8086 Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 (endret) Skal flytte til et sted der eneste internettmulighet er via mobilt bredbånd, men dessverre sitter jeg i et dekningshull for både Netcom (Telia Sonera) og Telenor. Via FinnSenderen har jeg også funnet ut at begge har like dårlig plassering av sendere ... Jeg tenkte derfor å anskaffe en mobilt bredbåndsruter og to retningsstyrte antenner for å øke sjansene, men jeg må teste begge nettverkene for å kunne velge en. Per i dag er de like dårlige, og jeg sitter da med en nøtt: anskaffe utstyr som kan teste begge nettene uten å kjøpe dobbelt opp, og kunne levere tilbake om ingen av alternativene fungerer. Hvilken ruter? Jeg vet at Huawei B593S er blitt brukt med Telenor tidligere, og tilbys nå gjennom Netcom som har 30 dagers åpent kjøp om dekningen ikke skulle være tilstrekkelig. Da virket det som dette er en god løsning, for den burde da kunne brukes med begge nett, og den kan bruke to eksterne antenner. Men vil den kanskje være låst til Netcom? Hvilken antenne? Denne antennen virker som om kan være en god partner, men jeg vet ikke hva som f.eks. gjør den bedre eller dårligere enn denne (annet enn 1dBi forskjell i signalforsterkning). Lodde kabel selv? Ser det er et poeng å ha så kort kabel som mulig, og det ville derfor være fint om jeg greide å fikse optimal lengde selv. Ser at det f.eks. for denne antennen kun følger med 50cm kabel. Er det overkommelig for en ikke-elektriker å lodde/skru/fikse en lenger kabel til antennen i den ene enden og en SMA-hannkontakt i den andre enden? Trenger vel 2-3m for å komme inn i huset. Ellers Siden jeg er storforbruker av nett vil Netcom være det beste alternativet med sin 100GB/mnd pakke, men det viktigste er god hastighet. Det er masse gode tips i anmeldelsene av Poynting-antennen om montering, og produktsjefen for Mobilt Bredbånd i Telenor har den beste artikkelen med tips for temaet jeg har lest! Endret 2. september 2015 av 8086 Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Ikke glem at Netcom har 200GB/mnd som største alternativ. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Hvilken ruter? Jeg vet at Huawei B593S er blitt brukt med Telenor tidligere, og tilbys nå gjennom Netcom som har 30 dagers åpent kjøp om dekningen ikke skulle være tilstrekkelig. Da virket det som dette er en god løsning, for den burde da kunne brukes med begge nett, og den kan bruke to eksterne antenner. Men vil den kanskje være låst til Netcom? Jeg bruker forgjengeren B593, den er i hvert fall ulåst. Bruker den rundt om kring, primært på Telias nett, men skifter til Telenor-SIM i områder der Telia ikke har god nok 4G-dekning. Brukes med Poynting XPOL-A002 der det er nødvendig. Lenke til kommentar
MrMountainLurk Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Her står det endel nyttig ang. antenner og kabling av disse om jeg husker rett. http://smartprat.no/antenne-til-mobilt-bredband/ Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Jeg mener å huske at Banzai har beste tilbud på mobilt bredbånd. Du kan jo også kjøpe to forskjellige simkort og så kansellere det ene om det ikke er god nok dekning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå