Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hei, på borettslag vet noen om boliger som er toppmorderne?

Anbefalte innlegg

Vet noen om det finnes boliger nye i bærum eller oslo som har:

• Smarthus ferdig klar til bruk det betyr at f.eks det bruker digital strømmåler (Kamstrup) og har digital fjernstyrbar aircondition, lys etc? Der man kan bruke nettbrett eller PC for å stille dette.

http://realtybiznews.com/wp-content/uploads/2015/08/smart_home_shutterstock_143542750.jpg

• Bayonette eller minst altibox 1 gigabit linje mulig?
  • Kun LED lys ikke noe glødepærer eller halogen.
  • Vet ikke hvor vanlig det er med solcellepanel på taket? Eller gir det for lite gevinst i dag?
  • Ikke stiller noe krav angående leie av TV dekoder? Så man må ikke ha TV og kan kun ha internett.

Fordi det er vanskelig å finne nye hus med dette i dag så vet ikke om dette blir standard i 2017 eller senere?

http://www.tu.no/it/2014/02/16/snart-kan-du-kaste-husnokkelen

Men er dette mere vanlig for bedriftslokaler? Selv om det blir mere morderne en før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tok en stund før digitale fotokameraer var bedre enn analoge.

En del av de digitale dingsene er gimmicker.
Elektroniske dørlåser av denne typen har jeg dårlig erfaring med, når de går tom for batteri har du en utfordring med å komme deg inn.
Sikkerheten vet jeg ikke noe om, men hvis mulig bør du skaffe en lås som er FG-godkjent.

Solcellepanel i Norge er ikke helt det store, iallefall ikke på Vestlandet. Det fungerer greit på hytta mens du bruker gass/ved til oppvarming og matlaging, men jeg ser ikke for meg at investeringen skal gå i pluss, men kanskje om du bor i et solrikt område?

Er du en early-adopter blir du en forsøkskanin, det er lett å bli litt revet med og se på alt som fremskritt, selv om det egentlig ikke er det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fotokamera er lenge siden man hadde fikk mitt første i 2001 var et HP Photosmart 433 kamera.

Ikke så veldig god batterilevetid men det var bra nok å erstatte analog.

Det kunne vært kombinert sak med nøkkler og digital lås.

Er jo greit hvis man har bare 1 nøkkel og mister den er det surt, så da er det fint om man kan låse opp med mobilen eller kodebrikke.

Så det finnes ikke solsellepanel som klarer å gi 220 volt nok til å drive en stasjonær pc på 400-600 watt?

Men det finnes glass\plast i vinduer som gir minimalt varmetap og maksimalt lydissolering.

Det tror jeg er ganske vanlig nå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fotokamera er lenge siden man hadde fikk mitt første i 2001 var et HP Photosmart 433 kamera.

Ikke så veldig god batterilevetid men det var bra nok å erstatte analog.

Det kunne vært kombinert sak med nøkkler og digital lås.

Er jo greit hvis man har bare 1 nøkkel og mister den er det surt, så da er det fint om man kan låse opp med mobilen eller kodebrikke.

Så det finnes ikke solsellepanel som klarer å gi 220 volt nok til å drive en stasjonær pc på 400-600 watt?

Men det finnes glass\plast i vinduer som gir minimalt varmetap og maksimalt lydissolering.

Det tror jeg er ganske vanlig nå.

En datamaskin tror jeg ikke bli noe problem å drive, sålenge du lar batteriene lade seg oppigjen iblant eller har mange paneler. Et solcellepanel leverer typisk en effekt på ca 250 watt avhengig av solforhold og lignende. Hvis du antar ca 12timer soltimer i døgnet så gir dette en snitteffekt på ca 125w. Men du må nok regne med en enda lavere effekt pga skyggeforhold og solvinkel.

Du kan bruke en omformer fra 12V DC til 220V AC, men pass på å kjøpe en som kan levere nok effekt og som har sinus-kurve (ikke firkant-puls).

Det som er energikrevende er oppvarming - til matlaging, inneklima og varmtvann.

Her har noen regnet på hvor mye energi en varmdusj krever - 4.18 kW/h

Et solcellepanel bruker i beste fall flere dager på å lagre så mye energi, etter min beregning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner ikkje til nokon slike prosjekt i Oslo og Bærum-området, men mange nye boligblokker (også burettslag) blir i dag planlagt med slike moderne løysningar.

Ein av grunnane til at dette ikkje har blitt standard på nye boligar er at det i dag kostar langt meir enn det smakar.

Eg synest også du blander litt korta i det du spør om. Enkelte av spørsmåla du stiller går på byggtekniske løysninger, medan dei andre går på korleis burettslaget eller sameiget har valgt å organisere seg med fellesavtalar.

Eg er heilt sikker på at du også i Oslo finner burettslag som ikkje har inngått fellesavtaler for TV og internett, men då må bebuerane betale fullpris for internettabonnementet. Grunnen til at dei inngår fellesavtalar er at dersom det er 50+ boligar som skal ha TV og internett så er det mykje billegare å kjøpe dette samla, ulempen med å få ein slik avtale er at alle må være med på spleiselaget.

Ein anna ting er at TV har begynt å bli såpass billig at mange plassar er det billegare for bebuaren å ha ein burettslagavtale som inkluderer TV og internett, enn det kostar å skaffe seg kun internettforbindelse som privatperson.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Toppmorderne leiligheter selges det ikke så mange av. Det ville vært tragisk :wee:

Ofte ønsker blokkeiere som bygger i høyden å beholde plassen på flate tak til aircondition og takterrasse, derfor blir det prioritert over solcellepaneler.

Krav om TV-tjenester er opp til leverandør å avgjøre, og ikke borettslaget direkte. Da må du nok se etter leiligheter som har nett og TV levert av noen som ikke bundler dette.

Uten at jeg kan si det sikkert, vil jeg tro de aller fleste nybygg nå bygges med kun  LED i leilighetene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men tror dere det blir vanskeligere å se etter hotell, eller boliger for leie med disse kravene?

Trenger ikke å være så stort, bør helst være rundt 1-2 million kr.

Problemet med TV for meg, man må betale NRK avgift og ser lite på tv.

Da vil det bedre å få godt tilbud på Tv2 sumo eller Dplay eventuelt netflix.

Så dere mener hvis man skal få noe særlig billigere internett fra altibox en standard priser for privatpersoner så må man ha tvpakke i tillegg?

Bayonette og lynet.no leverer ikke med tvtjenester så da slipper man det, men er vel få der som får tilbud for 1 gigabit til under 1000 kr måneden.

Nå har jo borettslag ofte bindingstid på 3-5 år derfor burde man få bedre priser en villakunder som har 1 år bindingstid. Selv om det er kun internett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Trur det blir svært vanskelig å finne bolig i det prissjiktet med slike kvalitetar. Denne typen moderne løysningar gjer nok at boligen blir i alle fall 500 000 kr dyrare uansett størrelse.

Så skal du finne ein bolig med slike tekniske løysningar for rundt millionen så må du rekne med at boligen i seg sjølv berre er verdt rundt ein halv million. I praksis betyr det at du må finne ein bolig som nesten er ubebuelig og krever mykje vedlikehold, men der nokon likevell har investert mange hundre tusen i låsesystem og belysning.

Dersom du bur i eit burettslag der kabel-TV er inkludert så betyr ikkje dette at du må betale TV-lisens. TV-lisensen er personleg og ikkje ein del av burettslagets fellesavtale. Så om du reint faktisk ikkje har TV eller TV'en din er plombert så betalar du ikkje TV-lisens. Det einaste du då betaler er ein mindre sum på fellesutgiftene for eit kabel-TV-tilbud som du ikkje benytter deg av.

Men slik er det eigentleg med alt i fellesutgiftene, fellesutgiftene blir brukt til vedlikehold av både parkeringsplassar, tak, heis og ein masse anna styr i burettslaget som du kanskje ikkje benytter, eller benytter svært lite.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, vet at ofte i bærum så er det slik man slipper ikke unna TV lisens i tillegg til internett.

Så vet ikke det er vanlig her.

Slik er det vertfall med altibox og canaldigital.

Man får desverre dekoder man ikke får lov å plombere eller gi tilbake til styret, da det er betingelser man må godta hvis man kjøper hus i borettslaget. Så vet ikke om det er på grunn av beliggenhet eller lovverk i kommunen eller at det er så langt unna fiberleverandøren at slike betingelser må settes fordi ellers ville fiber ikke blitt tilbudt.

Greit nok man må betale TVpakke i borettslaget selv om det ikke er stor glede.

Hotell kan vel være aktuelt for en stund, men tviler på det er lett å leie hotell for flere år.

Man trenger ikke vaskepersonalet. Men det er jo slik når prisene på bolig er så stive så må man finne alternativer, ville heller ikke leie hvis det er en vei utenom det ser ikke ut som det er.

LED lys og dimmere er ikke så dyrt på de fleste butikker men problemer er nok utbyggere velger levrandører som elco eller blandt de største eller ABB så derfor blir det ekstremt dyrt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du må skille mellom TV-lisens (kringkastingsavgift) og hva det koster med en kanalpakke bundlet med internett. Det tror jeg ikke du har fått helt med deg.

Skal du leie hotell i ett år, så kan du nok regne 1000,-*365. Du får mye bolig i leiemarkedet for 365000,- i året. Om du har råd til å betale dette, har du også råd til å betjene boliglån på en bolig til en del millioner, som kan inneholde fasilitetene du drømmer om. Du kan jo sjekke opp med utbyggerne på f.eks Sørenga i Oslo for å se hva helt nye dyrere boliger kommer med av fasiliteter i dag.

Lenke til kommentar

Litt off-topic:

Sjølv om du ikkje får plombere eller returnere tuneren så kan du "sette den vekk", då er den heller ikkje lisenspliktig lenger. Så det enklaste er å plassere tuneren i boda, og rapportere inn til lisensavdelingen at du ikkje lenger har noke som kan motta TV-signaler i boligen.

Det einaste du då må huske på er å finne den fram igjen før du flytter ut.

Lenke til kommentar

Skal du leie hotell i ett år, så kan du nok regne 1000,-*365. Du får mye bolig i leiemarkedet for 365000,- i året. Om du har råd til å betale dette, har du også råd til å betjene boliglån på en bolig til en del millioner, som kan inneholde fasilitetene du drømmer om. Du kan jo sjekke opp med utbyggerne på f.eks Sørenga i Oslo for å se hva helt nye dyrere boliger kommer med av fasiliteter i dag.

http://www.sorenga.no/leilighetene/boligvelger/?gclid=CNKW3NHH2scCFYPVcgodl_AFeg#megablock/7

Om det er noe slik du mener er det ganske mange ganger over budsjett.

De billigste er rundt 4.4 milion og det er over dobbelt så dyrt av hva jeg tenker meg. Så da er hotell bedre råd.

Men tviler på det finnes hoteller som kan tilby 1 gigabit egen linje, eller om man må deler på resten av hotellet i så fall. Sansynligheten er vel liten den veien tror jeg, er vel ingen hoteller som har 10 gigabitlinje vertfall med mindre de blir sponset.

Lenke til kommentar

Legg fra deg tanken rundt hotell med en gang. Det er det dummeste regnestykket jeg har sett på lang tid, og du får absolutt ingen 1G-linje alene der om det er motivasjonen din.

I prissjiktet ditt får du ikke det du ønsker deg i Oslo. Gbit fiber kan du nok klare om du leter en stund. Tipset er å sette opp autosøk på finn.no med søkeord på fiber, og pristak.

Denne kan f.eks være aktuell for deg: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=63607532- der har du Altibox fiber.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er dette for en tråd egentlig? Trådstarter ønsker en passe stor leilighet i Oslo, nybygd eller nyrenovert med tipptopp utstyr til en million eller to? Med LED-belysning, trådløs dimming, elektronisk låsesystem, ingen TV inkludert... Med gigabit nettlinje... Alternativt hotell?? Men ikke dersom det ikke følger med GB-nettlinje? 

Hva er dette for noe rart?

Jeg har forsåvidt GB-linje fra Bayonette, men mangler de fleste andre kvalifikasjoner i min bolig. Riktignok LED-belysning på kjøkken og bad, men ikke dimmbart

Endret av newman221
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Denne kan f.eks være aktuell for deg: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=63607532- der har du Altibox fiber.

Den er ikke selveier så andel er mere risikofult også oblikasjonsleiligheter.

Desutten så virker den mere risikofylt da det er mye oppussing der.

Billig nå men utgiftene kan fort gjøre den vil koste rundt 3 milioner å få i brukbar stand. da blir det for dyrt.

Kanskje jeg er nødt å vente.

http://www.tu.no/bygg/2015/09/03/helt-nytt-boligprosjekt---likevel-flommer-det-over

Det er en god grunn å styre unna sentrale steder i oslo, siden vannskade koster ekstremt å fikse.

Da må man nok selge med stort tap.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vente? Hvor lenge?

Alle kravene dine blir nok ikke oppfylt før du nærmer deg grava :p

Forøvrig er det ikke slik at andelsleiligheter er mer risikofylt enn selveier. De fleste borettslag er tilknyttet sikringsordninger slik at man kun er skyldig egen fellesgjeld bl.a.

Hvilken oppussing er nødvendig i den leiligheten det ble linket til? Ser jo prima ut i mine øyne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...