Gå til innhold

Rett til å bære våpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

He he, her har vi faktisk noe å "lære" fra amerikanerne, som tror at løsningen på drap med våpen er flere våpen... De aller fleste tror det de ser på film tydeligvis, at det er bare å trkke sitt eget våpen så fort de ser noen med våpen og plaffe løs... og det er helt tydelig at de som tror dette aldri har blitt truet med våpen...

 

Jeg har, ved flere anledninger faktisk, blitt truet med hagle (full mann som var rasende fordi noen (ikke jeg) hadde fylt postkassen hans med leire flere ganger...) og la meg opplyse deg/dere med en gang at det å stirre inn i løpene på en dobbeltløpet LADD hagle på et par meters avstand får den helte bragden man tok mål av deg for å gjøre når man så et våpen forvinner fortere enn dugg i et prøvefelt for prøvesprenginger.... Du er ingen helt, men en drittredd kladd som gjør nøyaktig det du får beskjed om og OM du hadde hatt våpen på deg ville du IKKE engang tenkt på å bruke det, da finmotorikken din rett og slett har gått i dum modus... (du vet disse tingene de aldri tar høyde for på film, der virker alt som det skal og gjerne lynhurtig, men i det virkelige livet i slike situasjoner så er finmotorikken din fucka opp totalt. den virker rett og slett ikke.. Er en grunn til at kampsporter som karate og TKD og lignende IKKE virker i en skarp situasjon... Om du ikke skjønte hvorfor så er det fordi de stoler alt for mye på fin motorikken for å få til det de tror virker i en skaprt situasjon..)

 

Tro meg, jeg har vært der... Stirret dritredd inn i to uopplyste jernbane tunneller vel vitende om at innholdet kunne komme ut når som helst og gjøre det slutt på meg og det hjalp ikke nevneverdig at hagla ble holdt av en drita full mann.... Jeg var riktignok bare sytten den gangen, men tror ikke opplevelsen ville vært særlig mer trivelig i dag... Jeg har også sett inn i en ni millimeter glock holdt av en operasjons leder og selv om hullet er vesentlig mindre blir man liksom ikke noe større helt av den grunn, og igjen, om jeg hadde hatt våpen på meg så ville jeg selvsagt ha levert det til politimannen promte, med den farlige enden av det våpnet mot meg, uten å mukke!! Følte med veldig lite som noen helt eller hadde lyst til å agere som en helt da gitt... og da var jeg 35 år...

 

Så dette med at mere våpen betyr større fred og fordragelighet kan du skyte en lang hvit pil etter, for det betyr det stikk motsatte, langt flere drept både med og uten vilje...

 

Så det er best slik det er i dag tenker jeg... Det har spart mange liv...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Spot on! Mange skjønner nok ikke alvoret før de står der og titter inn i munningen selv, heldigvis har jeg aldri trengt akkurat det for å forstå hvor lite hyggelig det der må være.

 

Det er lite hyggelig å være to hakk fra å miste kontrollen på kropps funksjonene dine skal jeg si deg (som han som satt ved siden av meg i sofaen gjorde den gangen, han rett og slett både pisset og dreit på seg av ren skjær skrekk og før jeg er alt for bråkjekk så kan jeg fortelle deg at jeg var omtrent to nummer unna å gjøre det samme selv...) Selv trenede soldater gjør i buksa fra tid til annen når de blir beskutt.... Noe vi selvsagt aldri hører heltene fortelle om i etterkant... Da går historien selvsagt i at de var kalde og rolige og tenket på mamma og kona mens de sakte skjøv sikringen vekk for å begynne "ballet"...

 

Problemet er at når man blir så redd så er det en masse i kroppen som ikke lenger fungerer så kan man ikke leke helt! At man mister kontrollen på kroppsfunksjonene er en ting (du er ikke så rare karen etter å ha fylt buksene dine altså....), at man mister finmotorikken er en annen ting, finmotorikken er de musklene som gjør at du kan gjøre små og nøyktige bevegelser,  for hvis finmotorikken er totalt fraværende hvordan har du tenkt å sikte å skyte da?... Så har du selvsagt skjelvingene i kroppen.... Skulle jeg ha siktet og skutt sånn jeg skalv den gangen så ville jeg ikke truffet Oslofjorden om jeg sto på bunn av den en gang, langt mindre dratt et hodeskudd eller annet fancy slik man ser "vanlige" mennesker gjøre på film. Så tro meg når jeg sier at film ikke er i nærheten av å vise en virkelig skuddveksling og virkelige reaksjoner...

 

Så dette med at man må bevæpne seg for å sikre seg fra væpnede overfall er renspikket tull.... Kun idioter som tror at dette er realitetene og vil hjlpe for noe... Seriøst!

Lenke til kommentar

Jeg ble helt rolig, da jeg ikke ville at politiet skulle tro jeg skulle trekke etter våpen, og fulgte alle kommandoer.

 

Ned på knær, armene bak hodet, også legge seg ned på magen (faceplante) også armene opp i lufta og bak ryggen.

 

Dette var med flere våpen mot meg, jeg hadde ikke negleklipper på meg engang. Og jeg ble tatt til legen for å sjekke om jeg var i sjokk, var hjemme igjen en time etterpå.

 

Jeg ble veldig sint etter de dro, da.

 

EDIT: Tiden gikk mye mye saktere også.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Så dette med at man må bevæpne seg for å sikre seg fra væpnede overfall er renspikket tull.... Kun idioter som tror at dette er realitetene og vil hjlpe for noe... Seriøst!

Er det noen som har påstått at man MÅ bevepne seg om det blir tillatt å bevepne seg?

 

Jeg har selv tittet inn inn i feil ende av skytevåpen, og så jeg vet hvordan JEG reagerte da (hvilket ikke nødvendigvis alltid er samme reaksjon).

 

At folk reagere forskjellig er vel eneste konklusjonen derifra. De aller fleste får vel litt adrenalin inn i systemet, men at dette umuliggjør (for alle) å kunne reagere for å unngå faren er bare fri fantasi.

Lenke til kommentar

Det er en menneskerett å bære våpen. Når politiet er bevæpnet, vil det være nødvendig for folket å bevæpne seg for å kunne forsvare sitt liv, sin frihet og demokrati. Og siden liv er en menneskerett, vil retten til å bære våpen i praksis være en menneskerett.

 

Politiet vil selvfølgelig ønske å ha enerett på å bære våpen, fordi motivet er å utøve større makt. Men en forskyvning av makt fra folket til myndighetene er ikke oppskriften på et velfungerende demokrati.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så dette med at man må bevæpne seg for å sikre seg fra væpnede overfall er renspikket tull.... Kun idioter som tror at dette er realitetene og vil hjlpe for noe... Seriøst!

Er det noen som har påstått at man MÅ bevepne seg om det blir tillatt å bevepne seg?

 

Jeg har selv tittet inn inn i feil ende av skytevåpen, og så jeg vet hvordan JEG reagerte da (hvilket ikke nødvendigvis alltid er samme reaksjon).

 

At folk reagere forskjellig er vel eneste konklusjonen derifra. De aller fleste får vel litt adrenalin inn i systemet, men at dette umuliggjør (for alle) å kunne reagere for å unngå faren er bare fri fantasi.

 

Jada, du eter selvsagt jern og driter kjetting, jeg skjønner det, men for de aller fleste av oss andre, som IKKE er trent i skarpe situasjoner, vil finmotorikken svikte, for ikke å snakke om motet, før man får til noe som helst..

 

Og jo, OM bevæpning blir frivillig VIL det løpe mange triggerhappy idioter rundt væpnet til tennene... Er ikke til å unngå at noen vil syntes denne "retten" de mener å ha vil gå ut over uskyldige....

 

Det er en menneskerett å bære våpen. Når politiet er bevæpnet, vil det være nødvendig for folket å bevæpne seg for å kunne forsvare sitt liv, sin frihet og demokrati. Og siden liv er en menneskerett, vil retten til å bære våpen i praksis være en menneskerett.

 

Politiet vil selvfølgelig ønske å ha enerett på å bære våpen, fordi motivet er å utøve større makt. Men en forskyvning av makt fra folket til myndighetene er ikke oppskriften på et velfungerende demokrati.

Tulleprat! Jeg har enda ikke sett noen grunn til å mistro at politiet er der for annet enn å beskytte meg og andre mennesker i vårt samfunn, så dette blir jo rent tulleprat når du fremstiller politiet som de reneste volds og rans personene vi liksom må forsvare oss ovenfor med våpen i hånd. Politiet ønsker å utøve større makt? Var du edru når du skrev dette eller?

 

Har vært borti en drøss med politifolk og 99,9% av dem var sitt ansvar bevisst og gjorde det de kunne for å hjelpe meg. For den siste 0,1% vil jeg bare si at det finnes råtne egg i hver en kurv, som i alle andre aspekter og samfunnslag i livet.

 

Menneskerett å bære våpen? Hvor tar du slikt i fra? Er det en menneskerett å drepe noen med disse våpnene også da kanskje? Bare plaffe folk ned fordi de spurte hvor mye klokka var? Blir som disse idiotene borte i USA som hele tiden påstår at de må bevæpne seg fordi de skal holde fiendene sine på avstand, men hvor mange fiender kan egentlig vanlige mennesker ha? Og hvorfor ty til vold når man kommer langt lenger med dialog og kommunikasjon?

 

Nei vet du hva, dette med å la folk gå rundt med våpen er å gå baklengst inn i fremtiden... Det er jo NETTOPP derfor vi har laget et trygt og godt samfunn for alle, nettopp for å slippe at folk plaffer hverandre ned over en lav sko med våpen i hånd... Så dette med bevæpning for hvermansen anser jeg som en grov vits....

 

At folk skulle hatt våpen opplæring er en helt annen ting, for alt for mange har null respekt for skytevåpen fordi de aldri engang har tenkt på virkningene av et slikt våpen. Mine to eldste tok jeg med på skytebanen da de var femten år gamle og gikk igjennom grunnlaggende våpentrening (som å ALLTID sjekke at våpnet de mottar er tomt for ammo (vådeskudd finnes det ingen unnskyldning for), at man alltid skal la løpet peke mot målområdet selv om man vet at det ikke er ladd, altså gode rutiner som forhindrer skader og ulykker) og jeg viste dem også hvor mye skade (på en trelegg) et våpen kan tilføre, og at det derfor ikke er et leketøy på noen som helst måte. Må gjøre det igjen med minsten når han fyller femten. Jeg gjør ikke dette for å få våpengale gutter, men rett og slett for å lære dem et par grunnleggende triks HVIS de skulle komme over et våpen. Da vet de ihvertfall hvordan de skal tømme våpnet for ammunisjon og at "tørravtrekk" mot noen er en veldig dårlige ide...

 

Har vært med på å bortvise en fyr i tredve årene fra skytebanen for noen år siden da han overhodet ikke hadde noen respekt for våpnet han utrolig nok eide og som han viftet rundt med på standplassen, midt i bland oss andre som sto der. "Slapp av da, det er jo bare 22 caliber!", smalt det fra idioten, som tydeligvis trodde det var helt ufarlig å bli truffet av en 22 caliber kule på kloss hold og når han bare fortsatte å glise når skyte instruktøren forklarte han hvor farlig 22 caliber faktisk er valge vi å plukke pistolen fra ham og kaste ham ut av skyte feltet. Pistolen ble gitt til politiet og jeg tror ikke han fikk den igjen heller, ihvertfall ikke før idioten forsto at selv 22 kaliber er dødelig på ihvertfall 100 meter...

 

Så neitakk til at slike skal virre rundt på gatene bevæpnet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, du eter selvsagt jern og driter kjetting, jeg skjønner det,

Neida, langt derifra

 

men for de aller fleste av oss andre, som IKKE er trent i skarpe situasjoner, vil finmotorikken svikte, for ikke å snakke om motet, før man får til noe som helst..

Man kan selvsagt trene seg opp, men jeg tror det er svært situasjonsbetinget hvilket alternativ man velger. (Selv om alternativene er relativt klare i "flight or fight"-begrepet). Saken er vel at ved å avvepne de som blir utsatt for angrep endres situasjonen til angripers fordel.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response

 

 

Og jo, OM bevæpning blir frivillig VIL det løpe mange triggerhappy idioter rundt væpnet til tennene...

Det ER faktisk stort sett frivillig å eie våpen i Norge, uten at det ser ut til å ha ført til at mange triggerhappy idioter rundt om er væpnet til tennene

 

Er ikke til å unngå at noen vil syntes denne "retten" de mener å ha vil gå ut over uskyldige....

Det går også utover uskyldige når jenter blir fratatt muligheten til å forsvare seg mot voldtekt. Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det der er umulig ifølge flere her.

 

 

Heldigvis, eller er det ett ønsket utfall med drap kontra ran mener du? det er jo akkurat denne cowboy mentalitet vi ikke ønsker i Norge og som gjør underverker for drapsstatistikken.

 

Skulle tro vi burde ha som mål å bli kvitt alle våpen i samfunnet som er laget for å ta livet av mennesker, ett hårete mål kanskje men det gjør det ikke noe mindre viktig å jobbe imot av den grunn. Undervurderer vi viktigheten av dette så skyter vi oss selv i foten, ofte også bokstavelig talt :)

Lenke til kommentar

Skulle tro vi burde ha som mål å bli kvitt alle våpen i samfunnet som er laget for å ta livet av mennesker, ett hårete mål kanskje men det gjør det ikke noe mindre viktig å jobbe imot av den grunn. Undervurderer vi viktigheten av dette så skyter vi oss selv i foten, ofte også bokstavelig talt :)

Tja, det ser vel heller ut som om målet er å samle alle våpen i herskernes hender, eller?

Lenke til kommentar

 

Skulle tro vi burde ha som mål å bli kvitt alle våpen i samfunnet som er laget for å ta livet av mennesker, ett hårete mål kanskje men det gjør det ikke noe mindre viktig å jobbe imot av den grunn. Undervurderer vi viktigheten av dette så skyter vi oss selv i foten, ofte også bokstavelig talt :)

Tja, det ser vel heller ut som om målet er å samle alle våpen i herskernes hender, eller?

 

 

Herskerne? Forsvaret vårt som passer på oss alle og våre verdier her i Norge mener du?

 

De er ikke herskere, men våre utvalgte beskyttere. Det er akkurat som at du snur alt du kan på hodet i disse bevæpningssaker. Man blir ikke auto-ond av å være bevæpnet, men det er allikevel helt unødvendig for andre enn de som skal beskytte landet å ha tilgang på drapsvåpen. Dette er her trente folk, gjerne patrioter, hvorav faren for vold og drap på uskyldige i samfunnet er så godt som ikke-eksisterende, stikk motsatt av den eventuelle småskvettne meningmann med seksløpern i belte på tur i sentrum. Det hele blir like dumt som å føle for å bevæpne seg på hjemmebane sånn i tilfelle kona di plutselig skulle snu seg mot deg med mord i blikket, man spiller tross alt på samme lag her og derfor blir dine teser så absurde.

Lenke til kommentar

 

Herskerne? Forsvaret vårt som passer på oss alle og våre verdier her i Norge mener du?

Forsvaret er der for å beskytte regimet, og Politiet er der for å hjelpe regimet å ta for seg av våre verdier.

 

 

 

De er ikke herskere, men våre utvalgte beskyttere.

Regimet er herskere, og befolkningen er undersåtter. Det ble skrevet i klartekst i grunnloven i sin tid.

 

 

Det er akkurat som at du snur alt du kan på hodet i disse bevæpningssaker. Man blir ikke auto-ond av å være bevæpnet

Du har da endret oppfattning?

 

 

men det er allikevel helt unødvendig for andre enn de som skal beskytte landet å ha tilgang på drapsvåpen.

Ja for å beskytte seg selv skal man ikke ha lov til.

 

 

Dette er her trente folk, gjerne patrioter

Patrioter er kun ett synonym for nasjonalister

 

 

, hvorav faren for vold og drap på uskyldige i samfunnet er så godt som ikke-eksisterende

Det er ingen risiko, når det er uungåelig.

 

 

stikk motsatt av den eventuelle småskvettne meningmann med seksløpern i belte på tur i sentrum.

Politiet er vel det du beskriver her?

 

 

 

Det hele blir like dumt som å føle for å bevæpne seg på hjemmebane sånn i tilfelle kona di plutselig skulle snu seg mot deg med mord i blikket, man spiller tross alt på samme lag her og derfor blir dine teser så absurde.

Det er faktisk lov å bevepne seg på hjemmebane i Norge. ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smart dette, i steden for et ran så blir folk drept... Noen har litt feil verdier om man setter penger høyere enn menneskeliv...

 

Her i landet VET kriminelle at politiet ikke kommer med våpen og de vet at hvermansen ikke er bevæpnet (man må ha spesiell tillatelse for å gå med våpen her i landet om man ikke er politi eller militær...) og terskelen for å bringe våpen inn i situasjonene blir derfor mindre. Hvis det blir lovelig å bevæpne seg og både politi og hvermansen er bevæpnet vil situasjonen bli en annen og statistikk både fra norge og england viser denne trenden klart, der kriminelle bevæpner seg i mye mindre grad enn i land der de vet de blir møtt med våpen.

 

Så nei, ser ingen grunn til at triggerhappy helter skal bevæpne seg for at de muligens, kanskje en eller annen gang, skal stoppe et kiosk ran eller annet... Sjansen for at det skjer en ulykke eller at dette våpnet misbrukes i 99,999% av tiden dette våpnet IKKE brukes til å plaffe ned kriminelle er alt for stor til at det oppveier "nytten" av slik bevæpning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...