Martin H Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Har nylig satt inn custom vannkjøling i Pc'en min, foreløpig kun på CPU. Har et Gigabyte 980ti Gaming g1 som jeg kjøpte for 2-3 uker siden. Har ikke merket noen ulyder ved benchmark eller gaming tidligere. Nå, etter å ha montert maskinen sammen igjen, har jeg kun endret kjøleannlegget. Og nå er det en svært irriterende lyd ved stressing av skjermkortet. Synes det er veldig rart at det kom først etter noen uker? Og svært mistenkelig er det at det kom etter jeg bygget om maskinen. Kan noe ha gått galt som har ført til dette, f.eks skade på PSU? Eller hender det at det tar litt tid før en evt coil whine lar høre fra seg? Har forøvrig Corsair AX860. Lyden skyldes altså ikke viftene, de har jeg styrt manuelt for å høre etter. Endret 2. september 2015 av Martin H Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Det kan være mye. Kan være en statisk skade som ble påført når du tok det ut eller inn. Det kan være at med pumpen bruker den mere strøm som akkurat gjør at den begynner å coile. Kan hende den klokker høyere/lavere dermed får d annen lyd på frekvensen. Er sikkert flere som sitter med mere kunnskap og kan hjelpe mer Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Synes det er rart hvis det skal skyldes statiske skade, hadde det i bakhodet og var forsiktig da jeg tok kortet ut og inn. Er det en enkel å måte å finne ut om det er psu eller gpu, uten å måtte bytte ut komponentene? Lenke til kommentar
War Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) psu har ofte lyden ved boot også. Er der lastpåvirket, kan du jo idle gpu og benche cpu og se om psu støyer da. Men da bruker du kanskje en annen 12v-rail så ikke skuddsikkert. alt 2 er å benche gpu og endre hz opp og ned/ se om whinen forandrer tone, det vil neppe være nok a til å påvirke psu så mye og da heller det mot gpu. Endret 2. september 2015 av War Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Klarer ikke å få frem ved stå ved å kun stresse CPU. Lyden er definitivt relatert til GPU-load. Ved høye frames er lyden mer markant. F.eks menyen i passmark, der har jeg ca. 4000 fps, da er lyden svært tydelig. Så fort jeg legger ned vinduet, så blir lyden borte. Merker ingenting ved prime95, boot elns. Kjøpt 12. august, tror dere komplett der imot som reklamasjon? alt 2 er å benche gpu og endre hz opp og ned/ se om whinen forandrer tone, det vil neppe være nok a til å påvirke psu så mye og da heller det mot gpu. Skal prøve dette nå Endret 2. september 2015 av Martin H Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Klarer ikke å få frem ved stå ved å kun stresse CPU. Lyden er definitivt relatert til GPU-load. Ved høye frames er lyden mer markant. F.eks menyen i passmark, der har jeg ca. 4000 fps, da er lyden svært tydelig. Så fort jeg legger ned vinduet, så blir lyden borte. Merker ingenting ved prime95, boot elns. Kjøpt 12. august, tror dere komplett der imot som reklamasjon? alt 2 er å benche gpu og endre hz opp og ned/ se om whinen forandrer tone, det vil neppe være nok a til å påvirke psu så mye og da heller det mot gpu. Skal prøve dette nå Min erfaring er at Komplett bytter ved coilwine uten diskusjon. De har oppgitt til meg at det ikke er akseptabelt at kunden skal ha coilwine, samt at uten de får testet gjenstanden ikke kan utelukke det er en fysisk feil som i værste fall kan være brannfarlig. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Samme erfaring her, men flere brukere får for eks HK i retur da komplett ikke finner CW. 1 Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Synes det er rart, ikke bare relatert til fps. I menyen på Witcher 3 hører jeg ingenting (144fps, har gsync og 144hz monitor), mens in-game hører jeg masse på rundt 70fps. Så virker mer relatert til GPU-load, enn bare antall frames. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Så bytter du psu, vips borte Eller du bytter gpu, vips borte. Kombinasjonen er ofte synderen. Derav RMA , så påstår de at produktet er feilfritt.. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 En annen ting, hører man CW har man kjøpt forlite hardware. 1 Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Så bytter du psu, vips borte Eller du bytter gpu, vips borte. Kombinasjonen er ofte synderen. Derav RMA , så påstår de at produktet er feilfritt.. Men er det ikke rart at kombinasjonen var feilfri i bortimot 3 uker? Eller pleier det å ta en stund før man hører det? En annen ting, hører man CW har man kjøpt forlite hardware. Hva mener du? Lenke til kommentar
War Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 CW er vibrasjon i spoler som er fabrikklimt. Finner man de kan man lime over de selv med limpistol. De kan vel løsne ved montering. Brukte du ellers samme kabler fra psu , samme rails/sted på psu og alt? Hva med å remontere det igjen Lettere å finne ut av med bare en pc i hus, man burde ha 20-30 stk minst. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 CW er vibrasjon i spoler som er fabrikklimt. Finner man de kan man lime over de selv med limpistol. De kan vel løsne ved montering. Brukte du ellers samme kabler fra psu , samme rails/sted på psu og alt? Hva med å remontere det igjen Lettere å finne ut av med bare en pc i hus, man burde ha 20-30 stk minst. Prøver å lokalisere akkurat hvor på skjermkortet lyden kommer fra, men det er vanskelig :/ Ang. samme rails, så er det det som er vanskelig. Jeg bruker nok ikke akkurat de samme, for jeg noterte meg ikke akkurat hvor de sto før. Har prøvd å endre på det, uten å lykkes så langt. Tenker jeg systematisk skal prøve å koble GPU på alle plassene. Hvis ikke jeg finner det ut, så har jeg registrert retur hos komplett. Frister så lite å være uten skjermkort i en 1-2 ukers tid. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Utgjorde ingen forskjell å endre kontaktene på PSU. Det blir vel retur på denne. Veldig trist egentlig, for det har vært et fantastisk skjermkort. Nærmest lydløst og en vanvittig ytelse. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Litt mer bekymret nå egentlig. Har fått noen feilmeldinger idag, av forskjellige slag. Det er advarsler fra asus AI suite, som melder om helt gale verdier. F.eks 5V-spenning på 0.2V og 12V på -3V osv. Får også advarsler om at HK er -52 grader (I wish..). Kan det rett og slett være at HK er "defekt" ? Jeg slet med RAM-innstallering da jeg monterte maskinen. Jeg hadde rød LED som indikasjon på feil med RAM, men tok det ut og satt det inn på nytt noen ganger og da gikk det. Utenom denne lyden fra GPU og helt sprø feilmeldinger, fungerer maskinen knirkefritt. Kan det virkelig være tegn på et HK på dødsleie? Har fått feilmeldinger som ikke gir mening av ai suite før, men ikke så merkelige eller så hyppige som nå. Ingen andre monitoreringsprogram viser det samme, alt er innenfor. Endret 2. september 2015 av Martin H Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) En annen ting, hører man CW har man kjøpt forlite hardware. Kjører du flere programmer samtidig som eks leser av volt på de samme enhetene kan man få feil avlesninger, har erfart dette selv. Ble gjort oppmerksom på dette av techpowerup.com(GPU-Z) Endret 2. september 2015 av baggiebridges Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Virker faktisk som om lyden har blitt noe bedre, merket det etter jeg har kjørt burn-in av skjermkortet i en times tid. Tror jeg skal la det stå på noen timer til og se om det kommer seg enda mer. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Ai-suite er ett totalt udugelig program så bare ignorer det. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 4. september 2015 Forfatter Del Skrevet 4. september 2015 Greit å vite. Skulle gjerne ha testet ut om problemet faktisk sitter i kortet før jeg sender det avgårde. Jeg kjenner kun folk med bærbare gaming-PC'er. Så lagde en tråd hvor jeg hører om noen som bor i Bergen er villig til å bruke sin PC som testmaskin! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1682367&st=0&p=22737523 Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 Selvom problemet ikke er selve viftene, kan det hende at det vil fikse problemet å bytte kjøler (vannkjøling)? Hvis det er så lite som skal til som en liten mV her og der, kan det vel kanskje hende at det vil hjelpe å bytte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå