Brukeravinternett Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Hei, Jeg vurderer å bestille følgende fra komplett (er ikke intressert i å bygge selv): https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10946 Med følgende justeringer: Kabinett: Fractal Design Define R5 Black (anbefales her på forumet) Strømforsyning: Corsair CX 600W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x Molex (ca. 250 kr dyrere enn standardoppsett, men ovennevnte er jo "80 plus bronze" standard!. Prosessor: Intel Core i5-4690 (fjerner K! har ingen planer om å overclocke). Hadde i utgangspunktet lyst på "MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PCI-Express 3.0, "Twin Frozr V" Dette er trolig ikke verdt det når det vil medføre en prisøkning på 1025 kr!? Forstår det slik at grafikkortet som følger med standardoppsettet er på tilbud. Er dette et godt kjøp til mitt bruk? Er særlig opptatt av at pcen ikke blir for varm. Den vil befinne seg i en liten leilighet der det i utgangspunktet ofte er varmt. Har mistanke om at dette, kombinert med alder, tok knekken min forrige pc. Pcen vil stå mye på, og vil primært bli brukt til tekstbehandling og internett, men også noe gaming. Hva gjelder gaming vil det hovedsakelig bli spilt Blizzard titler som Diablo 3 og starcraft 2. Tatt i betraktning av dette kan en spørre om jeg heller burde spare noen tusenlapper ved å kjøpe noe billigere, for eksempel en pc bygget rundt geforce gtx 960 o.l. Har imidlertid forstått det slik at 970 skal være mer effektiv og at dette får utslag i blant annet varmeutviklingen Videre at ytelsen en oppnår per krone gjør det verdt det å gå for 970 når en først kjøper nytt. Hvilket vannkjølingssystem til CPU skal jeg velge? Det er tre alternativer å velge mellom (har sett at evo 212 anbefales med denne kan jeg for øyeblikket ikke velge fra menyen). - Cooler Master Nepton 120XL CPU Cooler 120mm Radiator, 2 vifter, blir montert med 1 vifte om ikke plass til push-pull (899 kr) [info] - Corsair H55 Hydro Series CPU Kjøler 120mm Radiator, 115x/2011/2011-3/1366, AM2(+)/AM3(+)/FM1, 1700 RPM, 57 CFM (699 kr) [info] - Corsair H75 Hydro Series CPU Kjøler 120mm Radiator, 2 vifter, blir montert med 1 vifte om ikke plass til push-pull (999 kr) [info] Svar mottas med takknemlighet! Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Velg K, greit å ha muligheten selv om du ikke tenker at du vil overklokke nå. Det er uansett veldig enkelt å gjøre. Er sjeldent så veldig stor forskjell på de fabrikkoverklokkede kortene, ikke verdt 1000kr ekstra for Gaming 4. Hvorfor vil du ha cpu vannkjøling hvis du ikke tenker å overklokke? evo 212 er en vanlig vifte som gir mye for pengene. Lenke til kommentar
Brukeravinternett Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Takk for svar. Jeg har såvidt jeg har fått med meg ikke mulighet til å velge evo 212 i oppsettet jeg har linket til (ønsker ikke å installere selv). Tankegangen er at cpu kjøling er noe jeg bør ha. Som nevnt har jeg ved å velge pakken fra komplett ikke så mange alternativer. Forstår det slik at jeg må velge vannkjøling. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Det er feil. Vannkjøling kan du kjøpe ekstra hvis du vil ha det. Jeg hadde droppet det, og heller brukt kronasjen på andre ting, som skjermkort og prosessor. 1 Lenke til kommentar
Brukeravinternett Skrevet 3. september 2015 Forfatter Del Skrevet 3. september 2015 Så vannkjøling er overflødig med mindre en skal overclocke? Selv med min varme leilighet og ønske om å unngå høyere temperaturer? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Jeg tror det skal gå an å legge PC-pakken i handlevogn sammen med en CPU-vifte og skrive i kommentarfeltet at de skal montere den. Bare spør på chatten K eller ikke K-prosessor er et ganske enkelt valg: Velg K. 171kr ekstra for overklokkingsmulighet. Hovedkortet er allerede et Z97, så da passer alle delene. Det er enkelt. Nye hovedkort har UEFI-bios, så det kan stilles inn i Windows. Eneste du trenger å gjøre er å øke "multiplikator", et hakk eller 5. For hvert hakk økes CPU-hastighet 100MHz. Går som regel greit med 3-400MHz uten at du trenger å vurdere å justere strøm og andre "avanserte" ting. Kjøp standard 970-skjermkort. De fungerer utmerket de også, og kan overklokkes med MSI Afterburner. Enkelt, bare å flytte på en liten slider. Temp skal som regel gå veldig bra. Kanskje du må justere ned multiplikator på CPU og skjermkort de verste dagene om sommeren når det bikker over 30grader i skyggen. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Så vannkjøling er overflødig med mindre en skal overclocke? Selv med min varme leilighet og ønske om å unngå høyere temperaturer? Vannkjøling gjør ikke at leiligheten din blir kjøligere hvis det var det du mente. Det er like mye varme som skal avgis fra pc-en uansett om dette skjer med vannkjøling eller vanlig luftavkjølt prosessor/skjermkort. Er det temperatur på prosessor/skjermkort du mener så burde det heller ikke være noe problem med standard kjølevifter så lenge du ikke overklokker og så lenge du sørger for renhold inni maskinen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå