Bernoulli Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Jeg har to tekstfiler jeg ønsker å søke gjennom etter et visst ord, for deretter å outputte alle tilfellene av ordet til en ny tekstfil. Følgende fungerer helt glimrende for én fil: grep -io "ord" file1.txt > output.txt Det gir meg da en output.txt-fil som er noe i duren av: ordOrdOrdordord ord , og det er akkurat det jeg vil. Men jeg vil få denne listen fra å søke gjennom to filer, ikke bare én. Skulle tro det bare var å legge inn enda en fil slik: grep -io "ord" file1.txt file2.txt > output.txt ...men da får jeg en stygg liste som går omtrent slik: file1.txt:ordfile1.txt:Ordordfile1.txt:ordOrd file2.txt:ordord ordfile2.txt:Ordfile2.txt:ord ...osv... Hvordan kan jeg få hentet ut kun selve søkeordet, fra to filer, og få alle instansene printet til en fil? På forhånd takk!! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Jeg har to tekstfiler jeg ønsker å søke gjennom etter et visst ord, for deretter å outputte alle tilfellene av ordet til en ny tekstfil. Følgende fungerer helt glimrende for én fil: grep -io "ord" file1.txt > output.txt Det gir meg da en output.txt-fil som er noe i duren av: ord Ord Ord ord ord ord , og det er akkurat det jeg vil. Men jeg vil få denne listen fra å søke gjennom to filer, ikke bare én. Skulle tro det bare var å legge inn enda en fil slik: grep -io "ord" file1.txt file2.txt > output.txt ...men da får jeg en stygg liste som går omtrent slik: file1.txt:ord file1.txt:Ord ord file1.txt:ord Ord file2.txt:ord ord ord file2.txt:Ord file2.txt:ord ...osv... Hvordan kan jeg få hentet ut kun selve søkeordet, fra to filer, og få alle instansene printet til en fil? På forhånd takk!! cat file1.txt file2.txt | grep -io "ord" > output.txt Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Dette er for svakt, Sokkalf. grep -hio "ord" file1.txt file2.txt > output.txt Fra man: -H, --with-filename Print the file name for each match. This is the default when there is more than one file to search. -h, --no-filename Suppress the prefixing of file names on output. This is the default when there is only one file (or only standard input) to search. Prøv man-pages neste gang. Tok meg under ett sekund å finne. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå