Gå til innhold

4k projektor fra norsk butikk?

Anbefalte innlegg

Jeg ser på 78"+ 4k-tver , men med priser fra 60-120K så har tanken slått meg om jeg bare burde kjøpe en projektor. 

Ønsket er jo da led og 4K , men det koster vel skjorta og hatten. 

Men det er kjedelig å kjøpe noe 1920x1080-ræl.

Noen tips? 

Jeg vil helst kjøpe fra en norsk nettbutikk. 

Ser for meg ca 20 laken for ræl eller 60ish om det kan forsvares med oppløsning/ lydnivå ol. 

Avstand til vegg mener jeg er ca 3-4m (huset bygges) 

Sony VPL-VW300ES 4K er det jeg finner, men for 60 løk kan det jo hende at man hadde blitt mer fornøyd med en 1920x1080 til halve prisen. 

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker det kan være lurt å ta en tur på avforum.no og høre. Gorm og Lygren har jo tatt det meste i øyensyn. Jeg er litt i samme tanker som deg, men det virker som 4K og prosjektor rett og slett ikke har vært noen god miks. "Screen door" var jo et stort problem selv på vanlige HD-Ready projektorer i begynnelsen, og tok mange generasjoner med FullHD før det kom ned på et akseptabelt nivå. LCD panelene var vel ikke stort større enn et par tommer. De første "4K" projektorene kunne ikke ta i mot 4K, men oppskalerte 1080p til 4K ved å la speilene i DLP ha 4 posisjoner i tillegg til "off", mener det er JVC e-shift. Tror de tar imot 4K nå, men chip'ene er fremdeles "jukse" 4K. Jeg har rett og slett ramlet av, og vurderer nå heller å gå over til 70"+ TV, kanskje til og med FullHD, de kommer på greie tilbud med jevne mellomrom. Denne 4K'en gikk for 44k på blackfriday i fjor, så det går jo kanskje an å vente og se om den kommer igjen? Det tenker ihvertfall jeg. Slik jeg ser det så er det nesten bare om man skal ha 100"+ det egentlig er noen vits å kikke på projektor. Du må jo også tenke på at en projektor har drittbilde selv om den kostet 60 "løk", om du ikke har kontroll på lyset i rommet...

Lenke til kommentar

Jeg har ansattpris på tver , men ja må nesten snakke med noen på et slikt forum som har testet det mye. 

Problemet er at det ikke er "filmbula" men konas stue-tv også, så om alt lys må av ol blir det mye kjefting. 

Oppskalerte blu-ray på 4k-tv er det jeg bruker nå og bildet er allerede så bra at filmene ser dårlige ut pga for "studio" 

Ser jo lyskasterrefleksjonene i panna. 

Den orginale planen var 4k 78" ikke kurva til barna og 4k 78" kurva i stua , men den modellen 95xx som er den nye koster jo 6siffret og det var her jeg da lurte på hva som finnes i prosjektorverden. 

Mindre plass på kjøkkenet, men der så jeg for meg 4k oled 55" , den er på lager der jeg bor 

Lenke til kommentar

En ting som er litt tøft med projektor er jo at du kan få 21:9 lerret, og topp projektorene har motorisert zoom og lens-shift med minne. 120" 21:9 lerret er jo gromt til fars hjemmekino. :)

Jeg har bare plass til ~80" og nå som prisene på slike TV'er begynner å dale ser jeg ellers ikke mange fordeler med en projektor. Begynner å bli lei av å bytte pære også.

Jeg var på Expert og kikket på denne 79" fra LG. Men for å være sikre på at ikke folk skal kunne sammenlikne side ved side, så måtte man et stykke lenger inn i butikken for å se denne fra Samsung. Den kjørte selvfølgelig heller ikke samme demo materiale som LG'en. Men uansett må jeg innrømme, det var ingen av dem som imponerte noe særlig. Det er kun OLED som kan slå plasma. Og plasma er borte, mens OLED fremdeles er et stykke unna i denne størrelsen og prisklasse...

Poenget mitt om noe var at jeg ser ikke helt vitsen i Samsungen til 110k, den var i mine øyne ikke merkbart bedre enn LG'en til 70k. Kanskje eventuell forskjell ville kommet frem i et mørkt kinorom med bra HD innhold. Men det er ikke godt for meg å si..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...