Gå til innhold

Rett til å bære våpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Å stå med våpen i hånden å nekte å legge det fra seg når politiet står å sikter på deg kan vel generellt sett betegnes som dumt.

Utvilsomt, så om kvinnen ikke forsto at Politiet anså smørkniven som ett våpen, og ikke hva det betydde når Politiet sa "Slipp! Slipp!" så fortjente hun selvsagt å bli skutt ... på linje med alle andre dumme, eller sinnslidende, mennesker.

 

Uavhengig av hva som skjedde før så stod hun tross alt med barn i nærheten og nektet å legge fra seg våpenet sitt...

Uavhengig av om Politiets beskrivelse av hendelsesforløpet har noe med virkeligheten å gjøre, eller ikke, så har dama blitt skutt av politiet, det er vel omtrent det eneste der ikke er tvil om for øyeblikket. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hun foreslo å snakke med politiet i stedet for å slippe sverdet hun hadde, altså, hun forstod og snakket med politiet men nektet å slippe sverdet. 

 

Dama stod med sverd blandt folk, hadde dialog med politiet, nektet å slippe sverdet og ble dermed skutt. Det er vel det både politiet og uavhengige vitner har sagt, resten er det noe usikkerhet rundt.

Lenke til kommentar

 

Hun foreslo å snakke med politiet i stedet for å slippe sverdet hun hadde, altså, hun forstod og snakket med politiet men nektet å slippe sverdet. 

 

Dama stod med sverd blandt folk, hadde dialog med politiet, nektet å slippe sverdet og ble dermed skutt. Det er vel det både politiet og uavhengige vitner har sagt, resten er det noe usikkerhet rundt.

Kilde til sverdhistorien?

 

swordWoman.jpg

Lenke til kommentar

Kilden oppgitt i post 66:

Det var en brødkniv, men ikke en veldig stor kniv.

Hvorvidt en liten brødkniv er slik

 

Large.png

 

eller slik

 

TB220_310001.jpg

 

gjenstår å se [dvs om det ikke taler i Politiets favør får vi neppe se den aktuelle kniven]Faktum at hun brukte kniven til å fjerne tyggegummi i trappeoppganen er nok det som får meg til å helle til bilde nr 2.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Mulig, men det blir ren gjetting fra din side, gjetting du fremstiller som vitnebeskrivelser...

 

 

Forresten.

http://www.nrk.no/norge/oyenvitne-pa-gronland_-_-politiet-kunne-lett-tatt-kniven-fra-kvinnen-1.12562115

Også norsk-somaliske Aweys Abdulaahi Nur sier han så skytingen. Han sier at politimannen skjøt kvinnen da hun kom nærmere politiet og viftet med kniven. Han forstår likevel ikke at politiet skjøt kvinnen.

 

og en annen vitneuttalelse:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/soennen-min-kom-loepende-mot-meg-og-sa-hun-proevde-aa-drepe-meg/a/23527639/

– Plutselig var hun der og kastet seg over sønnen min og forsøkte å stikke ham. Det gikk noen sekunder, og så skjøt de. Jeg skjønte ikke at smellet var et skudd før etterpå. Jeg har aldri opplevd noe lignende, sier han.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Tren politiet opp bedre til å håndtere våpen som IKKE HAR SIKRING.

 

Hvor har du det fra, at politiets pistoler ikke har sikring?

 

Våpnet kan bæres sikkert både med nedspent hane (og fungerer da, som en DA revolver/pistol), eller med hanen spent og sikret. Ingen går med usikrede våpen!

 

Nå har ikke politiet denne "midletidige bevæpningen" på grunn av mann i gata, eller kriminelle. Så skal de først bære våpen, på grunn av terrorfare, bør det også være skudd i kammeret.

 

Og til din opplysning, det heter "patron" i kammeret. :)

 

Vel, de klarer å fyre av mange vådeskudd.

 

 

http://www.nrk.no/nyheter/politiets-vapen-har-ikke-sikring-1.12485801

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--dette-er-ikke-sikker-vapenhandtering/3422814201.html

 

Har ikke ytre sikring

Politiets tjenestevåpen er av typen Heckler & Koch P30L. Ifølge Eikefjord fungerer det slik at når magasinet settes inn, må ladegrep tas for å kunne løsne skudd. Da føres patronen inn i kammeret, og først da er våpenet klart til å avfyres.

 

 

 

Og her bruker de "skudd i kammeret"

 

Og en DA avtrekker, er jo bare litt mer motstand for det første skuddet. Det tar jo et brøkdel av et sekund for å ta ladegrep, istedet for å ha skudd i kammeret til enhver tid.

 

 

 

"I ettertid har Politihøgskolen bekreftet overfor VG at politiet trenes opp til alltid å gå med våpenet ladet og skuddklart, og at et trykk av avtrekkeren er nok til at skuddet går av. Politiets pistoler er heller ikke utstyrt med noen sikring."

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Skyttere-bekymret-over-skarpladde-politivapen-8114498.html

 

"som ikke har annen sikring enn at våpenet er i hylsteret."

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/politi-hverdagen/politiet-gaar-med-skyteklare-vaapen-i-tjeneste/a/23498460/

 

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Har folk allerede glemt hvordan ting var før denne midlertidige bevæpningen? De har alltid hatt våpen i bilen, og hadde selvsagt ikke rykket ut til en situasjon hvor noen ble truet med kniv uten å ta med seg våpenet.  Denne episoden har ingen verdens ting med midlertidig bevæpning å gjøre.

Ja, og var det ikke slik også at de måtte ta kontakt med HQ, før de kunne ta ut hagla i fra bagasjerommet?

Lenke til kommentar

 

Og her bruker de "skudd i kammeret"

 

Og en DA avtrekker, er jo bare litt mer motstand for det første skuddet. Det tar jo et brøkdel av et sekund for å ta ladegrep, istedet for å ha skudd i kammeret til enhver tid.

 

Jeg tror det er for å trekke opp og avfyre våpenet med en hånd, for eksempel hvis noen overfaller en politibetjent og betjenten bare har en fri hånd.

Trenger begge hendene for å ta ladegrep.

 

Vil tro det er en slik risikovurdering som ligger til grunn, ellers er det veldig merkelig.

 

Men politiet trenger uansett mer våpentrening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...