Gå til innhold

Rett til å bære våpen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oh, USA...

Sånn oppfører ikke moderne vestlige nasjoner seg. Uavhengigheten kom nok litt tidlig. Kanskje dere kunne blitt en vasallstat under Canada hvis ikke GB vil ha dere tilbake.

Ingen andre vestlig nasjon har hatt de samme multikulturelle utfordringer. Rasisme plager alle vestlige land men ingen med lignende historier (slaveri) eller multikulturelle blanding til samme grad.

Meget lett å sitte i mer homogene bobler og kritisere, selv om det er kritikkverdig.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er greit å påpeke at snittet de siste årene på antall drepte av politiet i USA ikke er spesielt mye høyere enn I Canada. Det er viktig å huske at USA er et nye mer splittet land demografisk, her burde man vel egentlig se på individuelle stater da det ikke er rettferdig å sette mange av nordstatene i denne båsen.

Lenke til kommentar

Denne tråden vil gjennomgå moderasjon i løpet av dagen.
Inntil det blir gjort minner jeg på at alle former for personangrep vil bli slått ned på, det er ikke måten å drive en ordentlig diskusjon på.
Bruk gjerne rapporteringsknappen når dere ser at retningslinjene våre blir brutt , da er det enklere for oss å gripe inn uten at det går dager / uker.
Tilbakemelding på denne advarselen taes på pm eller via tilbakemeldinger til forumet.
Mvh
Malvado.

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/urix/to-svarte-amerikanere-drept-av-politiet-pa-ett-dogn-1.13031736

Jeg gremmes. Er kvart amerikansk selv , snart så skjemmes jeg over det.

Snakk om paranoid samfunn på vei mot kollaps.

husk nå på at det amerikanske kontinentet er "nybebodd", "ny" kultur etc... USA og resten av det amerikanske kontinentet er fortsatt "ville vesten" og til en stor grad faktisk ubebodd, og der det ikke er ubebodd er det ofte store byer med enorme forskjeller på fattig og rik eller hvit og svart, urinnvåner og innvandrer, klasse og raseskiller som går 100-200 år tilbake i tid. historien preger dem til dags dato og er ikke sammenliknbart med andre land.

andre land i amerika har strengere våpenlover men utenom canada (som er ganske likt nordamerikanske deltstater i vold og kriminalitet med veldig liberale våpenlover) så har de mer vold enn USA på tross av strengere lover. Dette går igjen over hele det amerikanske kontinentet. Støvet har liksom ikke helt lagt seg enda fra den dagen cowboyer og outlaws red rundt i villmarken og sloss mot indianere og ville dyr.

grunnloven til amerikanerne hvor retten til å eie våpen bl.a er på plass, kom fordi de rømte fra undertrykkende regimer i europa. her i europa har vi hatt hitler, quisling, stalin, enver hoxah etc, rikelig med despoter og folkemord å vise til mens amerikanerne har vært demokrati siden borgerkrigen, hvor majoritetsbefolkningen, hvite, ivertfall har hatt det bra selv om de var harde mot minoritetene lenge (som gjerne verken hadde stemmerett eller lov til å eie våpen).

det at jeg ikke ser noe problem med amerikanernes syn på våpen betyr ikke at det er riktig med samme politikk her, eller at skytevåpen er ufarlige leketøy som bør deles ut til småunger. det skjer skyteulykker og det er et verktøy som du skal være edruelig og forsiktig med som eier. ta våpen for hva det er, ofte er det et nødvendig verktøy for å beskytte familien din i mangel på pålitelig politi eller skaffe mat og vil du klare deg selv uten hjelp fra samfunnet, som mange amerikanere er oppdratt til å tenke, så er det ingen vei utenom skytevåpen.

skytevåpen er et potensielt farlig verktøy på linje med en stor kjøkkenkniv. brød, skinke, paprika, tomater osv kan jo komme ferdig oppskjært så egentlig har vi vel ikke behov for kjøkkenkniver, og vi kunne sikkert i teorien "reddet liv" og forhindret mange ulykker ved å forby kjøkkenkniver så antall kjøkkenknivdrap gikk ned, men spørsmålet er om ikke drapsmenn som er instilt på å drepe uansett bare ville byttet ut kjøkkenknivene med noe annet, og vi gjorde oss avhengige av fabrikker og matbutikkene for å få ferdig oppskjært mat vi kunne spise, heller enn å ha tilgang på kjøkkenkniver så vil kan gjøre mer av mattilberedelsen selv. Med skytevåpen kan vi jo til og med jakte og skaffe kjøtt selv så man ikke trenger å forholde seg til butikker i det heletatt, og sånn lever en del faktisk den dag i dag, som tidligere nevnt.

problemet er bare at en fyr som meg ikke har hjerte til å skyte dyr så for meg var rifler til sånt ubrukelig, men det var da en artig hobby en periode, om ikke annet.

Lenke til kommentar

Er det ikke snart slutt på unnskyldninger og bortforklaringer og heller dags å ta grep og få stoppet slakten av uskyldige? Og med grep så er det bare en ting som fungerer mot dette og det er ett totalforbud mot våpen og håndheve det med ubetinget fengsel for å oppbevare skytevåpen UANSETT hvilke faens grunn eller papirer man måtte ha hatt ifra tidligere tiders idiotskap. Politiet må gå ifra hus til hus, alle rom skal sjekkes og alle skap åpnes. Gir man alt frivillig ifra seg skal man vises full respekt og vedkommende skal få nyte full beskyttelse ifra ordensmaktene. Hvis ikke skal alt beslaglegges. Hele landet må renses for skytevåpen, våpenskap og ammunisjon og alle som motsier seg dette skal en tur i fengsel helt til de har forstått verdien av menneskeliv. 

Strengt syntes du? Tenk på det sånn, vi tar gunsa deres for at dere ikke skal ta liver vårt og barna våres. 

Ingen forståelse allikevel? Vel, det har nok ingen betydning når dette kommer på plass. Altså meningene til en våpenentusiast er verdiløse og har ikke lenger en stemme fordi debatten er over. Se på det som at samfunnet må tre inn som deres verge da dere ikke forstår landets og folkets beste. Tough luck, neste generasjon kommer til å takke for denne nødvendige kompromissløsheten. Sparer man ett liv ved å fjerne alle våpen så er det verdt det. Det må snart synke inn, hvis ikke så får man ta konsekvensene av å være ett kynisk rasshøl uten respekt for menneskeliv, noe som selvfølgelig tilsvarer fengsel helt uavhengig om du noengang har skutt med våpenet eller ikke. Det dødelige potensialet ligger der uansett så lenge våpenet ikke er destruert og holdningene ved å ikke være villig til å gi våpenet ifra seg tilsier at det er fare for at våpenet kan bli brukt mot mennesker.

Jeg mener hva i helvete venter man på, 370 nye mass shootings til neste år?? 

Med dette så vanker det jo til og med fine frynsegoder her i form av mange Texanere og andre second amendments mørkemenn ikke ser dagslyset igjen. Og ikke sitt der å ha medfølelse for disse, dette er nemlig det eneste trygge valget for dere alle og man velger med dette liv foran død. Igjen dette skulle ha vært gjort for 30 år siden så igjen, hva faen venter man på? Det er bare å sette igang!

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke snart slutt på unnskyldninger og bortforklaringer og heller dags å ta grep og få stoppet slakten av uskyldige? Og med grep så er det bare en ting som fungerer mot dette og det er ett totalforbud mot våpen og håndheve det med ubetinget fengsel for å oppbevare skytevåpen UANSETT hvilke faens grunn eller papirer man måtte ha hatt ifra tidligere tiders idiotskap. Politiet må gå ifra hus til hus, alle rom skal sjekkes og alle skap åpnes. Gir man alt frivillig ifra seg skal man vises full respekt og vedkommende skal få nyte full beskyttelse ifra ordensmaktene. Hvis ikke skal alt beslaglegges. Hele landet må renses for skytevåpen, våpenskap og ammunisjon og alle som motsier seg dette skal en tur i fengsel helt til de har forstått verdien av menneskeliv. 

Strengt syntes du? Tenk på det sånn, vi tar gunsa deres for at dere ikke skal ta liver vårt og barna våres. 

Ingen forståelse allikevel? Vel, det har nok ingen betydning når dette kommer på plass. Altså meningene til en våpenentusiast er verdiløse og har ikke lenger en stemme fordi debatten er over. Se på det som at samfunnet må tre inn som deres verge da dere ikke forstår landets og folkets beste. Tough luck, neste generasjon kommer til å takke for denne nødvendige kompromissløsheten. Sparer man ett liv ved å fjerne alle våpen så er det verdt det. Det må snart synke inn, hvis ikke så får man ta konsekvensene av å være ett kynisk rasshøl uten respekt for menneskeliv, noe som selvfølgelig tilsvarer fengsel helt uavhengig om du noengang har skutt med våpenet eller ikke. Det dødelige potensialet ligger der uansett så lenge våpenet ikke er destruert og holdningene ved å ikke være villig til å gi våpenet ifra seg tilsier at det er fare for at våpenet kan bli brukt mot mennesker.

Med dette så vanker det jo til og med fine frynsegoder her i form av mange Texanere og andre second amendments mørkemenn ikke ser dagslyset igjen. Og ikke sitt der å ha medfølelse for disse, dette er nemlig det eneste trygge valget for dere alle og man velger med dette liv foran død. Igjen dette skulle ha vært gjort for 30 år siden så igjen, hva faen venter man på? Det er bare å sette igang!

det var dette vidkun quisling gjorde i norge under krigen.. jeg håper virkelig ikke du er seriøs.

den dagen det skjer, har USA tatt steget inn i full fascisme og oligarki, med så stor innflytelse penger og banker har på politikken der borte... det er vel og dette folket "på golvet" i USA ser, og derfor støtter en liberal våpenpolitikk.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Er det ikke snart slutt på unnskyldninger og bortforklaringer og heller dags å ta grep og få stoppet slakten av uskyldige? Og med grep så er det bare en ting som fungerer mot dette og det er ett totalforbud mot våpen og håndheve det med ubetinget fengsel for å oppbevare skytevåpen UANSETT hvilke faens grunn eller papirer man måtte ha hatt ifra tidligere tiders idiotskap. Politiet må gå ifra hus til hus, alle rom skal sjekkes og alle skap åpnes. [...].

[...]Og ikke sitt der å ha medfølelse for disse, dette er nemlig det eneste trygge valget for dere alle og man velger med dette liv foran død. Igjen dette skulle ha vært gjort for 30 år siden så igjen, hva faen venter man på? Det er bare å sette igang!

Og realistiske løsninger som kan ende med å få støtte fra noen som helst er utelukket? "Politiet må gå ifra hus til hus, alle rom skal sjekkes og alle skap åpnes" skjer ikke engang i Nord Korea eller i Norge når vi var okkupert. Og det finnes nok 100-vis av milloner som mener det er verd mer enn "bare ett liv" å hindre staten i å gå "ifra hus til hus, alle rom skal sjekkes og alle skap åpnes". 

Lenke til kommentar

det var dette vidkun quisling gjorde i norge under krigen.. jeg håper virkelig ikke du er seriøs.

Det er overdøvende viktig hva målet for aksjonen er, med dette er det kun ett mål og det er å redde liv ved å fjerne det som tar dem. Quisling hadde vel en og annen baktanke utover dette for å si det pent og blir en absurd sammenlikning. Men allikevel føles dette altså uhørt når du vet drap er dagligdags der borte? Ikke legitimt å ta ifra noen våpen uansett fordi det er en menneskerett å kunne drepe andre folk?

Det er akkurat dette vi må til livs, disse holdningene må bort sammen med drapsvåpnene. Ingen flere kompromisser nå, for hver debatt har flere mistet livet. Man må snart innse alvoret og velge fred og liv, ikke krig og drap. Noe som burde si seg selv.

Lenke til kommentar

Det er overdøvende viktig hva målet for aksjonen er, med dette er det kun ett mål og det er å redde liv ved å fjerne det som tar dem. Quisling hadde vel en og annen baktanke utover dette for å si det pent og blir en absurd sammenlikning. Men allikevel føles dette altså uhørt når du vet drap er dagligdags der borte? Ikke legitimt å ta ifra noen våpen uansett fordi det er en menneskerett å kunne drepe andre folk?

Det er akkurat dette vi må til livs, disse holdningene må bort sammen med drapsvåpnene. Ingen flere kompromisser nå, for hver debatt har flere mistet livet. Man må snart innse alvoret og velge fred og liv, ikke krig og drap. Noe som burde si seg selv.

quisling ville da redde liv og forhindre voldsbruk han også, det var akkuratt derfor han konfiskerte våpen her i landet, så bl.a motstandsbevegelsen ikke skulle få tak i det.

det er som sagt en grunn til at amerikanerne har dette i grunnloven..... og hvis du tror det er så trygt i mexico, venezuela, honduras, brazil e.l land på det amerikanske kontinentet eller ellers i verden der våpen er strengt regulert eller forbudt, så tro om igjen.

igjen, personlig bryr jeg meg ikke om dette for jeg har lagt min sjebne i Guds hender men jeg prøver nå å få deg til å se ting fra et litt annet perspektiv

Endret av marius77
Lenke til kommentar

[...]Man må snart innse alvoret og velge fred og liv, ikke krig og drap. Noe som burde si seg selv.

Problemet er løsningen din... "Politiet må gå ifra hus til hus, alle rom skal sjekkes og alle skap åpnes." er historsk sett lite forenlig med "fred og liv"... At det denne gangen skal være med de beste intensjoner er heller ikke noe nytt. 

Lenke til kommentar

Det ble ihvertfall liv i tråden her av min lille brannfakkel som jeg syntes innebærer helt legitime tiltak når alternativet er tusenvis av drepte bare iløpet av de neste 12 måneder. 

Hvorfor er det ikke greit at vi gjør det som må til for å forhindre dette? Eller har man en annen og bedre måte å få stopp på som faktisk virker?

Det blir like galt når gun nuts viser til det famøse amendment som når Islamistene referer til koranen for sine ugjerninger. Disse gamle tekster kan da ikke overstyre dagens moralstandard og menneskerettigheter som innebærer å få leve sitt liv i fred uten risiko for å bli skutt og drept?

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

[...]Hvorfor er det ikke greit at vi gjør det som må til for å forhindre dette? Eller har man en annen og bedre måte å få stopp på som faktisk virker?[...]

Hvor mange tusen drepte som følge av din "Politiet må gå ifra hus til hus, alle rom skal sjekkes og alle skap åpnes." vil være akseptabelt da?

Lenke til kommentar

[...]Hvorfor er det ikke greit at vi gjør det som må til for å forhindre dette? Eller har man en annen og bedre måte å få stopp på som faktisk virker?[...]

Hvor mange tusen drepte som følge av din "Politiet må gå ifra hus til hus, alle rom skal sjekkes og alle skap åpnes." vil være akseptabelt da?

Null drepte er akseptabelt. Det er målet med hele aksjonen, trygge folket og landets fremtid. 

Og håper du forstår når du viser nedlatenhet mot en slik aksjon for at det så skulle spart kun ett uskyldig menneskeliv, at dette livet er din nærmeste familie. Siden det er vel like greit for deg da også? Bytte bror eller søster mot å kunne få beholde våpen?

Folk må klare å sette seg inn  i situasjonen til de som faktisk blir drept og deres nærmeste, ikke forholde seg til det som en strek i statistikken. Det er jo nær sagt definisjonen av kynisme du viser med dette.

Lenke til kommentar

Det ble ihvertfall liv i tråden her av min lille brannfakkel som jeg syntes innebærer helt legitime tiltak når alternativet er tusenvis av drepte bare iløpet av de neste 12 måneder.

Hvorfor er det ikke greit at vi gjør det som må til for å forhindre dette? Eller har man en annen og bedre måte å få stopp på som faktisk virker?

Det blir like galt når gun nuts viser til det famøse amendment som når Islamistene referer til koranen for sine ugjerninger. Disse gamle tekster kan da ikke overstyre dagens moralstandard og menneskerettigheter som innebærer å få leve sitt liv i fred uten risiko for å bli skutt og drept?

Du frykter naboen. Du vet han har våpen og mener han ikke ville være lovlydig hvis det ble nye våpenlover. Er du en "gun nut" hvis du ikke støtter mer våpenkontroll fordi du frykter naboen?
Lenke til kommentar

Du frykter naboen. Du vet han har våpen og mener han ikke ville være lovlydig hvis det ble nye våpenlover. Er du en "gun nut" hvis du ikke støtter mer våpenkontroll fordi du frykter naboen?

Jeg frykter at våpen havner i gale hender, noe som det er overhengende fare for når man fortsetter produksjon og salg på tross av å allerede ha 350 millioner skytevåpen i omløp. Hvordan skal dette kunne gå bra? Hva er løsningen din om den ikke innebærer å fjerne disse drapsvåpen?

Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare sette alle i fengsel, og en time lufting om dagen? Så er vi sikker på at ingen dreper noen med en stein, eller kniv, eller en klubbe?

Folk blir jo nesten alltid tatt i norge når de bruker pistoler/rifler. Så.. Jeg vet ikke, man må være ganske dum for å bruke pistol/rifle i norge. for å drepe noen med vilje.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare sette alle i fengsel, og en time lufting om dagen? Så er vi sikker på at ingen dreper noen med en stein, eller kniv, eller en klubbe?

Folk blir jo nesten alltid tatt i norge når de bruker pistoler/rifler. Så.. Jeg vet ikke, man må være ganske dum for å bruke pistol/rifle i norge. for å drepe noen med vilje.

Skjønner at det kan virke ekstremt for oss i Norge, men det er ikke her slike tiltak verken trengs eller skal settes inn. Vi har jo kontroll på dette, noe de helt tydelig ikke har i Amerika lenger. Og da, ja det er da man bare må ta grep.

Alle som har mistet noen som står deg nær i en meningsløs skuddveksling forstår hva jeg prater om. Alle andre vil definere meg og andre fredselskere som ekstreme og totalitære, men det er bare fordi at de enda ikke vet bedre eller har følt på denne meningsløse sorgen selv. Det er ikke verdt det.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...