Gå til innhold

Rett til å bære våpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men politiet er jo aldri alene, det er jo minimum 2 stk. Så hvis en person overfaller en betjent, så kan jo den andre trekke våpen.

Det kan være mer enn 1 angriper, selv om det hørtes usannsynlig ut så kan jeg ikke se noen annen grunn til det de gjør.

 

Kanskje man kommer over en person i psykose. Tviler på noen med litt vett i hodet angriper 2 bevæpnet politi, da alt de trenger å gjøre er å ta frem pistol og skyte med å bare trekke av.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Våpnet kan bæres sikkert både med nedspent hane (og fungerer da, som en DA revolver/pistol), eller med hanen spent og sikret. Ingen går med usikrede våpen!

.

 

Politiets tjenestevåpen er av typen Heckler & Koch P30L

 

Og en DA avtrekker, er jo bare litt mer motstand for det første skuddet.

Kanskje litt OT. Men, det blir skrevet mye rart her, også i media, til og med i Politiforum. :) Det er riktig at politiet har Heckler & Koch P30L, men der er det forskjellige versoner. Og de politiet bruker er Heckler & Koch P30L V1 og Heckler & Koch P30L V3. V1 brukes av sivilkledd politi og har ikke utvendig sikring. den kan kun brukes som en DA pistol på første skudd. Men de uniformerte bruker V3, som har utvendig sikring. Den kan brukes både som V1 og den KAN bæres ladd, med spent hane og sikret. I tilegg kommer "plaststroppen" på hylstret, som sikrer våpnet i hylster.

 

Jeg har ikke skutt med våpnet, men har sett det. Da dere eksperter på våpen, ikke tror på det jeg skriver, får jeg sitere 3 avsnitt, under kapittlet "Har ikke ytre sikring" : "Det er to varianter av dette våpenet, det ene uten og det andre med ytre sikring. Ifølge fagbladet Politiforum bruker norsk politi varianten uten ekstern sikring". Avsluttende kommentar fra Politifurun, er i beste fall upressist. :(

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--dette-er-ikke-sikker-vapenhandtering/3422814201.html

 

Men jeg ser også skribenten i Politiforum uttaler om andre ting (prosedyrer og begrep), han/hun ikke har peilig på. Er noen mer interessert i våpnet som brukes av de uniformerte, så er det mange på Kammeret.no som kan bekrefte det jeg skriver. Der er det mange pistolskyttere og flere aktive politifolk, som bærer omtalte våpnene daglig.

 

Jeg kjenner ikke politiets våpeninstruks og hvordan våpnet skal bæres. Poenget mitt er, at det KAN bæres på to forskjellige måter! Og  via media har jeg sett to versjoner(såkalte sitater fra politi), av hvordan våpet skal bæres av uniformert personell. Og den som skrev, at de skulle bære våpnet spent og sikret, var ansv. instruktør på Politihøgskolen. (han kommenterte skytingen i vakta, på Stavanger Politistasjon).

 

Du skriver: "Og en DA avtrekker, er jo bare litt mer motstand for det første skuddet". Tja... For det første DA, er et avtrekks system, ingen avtrekker! "Lett press", tja..... igjen.

 

For å bruke DA på en revolver, kreves mange kilos press på avtrekkeren. For sikker "avfyring" med fabrikk patroner, har jeg brukt 7,5 kg avtrekk. Og en bekjent (flere ganger NM mester og no 9 i VM) var helt oppe i 8 kg, for å være på den sikre siden, i konkuranser. Og minste krav for SA avtrekk (på militær og grovpistoler) vi bruker konkuranser (sivilt), er 1,360 kg. Gennerelt så ligger DA avtrekk på grov-og militær pistoler på at fra ca 4 - 8 kg. Omtrent som for revolver. Nå har politiets våpen et noe spessielt DA system, som skal gjøre avtrekksvekten en del lettere enn normalt. Jeg vet ikke den avtrekksvekten. Men gennerelt, så er et DA avtrekk langt og tungt. I motsettning til et kort SA avtrekk, på alt fra ca 1, 3 - 4 kg. Media skriver mye rart, vi kan ikke stole på at de skriver.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Kilden oppgitt i post 66:

Det var en brødkniv, men ikke en veldig stor kniv.

Hvorvidt en liten brødkniv er slik. 

 

gjenstår å se

 

En brødkniv, er en kniv til å skjære brød med! Og skal da ikke forveksles med en bordkniv, som en smører brødskiver med. Mange brødkniver er like spisse, som den i det øverste bildet ditt. Og de er et farlig våpen.

 

Ja hun vasket trappenedgangen (ekstra vask), fordi noen unger hadde griset til der. Hun hadde også hente en kniv, for å fjærne tyggegumi i trapp, eller på golv. Ungene ertet henne og hun var sint på dem og fektet (eller gestikulerte) med kniven og brukte kjeft på ungene. Men jeg er enig i, at foreløpig så vet vi ikke annet enn det media skriver.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

Kilden oppgitt i post 66:

Det var en brødkniv, men ikke en veldig stor kniv.

Hvorvidt en liten brødkniv er slik. 

 

gjenstår å se

 

En brødkniv, er en kniv til å skjære brød med! Og skal da ikke forveksles med en bordkniv, som en smører brødskiver med. Mange brødkniver er like spisse, som den i det øverste bildet ditt. Og de er et farlig våpen.

 

Ja hun vasket trappenedgangen (ekstra vask), fordi noen unger hadde griset til der. Hun hadde også hente en kniv, for å fjærne tyggegumi i trapp, eller på golv. Ungene ertet henne og hun var sint på dem og fektet (eller gestikulerte) med kniven og brukte kjeft på ungene. Men jeg er enig i, at foreløpig så vet vi ikke annet enn det media skriver.

 

Jeg liker ironien i at en kniv som er svart, og har gummihåndtak blir behandlet som drapsvåpen i norge. Mens du kan gjøre like mye skade med en fiskars kniv, eller uansett kjøkkenkniv.

Lenke til kommentar

 

 

Når noen kan hoppe over disken ,og putte en i finger og avfyre et våpen, så tviler jeg på det er noe tungt å trykke av. De går samtidig ikke med hanen spent ned, Den eneste sikringa de har er at den er i hylster.

 

Du har kanskje en 45 ACP pistol privat. Men den kan tydeligvis ikke være en DA pistol. For du utaler deg på en måte, som forteller at  du totalt uvitende om slike våpen.

 

Ja typen hoppet over (eller oppå skranken) og kjemet for å få tak i våpnet. Det måtte fere politifolk til, for å få kontroll på personen. Så de brukte nok en GOD del makt, alle sammen. :) Så klarte han først å få tak i avtrekker/sikring, forundrer det meg ikke at det gikk av et skudd. Det skal godt gjøres, uansett hylster. Men jeg vet at et av div. hylstre de bruker, er noe mer åpent enn de andre.

 

Som jeg har nevnt, så vet jeg ikke noe om våpen instruksen til politiet. Så om hane var spent og sikret (med sikring på våpnet) (type V3), eller om hanen var nedspent beregnet for DA, vet ikke jeg. 

Lenke til kommentar

Gylstret de bruker den dag i dag har såpass rom til at du kan stikke EN finger ned og avfyre våpenet. Neste gang du ser politi på gata, legg merke til hvor enkelt det er å stikke en finger ned i hylstret. Og alt du trenger å gjøre for å ta våpenet i fra et politibetjent er å trykke ned på nedsiden av hylstret og dra ut pistolen. Samt les artikkelene jeg linket tidligere.

Og nei, den er ikke DA den jeg snakket om.

 

Jeg kan også spørre noe slekt som er politi i norge.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

 

 

Kilden oppgitt i post 66:

 

 

 

Jeg liker ironien i at en kniv som er svart, og har gummihåndtak blir behandlet som drapsvåpen i norge. Mens du kan gjøre like mye skade med en fiskars kniv, eller uansett kjøkkenkniv.

 

Jeg har ikke sett kniven. Men alle skarpe, eller spisse kniver kan være drapsvåpen, både i Norge og utlandet. :)  Jeg ser ikke ironien. 

Lenke til kommentar

Gylstret de bruker den dag i dag har såpass rom til at du kan stikke EN finger ned og avfyre våpenet.

Det norske politiet har flere hylstre. Men jeg vet at hylstret beregnet for V3 (med lykt), er tvilsomt.

 

Jeg har sett våpna, men ikke de hylstrene på nært hold. Og i så tilfelle, så er det hylstret det er noe galt med. Men dette er da et globalt problem og ikke uvanlig at uvedkommende har fått tak i våpnet til en politimann. Også tilfeller der politiet er drept med eget våpen. Så det har vært mange hylstervarianter opp i mellom mange år, for å løse slike problem.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke sett kniven. Men alle skarpe, eller spisse kniver kan være drapsvåpen, både i Norge og utlandet. :)  Jeg ser ikke ironien. 

 

Vel, jeg forklarte meg dårlig.

 

Men visste du at en skrutrekker er betegnet som et dødelig våpen?

 

Strikkepinner er også dødelige våpen.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg støtter at folk skal få bære våpen så lenge de tilfredstiller visse krav. Krav om gjennomført norsk militærtjeneste burde være en av kravene. Det blir bare mer og mer nødvendig ettersom politikerne fortsetter å importere større mengder kriminelle hvert år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...