Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hei, på borettslag vet noen om boliger som er toppmorderne?

Anbefalte innlegg

Du kan sammenligne hele situasjonen med dette: Du har 14 kroner, og ønsker å kjøpe 4 store sjokolader på butikken. Det går ikke, men du kan få kjøpt en vanlig sjokolade. Du må velge om du vil ha den, eller spare noen år til før du kan kjøpe deg kanskje 2 av sjokoladene. Så får du håpe ikke prisøkningen i markedet gjør at sjokoladene koster enda mer når den tid kommer

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne kan f.eks være aktuell for deg: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=63607532- der har du Altibox fiber.

Den er ikke selveier så andel er mere risikofult også oblikasjonsleiligheter.

Desutten så virker den mere risikofylt da det er mye oppussing der.

Billig nå men utgiftene kan fort gjøre den vil koste rundt 3 milioner å få i brukbar stand. da blir det for dyrt.

3 millioner?? Er du sprø, mann?

Syns da den ser langt over "brukbar" ut allerede jeg. Og oppussing vil du ikke bruke penger på, men hotell syns du virker økonomisk lurt?

Lenke til kommentar

Gamle hus er det veldig ofte vedlikehold på. Kanskje 3 milioner er litt drøyt, men man må nok regne med å koste på oppussing der uansett når det er fra 1983.

Nå har jeg ikke sett så grundig på boligen men kan si det størst sansynlig ikke blir aktuelt.

Så blir nok heller å vente 1-2 år tror jeg kanskje boligprisene faller noe til da.

Siden det er snakk om oljeprisene går ned da er vel sansynligheten boligprisene ikke stiger så høyt.

Angående sjokoladene j-- man drar til sverige å handle der.

Problem løst, skulle ønske jeg kunne kjøpe bolig i sverige, det hadde nok lønnet seg, men blir dyrt å reise til norge for å jobbe. Og man antakelig må betale moms i 2 land. Men vet ikke om det blir særlig billigere eller særlig bedre standard uansett?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fordelen med borettslag er jo at alt utvendig vedlikehold gjøres felles. Altså stiger felleskost per mnd. med et par hundre kr dersom de skulle finne på å bytte fasade f.eks.

Og nei, boligverdien kommer ikke til å synke med 80% (som er prissjiktet du sikter mot nå) over et år eller to fremover.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Problemet blir først når man vil ha økologisk hage der man plater alt mulig fra grønnsaker til frukt.

Selv om alle deler på utgiftene tror jeg man ikke klarer å dele på matvarene riktig. Slik er det også om man bor sammen med andre i studentbolig og deler kjøleskap.

Lenke til kommentar

Gamle hus er det veldig ofte vedlikehold på. Kanskje 3 milioner er litt drøyt, men man må nok regne med å koste på oppussing der uansett når det er fra 1983.

...

Så blir nok heller å vente 1-2 år tror jeg kanskje boligprisene faller noe til da.

Siden det er snakk om oljeprisene går ned da er vel sansynligheten boligprisene ikke stiger så høyt.

...

Du må være ganske ung som kaller en bolig fra 1983 for gammel?. Boliger har typisk levetid på minst 100 år, så en på 32 år ville jeg si er så vidt kommet gjennom ungdomstida. :-)

Bildene tyder på at utvendig vedlikehold er ganske greit og at det har vært pusset opp innvendig i nyere tid - ja, det kan komme oppussingsutgifter dersom du ikke liker det samme som forrige eier, men jeg ser ikke egentlig noe som påkostes nå.

Utvendig oppussing vil borettslaget organisere. Om det skal etterisoleres, byttes utvendig kledning og tak kan det bli innmari mange millioner for et helt borettslag, men ikke så mye per boenhet. Og dette vil betales ved at borettslaget tar opp lån, hver boenhet får høyere andel fellesgjeld, og økt månedlig leie. Så det kan være lurt å sjekke hva som er gjort av felles vedlikehold og hva som er planlagt eller kan komme til å bli aktuelt i de kommende år dersom man ikke har økonomi til et hopp på 1500 eller 3000 kr i de månedlige utgiftene.

Om boligprisene kommer til å ga ned de kommende to åra? I Stavanger og andre steder der økonomien er tett knyttet til olje, sannsynligvis. Andre steder: Kanskje, kanskje ikke. Sist det var "krise" i boligmarkedet, 2007-2009, var det noen steder reell nedgang i prisene. Andre steder som f.eks. Tromsø stod prisene stille mens omsetningstida på boliger gikk opp, og pruting og bud under takst var mer vanlig enn budkrig. Men i Oslo krøp vel prisene stadig oppover, bare ikke like fort som årene før og etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...