Gå til innhold

Rett til å bære våpen


Anbefalte innlegg

Nei ingen mekanisk konstruksjon er spesielt vanskelig. Det krever bare penger og timer med arbeid, eller mer penger og mindre arbeid.

 

eller verken penger eller spesielt mye arbeid, hvis du søker på homemade rifling så finner du guider på youtube ... det samme med resten av det du lurer på.. jeg er som sagt ikke interessert i å drive å skolere folk i dette, men siden du er så "på" her så får jeg da svare.. men nå holder det. jeg har til info bare kikket på dette her av nysjerrighet og teknisk interesse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei ingen mekanisk konstruksjon er spesielt vanskelig. Det krever bare penger og timer med arbeid, eller mer penger og mindre arbeid.

 

Tingen er at spesialiserte verktøy og maskiner (hvis du ikke skal konstruere dem selv) som ikke er i så utstrakt bruk er som regel ganske så dyre. Jeg pratet med en mekaniker for mange år siden på gassturbin motorer som hadde en tang til over 3000 kr. Det var ikke noe veldig avansert med tangen og den var ikke i noe spesielt materiale, men siden det den brukes til ikke akkurat er noe mange gjør så blir produksjonstallene små og dermed enhetsprisen høy.

 

Har du noen millioner i bakhånd kan du kjøpe ferdige maskiner og verktøy til dette formålet hvis du vil...

Hva var denne tangens spesielle funksjon?

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Her er et eksempel på lovlig bæretilatelse av et håndvåpen som gjorde et at ran ble avverget... dog ble både raner og offer skutt. Men kanskje fremtidige ranere nå vil tenke seg litt om før de forsøker å rane Pokémon-spillere? :)

 

Pokémon Go Players Robbed, Two Men Shot.

A shootout took place in Las Vegas early yesterday morning when a man and a teenage accomplice tried to rob a group of people playing Pokémon Go.

 

AP reports that the pair, in a large SUV, drove to Gary Reese Freedom Park, which has become a popular Pokémon Go hotspot in the city.

 

They approached a group of six people playing the game, threatened them at gunpoint and “demanded their possessions”. One of the Pokémon Go players, however, had a concealed weapons permit, pulled out his gun and a shootout ensued.

 

Both the adult suspect (back) and one of the Pokémon Go players (stomach) were shot in the exchange, with both being hospitalised. Both injuries are described as being “non-life threatening”.

 

The driver and his accomplice are now facing police charges.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dersom den personen som hadde en lovlig bæretilatelse og faktisk ikke gjorde noe annet enn å forsvare seg blir straffet, da er det ikke mye rettferdighet i rettssystemet der.

 

Den eneste som bør straffes i den saken, det er raneren som initierte den voldelige handlingen, ingen andre som bør straffes her. Denne bør siktes for både bevæpnet ran (selvsagt) og drapsforsøk. 

 

Personen som forsvarte seg bør hylles som en helt.

 

Men får se hva som skjer.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Her er et eksempel på lovlig bæretilatelse av et håndvåpen som gjorde et at ran ble avverget... dog ble både raner og offer skutt. Men kanskje fremtidige ranere nå vil tenke seg litt om før de forsøker å rane Pokémon-spillere? :)

 

Pokémon Go Players Robbed, Two Men Shot.

A shootout took place in Las Vegas early yesterday morning when a man and a teenage accomplice tried to rob a group of people playing Pokémon Go.

 

AP reports that the pair, in a large SUV, drove to Gary Reese Freedom Park, which has become a popular Pokémon Go hotspot in the city.

 

They approached a group of six people playing the game, threatened them at gunpoint and “demanded their possessions”. One of the Pokémon Go players, however, had a concealed weapons permit, pulled out his gun and a shootout ensued.

 

Both the adult suspect (back) and one of the Pokémon Go players (stomach) were shot in the exchange, with both being hospitalised. Both injuries are described as being “non-life threatening”.

 

The driver and his accomplice are now facing police charges.

Og hvis han ikke hadde trukket våpen så hadde utfallet vært at de hadde mistet mobiltelefon og eventuelle småpenger de hadde på seg som de ville fått igjen på forsikringen og ingen ville blitt skutt eller skadet.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med deg Grimnir, men for meg så høres ihvertfall det ut som et bedre senario...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Og hvis han ikke hadde trukket våpen så hadde utfallet vært at de hadde mistet mobiltelefon og eventuelle småpenger de hadde på seg som de ville fått igjen på forsikringen og ingen ville blitt skutt eller skadet.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg Grimnir, men for meg så høres ihvertfall det ut som et bedre senario...

Kanskje denne Pokemón-spilleren var glad i mobiltelefonen sin og pengene sine? Er det da så galt at man forsvarer seg? Virker jo helt absurd om man prøver å snu det til at det faktisk er offeret som her har skylden. Den som initierer volden har det hele og fulle ansvaret her, ingen andre.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Og hvis han ikke hadde trukket våpen så hadde utfallet vært at de hadde mistet mobiltelefon og eventuelle småpenger de hadde på seg som de ville fått igjen på forsikringen og ingen ville blitt skutt eller skadet.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg Grimnir, men for meg så høres ihvertfall det ut som et bedre senario...

Kanskje denne Pokemón-spilleren var glad i mobiltelefonen sin og pengene sine? Er det da så galt at man forsvarer seg? Virker jo helt absurd om man prøver å snu det til at det faktisk er offeret som her har skylden. Den som initierer volden har det hele og fulle ansvaret her, ingen andre.
Og hvis raneren hadde drept de andre som ikke hadde våpen fordi individet med våpen prøvde å forsvare seg? Økte ikke den bevæpnet mannen risikoen at sine venner blir skutt også? Har den bevæpnede mannen ingen ansvar for de andre som kanskje ville bare la raneren ta mobilene sine slik at risikoen ble lavere at de ble skutt?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hvis han ikke hadde trukket våpen så hadde utfallet vært at de hadde mistet mobiltelefon og eventuelle småpenger de hadde på seg som de ville fått igjen på forsikringen og ingen ville blitt skutt eller skadet.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg Grimnir, men for meg så høres ihvertfall det ut som et bedre senario...

Kanskje denne Pokemón-spilleren var glad i mobiltelefonen sin og pengene sine? Er det da så galt at man forsvarer seg? Virker jo helt absurd om man prøver å snu det til at det faktisk er offeret som her har skylden. Den som initierer volden har det hele og fulle ansvaret her, ingen andre.

 

 

 

Jeg har sett flere slike saker og utfallet blir sjelden gunstig for offeret, unntatt kanskje dersom gjerningsmannen omkommer. 

 

Moralen er at om du blir ranet så er det bedre å ta sjansen på å bli skutt, enn å ta sjansen på å vinne i rettsvesenet om du skyter gjerningsmannen.

Lenke til kommentar

 

 

Og hvis han ikke hadde trukket våpen så hadde utfallet vært at de hadde mistet mobiltelefon og eventuelle småpenger de hadde på seg som de ville fått igjen på forsikringen og ingen ville blitt skutt eller skadet.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg Grimnir, men for meg så høres ihvertfall det ut som et bedre senario...

Kanskje denne Pokemón-spilleren var glad i mobiltelefonen sin og pengene sine? Er det da så galt at man forsvarer seg? Virker jo helt absurd om man prøver å snu det til at det faktisk er offeret som her har skylden. Den som initierer volden har det hele og fulle ansvaret her, ingen andre.

 

Jeg har sett flere slike saker og utfallet blir sjelden gunstig for offeret, unntatt kanskje dersom gjerningsmannen omkommer.

 

Moralen er at om du blir ranet så er det bedre å ta sjansen på å bli skutt, enn å ta sjansen på å vinne i rettsvesenet om du skyter gjerningsmannen.

Risikoen at du blir skutt når du blir ranet er lavere hvis du ikke prøver å bruke ditt våpen
Lenke til kommentar

Kanskje denne Pokemón-spilleren var glad i mobiltelefonen sin og pengene sine? Er det da så galt at man forsvarer seg? Virker jo helt absurd om man prøver å snu det til at det faktisk er offeret som her har skylden. Den som initierer volden har det hele og fulle ansvaret her, ingen andre.

Det er selvsagt raneren som har skylda, men det hjelper lite at det står "Han hadde rett" på gravsteinen til ransofferet. 

 

Du kan ha moralsk og lovlig rett til å forsvare deg, men det er fremdeles idiotisk å risikere eget og andre (uskyldige) sitt liv for å potensielt å unngå at man blir frastjålet mindre beløp.

 

Økonomisk er det selvsagt også ugunstig for samfunnet. Det er mye bedre at samfunnet erstatter tap ransofre har fremfor at samfunnet må finansiere sykehusoppholdet.

 

 

Risikoen for å bli fattigere derimot ...

Den er selvsagt større, men her må man jo ta en risikoanalyse. Du risikerer liv og helse, men kan potensielt redde verdier verd noen få tusen.

 

Selv om det er 95% sannsynlighet for at du klarer å redde verdiene uten at noen blir skadet så er det jo ikke verd risikoen.

 

Og det må sies, å trekke selv om den andre personen allerede har trukket pistolen sin er en duell på særdeles ugunstige vilkår.

Endret av EternalSunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hvis han ikke hadde trukket våpen så hadde utfallet vært at de hadde mistet mobiltelefon og eventuelle småpenger de hadde på seg som de ville fått igjen på forsikringen og ingen ville blitt skutt eller skadet.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg Grimnir, men for meg så høres ihvertfall det ut som et bedre senario...

Kanskje denne Pokemón-spilleren var glad i mobiltelefonen sin og pengene sine? Er det da så galt at man forsvarer seg? Virker jo helt absurd om man prøver å snu det til at det faktisk er offeret som her har skylden. Den som initierer volden har det hele og fulle ansvaret her, ingen andre.
Som sagt det ville de uansett fått igjen på f.eks reiseforsikring. Og å ofre livet for en mobiltelefon og noen lommepenger høres mye mer absurd ut i mine ører.

 

Når man trekker våpen eskalerer man ALTID en situasjon.

Lenke til kommentar

 

 

 

Risikoen at du blir skutt når du blir ranet er lavere hvis du ikke prøver å bruke ditt våpen

Risikoen for å bli fattigere derimot ...
Hvis mobilen din og lommepengene er værdt mer for deg enn livet ditt har du noen allvorlige problemer....
Kanskje, men det innebærer ikke at det er galt, og burde være forbudt, å forsvare seg når man blir overfalt (unntatt når det er futen som overfaller en).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...