Spillheksa Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Jeg har kjøpt meg nytt kamera, pek og knips med super zoom; Nikon L840. Det er veldig artig å bruke, men jeg ble veldig skuffet over solnedgangsbildene. Jeg har nordvendt fjordutsikt der jeg bor, og ser ofte fantastiske solnedganger nå om sommeren. Men når jeg prøver å fange dem med kameraet, blir fargene helt feil. Når det er litt blå himmel over fjellene og skyer over der igjen, så er det både kalde og varme farger på en gang, i utallige nyanser. Men dette fanger ikke kameraet opp. Enten jeg bruker auto, landskap, solnedgang eller skumring, så må jeg velge mellom enten bare kalde eller bare varme farger. Jeg prøver å tilte kameraet også, men det blir aldri riktig. Er det jeg som er en håpløs fotograf, er både varme og kalde farger på solnedgang for mye for ethvert kamera eller er det noen som kan anbefale meg et ukomplisert kamera som klarer dette eller er det et triks som fikser biffen? Også når solen har gått ned og fjord og fjell er badet i grå og lilla nyanser blir jeg skuffet over bildene jeg tar. Bildene jeg har lagt ved er tatt omtrent samtidig, det ene er blått, det andre er Orange og ingen av dem stemmer med virkeligheten. Jeg har veldig lite teknisk innsikt, så vennligst hold eventuelle svar på et veldig enkelt nivå. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Her må du endre "hvitbalansen", "white balance" på engelsk. Dette er fargetemperaturen i bildet, og gir hvordan fargene blir seende ut. Her skal du kunne velge mellom: Auto Cloudy Daylight Flash Fluorescent Incandescent White Balance Preset Sistnevnte tror jeg på ditt kamera er å kunne ta et bilde av noe grått i lyset og så sette fargene riktig i forhold til dette bildet. På enkelte kameraer har man mulighet for å ta bilder i et "råformat" så man bedre kan endre fargene på bildet på datamaskinen etterpå, men dette har du dessverre ikke mulighet til med ditt kamera. Men - prøv forskjellige valg for hvitbalanse. Lenke til kommentar
Spillheksa Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Her må du endre "hvitbalansen", "white balance" på engelsk. Dette er fargetemperaturen i bildet, og gir hvordan fargene blir seende ut. Her skal du kunne velge mellom: Auto Cloudy Daylight Flash Fluorescent Incandescent White Balance Preset Sistnevnte tror jeg på ditt kamera er å kunne ta et bilde av noe grått i lyset og så sette fargene riktig i forhold til dette bildet. På enkelte kameraer har man mulighet for å ta bilder i et "råformat" så man bedre kan endre fargene på bildet på datamaskinen etterpå, men dette har du dessverre ikke mulighet til med ditt kamera. Men - prøv forskjellige valg for hvitbalanse. Nå har solen forsvunnet for i kveld, men da prøver jeg hvitbalanse neste gang. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Nå har solen forsvunnet for i kveld, men da prøver jeg hvitbalanse neste gang. Godt forslag fra Trondster. Prøv med Daylight først, men eksperimenter gjerne med andre også. Solnedganger gir så stor kontrast at det er vanskelig å få både forgrunn og himmel "riktig" på en gang. Prøv også å måle lyset på forskjellige steder så ser du hva du liker best etterpå. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Jeg har veldig lite teknisk innsikt, så vennligst hold eventuelle svar på et veldig enkelt nivå. Kanskje du finner noen tips i denne omtalen.... http://www.photographyblog.com/reviews/nikon_coolpix_l840_review/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå