Gå til innhold

Er det verdt bryet å sortere og legge ut fossilt datautstyr?

Anbefalte innlegg

Jeg har et hus som jeg må sanere fordi vi skal flytte til noe mindre. Det er stappfullt av gammelt datautstyr, fra Atari 520ST, via x86-prosessorer og omtrent alle generasjoner av Pentium, pluss diverse skjermkort, nettverkskort (ISA/PCI opptil gigabit), kabler og masse annet ræl. Er det verdt å sortere dette og legge det ut på Finn eller noe sånt, eller er det ingen som vil gi en kone for sånt? Hvis det er noe som kan være verdt noe, er det jo greit nok, ellers blir det bare å kjøre det på søpla som elektronikksøppel. Satser på at dette går under "salg av pc"! :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamle Atari er det helt sikkert noen som samler på ...
Gamle kabler er vel ikke verdt kobbervekta en gang fordi det koster mer å fjerne isolasjonen ...
Du kan jo bare spre det på noen bord og ta bilder, legge ut og be om bud ... uten å liste absolutt alt du har ... kan være du får noen kroner ...

Lenke til kommentar

Takk! Akkurat Atarien var egentlig bare for å vise utvalget. Den vil jeg sikkert få noe igjen for. Men jeg vet ikke om jeg har nok bord i huset... ;) Så du mener at det i praksis bare blir noen få kroner? Iså fall er det egentlig ikke verd bryet, jeg har ikke akkurat noen fritid fra før av.

Lenke til kommentar

Der sendes det til knusing, en gigantisk stang med kjettinger på som roterer til alt er slått ihjel. 

Så plukker magneter ut metall og sorterer skrotet. 

Det er bare i uland barn sitter med syre for å løse opp gullet i kontaktoverflatene. 

Konsoller kan du jo legge på finn med gi bud. 

Vil noen ha, så blir du kontaktet. 

Om ingen svarer så gies bort ved henting. 

Hardware 2+år gammelt er verdt 0 med mindre det er komplette ting som er fra før 90tallet. 

Lenke til kommentar

Gjenbruk er generelt bedre for miljøet enn gjenvinning (kverning til mindre biter, avanserte kjemiske prosesser for å dra ut alt fra farlige til verdifulle materialer ut av smørja). Forlenget levetid er bra for miljøet fordi det gjør bruk-og-kast syklusene lengre.

Jeg vil klart anbefale gis bort mot henting for alt som ikke har noen åpenbar ekstraverdi (f.eks en fult fungerende Atari). Da slipper du å kjøre alt selv til elreturen og får bedre samvittighet både for miljø og for at andre får nytte av det. Folk som tar i mot gratis ting er etter min erfaring alltid veldig takknemlige og hyggelige. Har bare positive opplevelser av både det å gi bort og hente ting gratis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. Kanskje jeg skulle spørre Teknisk Museum? ;) Jeg har til og med en fungerende utgave av den første pc-en jeg hadde (etter Atarien), en Amstrad PPC512 (slepbar pc med fullt tastatur, men ikke så stor skjerm).

Teknisk museum har slikt fra før. Problemet er at de BARE har slikt, og omtaler Pentium-CPUer som siste nye.

Lenke til kommentar

Det høres nesten ut som museumsvarer. Men kun gamle komponenter er vel ikke så interessante der heller, Hele pc-er og annet utstyr er selvsagt mye mer interessant. Så hvis det ikke er noen private som vil bygge seg opp en museumssamling så...

Edit: Alt som er fra før ca-95 og er komplett eller virker ville jeg tatt vare på. Kan kanskje bli verdt noen lapper om ikke så mange år, hvis det ikke er verdt noen lapper allerede.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Jeg hadde en IBM med Intel 8088, 640 kB ram, 10 MB HDD (ca 10 cm høy 5,25") med 8" monokrom VGA CRT-skjerm som jeg angrer på jeg kastet rundt 1996 da jeg kjøpte en billig brukt 486. 8088-en var også oppdatert med nyvinningen mus ca et tiår etter den var ny. Optisk mus med glødetrådpære og spesiell millimeterpapir-musematte i aluminium. Maskina var også oppgradert til DOS 3.2 (4.x var for tungt/inkompatibelt). Den hadde vært et artig klenodie i dag. Du kan jo høre med NRK rekvisitten om de er interessert i Amstraden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...