Gå til innhold

Media server for 60 brukere

mbergseth

Anbefalte innlegg

Hei

Har i oppgave med å oppgradere eit media server system ombord i eit skip med opp til 60 TVer/bruker. Og lurer da på om ein med tenkt oppsett vil få problem med kapasitet grunnet mange brukere.

Tenker da på eit oppsett med ein Western Digital Media Spiller for hver TV. Da eg forstår det slik at de leser kun av media filene fra server og Transkoder media filene lokalt på Media spilleren og er ikkje avhenging av CPU kraft på ein Server som Transkoder. Estimerer at det vil kunne vere opp til 20-30 stk som bruker/ser TV samtidig

Til selve server/lagring av media har eg sett på denne QNAP TS-853 Pro NAS  som har spec på 430 MB/s i Read kapasitet og 4x Gigabit LAN. samtidig som den kan settes opp som DHCP-server. Da dette blir eit lukket nettverk kun for dette formålet.

Noen som har noen formening eller erfaring med eit slik oppsett. kapasitet messig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg ser som hindrer normal bruk er den WD-boksen. Alle de WD-boksene jeg har prøvd (inklusive denne) er dels ustabile og plundrete. Ingen mulighet for direkte avspilling fra TV-ene? Type filer som skal kunne spilles av?
Vet at det er laget tilsvarende løsning med Plex som server, men ikke husker jeg spesifikasjoner på server og ikke husker jeg hva de brukte som klient. Skal se om jeg finner noe på plex-forumet.

Lenke til kommentar

Utfordringa med så mange brukere er iops, ikkje antall MB/s. Nå er dette vanskeleg å måle uten å ha noko konkret data på forhånd. Det vil være kjedeleg om du kjøper ein QNAP NAS og den ikkje helde mål. Min anbefaling er heller å kjøpe ein stasjonær, så du har fleksibilitet.

Lenke til kommentar

Det første jeg ser som hindrer normal bruk er den WD-boksen. Alle de WD-boksene jeg har prøvd (inklusive denne) er dels ustabile og plundrete. Ingen mulighet for direkte avspilling fra TV-ene? Type filer som skal kunne spilles av?

Vet at det er laget tilsvarende løsning med Plex som server, men ikke husker jeg spesifikasjoner på server og ikke husker jeg hva de brukte som klient. Skal se om jeg finner noe på plex-forumet.

Har ein eldre WD-boksen personlig heime koblet til ein Stasjonær PC som deler, og det har fungert smertefritt i i lang tid. Men vi har ein par WD bosker på systemet som skal oppgraderes og her opplever vi tildels utsablitet. Her har vi ein par NAS stasjoner koblet mot ein gammel skips server fra 2002. Siden samme WD boksene fungere så bra på mitt hjemmenettverk tenkte på at de WD boksene får litt ustablitet pga av nettverket er oppbyggd med ein gamle server. Og siden denne Qnap NAS hadde DHCP servere funskjon innbyggd tenke på å kutte ut alt det andre.

Plex servere kreves vel å vere innstallert på server som Transkoder on the fly til klient? Stemmer ikkje det? Da kreves det ein del prosseor kraft fra server?

Er kun tilgjegelig på noen få TV-er, men ikkje på alle.

Jeg ville satt dette opp med 2 servere for og prøvd og få en fordeling av båndbredden. Også ville jeg satt opp klienter med Openelec.

Da vil du kunne greie helt opp til 60 samtidige brukere. Tatt utganspunkt i ca 30mbit per bruker da.

Den Qnap NAS har 4x gigabit nettverk kort. Og siden den oppgir ein read kapasitet på 412 MB/s så skal det tilsvare ein bandbredde på 3,3 Gbit/s, Selfølgelig er dette sikker teoretiske verdier? Men med utganspunkt på 30 mbit ber bruker bør det holde? eller tar eg feil?

OpenELEC var nytt for meg :) Tenker du på ein slik WeTek OpenELEC boks? Fungere det på samme måte som de WD boksene? Og eventuelt mer stabile? eller var det ein annen løsning du tenkte på?

Utfordringa med så mange brukere er iops, ikkje antall MB/s. Nå er dette vanskeleg å måle uten å ha noko konkret data på forhånd. Det vil være kjedeleg om du kjøper ein QNAP NAS og den ikkje helde mål. Min anbefaling er heller å kjøpe ein stasjonær, så du har fleksibilitet.

Vedrørende IOPS så skal denne NAS disken støtte SSD Cache acceleration som kan forbrede IOPS 10X og redusere I/O latency 3x ihht til reklamen. Har ikkje så mye erfaring med så stort nettverk og IOPS, men om det vil bli redningen om det blir eit problem? https://www.qnap.com/i/en/enterprise_apply_v2/con_show.php?op=showone&cid=7#e6_02

Å bygge ein egen stasjonær til formålet har slått meg i tankene, det enest som hindrer er at ein del som skal administrere og vedlikeholde dette gjerne ikkje er IT folk og derfor var tanken at ein slik NAS var mye mer brukervennlig. 

Lenke til kommentar

Angående plex så er det riktig at den behandler før den sender videre, så det krever endel av maskinvaren på server, men desto mindre båndbredde og maskinkraft trengs klient. Du kan f.eks tvangsstyre oppløsningen uansett original oppløsning. Plex er brukervennlig og ser bra ut, for brukeren. Nokså brukervennlig for den som skal holde server gående også. Utfordringen kan bli å finne en god klientløsning, regner med at budsjettet må holdes nede?
WD TV Live og Play er de to jeg har kranglet mest med. Kan plutselig finne på å miste brukernavn/passord og andre instillinger. Ikke mye brukervennlig iallfall.
Sjekk denne tråden.

Lenke til kommentar

Skal TVene byttes også, eller de låst? Jeg har selv testet å kjøre Plex på 8 Samsung smart-tver samtidig fra en HP MicroServer(med 2 kjerners CPU, men gode disker) og det fungerte utmerket siden de TVene kjører omtrent alle formater "native" uten behov for transcoding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...