Gjest Slettet-P8zKbRH56D Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Hei! To oppgaver som jeg trenger hjelp til... 1. Finn trykket av 2,50 mol CO2 med et volum på 5 L og 450 K "Compare the pressure with the calculated using the ideal gas equation"- I følge boka er den for CO2 3,59. Jeg tenker at jeg på bruke denne formelen: P= nRT / V. Jeg får da 18.45 atm, men videre når jeg skal sammenligne så ender jeg opp med 105% liksom... 2. "Write the van der Waals equation for a real gas. Explain clearly the meaning of the corrective terms of pressure and love pressure" Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
RLe Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 utgangspunkt: P= nRT / V Fordi R (gasskonstant) og n (stoffmenge) endres ikke, følger derfra formelen p1 * V1 / T1 = p2 * V2 / T2 (for ideale gasser). Med V1 = 2,5 mol * 22,4 l/mol under fysiske standardbetingelser (T1= 0°C = 273,15 K og p1= 1 atm) og V2= 5 l , T2= 450 K kommer jeg til 18,45 atm også. Med van-der-Waals-ligningen for reale gasser er jeg ikke godt inne i. Men kanskje helper det: https://de.wikipedia.org/wiki/Van-der-Waals-Gleichung Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå