Pallantir Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Enkelt og greit: Jeg bruker et 433 mHz system til overføring av IR-signaler, og det funker perfekt, men ser litt stygt ut. Så jeg skulle gjerne plassert mottakeren og antennen et stykke fra hverandre. Det er en 2,5 m koakskabel på 50 ohm koblet til den, men jeg trenger et par meter til. Vil det gå mye ut over signalet, og kan jeg bare skøte den på med krympeplugger, eller bør jeg satse på en ekte skjøtekabel med riktig plugg? Hvis jeg kan bruke krympeplugger, må jeg vel bruke 50 ohm kabel og ikke 75 (som jeg har lassevis av), ellers blir det vel iallfall for mye signaltap? Jeg må vel ha to skjøter med krympeplugger og mellomstykke for å forlenge den originale kabelen, men det er vel ikke noe merkbart signaltap i sånne koblinger? Og forresten, er det riktig type kabel på for eksempel en gammel bilantenne? I så fall har jeg kanskje liggende noe som kan brukes. Endret 2. september 2015 av Pallantir Lenke til kommentar
arneolav Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Du bør ikke skjøte, coax er ikke som "vanlig strøm"; Hel, 50 ohm kabel og skikkelige kontakter er absolutt å anbefale. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Takk! Et lite problem er at den er loddet i den ene enden (på IR-mottakeren), fordi mottakeren opprinnelig hadde en liten teleskopantenne på ca. 25 cm som tok inn altfor dårlig. Men i så fall er det kanskje best å få tak i en passe lang kabel med riktig plugg og så lodde på nytt på mottakeren? Det ser ut til at det er standard F-kontakt som skrus på antennen. Går det greit å bare lage meg en egen, passe lang RG58-kabel med en av kompressjonspluggene (ikke krympeplugg, det er kompresjon) som jeg har liggende til RG58? Det skal være veldig gode kontakter. Rettet: Kontakttypen er F, ikke BNC... Endret 2. september 2015 av Pallantir Lenke til kommentar
arneolav Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Ja, det skulle gå fint å klippe til i passende lengde, skru på plugg og og lodde på der hvor antennen var koblet til. Edit, tap kan du kalkulere her: http://www.arrg.us/pages/Loss-Calc.htm Endret 2. september 2015 av arneolav Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 3. september 2015 Forfatter Del Skrevet 3. september 2015 Bra, takk for begge deler! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå