Gå til innhold

Rett til å bære våpen


Anbefalte innlegg

 

hagle er vel kanskje det letteste å lage, og værste å komme utfor på kort hold.

 

 Ja.

 

jeg tror uansett folk som ivrer sånn for våpenkontroll skyter seg selv i foten, bokstavelig talt, for hvordan fungerer det i land med forbud eller veldig strenge lover? joda, de har et blomstrende svartebørssalg av illegale våpen... selv vanlige folk som ellers ville tatt seg bryet med å skaffe seg lisens, kjøper våpen der.

Dette er en populær myte. De fleste har ikke lett tilgang til illegale våpen. Selv ikke de fleste kriminelle.

Se f.eks på Anders Behring Breivik, han prøvde i lang tid å skaffe seg illegale våpen, og han gikk til og med så langt som å dra til et østblokk land for å skaffe det uten hell. Så han måtte til slutt skaffe seg våpen på vanlig lovlig måte.

Eller på de mer hardbarka yrkes kriminelle i NOKAS ranet. De fikk etter mye trøbbel til slutt tak i noen våpen stjålet fra et militærlager her i landet og bare et eneste illegalt våpen som ikke var fra et militærlager. Og som hovedpersonen David Toska selv sa så ville de ikke dumpe våpnene i havet, el. nettopp fordi det var så vanskelig å få tak i slike våpen her i landet, selv i det hardbarka kriminelle miljøet de i det ranet vanket altså:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nokas-ranet/vaapnene-skulle-aldri-dumpes/a/108488/

 

Ifølge Toska var det ikke noe av det andre ransutstyret som ble vurdert som uunnværlig etter ranet.

- Det var ikke noe i veien for å brenne eller kaste det, men akkurat våpnene og pengene skulle ikke brennes eller kastes i havet, sa Toska.

 

30-åringen hevdet at det ikke er så lett å få tak i illegale våpen som mange tror, og at det var hovedårsaken til at han ville ta vare på våpnene.

 

- Det var ikke noen plan om å bruke de igjen senere. Jeg hadde ikke noen plan om det, sa Toska.

 

Han innrømmet at han delvis eide noen av våpnene som ble brukt selv, mens andre skulle leveres tilbake til de som «eide» dem.

- Det som skjer hvis du låner et våpen er at du har ansvar for det hvis du mister det, for eksempel. Jeg hadde jo ganske stor troverdighet blant de kriminelle, sa Toska

 

 

det er vel det vi snakket om... i norge er det verken behov eller marked for det... norge var ivertfall for intill 10-15 år siden temmelig liberale og slepphendte på dette, og den dag i dag med relativt strenge lover er det verken utstrakt kriminalitet e.l som tilsier noe behov for store mengder mennesker å gå på svartebørsen og kjøpe våpen... hvem trenger dette til selvforsvar her? John Rambo bor ikke i norge. Og selv breivik fikk jo kjøpt dette legalt. Jeg skjønner heller ikke hva han tenkte på med denne turen sin til et østblokkland. Du drar ikke inn på en vilkårlig pub og ser etter personer som ser suspekte ut og tror du får kjøpe en ak47, da må du isåfall ha kontakter i forsvaret, politiet e.l, for der er det nok av korrupte folk hvis du bor i "rett" land.

 

Bor du i sørafrika eller brazil er situasjonen en helt annen enn norge. Av hva jeg har sett og lest fra Johannesburg o.l steder, så hadde jeg IKKE bodd der uten et skytevåpen, spesielt om jeg hadde hatt kone/barn. Når mannen i gata begynner å ønske seg dette men ikke får tak i det på lovlig vis, så kommer svartebørssalget.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette er en populær myte. De fleste har ikke lett tilgang til illegale våpen. Selv ikke de fleste kriminelle.

Se f.eks på Anders Behring Breivik, han prøvde i lang tid å skaffe seg illegale våpen, og han gikk til og med så langt som å dra til et østblokk land for å skaffe det uten hell. Så han måtte til slutt skaffe seg våpen på vanlig lovlig måte.

Eller se på de mer hardbarka yrkes kriminelle i NOKAS ranet. De fikk etter mye trøbbel til slutt tak i noen våpen stjålet fra et militærlager her i landet og bare et eneste illegalt våpen som ikke var fra et militærlager. Og som hovedpersonen David Toska selv sa så ville de ikke dumpe våpnene i havet, el. nettopp fordi det var så vanskelig å få tak i slike våpen her i landet, selv i det hardbarka kriminelle miljøet de i det ranet vanket altså:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nokas-ranet/vaapnene-skulle-aldri-dumpes/a/108488/

Har da hørt i fra en kompis at han testet ut en versjon av rifla. Og ingenting var galt med den. Den måtte bygges selv, som en ikea gun. INGEN kjører rundt med de klar til å brukes, en ak-variant har vært tilgjengelig til 5000-25000. Kremen av det våpenmiljøet er disse 2000 ag3 f1/f2 som er på avveie enda. Og du kan nok kjøpe flere magasin til de uten videre problemer. Eller få sendt inn drummags, i smådeler. Vet ikke om dette er sant, var bare noe jeg hørte.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

 

Du kan lage ak-47 eller grease-gun i fra en spade.

 

Ammo er værre å få tak i, i norge.

 

 

Nei det kan du ikke. Løpet f.eks kan du ikke lage av en spade, og det krever spesielle verktøy som en "gundrill" med kjølevæskeagregat, ol. for å kunne borre et langt og rett hull og verktøy til rifling av løpet. Og løpet må selvsagt være av en egnet stålkvalitet som 4140 eller 415 for rustfritt. Folk som "lager en AK fra en spade" (i virkeligheten lager de det stort sett ved å bøye til platestål med egnede jigs) kjøper deler som avtrekker deler og løp ferdige. Og lager kun chassis / låsekasse og kolben selv.

Og f.eks ferdig borrede og riflede våpenløp emner som man får kjøpt over disk i USA er en begrenset våpendel her i Norge. Og du får bare kjøpt det ved å vise frem enten våpenkort for samme kaliber og våpentype, eller en kjøpetillatelse fra politiet for våpen av det kaliberet.

 

Du har kanskje også hørt at stenguns ble laget i sykkelverksteder, ol. her i landet og i andre land under WW2? Vel også dette er en sannhet med modifikasjoner. Avtrekksdeler, magasinbrønn, løp og div andre maskinerte deler ble laget i våpenfabrikker og sendt ut til disse lokale verkstedene, også lagde disse lokale verkstedene kun ramme / låsekasse, kolbe ol selv ved å sveise sammen og bøye til rør og flatjern. De kompliserte delene av våpenet ble altså IKKE laget i sykkelverksteder, ol.

 

Ammo er ikke spesielt vanskelig å få tak i i Norge. Et våpenkort er tross alt kun en printet bit med papir og laminert uten noen som helst sikkerhetsmekanismer integrert så det er egentlig ikke verre enn å kopiere våpenkortet til en du kjenner som har et våpen i det kaliberet du ønsker på en vanlig kopimaskin også klippe ut og laminere det.

 

Jeg overdrev litt der, men ja. Alle som kan bruke en CNC maskin kan lage våpen. Jeg antar de nye hjemmemaskinene som kan printe i alu har autoamtisk "call home to the fbi" hvis du prøver deg på å printe sears(gjøre om Semi automatic rifle til assault weapon(ble forbudt for sivile i 1986), eller pistol.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

 

hagle er vel kanskje det letteste å lage, og værste å komme utfor på kort hold.

 

 Ja.

 

jeg tror uansett folk som ivrer sånn for våpenkontroll skyter seg selv i foten, bokstavelig talt, for hvordan fungerer det i land med forbud eller veldig strenge lover? joda, de har et blomstrende svartebørssalg av illegale våpen... selv vanlige folk som ellers ville tatt seg bryet med å skaffe seg lisens, kjøper våpen der.

Dette er en populær myte. De fleste har ikke lett tilgang til illegale våpen. Selv ikke de fleste kriminelle.

Se f.eks på Anders Behring Breivik, han prøvde i lang tid å skaffe seg illegale våpen, og han gikk til og med så langt som å dra til et østblokk land for å skaffe det uten hell. Så han måtte til slutt skaffe seg våpen på vanlig lovlig måte.

Eller se på de mer hardbarka yrkes kriminelle i NOKAS ranet. De fikk etter mye trøbbel til slutt tak i noen våpen stjålet fra et militærlager her i landet og bare et eneste illegalt våpen som ikke var fra et militærlager. Og som hovedpersonen David Toska selv sa så ville de ikke dumpe våpnene i havet, el. nettopp fordi det var så vanskelig å få tak i slike våpen her i landet, selv i det hardbarka kriminelle miljøet de i det ranet vanket altså:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nokas-ranet/vaapnene-skulle-aldri-dumpes/a/108488/

 

Ifølge Toska var det ikke noe av det andre ransutstyret som ble vurdert som uunnværlig etter ranet.

- Det var ikke noe i veien for å brenne eller kaste det, men akkurat våpnene og pengene skulle ikke brennes eller kastes i havet, sa Toska.

 

30-åringen hevdet at det ikke er så lett å få tak i illegale våpen som mange tror, og at det var hovedårsaken til at han ville ta vare på våpnene.

 

- Det var ikke noen plan om å bruke de igjen senere. Jeg hadde ikke noen plan om det, sa Toska.

 

Han innrømmet at han delvis eide noen av våpnene som ble brukt selv, mens andre skulle leveres tilbake til de som «eide» dem.

- Det som skjer hvis du låner et våpen er at du har ansvar for det hvis du mister det, for eksempel. Jeg hadde jo ganske stor troverdighet blant de kriminelle, sa Toska

 

Det var det jeg skulle skrive. Nå har de sentralisert disse byggene. Da de ble for mye tyveri av dem.

 

Det finnes kun dunker med våpen som er overvåkt 24/7. Og ikke bare en dør inn til et våpenlager på finnlandsletta, uten alarm på.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Nå skal jeg sitere litt fra en 1 år gammel artikkel i fra The Independent (8. jui 2015). Jeg tråler ikke igjennom denne tråden, så beklager dersom denne artikkelen og dets innhold allerede er nevnt. 

 

"Norwegian officers drew their weapons just 42 times in 2014, the lowest number of times in the last 12 years. Only two people were killed in police shootings in the same period."

 

"In the US, where officers are armed at all times, 547 people have been killed by police during the first six months of 2015 alone, 503 of them by gunshot."

 

I tillegg skal det nevnes at USA har 2nd Ammendment, som stammer tilbake fra en tidsalder vi overhodet ikke bør sammenligne oss med, og som er en grunnlovrettighet jeg ikke fatter og begriper hvorfor amerikanerene ønsker å bevare.

 

Kriminalitetsstatistikken i Norge taler for seg selv. Det norske samfunnet er trygt. Det har ingen nytteverdi i at den norske befolkningen bevæpner seg. Jeg vil også påstå at samfunnet vil bli desto mer utrygt dersom befolkningen bevæpnes. Pr i dag vet kriminelle at befolkningen ikke er bevæpnet. The big guy takes down the little guy. Bevæpning av befolkningen vil snu rundt på en slik pecking order, og dette vil trolig medføre at vold tiltar i tilfellet der hvor befolkning er bevæpnet, sammenlignet med dagens samfunn.

 

Og sist; terror utgjør statistisk en forsvinnende liten andel. Tallene taler for seg selv. Det er ingen grunn til å bevæpne landet som følge av frykt for terror, og sett i lys av terrorhandlinger i de senere år.

 

 

 

Edit; som et generelt svar til tråden, og ikke til samtalen som har pågått rett forut for mitt innlegg her, selvsagt....

Endret av CYA
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal jeg sitere litt fra en 1 år gammel artikkel i fra The Independent (8. jui 2015). Jeg tråler ikke igjennom denne tråden, så beklager dersom denne artikkelen og dets innhold allerede er nevnt. 

 

"Norwegian officers drew their weapons just 42 times in 2014, the lowest number of times in the last 12 years. Only two people were killed in police shootings in the same period."

 

"In the US, where officers are armed at all times, 547 people have been killed by police during the first six months of 2015 alone, 503 of them by gunshot."

 

I tillegg skal det nevnes at USA har 2nd Ammendment, som stammer tilbake fra en tidsalder vi overhodet ikke bør sammenligne oss med, og som er en grunnlovrettighet jeg ikke fatter og begriper hvorfor amerikanerene ønsker å bevare.

 

Kriminalitetsstatistikken i Norge taler for seg selv. Det norske samfunnet er trygt. Det har ingen nytteverdi i at den norske befolkningen bevæpner seg. Jeg vil også påstå at samfunnet vil bli desto mer utrygt dersom befolkningen bevæpnes. Pr i dag vet kriminelle at befolkningen ikke er bevæpnet. The big guy takes down the little guy. Bevæpning av befolkningen vil snu rundt på en slik pecking order, og dette vil trolig medføre at vold tiltar i tilfellet der hvor befolkning er bevæpnet, sammenlignet med dagens samfunn.

 

Og sist; terror utgjør statistisk en forsvinnende liten andel. Tallene taler for seg selv. Det er ingen grunn til å bevæpne landet som følge av frykt for terror, og sett i lys av terrorhandlinger i de senere år.

 

 

 

Edit; som et generelt svar til tråden, og ikke til samtalen som har pågått rett forut for mitt innlegg her, selvsagt....

 

det du sier er jo at vi er under kriminelle, de såkalte tøffingene som raner, stjeler, svindler og voldtar harmløse folk, på rangsstigen og at det er greit... jeg synes ikke det. men det fungerer jo så lenge de kriminelle er få og ofrene få fordi samfunnet er som det norske med lite fattigdom, hvor man bare blir kriminell om man har "spesielle interesser" eller behov for å tøffe seg, ikke fordi man har et behov for å bli med i en kriminell gjeng for å ha mat på bordet dagen etter, sånn situasjonen er for noen i sørafrika og andre land. Da har du et problem.

 

og selv i norge ved et totalforbud, som er utenkelig i en jegernasjon som norge, er jeg overbevist om at smugling og hjemmesnekring av skytevåpen vil gå kraftig opp, og vi kan begynne å se enkeltpersoner opparbeide seg kunnskap og produksjonskapasitet som kan forsyne store deler av norges befolkning med ulovlige våpen, og vi får et liknende marked som i fattige land. grunnen er at mange som er harmløse lovlige skyttere i dag tenker pytt pytt, hvis myndighetene vil være sånn så kan jeg jo like godt gå på svartebørsen og handle der. Hvis de skal være sånn, så..... Så setter den arbeidsløse våpensmeden Ola, Lars og Nils fra pistolklubben seg ned etter å ha rigget til metalldreibenken i garasjen og henter fram de første skissene på en hjemmelagd AK47.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Nå skal jeg sitere litt fra en 1 år gammel artikkel i fra The Independent (8. jui 2015). Jeg tråler ikke igjennom denne tråden, så beklager dersom denne artikkelen og dets innhold allerede er nevnt. 

 

"Norwegian officers drew their weapons just 42 times in 2014, the lowest number of times in the last 12 years. Only two people were killed in police shootings in the same period."

 

"In the US, where officers are armed at all times, 547 people have been killed by police during the first six months of 2015 alone, 503 of them by gunshot."

 

I tillegg skal det nevnes at USA har 2nd Ammendment, som stammer tilbake fra en tidsalder vi overhodet ikke bør sammenligne oss med, og som er en grunnlovrettighet jeg ikke fatter og begriper hvorfor amerikanerene ønsker å bevare.

 

Kriminalitetsstatistikken i Norge taler for seg selv. Det norske samfunnet er trygt. Det har ingen nytteverdi i at den norske befolkningen bevæpner seg. Jeg vil også påstå at samfunnet vil bli desto mer utrygt dersom befolkningen bevæpnes. Pr i dag vet kriminelle at befolkningen ikke er bevæpnet. The big guy takes down the little guy. Bevæpning av befolkningen vil snu rundt på en slik pecking order, og dette vil trolig medføre at vold tiltar i tilfellet der hvor befolkning er bevæpnet, sammenlignet med dagens samfunn.

 

Og sist; terror utgjør statistisk en forsvinnende liten andel. Tallene taler for seg selv. Det er ingen grunn til å bevæpne landet som følge av frykt for terror, og sett i lys av terrorhandlinger i de senere år.

 

 

 

Edit; som et generelt svar til tråden, og ikke til samtalen som har pågått rett forut for mitt innlegg her, selvsagt....

Hva med nytteverdien i at de har konstante "terrortrusler" slik at de må gå rundt med våpen i en stage 3 hylster. Og kule i løpet, uten sikring på pistolen.

 

Hvis man har peiling på et stage 3 holster, og står bak en person i 2 sekunder, så kan du dra opp våpenet enkelt.

 

Eller bare rack sliden tilbake (putte kule i kammeret) mens du tar våpenet opp i fra hylstret. Koster deg 0.30 msec.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

 

 

Hvis man har peiling på et stage 3 holster, og står bak en person i 2 sekunder, så kan du dra opp våpenet enkelt.

 

Eller bare rack sliden tilbake mens du tarvåpenet opp i fra hylstret. Koster det 0.30 msec.

 

 

så mye rart det har vært i europa i det siste er det vel ikke noe bedre her. og jeg tror ikke et 3 stegs hylster hadde stoppet galningen i lastebil heller.

 

våpen fra eller til spiller ingen rolle for meg, men siden det ikke ser ut til å ta noen ende med denne trangen etter å forby alt mulig rart så lurer jeg jo på hva enden på visa blir tilslutt.

 

jeg synes ting fungerte fint da norge hadde mye mer liberale regler enn nå, og folk var ansvarlige nok til å eie både det ene og det andre og fikle med farlige ting uten at folk døde som fluer og forsidene på avisene skrek om død og fordervelse, og hysteriske kvinnfolk gikk i fakkeltog og krevde forbud. hva har gått galt i dette landet? det er egentlig bare det jeg lurer på.

Lenke til kommentar

 

 

Du kan lage ak-47 eller grease-gun i fra en spade.

 

Ammo er værre å få tak i, i norge.

 

 

Nei det kan du ikke. Løpet f.eks kan du ikke lage av en spade, og det krever spesielle verktøy som en "gundrill" med kjølevæskeagregat, ol. for å kunne borre et langt og rett hull og verktøy til rifling av løpet. Og løpet må selvsagt være av en egnet stålkvalitet som 4140 eller 415 for rustfritt. Folk som "lager en AK fra en spade" (i virkeligheten lager de det stort sett ved å bøye til platestål med egnede jigs) kjøper deler som avtrekker deler og løp ferdige. Og lager kun chassis / låsekasse og kolben selv.

Og f.eks ferdig borrede og riflede våpenløp emner som man får kjøpt over disk i USA er en begrenset våpendel her i Norge. Og du får bare kjøpt det ved å vise frem enten våpenkort for samme kaliber og våpentype, eller en kjøpetillatelse fra politiet for våpen av det kaliberet.

 

Du har kanskje også hørt at stenguns ble laget i sykkelverksteder, ol. her i landet og i andre land under WW2? Vel også dette er en sannhet med modifikasjoner. Avtrekksdeler, magasinbrønn, løp og div andre maskinerte deler ble laget i våpenfabrikker og sendt ut til disse lokale verkstedene, også lagde disse lokale verkstedene kun ramme / låsekasse, kolbe ol selv ved å sveise sammen og bøye til rør og flatjern. De kompliserte delene av våpenet ble altså IKKE laget i sykkelverksteder, ol.

 

Ammo er ikke spesielt vanskelig å få tak i i Norge. Et våpenkort er tross alt kun en printet bit med papir og laminert uten noen som helst sikkerhetsmekanismer integrert så det er egentlig ikke verre enn å kopiere våpenkortet til en du kjenner som har et våpen i det kaliberet du ønsker på en vanlig kopimaskin også klippe ut og laminere det.

 

Jeg overdrev litt der, men ja. Alle som kan bruke en CNC maskin kan lage våpen. Jeg antar de nye hjemmemaskinene som kan printe i alu har autoamtisk "call home to the fbi" hvis du prøver deg på å printe sears(gjøre om Semi automatic rifle til assault weapon(ble forbudt for sivile i 1986), eller pistol.

 

 

Nei en vanlig CNC maskin kan ikke bore og rifle et løp. Som sagt dette er veldig spesialiserte verktøy. Man bruker en slik "gun drill" for å bore dype nøyaktige rette hull:

index-pic.png

index-drills.jpg

 

Disse må i tillegg ha et høytrykks kjølevæske aggregat tilkoblet for å kjøle og smøre bor hodet, men mest av alt for å blåse ut chips som boret lager.

Dette må man altså ha i tillegg til en CNC dreiebenk som er lang nok.

Et vanlig spiralbor er ikke laget for å bore dype hull, det det er rett og slett helt ubrukelig til alt annet enn korte pistol løp (og selv da må man kjøre gjennom en reamer etterpå for å få riktig størrelse, god nok overflate, og et rundt hull) da det vandrer til siden etter et ganske kort stykke (hullet blir ikke rett og ikke i senter av løpet), ikke lager helt runde hull, ikke gir en bra finish etter seg og ofte lager større hull en hva som er dimensjonen til boret.

 

Også må du ha et verktøy og en maskin for å rifle løpet etterpå. Igjen er dette et veldig spesialisert både verktøy og maskin. Men en riflings knapp, eller brosje kan man fritt kjøpe her i landet eller importere da det ikke er noe restriksjoner på dette, eller man kan lage seg en "single point rifler"

 

knappe rifling (løpet må varmebehandles etter denne er brukt pga stress den introduserer i metallet):

BW_buttons_small.jpg

 

Brosje for rifling:

rifling-broach-web.jpg

 

Hjemmelaget single point rifling:

rifling_head_small.jpg

Til denne siste må man også lage en maskin som drar den ut og inn samtidig som den roterer den etter riflingsstigningen du vil ha og indekserer den etter hvert rifle spor.

 

Også kommer vi etterpå til varmebehandling og herding av stålet i diverse deler som trenger dette.

 

 

Som du skjønner så er ikke dette noe man bare gjør i garasjen med en fil, en drill og en vinkelsliper...

 

Men ingen av verktøyene her er regulert på noen som helst måte. Så hvis du har pengene så er det bare å kjøpe det (det er rimelig dyrt dog)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

 

 

Du kan lage ak-47 eller grease-gun i fra en spade.

 

Ammo er værre å få tak i, i norge.

 

 

Nei det kan du ikke. Løpet f.eks kan du ikke lage av en spade, og det krever spesielle verktøy som en "gundrill" med kjølevæskeagregat, ol. for å kunne borre et langt og rett hull og verktøy til rifling av løpet. Og løpet må selvsagt være av en egnet stålkvalitet som 4140 eller 415 for rustfritt. Folk som "lager en AK fra en spade" (i virkeligheten lager de det stort sett ved å bøye til platestål med egnede jigs) kjøper deler som avtrekker deler og løp ferdige. Og lager kun chassis / låsekasse og kolben selv.

Og f.eks ferdig borrede og riflede våpenløp emner som man får kjøpt over disk i USA er en begrenset våpendel her i Norge. Og du får bare kjøpt det ved å vise frem enten våpenkort for samme kaliber og våpentype, eller en kjøpetillatelse fra politiet for våpen av det kaliberet.

 

Du har kanskje også hørt at stenguns ble laget i sykkelverksteder, ol. her i landet og i andre land under WW2? Vel også dette er en sannhet med modifikasjoner. Avtrekksdeler, magasinbrønn, løp og div andre maskinerte deler ble laget i våpenfabrikker og sendt ut til disse lokale verkstedene, også lagde disse lokale verkstedene kun ramme / låsekasse, kolbe ol selv ved å sveise sammen og bøye til rør og flatjern. De kompliserte delene av våpenet ble altså IKKE laget i sykkelverksteder, ol.

 

Ammo er ikke spesielt vanskelig å få tak i i Norge. Et våpenkort er tross alt kun en printet bit med papir og laminert uten noen som helst sikkerhetsmekanismer integrert så det er egentlig ikke verre enn å kopiere våpenkortet til en du kjenner som har et våpen i det kaliberet du ønsker på en vanlig kopimaskin også klippe ut og laminere det.

 

Jeg overdrev litt der, men ja. Alle som kan bruke en CNC maskin kan lage våpen. Jeg antar de nye hjemmemaskinene som kan printe i alu har autoamtisk "call home to the fbi" hvis du prøver deg på å printe sears(gjøre om Semi automatic rifle til assault weapon(ble forbudt for sivile i 1986), eller pistol.

 

 

Nei en vanlig CNC maskin kan ikke bore og rifle et løp. Som sagt dette er veldig spesialiserte verktøy. Man bruker en slik "gun drill" for å bore dype nøyaktige rette hull:

index-pic.png

index-drills.jpg

 

Disse må i tillegg ha et høytrykks kjølevæske aggregat tilkoblet for å kjøle og smøre bor hodet, men mest av alt for å blåse ut chips som boret lager.

Dette må man altså ha i tillegg til en CNC dreiebenk som er lang nok.

Et vanlig spiralbor er ikke laget for å bore dype hull, det det er rett og slett helt ubrukelig til alt annet enn korte pistol løp (og selv da må man kjøre gjennom en reamer etterpå for å få riktig størrelse, god nok overflate, og et rundt hull) da det vandrer til siden etter et ganske kort stykke (hullet blir ikke rett og ikke i senter av løpet), ikke lager helt runde hull, ikke gir en bra finish etter seg og ofte lager større hull en hva som er dimensjonen til boret.

 

Også må du ha et verktøy og en maskin for å rifle løpet etterpå. Igjen er dette et veldig spesialisert både verktøy og maskin. Men en riflings knapp, eller brosje kan man fritt kjøpe her i landet eller importere da det ikke er noe restriksjoner på dette, eller man kan lage seg en "single point rifler"

knapprifling:

BW_buttons_small.jpg

Brosje for rifling:

rifling-broach-web.jpg

Hjemmelaget single point rifling:

rifling_head_small.jpg

Til denne siste må man også lage en maskin som drar den ut og inn samtidig som den roterer den etter riflingsstigningen du vil ha og indekserer den etter hvert rifle spor.

 

 

Som du skjønner så er ikke dette noe man bare gjør i garasjen med en fil, en drill og en vinkelsliper...

 

 

vet ikke hvor du har lært dette her men det er mange måter å gjøre det du beskriver her på, og å bygge et våpen på. her en film fra ulovlig våpenproduksjon i filipinene, og her lager de kopivåpen, du kan gjøre det mye enklere enn disse:

 

Lenke til kommentar

vet ikke hvor du har lært dette her men det er mange måter å gjøre det du beskriver her på, og å bygge et våpen på. her en film fra ulovlig våpenproduksjon i filipinene, og her lager de kopivåpen, du kan gjøre det mye enklere enn disse:

 

 

 

Igjen så får du bare halve sannheten akkurat som med "sykkelverksted stenguns" under WW2 eller våpenverkstedene i Pakistan.

Jeg kan love deg at disse kjøper ferdig borrede og riflede våpenløp emner som de kun tilpasser ved å dreie utsiden av dem. Og ved 1:25 ser du også et fullt moderne CNC maskineringssenter som de nok lager de mer komplekse delene i. Og pistolslider f.eks er smidd for å være sterke nok uten å bli for store og tunge så de blir nok smidd i et annet verksted, også CNC maskinert i CNC maskinen du ser også til slutt håndtilpasset med filer, ol som du ser i hoveddelen av klippet.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

vet ikke hvor du har lært dette her men det er mange måter å gjøre det du beskriver her på, og å bygge et våpen på. her en film fra ulovlig våpenproduksjon i filipinene, og her lager de kopivåpen, du kan gjøre det mye enklere enn disse:

 

 

 

Igjen så får du bare halve sannheten akkurat som med "sykkelverksted stenguns" under WW2 eller våpenverkstedene i Pakistan.

Jeg kan love deg at disse kjøper ferdig borrede og riflede våpenløp emner som de kun tilpasser ved å dreie utsiden av dem. Og ved 1:25 ser du også et fullt moderne CNC maskineringssenter som de nok lager de mer komplekse delene i. Og pistolslider f.eks er smidd for å være sterke nok uten å bli for store og tunge så de blir nok smidd i et annet verksted, også CNC maskinert i CNC maskinen du ser også til slutt håndtilpasset med filer, ol som du ser i hoveddelen av klippet.

 

 

ja, men så masseproduserer de store mengder våpen her som i tillegg er kopier av kjente våpen og er avhengig av at delene har nøyaktig samme dimensjon.

 

det er ikke den framgangsmåten du bruker hvis du lager dette her hjemme, da kan du individuelt tilpasse delene og komme opp med egne design som er mye enklere å lage enn revolvere og mac 10 kopier som du må være proff og ha dyrt utstyr for å lage selv. hvis du gjør research på google ser du hvor enkelt du kan gjøre det.

 

jeg tror vi setter en strek her før dette sklir ut i en håndbok i ulovlig våpenproduksjon, men jeg skulle fint klart det med utstyr jeg har tilgjengelig hvis jeg vil det som er ting du kan forvente i et middels utstyrt verksted. Men jeg har hatt plenty med skytevåpen og ganske god teknisk innsikt, sikkert av de i landet med best kunnskap på en del felt her, men solgte alt jeg hadde for ikke lenge siden og har heller ikke noe ønske om at lensmann skal komme og ta en prat.

Lenke til kommentar

De fleste deler som ramme, kolbe, osv er enkle å lage ja, men som sagt så er løpet en av de vanskeligere ting å lage, og det er like vanskelig og krever like små toleranser uansett om man masseproduserer det eller lager kun et stk hjemme.
Og hvis man vil at våpenet skal vare litt lenger enn noen titalls skudd må man også varmebahandle og herde bolt, hammer, tennstempel og deler i avtrekker mekanismen.
 
Derfor kjøper som sagt de aller fleste som lager våpen i primitive verksted disse delene ferdig laget, også lager de bare resten av ramme, ol. selv også kaller de det hjemmelaget. Akkurat som at noen sier de har bygget en bil fra bunn av, når de i realiteten bare har satt sammen forskjellige deler fra forskjellige produsenter også kanskje bare har sveist noen braketter og rør selv.
 
Og dette er også grunnen til at løp og låsekasse er de delene i Norge som regnes som våpendeler og er kontrollert og krever våpenkort i samme kaliber eller kjøpetillatelse fra politiet for å kjøpe, mens alle andre deler er i fritt salg.
 

§ 2.Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.


Låsekasse er dog litt rart at er en begrenset del da den i flere våpentyper faktisk er ganske enkel å lage av rør som i stengun eller av tynne bøyde stålplater som i AK-47, MAC-10, UZI, ol. Det ville vært mer fornuftig å begrense bolten i rifler og slide i pistoler da dette er deler som er vanskeligere å produsere i mange design.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

De fleste deler som ramme, kolbe, osv er enkle å lage ja, men som sagt så er løpet en av de vanskeligere ting å lage, og det er like vanskelig og krever like små toleranser uansett om man masseproduserer det eller lager kun et stk hjemme.

Og hvis man vil at våpenet skal vare litt lenger enn noen titalls skudd må man også varmebahandle og herde bolt, hammer, tennstempel og deler i avtrekker mekanismen.

 

Derfor kjøper som sagt de aller fleste som lager våpen i primitive verksted disse delene ferdig laget, også lager de bare resten av ramme, ol. selv også kaller de det hjemmelaget. Akkurat som at noen sier de har bygget en bil fra bunn av, når de i realiteten bare har satt sammen forskjellige deler fra forskjellige produsenter også kanskje bare har sveist noen braketter og rør selv.

 

med mindre du bruker rifleammunisjon, er et rør av riktig type metall og dimensjon er det ingenting i veien for å bruke det som løp. vil du ha løpet riflet så har man gjort det i mange mange år, lenge før moderne maskineri. vi avslutter med det.

Lenke til kommentar

så har man gjort det i mange mange år, lenge før moderne maskineri.

 

 

Før man hadde CNC maskiner brukte man jigs, og diverse overføringer og drev for alle slike ting. Og det er ikke maskinen som er så spesiell her, det er verktøyet.

 

Man lagde også forbrenningsmotorer og girkasser til biler for 100 år siden. Selv om disse er komplekse. Det er utrolig hva man kan få til med manuelle freser og dreiebenker med riktige jigs, oppsett og verktøy. Likevel så tror jeg nok ikke at du klarer å lage en bilmotor eller girkasse fra bunn av hjemme i garasjen i dag. Tar du utfordringen?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

så har man gjort det i mange mange år, lenge før moderne maskineri.

 

 

Før man hadde CNC maskiner brukte man jigs, og diverse overføringer og drev for alle slike ting. Og det er ikke maskinen som er så spesiell her, det er verktøyet.

 

Man lagde også forbrenningsmotorer og girkasser til biler for 100 år siden. Selv om disse er komplekse. Det er utrolig hva man kan få til med manuelle freser og dreiebenker med riktige jigs, oppsett og verktøy. Likevel så tror jeg nok ikke at du klarer å lage en bilmotor eller girkasse fra bunn av hjemme i garasjen i dag. Tar du utfordringen?

 

 

nei takk.. og ikke hadde jeg laget riflingsmaskin heller, men det eneste en riflingsmaskin gjør, er å dra et hode som lager spor med et visst dreiemoment pr cm igjennom et rør. Det er ikke spesielt vanskelig å få til i dag.

Lenke til kommentar

Nei ingen mekanisk konstruksjon er spesielt vanskelig. Det krever bare penger og timer med arbeid, eller mer penger og mindre arbeid.

 

Tingen er at spesialiserte verktøy og maskiner (hvis du ikke skal konstruere dem selv) som ikke er i så utstrakt bruk er som regel ganske så dyre. Jeg pratet med en mekaniker for mange år siden på gassturbin motorer som hadde en tang til over 3000 kr. Det var ikke noe veldig avansert med tangen og den var ikke i noe spesielt materiale, men siden det den brukes til ikke akkurat er noe mange gjør så blir produksjonstallene små og dermed enhetsprisen høy.

 

Har du noen millioner i bakhånd kan du kjøpe ferdige maskiner og verktøy til dette formålet hvis du vil...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...