muummi Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Hvordan hjelper man egentlig flyktninger i mærområdene? Det er noen som sier at det er den beste måten å hjelpe flyktninger på, men det er vel sånn at naboland og andre land nærme Syria, heller ikke vil ha dem? Hvordan er det da tenkt at man kan hjelpe flyktninger i nærområdene? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Hvis du skal hjelpe dem så er det beste å gi dem vennskap og tilhørighet. Det er vanligere nedover å ha sterke relasjoner med naboer og familie noe som desverre har blitt mer og mer glemt i det norske samfunnet. Hjelp med integrering rett og slett, da får de et godt intrykk av nordmenn, landet og et nytt og skummelt samfunn som det kan være vanskelig å komme inn i. Jeg har flyttet mye, i barndommen og voksen alder, og det vanskeligste er å integrere seg/ få nye venner og tilhørighet til det nye stedet. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Tanken er vel å få slutt på ev. krig og elendigheit som fører til at dei blir flyktningar i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 De vil ikke hjelpe dem. De vil bare ikke at de skal komme til Norge.... 1 Lenke til kommentar
uerfarenjente Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Land rundt har tatt i mot mange flyktninger, Jordan fks. har tatt i 1.2 millioner, frp sier de skal hjelpe millioner med og hjelpe dem der de er, men det handler nok enkelt og greit om at de ikke vil ha de hit. Når Jordan som sliter nok fra før av tar inn såpass mange flyktinger og vi i norge sitter og tenker på og hjelpe de der de er da blir jeg kvalm. hjelper ikke og hjelpe de der når de når som helst kan bli drept. veldig rotete dette her ser jeg nå, men orker ikke endre på det haha Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Dette lurer jeg også på! en hører det støtt og stadig, man kan hjelpe x antall mennesker i nærområdene kontra y antall mennesker her hjemme med samme sum(der x>y). Men hva betyr det egentlig? Hjelpen de får her er åpenbar: -Ingen krig -Oppegående økonomi/land -Støtte til livets opphold -Jobb muligheter -Frihet -Osv Men hva er den tenkte "hjelpen" i nærområdene? fyll gjerne ut den som vet.. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Det er helt umulig. De er i flyktningeleire. Leirene har nok mat, nok telt og nok personell slik jeg forstår det. Det er alt det går an å "hjelpe med" fra Norge. Det de trenger er mindre kriminalitet i leirene, flere arbeidsplasser for de som bor i leirene, mer semi-permanente boliger for de som bor i leirene, og færre flyktninger i leirene. Fortell meg hvordan FrP har tenkt å få til dette fra Oslo sentrum, så skal jeg applaudere. 1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Det best vi kan gjøre for å hjelpe dem akkurat nå er å delta i kommunevalget og bruke vår stemme klokt. Dernest så bør de av oss som har mulighet for å leie ut husrom forfordelele flyktninger slik at det blir bedre plass for å ta inn nye flyktninger på asylmottakene rundtom i Norges land. Så kan vi også delta aktivt i intergreringsjobben slik at dem blir en reell del av den Norske befolkningen, samt hjelpe våre nye venner med å få seg en jobb. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Problemet med "hjelpe i nærområdene" er at når det snakkes om det så er det alltid snakk om penger. Men penger er ikke den eneste ressursen som må til - en vel så sentral ressurs er arbeidskraft. Den kan kjøpes for penger, ja, men da er samfunnet enten undersysselsatt ellers trekker man arbeidskraft vekk fra andre samfunnsområder som også trenger den. Du kan kjøpe mye arbeidskraft for en milliard kroner, men når du kjøper, hvem er det du overbyr? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 De fleste som mener dette har nok mest sannsynlig ikke satt seg særlig godt inn i situasjonen og bakgrunnen for krigen og hvorfor folk flykter. Enten det eller så mener de at muslimene må klare seg selv, fordi vi nordmenn kommer til å bli i mindretall snart. Lenke til kommentar
c4sh Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Ser utrolig mye av denne tankegangen i VGs kommentarfelt. Går nok mye ut på fremmedfrykt. Tror definitivt ikke det vil hjelpe å sende flere milliarder til Syria. Hvor skal pengene gå, og hvem kan garantere at de ikke havner hos terrororganisasjoner? Finnes mange eksempler på at økonomisk bistand ikke alltid er en en god løsning. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Jeg tror veldig mange som tenker på å hjelpe i nærområdene sier dette fordi vi kan ikke ta imot alle som trenger det hit. Løsningen virker jo ikke lett å komme frem til, en stor invasjonsstyrke fra NATO som kan rydde opp virker jo fristende, men historisk sett så er det vel vestens innblanding i regionen som er skyld i kaoset vi ser i dag. I stor grad i hvert fall. Håpløst. 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Så fort det er trygt i hjemlandet skal man reise tilbake. Hva slags løsning er det da å ta folk hit? Få seg jobb? Det er snart 200.000 arbeidsledige nordmenn og det er bare begynnelsen. Ingeniører som har norsk som morsmål får seg ikke engang jobb. Hvor har du tenkt at flyktningene skal få seg jobb egentlig? (Kom med konkrete forslag) Norge er et lite og sårbart land, verdens mest gjeldsnedsyltede befolkning. Uansett om de ikke kan hjelpes der de er så er det ingen løsning å ta folk hit. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Når man snakker om å hjelpe i nærområdene er det vell ikke snakk om Syria, men nabolandene. Med penger burde man være i stand til å bygge og drifte flere flyktningleire i disse landene, og samtidig lette belastningen på landene ved å ta en større del av ansvaret for økonomi og drifting. Å kunne gjennomføre et slikt tiltak tror jeg ikke er urealistisk, men det forutsetter politisk vilje til å stille med både ressurser og mannskap, noe det antagelig ikke er vilje til. For meg fremstår dagens politikk som hverken fugl eller fisk. Vi sender noe midler ut for å hjelpe, og vi slipper inn noen hit til landet. Sistnevnte hjelper forsvinnende få av den totale flyktningmassen, og antagelig ikke de som trenger det mest, mens førstnevnte rett og slett ikke er tilstrekkelig til å stoppe tilstrømningen til de rike landene i Europa. 2 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Det er vel et poeng at man prøver å avhjelpe flyktninge-situasjonen på en så samlende og lite kontroversiell måte som mulig. Dersom jeg har forstått riktig, så er det en intensjon bak grunnloven at det skal et stort flertall til for å endre samfunnet vesentlig. Og kunne man respektere dette i debatten om innvandring/flyktninge-politikk? Og kunne man unngå å fordreie og holde hodet kaldt? For eksempel å hjelpe flyktninger i Tyrkia er vel ukontroversielt i Norge. Kan man ikke satse mye på dette uansett? Er man nødt til å dreie diskusjonen over til om mange i Norge skal få endret sitt bomiljø på sikt (og ikke alle har råd til å flytte)? Er det dette som liksom skal være "greia" angående å hjelpe folk i nød? En anledning for ressurs-sterke til å vise klasseforakt ? Flyktninger som lider nød i f.eks. Tyrkia har kanskje slektninger og venner i Europa og som betaler til smuglere og lokker folk til å ta store sjanser på havet. Hva skal til for å unngå dette rotet? Kan man leve brukbart i Tyrkia for 50.000 kr/året? Enkelte hevder at man skal "handle etter sitt hjerte" angående å ta imot flyktninger ukontrollert. Hva betyr dette? Nazistene handlet vel i sin tid etter sitt hjerte? Og den "Islamske Stat" (IS), gjør vel dette også. Så "å følge sitt hjerne" kan bety så mangt. Endret 7. september 2015 av ludo1 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Dersom jeg har forstått riktig, så er det en intensjon bak grunnloven at det skal et stort flertall til for å endre samfunnet vesentlig. Du har ikke forstått riktig. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå