Gå til innhold

"Potetgull" en verdifull merkevare?


Gabri3L

Hva kaller du potetflak?  

47 stemmer

  1. 1. Hva kaller du potetflak, og hvor er du fra?

    • Jeg er fra nord, vi sier potetgull
      4
    • Jeg er fra nord, vi sier chips
      1
    • Jeg er fra sør, vi sier potetgull
      4
    • Jeg er fra sør, vi sier chips
      4
    • Jeg er fra øst, vi sier potetgull
      17
    • Jeg er fra øst, vi sier chips
      4
    • Jeg er fra vest, vi sier potetgull
      2
    • Jeg er fra vest, vi sier chips
      10
    • Jeg er fra hvor som helst, vi sier noe annet
      1
  2. 2. Om du sier potetgull, mener du da kun Maaruds, eller alle typer potetflak?

    • Bare Maarud har Potetgull!!
      7
    • It's all the same..
      36


Anbefalte innlegg

Sikkert flere som har fått med seg denne saken som går for retten for tiden. Jeg stusset litt på dette som var uthevet i artikkelen: "Dette er en kald og kynisk konkurransehandling fra Orkla. Det virker som et desperat forsøk på å slå kloa i et verdifullt varemerke, sier Lie."

 

Nå må jeg innrømme at jeg på det tidspunktet ikke visste hvem som hadde "Potetgull" av Kims og Maarud. Og måtte faktisk lese artikkelen for å få klarhet i det. Men da tar jeg meg selv også i å lure på hvor verdifull merkevaren egentlig kan være?

 

På Sørlandet sier vi bare "Chips" tror jeg, ihvertfall i min omgangskrets. Er det annerledes i resten av landet? Jeg mener, jeg vet jo hva potetgull er, det er et annet ord for chips, ikke sant? Så om noen hadde sagt til meg: "Ta med deg noe potetgull fra butikken". Så er det på ingen måte sikkert jeg hadde tolket det som at jeg skulle handle Maaruds chips. Da måtte den personen spesifisert det: "Kan du ta med deg noe Maarud chips/potetgull fra butikken?".

 

Som sagt; er det annerledes i resten av landet/utenfor min omgangskrets? Er dette virkelig en "verdifull" merkevare?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker som deg, hadde noen bedt meg kjøpe "potetgull" så hadde jeg tolket det som at de sa "kjøper du en pakke chips?", samtidig som jeg hadde funnet det artig at de sa "potetgull".

 

Jeg tenker "potetgull" = "gullfarget chips" = "standard salt chips".

 

Når du sier det så husker jeg å ha sett det på en kjipspakke, men hvilken vet jeg ikke. Hadde de sagt Maarud eller Kims dog, så hadde det vært noe helt annet.

 

 

Så ja, hvor mye har det å si? Ikke mye tror jeg.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

For meg er potetgull posane som du kjøper i butikken, medan chips er noke du får på gatekjøkken.

 

 

Eg kjende til at at potetgull var eit registrert varemerke, men når eg seier potetgull så betyr ikkje det at eg tenker på Maarud sine utgaver, ei heller forventer eg at andre skal assosiere potetgull med Maarud.

 

 

Når det gjeld verdien av ordet potetgull så er det klart at dette eer ein reell verdi. Så lenge folk flest trur at potetgull er ein generell varebetegnelse og Maarud klan tvinge alle andre aktørar til å bruke andre ord og utrykk som kanskje er mindre beskrivande for produktet, så vil Maarud ha eit klart konkuransefortrinn sidan dei kan skrive potetgull med store bokstavar på sine posar.

 

Men eg er heilt enig i at det nok ikkje er rett at eit selskap skal kunne bruke vanlige ord som varemerke.

 

 

 

Tenk berre kva som hadde skjedd dersom Tine som det einaste meieriet fekk skrive "melk" på sine kartongar medan Q-meieriene måtte skrive "Sekret frå ku" på sine kartongar.

Det er klart at dette hadde gitt ein betydelig konkurransefordel til Tine.

Lenke til kommentar

Maarud skal ha kudos for å innarbeide en merkevare til dagligtale. 

 

Jeg synes det er veldig merkelig at ingen nyheter har sett på hykleriet i denne saken fra Orkla sin side. Det er vel knapt et år siden "Seigmann-saken" Orkla kjørte mot språkrådet. Da tapte Orkla fordi ordet Seigmann var brukt i skjønnlitteraturen lenge før Nidar startet produksjon av seigmenn. 

 

Med Maaruds potetgull er det vel motsatt - ingen har brukt ordet før de innarbeidet det i dagligtalen gjennom sine produkter. (Jeg har ikke lest at det har vært brukt andre steder, men om det dukker opp, endres selvsagt premissene i saken).

http://www.nrk.no/kultur/vil-ha--_seigmann_-ut-av-ordboka-1.11569730

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det som var briljant, merkevarenavnet er blitt dagligtale så folk tenker ikke på det engang, bare sier det. Det perfekte merkenavn.

 

Her på jobb har vi navn på diverse utstyr etter leverandøren. piab'en f.eks er bare noe som er laget av firmaet PIAB. 

Det heter egentlig noe annet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig briljant, egentlig. Om det blir en så inkorporert del av dagligtalen at det mister sin effekt, så er ikke dette positivt (for eieren av merkevaren). I tillegg kan dette føre til at de mister rettighetene. Derav saken som pågår nå.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Potetgull er for meg alle slags typer potetløv. Uavhengig av produsent. Potetløv / potetflak er ikke noe jeg ser for meg at jeg vil bruke i fremtiden, og chips er i all hovedsak "pommes frites" og "pommes strips" for min del.

 

Maarud bør heller innse at "potetgull" er et degenerert varemerke, og la saken forsvinne, og ordet bli med i gjengen blant heroin, termos, respatex, isopor, jacuzzi, lypsyl, stillongs m.fl.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt tidlig. Selv om mange bruker "potetgull" om all chips, er det nok av folk, undertegnede inkludert, som assosierer navnet med Maarud og ville synes det var rart om Kims begynte å bruke det. Jeg er enig med Maarud i at et varemerke ikke er generisk før generell bruk ikke utløser reaksjoner. Det handler om språkets indre liv, og er ikke noe retten kan avgjøre.

Lenke til kommentar

Lipsyl er det kun Lipsyl som kan bruke i markedsføring. Resten bruker leppepomade.

 

Q-tips - dagligtale. Står stort sett bommulspinner på pakkene.

Post-it - dagligtale. Ingen reagerer om du kommer med en pakke "klistrelapper"

Play-Doh eller modellerkitt.. Kun Play-Doh heter play-doh.

Walkman. 

Jeep. Det finnes sikkert nok av bilmerker som gjerne skulle reklamert med Jeep i stedet for SUV eller hva det nå skal kalles.

 

Maarud har potetgull, og i min verden er det helt greit. Potetgull er Maarud - resten har potetchips, potetløv og hva det måtte være.

Lenke til kommentar

Lipsyl er det kun Lipsyl som kan bruke i markedsføring. Resten bruker leppepomade.

 

Q-tips - dagligtale. Står stort sett bommulspinner på pakkene.

Post-it - dagligtale. Ingen reagerer om du kommer med en pakke "klistrelapper"

Play-Doh eller modellerkitt.. Kun Play-Doh heter play-doh.

Walkman. 

Jeep. Det finnes sikkert nok av bilmerker som gjerne skulle reklamert med Jeep i stedet for SUV eller hva det nå skal kalles.

 

Maarud har potetgull, og i min verden er det helt greit. Potetgull er Maarud - resten har potetchips, potetløv og hva det måtte være.

 

Si det til den svenske lypsylen jeg kjøpte, som er produsert i Canada, og ikke er assosiert med Lilleborg eller Lornamead i det hele tatt.

 

Lenke til kommentar

Er ikke noe briljant med potetgull. Kan ikke fornemme å ha sett Maarud faktisk markedsføre dette ordet på en slik måte at det kun assosieres med Maarud. Når det i tillegg brukes som fellesord over så og si hele landet er det ikke så mye å diskutere. Kan ha vært en merkevare før tiden, men er ikke det nå. Maarud kan kun bebreide seg selv fra mitt synspunkt.

 

Chips er ikke et norsk ord og noe jeg for så vidt aldri har forstått hvorfor folk bruker når man har såpass mange alternativ. Er sikkert derfor potetgull har slått mer rot da det er mer naturlig for folk å si.

Lenke til kommentar

Det blir jo ikke akkurat veldig vitenskapelig dette her. Men jeg ser jo at enkelte faktisk viser at det er verdi i merkevaren, da de utelukkende forbinder ordet potetgull med Maarud.

 

Jeg la til en liten poll for å se om det er mulig å finne ut hvor, om noe sted i Norge, dette skiller seg ut.

Lenke til kommentar

 

Lipsyl er det kun Lipsyl som kan bruke i markedsføring. Resten bruker leppepomade.

*snip*

 

Si det til den svenske lypsylen jeg kjøpte, som er produsert i Canada, og ikke er assosiert med Lilleborg eller Lornamead i det hele tatt.

 

 

 

Selvsagt er den det. Enten sitter de på rettigheter til å bruke navnet i Canada - ellers er det et piratprodukt. Coca-Cola tappes/ble tidligere tappet av blant annet Hansa og Mack. Alle vet at Coca-Cola er fra USA. De fleste land i verden selger Lypsyl merket med "Swedish libalm". Det er vel bare i Norge folk flest går rundt og tror det er et helnorsk produkt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...