Gå til innhold

Rett til å bære våpen


Anbefalte innlegg

Er det lov å skyte med pistol hvis man har tatt narkotika eller voldtatt noen?

Her i USA så kan du bruke pistol når det er fornuftig å tro at livet ditt er truet og faren er stor at du kan bli drept eller alvorlig skadet. Hvis noen tar narkotika men ikke truer deg så er det ikke selvforsvar. Hvis noen prøver å voldta deg så blir det selvforsvar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det lov å skyte med pistol hvis man har tatt narkotika eller voldtatt noen?

Her i USA så kan du bruke pistol når det er fornuftig å tro at livet ditt er truet og faren er stor at du kan bli drept eller alvorlig skadet. Hvis noen tar narkotika men ikke truer deg så er det ikke selvforsvar. Hvis noen prøver å voldta deg så blir det selvforsvar

 

Hvis du har stand your ground law, så er det pretty much this.

 

CCW bærere har også stoppet ran og slikt uten å møte straff.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Hvis du ser på land som USA viser det seg at det kanskje ikke er en så god idé i det hele tatt.

Ja men USA er jo vel også et eksempel på dårlig våpenpolitikk? Der får man jo kjøpe våpen på disken ofte uten bakgrunnsjekk har jeg hørt.

Lenke til kommentar

 

Hvis du ser på land som USA viser det seg at det kanskje ikke er en så god idé i det hele tatt.

Ja men USA er jo vel også et eksempel på dårlig våpenpolitikk? Der får man jo kjøpe våpen på disken ofte uten bakgrunnsjekk har jeg hørt.

 

 

Da har du hørt feil, reglene og konsekvensene for å bryte de er klare også i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nå har det akkuratt vært et stort terrorangrep med en lastebil i nice, så det illustrerer jo det jeg sier, at alt mulig er farlig og kan brukes som våpen, breivik brukte en rifle, denne massedrapsmannen en lastebil. man stopper ikke onskap ved å forby ting.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

sveits er vel omtrent som de friere delene av USA mht lover rundt skytevåpen.. det er likevel 2 helt forskjellige land mht kriminalitetsbildet. 

 

det er heller ikke sånn at mental sykdom gjør deg til en drapsmaskin .. schitzofrene og andre med tunge mentale sykdommer omgås kjøkkenkniver, eksplosiver og andre livsfarlige objekter i det daglige liv uten å krumme håret på en sjel.. dere tillegger folk egenskaper basert på føleri som ikke hører hjemme i virkeligheten.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du ser på land som USA viser det seg at det kanskje ikke er en så god idé i det hele tatt.

Ja men USA er jo vel også et eksempel på dårlig våpenpolitikk? Der får man jo kjøpe våpen på disken ofte uten bakgrunnsjekk har jeg hørt.

 

 

Da har du hørt feil, reglene og konsekvensene for å bryte de er klare også i USA.

 

Hvis jeg glemmer at jeg har en letherman med kniv på meg i norge, og får bot for det, så kan det påvirke evnen min til å gå med en .45 på hofta i US. Da det er et ulovelig våpen (kniv lengre enn 3.5 cm).

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis du ser på land som USA viser det seg at det kanskje ikke er en så god idé i det hele tatt.

Ja men USA er jo vel også et eksempel på dårlig våpenpolitikk? Der får man jo kjøpe våpen på disken ofte uten bakgrunnsjekk har jeg hørt.

 

 

Da har du hørt feil, reglene og konsekvensene for å bryte de er klare også i USA.

 

Hvis jeg glemmer at jeg har en letherman med kniv på meg i norge, og får bot for det, så kan det påvirke evnen min til å gå med en .45 på hofta i US. Da det er et ulovelig våpen (kniv lengre enn 3.5 cm).

 

 

Det stemmer, reglene er veldig enkle og oversiktelige. Om de skulle begynt å ta alt på skjønn ville det bare kostet ressurser, er ingen menneskerett å få bære våpen, så hvorfor skal de bruke energi på å vurdere  hvem som får lov utifra hvilke lovbrudd de har begått. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvis du ser på land som USA viser det seg at det kanskje ikke er en så god idé i det hele tatt.

Ja men USA er jo vel også et eksempel på dårlig våpenpolitikk? Der får man jo kjøpe våpen på disken ofte uten bakgrunnsjekk har jeg hørt.

 

 

Da har du hørt feil, reglene og konsekvensene for å bryte de er klare også i USA.

 

Hvis jeg glemmer at jeg har en letherman med kniv på meg i norge, og får bot for det, så kan det påvirke evnen min til å gå med en .45 på hofta i US. Da det er et ulovelig våpen (kniv lengre enn 3.5 cm).

 

 

Det stemmer, reglene er veldig enkle og oversiktelige. Om de skulle begynt å ta alt på skjønn ville det bare kostet ressurser, er ingen menneskerett å få bære våpen, så hvorfor skal de bruke energi på å vurdere  hvem som får lov utifra hvilke lovbrudd de har begått. 

 

 

akkuratt den loven hindrer jo folk i å gå med sveitsiske lommekniver o.l .. de har ikke engang låsbart blad .. i gamledager gikk jeg med dette ofte i lommen, da det rett og slett er kjekt å ha flaskeåpner, saks og en liten kniv å skjære til ting med seg (kutte tau, skjære til teipbiter, papp osv som jeg stadig vekk gjorde), men det har det blitt slutt på.

 

og selv om samfunnet i stor grad har tilpasset seg synes jeg glassflaskene fra coca cola fortsatt smaker utrolig mye bedre enn de i plast med skrukork

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Det er fryktkulturen og våpenkulturen kombinert som er problemet i usa.

 

Media der borte er jo eksperter på å spre frykt. Bowling for columbine viser mye av problematikken med media.

Det er sikkert flere faktorer, media inkludert, men amerikansk media spres rundt europa uten lignende resultater. Det finnes andre faktorer som spiller en større rolle. USA er den mest individualistiske land blant vestlige land, folk føler seg mindre knyttet til hverandre og mindre ansvarlig for hverandre. Det hindrer fremgang mot en velferd stat og våpenkontroll. Det påvirker også empati, noe som hindrer vold mot hverandre.

Jeg har ikke inntrykket av at amerikanere har liten empati for hverandre. Man skal lete lenge etter ett mer nasjonalistisk(i positiv forstand) land. Man er "amerikaner". Når en amerikaner dør, spesielt i utlandet, da er det en stor greie.

 

Det USA derimot har mye av er verdens største narkotikamarked, og mange innvandrere, både lovlige og ulovlige, fra Sør og mellomamerika, der vold er mye mer vanlig.

 

En annen ting USA har mye av er mennesker. Da vil det nødvendigvis skje skyteepisoder oftere her enn i f.eks. England med 10 % av innbyggertallet til USA.

 

USA burde uansett ikke sammenlignes med bare Europeiske land. USA har mer til felles med Mexico enn med Frankrike. USA har per innbygger mye færre drap(nesten halvparten) med skytevåpen enn Mexico(og en haug med andre amerikanske land), til tross for at USA har 5-6 ganger så mange våpen som Mexico.

 

De aller fleste amerikanere som skyter noen, skyter seg selv.

Lenke til kommentar

nå har det akkuratt vært et stort terrorangrep med en lastebil i nice, så det illustrerer jo det jeg sier, at alt mulig er farlig og kan brukes som våpen, breivik brukte en rifle, denne massedrapsmannen en lastebil. man stopper ikke onskap ved å forby ting.

 

 

Vi må forby lastebiler også. Lastebiler er altfor farlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og idiotenes tog er fortsatt like langt, no suprise there:

 

Fire forslag om våpenkontroll nedstemt i Senatet: - Republikanerne burde skamme seg

 

Men med tanke på at selv Fox News revurderer våpenlovene etter blodbadet sist, så er de nok på riktig vei. Får vel bare la disse republikanske dinosaurene dø en naturlig død først da de tydeligvis aldri vil ta til fornuft:

 

 

 

En mann i Frankrike drepte 84 mennesker med en lastebil, la oss forby lastebiler.

 

Hvis noen ønsker drepe noen så er strenge våpenlover ikke verdt en skitt, Norge har strenge lover rundt våpen, ABB fikk tak i våpen lovlig.

 

De som prater hardest mot USA sine lover vet ikke at i Europa har vi et av de mest liberale landene i verden når det kommer til våpen, nemlig Tjekkia hører ikke om mye kriminalitet med våpen der.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

sveits, tsjekkia og før belgia, i belgia holdt det f.eks å vise frem førerkort, faktisk var norge og ganske liberale på våpen, pistoler og automatgevær kunne hvem som helst kjøpe, selv voldsdømte, og ha liggende og slenge i skuffer og garderobeskap fram til for drøyt 10 år siden, og likevel gikk det (stort sett) bra. vi har ikke hatt noe bakgrunnssjekk på våpenkjøp i norge før siste drøyt 10 årene (det var vel schengen avtalen i 2000 og i etterkant av det rundt 2003-2004 de begynte med dette), og etter det kom så fanget det ikke opp breivik heller.

 

vi må forby kontanter og huff vi må overvåke hele internet, ja til og med redskaper som lommekniver og skrutrekkere har fra 90 tallet og utover plutselig blitt drapsobjekt, som jeg fra barndommen husker var hendige redskaper folk gikk rundt med i lommen fordi det var "kjekt å ha" til å åpne brusflasker, reparere ting og skrelle epler med, men som du ikke har lov til lenger.

 

siste skudd på stammen over fyfy ting nå, blir vel lastebiler. det blir vel snart arrangert fakkeltog mot semitrailere

 

med mindre vi vil tilbake til hest og kjerre som i og for seg også kan brukes til drap (i gamledager ble hester trent i krig og kunne sparke/trampe ihjel fienden, og vikingetiden var vel ikke akkuratt så fredelig at det gjør noe), så får folk infinne seg med at i et teknologisk avansert samfunn så vil det altid finnes hundrevis av ting du kan ta livet av et annet menneske med, fra steiner til tau og skarpe ting som et glasskår fra en knust rute eller flaske. Jeg tror ikke du løser noe ved å forby noe som helst.

 

Jeg skulle ønske vi fikk tilbake samfunnet som var på 70-80 tallet. Av en eller annen merkelig grunn var jeg ikke det spor redd masseskytinger den gangen, enda det sikkert var nok av halvgale mennesker den gangen som hadde registrerte våpen, dynamitt og mye annet rart, uten at politi eller andre gadd bry seg eller tenke tanken engang at disse her skulle bruke det til drap. folk hadde derimot et mer avslappet og voksent forhold til farlige ting, du trengte ikke gå på kurs og få diplom for å skjønne at det var farlig å klatre i trær eller kjøre båt uten redningsvest, nå må du f.eks ha båtførerprøven om du er født etter 1980 for å lære deg det.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En knyttneve er uendelig mye farligere enn en liten kniv.

 

Så jeg ser ikke logikken i norsk lovføring.

 

vel jeg er straks 40 år nå, og jeg rakk å oppleve krigsgenerasjonen og hvordan de tenkte, det var ganske annerledes mine foreldre og min egen generasjon. farlige ting var helt naturlig for dem, de håndterte dette i det daglige liv som om det ikke var noe problem i det heletatt. Lommekniv var f.eks noe du ga i gaver fordi man skulle bruke det til å spikke seljefløyte, ikke noe du drepte noen med. En fin kniv var liksom noe alle gutter skulle ha, ja til og med kjønnsroller godtok de, kjønnsrollebytte hvor man kjøper barbiedukker til småguttene var aldri noe den generasjonen var særlig ivrige på. Jeg tror ikke engang tanken streifet dem at de sto i fare for å gjøre drapsmann og en kriminell ut av barnebarnet når de ga ham en kniv i bursdagsgave.

 

så hvor gikk det feil? hva skjedde som har resultert i at vi nå har en så udugelig generasjon at de må fratas alt fra børser til lommekniver og skrutrekkere? har vi gjort unge så evneveike og ansvarsløse at de rett og slett er til fare for seg selv og andre?

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

så hvor gikk det feil? hva skjedde som har resultert i at vi nå har en så udugelig generasjon at de må fratas alt fra børser til lommekniver og skrutrekkere? har vi gjort unge så evneveike og ansvarsløse at de rett og slett er til fare for seg selv og andre?

 

Ja.

 

Jeg har holdt på med en .22 i US siden jeg var 14. Og skytt større kalibre. Skutt .50/12.7 etter jeg ble 18.

 

Her i norge så kan jeg ikke ha leatherman på meg. Det er 9k i bot og forstyrrer lisensen min til å gå med .45 ACP open carry/ closed carry i US.

 

 

så hvor gikk det feil? hva skjedde som har resultert i at vi nå har en så udugelig generasjon at de må fratas alt fra børser til lommekniver og skrutrekkere? har vi gjort unge så evneveike og ansvarsløse at de rett og slett er til fare for seg selv og andre?

Det å ha et skrujern med seg er det samme som stikkvåpen i følge loven. Jeg slapp unna bare med flaks, da jeg jeg hadde en kniv i verktøyskassa bak i bilen.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...