer

1. 1. Hva kaller du potetflak, og hvor er du fra?

• Jeg er fra nord, vi sier potetgull
      4
    • Jeg er fra nord, vi sier chips
      1
    • Jeg er fra sør, vi sier potetgull
      4
    • Jeg er fra sør, vi sier chips
      4
    • Jeg er fra øst, vi sier potetgull
      17
    • Jeg er fra øst, vi sier chips
      4
    • Jeg er fra vest, vi sier potetgull
      2
    • Jeg er fra vest, vi sier chips
      10
    • Jeg er fra hvor som helst, vi sier noe annet
      1
  2. 2. Om du sier potetgull, mener du da kun Maaruds, eller alle typer potetflak?

• Bare Maarud har Potetgull!!
      7
    • It's all the same..
      36

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. Kanskje litt tynt grunnlag å uttale seg på, men jeg tenker egentlig om selv bare 1 person hadde hukket av for "Bare Maarud har Potetgull!!" så viser det at merkevaren om ikke annet, ihvertfall har noe verdi.

Tja, men så kan du spør deg selv om dette er gammel røyk som ikke har dødd ut enda og om de nyere generasjoner vil bry seg døyten om konkurrenten kaller chipsen sin "potetgulL" også.

De som tenker "bare Maruud er potetgull!" har uansett vist at de ikke kommer til å forveksle merkene eller bli lurt til å handle konkurrenten bare fordi det står "potetgull" på den.

Men jeg er forsåvidt litt enig. Jeg undres bare om hvor vidt det har en betydelig verdi.

Lenke til kommentar

Jeg forbinder "potetgull" med Maarud, men jeg skjønner uansett ikke at det er noe å gå til søksmål over. Idiotisk og unødvendig av Orkla, etter min mening.

For deg som bruker potetgull som en merkevare, skjønner jeg godt at du har det standpunktet. For andre (og kanskje KIMS inkludert) som bruker potetgull som en generell beskrivelse av frityrstekte potetflak, skjønner jeg at KIMS vil at dette ikke skal være beskyttet.

Lenke til kommentar

Jeg synes det virker litt spesielt hvordan dette er gjort. Kims har så vidt jeg vet (OK, jeg kan jo ikke vite det da..) ikke før hatt noe ønske om å lage "Potetgull". De har heller dyrket merkevaren sin "Kims" (Ingen Kims ingen kos). Slik sett har de ikke brydd seg om hva slags snack folk kjøper, så lenge de er produsenten.

Mens Maarud nå i retten sier at de har passet på merkevaren som de har bygd opp siden slaget på Stiklestad. Da synes jeg det er rart at de ikke registrerte merkevaren før 2009?

Jeg mener jeg leste at Google motsatte seg å bli et verb i ordboka. Nettopp av frykt for å miste sin merkevare. Når det blir en del av språket, kan de jo ikke eie ordet noe mer enn de kan eie å "løpe". De risikerer også at det blir utvannet og mister betydning. For eksempel: "Kan du ikke bare google det med Bing?" (Kommer jo aldri til å skje da, men som eksempel).

Det virker litt på meg som at Orkla egentlig ikke er interessert i å bruke ordet "Potetgull" av frykt for å bli forvekslet med Maarud. Men de kan heller ikke finne seg i at de siden 2009 heller ikke har hatt lov til å benytte ordet. Om de når frem i retten, så må de nesten nødt til å benytte seg av det og lansere et produkt som heter "Potetgull" de også.

Slik jeg ser det så taper Orkla uansett. Enten taper de i retten, eller så blir de "dømt" til å lage Maaruds chips. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...