Gå til innhold

Forslag til oppsett med HK, 2x Xeon, 16-32GB DDR4, AMD GPU, PSU osv

Anbefalte innlegg

Velkommen,

Jeg sitter og vurderer å kjøpe en ny PC. Er interessert i et spesielt opplegg med mye ytelse, jeg bryr meg ikke om å få mest mulig ytelse for pengene ellers hadde jeg gått for en rimelig Core I5/I7 prosessor, DDR3 osv.

Har vurdert følgende komponenter:

• CPU: 2x Intel Xeon E5-2630V3 / 2.4 GHz Processor
  • HK: Intel Server Board S2600CWTS
  • RAM: 2x Crucial - DDR4 SDRAM DDR4 SDRAM, 32 GB : 4 x 8 GB, DIMM 288-pin, 2133 MHz / PC4-17000, CL15, 1.2 V, registrert, ECC
  • PSU: Corsair HX1200i High Performance - 1200 W  NY: EVGA SuperNOVA 1200 P2 - 1200W PSU
  • Kabinett: Phanteks Enthoo Pro Full tower, SSI EEB, ingen strømforsyning, svart, USB/lyd
  • GPU: 3x RADEON R9 290X Tri-X OC (UEFI) 8 GB GDDR5, PCI Express 3.0 x16, 2 x DVI, HDMI, DisplayPort, liten detaljhandel

Oppdatert.

Så kommer det sikkert noe kjøling til CPU og RAM. Har ikke helt bestemt meg for lagring enda. 

Disse komponentene er nok ikke de som gir mest ytelse for pengene, og Intel Core I7 gir nok mer ytelse for pengene, men da blir det bare en enkel CPU uten ECC. Tror ikke at jeg gidder å vente på de nye skjermkortene. 

Bruksområder er spill i UHD oppløsning (eks. GTA V), Autodesk Maya, C++ programmering, Unreal Engine, vanlig navigering på Internett, avspilling av film i UHD oppløsning. 

Hva synes dere om dette forslaget, og hvilke eventuelle forbedringer kan foretas uten å gå vekk fra multiprosessor Xeon CPU og DDR4 ECC RAM?

Exxon Valdez

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår EVGA SuperNOVA strømforsyning, som bruker bedre komponenter enn Corsair HX, AX osv.

MÅ du ha de 290X kortene?

Egentlig ikke. De kortene var bare et godt utgangspunkt som gir mye ytelse i forhold til pris sammenliknet med Nvidia Titan, som koster veldig mye i forhold til ytelse.

Jeg vil vurdere den strømforsyningen. 

Lenke til kommentar

Oppsettet ser for det meste veldig bra ut, jeg fikk lyst på en selv ;)

Men jeg ville nok også valgt 1-2 GTX 980Ti. Maya bruker OpenGL som fungerer bedre på Nvidia-maskinvare. Nå vet ikke jeg om det er spillingen eller Maya som er viktigst, men hvis det er sistnevnte så kan det være verdt å vurdere Quadro.

Lenke til kommentar

Titan kanskje, men hva med 980Ti?

De kortene ligger rundt 7000kr og har 4-6GB videominne. Sapphire kortene koster rundt 4000kr og har 8GB videominne, så jeg burde kanskje ikke gå for 980TI.

980Ti har 6 GB minne. Vurder STERKT om du trenger de siste 2 GB, for ytelsesmessig går to 980Ti langt utenpå tre 290X.

Lenke til kommentar

Oppsettet ser for det meste veldig bra ut, jeg fikk lyst på en selv ;)

Men jeg ville nok også valgt 1-2 GTX 980Ti. Maya bruker OpenGL som fungerer bedre på Nvidia-maskinvare. Nå vet ikke jeg om det er spillingen eller Maya som er viktigst, men hvis det er sistnevnte så kan det være verdt å vurdere Quadro.

Jeg vil si at spillingen vil kreve mest ytelse. Autodesk Maya og Unreal Engine blir ikke brukt i profesjonell sammenheng.

Titan kanskje, men hva med 980Ti?

De kortene ligger rundt 7000kr og har 4-6GB videominne. Sapphire kortene koster rundt 4000kr og har 8GB videominne, så jeg burde kanskje ikke gå for 980TI.

980Ti har 6 GB minne. Vurder STERKT om du trenger de siste 2 GB, for ytelsesmessig går to 980Ti langt utenpå tre 290X.

3x Sapphire 290X OC med 8GB per/stk blir 24GB videominne, mens med 2x 980TI blir det 12GB videominne og de vil koste mer tilsammen. Jeg vet ikke hvor stor ytelses gevinsten er ved å gå for 2x 980TI fremfor 3x Sapphire 290X OC.

980Ti produserer jo også langt mindre varme enn 290x som kan komme godt med resten av komponentene om du ikke har planer om en full custom loop.

Jeg er ikke så opptatt av TDP. Har erfaring med ett Sapphire R9 290 OC fra før av. De er relative støyfrie med moderate temperaturer. Full vannkjøling det blir det ikke siden komponentene blir skjult inne i kabinettet. Kan selvsagt velge en ferdig vannkjøling sett for CPU om de støtter LGA 2011-V3.

Er det noe annet jeg bør se på? Vil de CPU'ene og det hovedkortet fungere greit i et spill?

De har begge 8 kjerner hver med gjennomsnitts klokkehastighet på 2,4GHz per kjerne og en kjerne kan gå opp til 3,2GHz alene på begge prosessorene. Hver prosessor får 32GB DDR4 ECC minne. 

Jeg har tenkt å ha 3 UHD monitorer, som skal bli drevet av 3x Sapphire R9 290X. Vil disse klare å oppnå en grei ytelse (minimum 30 fps i UHD / minimum 60 fps i FHD) i spill?

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

3x Sapphire 290X OC med 8GB per/stk blir 24GB videominne, mens med 2x 980TI blir det 12GB videominne og de vil koste mer tilsammen. Jeg vet ikke hvor stor ytelses gevinsten er ved å gå for 2x 980TI fremfor 3x Sapphire 290X OC.

Du kan ikke legge sammen kapasiteten for SLI/CrossFire. Ressursene på kortene kommer til å være duplikater som om de var et "felles" minnepool. 290X har hverken nok GPU-ytelse eller rask nok minnebuss til å utnytte 8 GB til spillformål uansett.

Er det noe annet jeg bør se på? Vil de CPU'ene og det hovedkortet fungere greit i et spill?

De har begge 8 kjerner hver med gjennomsnitts klokkehastighet på 2,4GHz per kjerne og en kjerne kan gå opp til 3,2GHz alene på begge prosessorene. Hver prosessor får 32GB DDR4 ECC minne.

Ja CPUene dine vil yte greit nok til spill. Siden du får to CPUer som hver kan gå opptil 3.2 GHz så er det ikke så ille. Skulle jeg hatt ny kombinert arbeidsmaskin til utvikling og spillemaskin ville jeg valgt samme CPUer selv.

Det fine med disse CPUene er at de er kraftige samtidig som de er ganske kjølige. Jeg ville nok satt på et par Cooler Master 212/412 for å kjøle de.

Lenke til kommentar

VRAM stacker ikke, så om du har 3x8Gb så blir det bare 8GB :)

Det er godt mulig at du kommer til å se en liten flaskehals i form at lav klokkehastighet på Xeon CPU'ene, og det er vel så å si ingen spill pr i dag som vil være i nærheten av å utnytte 8 tråder.

32GB minne vil kun gjøre noen forskjell i diverse minneintensive programmer som SQL, Videorendering osv, men selv der er 64GB overkill pr dags dato.

3x4k skjermer er pr i dag bortkastede penger og du har mer nytte av 3x 1440p.

Se denne videoen for referanse. 

Lenke til kommentar

Vel 32 GB er på grensen av hva som trengs for en kraftig arbeidsstasjon i dag, og brukere bør alltid operere med en god margin siden maskinen begynner swapping lenge før RAM et fullt. Mer RAM betyr også at mer kan brukes til IO-cache, som gir bedre ytelse.

Jeg har 64 GB på min tre år gamle arbeidsmaskin, og det har faktisk kommet til god nytte.

Lenke til kommentar

Du kan ikke legge sammen kapasiteten for SLI/CrossFire. Ressursene på kortene kommer til å være duplikater som om de var et "felles" minnepool. 290X har hverken nok GPU-ytelse eller rask nok minnebuss til å utnytte 8 GB til spillformål uansett.

Ja det vil fungere akkurat det samme som med systemminnet. 64GB RAM vil bli 32GB til begge prosessorene og så vil de dele på minnet slik at samme data er i begge minnene. Om jeg har forstått det rett...

Ja CPUene dine vil yte greit nok til spill. Siden du får to CPUer som hver kan gå opptil 3.2 GHz så er det ikke så ille. Skulle jeg hatt ny kombinert arbeidsmaskin til utvikling og spillemaskin ville jeg valgt samme CPUer selv.

Det fine med disse CPUene er at de er kraftige samtidig som de er ganske kjølige. Jeg ville nok satt på et par Cooler Master 212/412 for å kjøle de.

Jeg skal undersøke den kjølingen som du nevner.

VRAM stacker ikke, så om du har 3x8Gb så blir det bare 8GB :)

Det er godt mulig at du kommer til å se en liten flaskehals i form at lav klokkehastighet på Xeon CPU'ene, og det er vel så å si ingen spill pr i dag som vil være i nærheten av å utnytte 8 tråder.

32GB minne vil kun gjøre noen forskjell i diverse minneintensive programmer som SQL, Videorendering osv, men selv der er 64GB overkill pr dags dato.

3x4k skjermer er pr i dag bortkastede penger og du har mer nytte av 3x 1440p.

Se denne videoen for referanse. 

Det er lav klokkehastighet per kjerne, men totalt sett så vil disse CPUene gjøre flere regneoperasjoner i sekundet enn en vanlig quad core på rundt 3 GHz. Det er dessuten to av disse prosessorene, så selv om spillene klarer bare å utnytte 4-6 kjerner, så burde det klare å utnytte 4-6 kjerner på begge prosessorene.

Jeg skal se videoen senere, når jeg har tilgang til en annen PC.

Takker for tilbakemeldinger.

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Ja det vil fungere akkurat det samme som med systemminnet. 64GB RAM vil bli 32GB til begge prosessorene og så vil de dele på minnet slik at samme data er i begge minnene. Om jeg har forstått det rett...

Da har du misforstått.

For systemminne vil hver CPU ha sitt eget minne, men de utgjør et felles adresseområde. Det betyr at CPU2 kan aksessere minnet som er tilknyttet CPU1 og motsatt, men at det vil innebære noe høyere latency. Systemet er smart nok til å fordele prosesser på kjerner og minne slik at prosesser får kortest mulig tilgang til sin data.

For GPUer hvor du kjører SLI/Crossfire til Direct3D eller OpenGL så tegnes bilder i AFR-modus. Dvs. hver GPU tegner sitt eget bilde. Siden alle GPUene trenger de samme ressursene så vil de bruke minnet sitt til å ha sin duplikat av alt av ressurser(meshes, teksturer, osv.). Resten av minnet brukes til midlertidige bufre og det ferdige bildet. Du får derfor ikke mer tilgjengelig GPU-minne av å koble sammen flere GPUer til rendering-formål.

Det finnes riktignok én måte flere GPUer kan operere med frittstående minne; hvis du gir de en spesialdesignet GPGPU-last hvor hver GPU jobber uavhengig av den andre. Dette er typisk for mer tallknusing, simulering osv.

Det er lav klokkehastighet per kjerne, men totalt sett så vil disse CPUene gjøre flere regneoperasjoner i sekundet enn en vanlig quad core på rundt 3 GHz. Det er dessuten to av disse prosessorene, så selv om spillene klarer bare å utnytte 4-6 kjerner, så burde det klare å utnytte 4-6 kjerner på begge prosessorene.

Det er riktig, men det er verdt å bemerke seg at selv for spill som bruker opptil 8 kjerner i dag så trenger de kun 1-2 raske kjerner, og mange "trege" kjerner. Du trenger én relativt rask kjerne som kommuniserer med GPUen, og så trenger du nok andre kjerner til at denne får jobbe uforstyrret. At du får to CPUer som hver enkelt kan booste opp er dermed ypperlig.

Enkelte tror kanskje så mange kjerner og så mye RAM er bortkastet, men det er absolutt nyttig til utvikling. Det er også viktig å huske på at en slik maskin bør ikke være "akkurat nok" i dag, for den må være tilstrekkelig for hele brukstiden. Å bygge en arbeidsstasjon med 4 kjerner til utvikling i dag vil derfor være latterlig, og 6-8 kjerner er et absolutt minimum. Straks en maskin skal brukes til noe som helst produktivt så kan det rettferdiggjøre en ganske kraftig maskin, for det kan få store konsekvenser for din produktivitet med en maskin som akkurat så vidt kjører programmene du ønsker kontra en maskin som er så kraftig at den er ingen hindring.

Lenke til kommentar

Er egentlig ikke interessert i bare sånne forbruker komponenter. Her sikter jeg meg inn på enterprise nivå med multiprosessor konfigurasjon, ECC minne, osv. Målet er ikke å oppnå super ytelse eller å få mest mulig for pengene. 

Skulle jeg ha hatt mest mulig ytelse for pengene, da måtte jeg ha satt et økonomisk tak på ca. 13.000kr, hvor en bruker ca:

• 2500kr på CPU
  • 2500kr på GPU
  • 1500kr på HK
  • 1000kr på PSU
  • 1000kr RAM
  • 1500kr på SSD/HDD
  • 1000kr på kabinett
  • 2000kr på KVM
  • Eventuell rest går til billig CPU/RAM kjøling hvis dette ikke er inkludert.  

Det er da en får absolutt mest mulig mulig ytelse for pengene.

Skal en ha mest mulig ytelse uansett pris da kjører en på med Supermicro/Intel Quad socket HK og 4x E7-8880 v3 CPU, og kjører en multi-GPU løsning med så mange Nvidia Tesla K80 GPU'er som det er mulig. Sleng deretter på med maksimum RAM og antall SSD'er av høyeste kvalitet gjerne i PCI grensesnitt. Dette vil sikkert koste over en halv million kr. Denne vil knuse absolutt alt av komponenter beregnet for forbrukere hvis en ser bort i fra ytelse/pris.

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Spørsmålet om du ønsker en overklokket åttekjerne eller to åttekjerners Xeon koker ned til om ytelse for pengene eller stabilitet er viktigst for deg. Med en såpass overklokket CPU så må du forvente betydelig kortere levetid på CPU og hovedkort, så det må bli en del av budsjettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...