Gå til innhold

Rett til å bære våpen


Anbefalte innlegg

 

 

Har jeg ikke hørt noe om, hva legger du i dette? kilder?

Han sikter sikkert til et forslag, til et nytt EU-direktiv som er på trappene. Med store innstramninger på våpen og våpentyper.

 

 

Ok. Men vil dette påvirke Norge?

 

Norge godtar jo det meste av det som blir vedtatt i EU, så faren er der.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

 

Ja, jeg regner med første skritt blir at Norge må bli med et felles register i EU over alle våpeneiere.

 

Jeg har ikke lest forslaget til det nye direktivet. Men ut fra diskusjonen på bl.a. Kammeret, er det i første rekke forbud mot halvautomatiske våpen, som vil påvirke norske jegere og konkuranseskyttere. Det var vel noen andre innstramninger også, men tror ikke de var betydelige. Værst blir det vel for pistolskyttere. Vet at bl.a. Finnland er motstandere til direktivet og noe andre. Men mange land er for innstramninger.

 

Og jeg har ikke registrert, at EU krever et felles våpenregister, ut fra nevnte diskusjon. Det hadde nok vært diskutert heftig! Er dere interesserte, så finner dere mer på Kammeret.no

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Den vanlige måten å innføre nye omstridte direktiver og lover på er å først gjøre det fullstendig uspiselig, og deretter gjøre et "kompromiss" og møtes på halvveien.

Foreslå 500kr per passering for dieselbiler så blir de glad når de slipper unna med 50kr, for eksempel.

Her truer de med å fjerne konkurranseskyting fullstendig, da blir folk lettet når de "bare" trenger å registrere våpene sine i et felles EU-register.


Jeg mener det burde vært en folkeavstemning, det er lite demokratisk at mennesker i Brussel som vi aldri har valgt eller stemt på skal styre i dette landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IntelAmdAti: Eller at man vil ta i fra alle våpen også "nøye seg med å bare fjerne helautomatiske våpen og 100+ drum mags". Endelig en bruker som skjønner hvordan de holder på.

 

Det samme kan sies på ca alt som skjer i dag politisk, de går helt til det ekstreme, før de setter seg fornøyd med noe som folk tenker "ok det er ikke like ille som det som ble først foreslått"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Apropo USA og sine famøse våpenlover, la oss sørge for at vi aldri går i samme fella som dem, poor bastards.

 

 

USAs liberale våpenpolitikk gjør selvradikalisering farligere

Men klart tanken på egen stat, en demokratisk sådan, er mye skumlere enn en sprøyte gal Islamist. Han må jo kunne kjøpe seg våpen for å beskytte seg mot staten må vite! Ingen kan ta ifra ham det.... eller? De slutter visst aldri å imponere borti der.

Lenke til kommentar

For de som abonnerer på Aftenposten:

 

I 2015 tok skytevåpen 34 000 Amerikanske liv, 93 mennesker hver dag.

 

 

Og for de som ikke har så kan vi her lese litt om blant annet Larry Pratt, den ikke så sympatiske mektige sjefen av Gun Owners of America:

 

"Pratt har et vennlig vesen med en bestefaderlig mine som gjør det lett å glemme at han på 90-tallet var en aktiv stemme i USAs høyreekstreme militsbevegelser som Ku Klux Klan og Aryan Nations.

Sammen med National Rifle Association (NRA) og andre pro-våpengrupper representerer han den ene siden av en stadig mer polarisert debatt. For ham er hver nye våpenlov et overtramp som setter lovlydige amerikanere i livsfare.

Pratt og hans organisasjon slåss for å unngå det de mener vil bli en totalitær militærstat hvor alle friheter kan frarøves dem i en håndvending.

– Det er folkets rett og plikt å styrte tyranner, sier Pratt.

– Det er kun mulig om vi får bære våpen. Det første nazistene gjorde når de hadde invadert en by, var å avvæpne befolkningen. Castro gjorde det samme på Cuba. En avvæpnet befolkning er en kuet befolkning."

 

Han er ikke sein om å trekke paralleller til nazi-tyskland... Dette er gutta som mener Obama, Amerikas første svarte president, er skap-nazi.. hehe

Lenke til kommentar

 

Apropo USA og sine famøse våpenlover, la oss sørge for at vi aldri går i samme fella som dem, poor bastards.

 

Poor bastards indeed- disse ofrene i Orlando! Amerikanere får det de fortjener med deres famøse våpenlover(poor bastards)!

 

 

"Fortjener" var dine ord. Føler mer det er en helt naturlig årsakssammenheng som i hva som kastes opp må nødvendigvis dette ned ett sted. denne gangen så var det på en nattklubb. Hvor blir det neste gang? hvem vet, det eneste man kan være sikker på at det skjer igjen så lenge reklamer for disse våpen ruller over amerikanske skjermer uten at så mange ser ut til å fange opp galskapen i det...

 

Dvs Maddow på MSNBC poengterer akkurat dette, hvilket land med styresmakter ved sine fulle fem selger ett assault våpen til det sivile privatmarkedet som har innebygd lyddemper og sammenleggbar kolbe? Man tror nesten ikke at det er sant, dette gjorde det jo til en smal sak å få tatt med seg våpenet inn under jakka på klubben:

 

https://www.youtube.com/watch?v=7OmCJd5qthc

Lenke til kommentar

Jeg mener når Trump blir the reasonable choice..........  

 

 

http://www.aftenposten.no/norge/Vapendebatt-i-Kongressen-etter-Orlando-angrepet-473653b.html

 

 

"Republikanernes trolige presidentkandidat Donald Trump støtter den grunnlovsfestede retten til å kunne bære våpen, men han sier han er åpen for å forby våpenkjøp for personer som står på terrorlister. Etter Orlando-skytingen og andre angrep, har han argumentert for at hendelsene ikke ville funnet sted om private hadde vært bevæpnet og kunne skyte tilbake. Men da det ble kjent at gjerningsmannen i Orlando hadde kjøpt våpnene på lovlig vis etter at han hadde blitt etterforsket for forbindelser til terrororganisasjoner, sa Trump at det var behov for å stenge et såkalt «terror-hull».

– Jeg skal ha et møte med NRA, som har gitt meg sin støtte, om å ikke la personer som er på terrorlister kjøpe våpen, skriver han på Twitter onsdag."

Lenke til kommentar

 

 

Apropo USA og sine famøse våpenlover, la oss sørge for at vi aldri går i samme fella som dem, poor bastards.

 

Poor bastards indeed- disse ofrene i Orlando! Amerikanere får det de fortjener med deres famøse våpenlover(poor bastards)!

"Fortjener" var dine ord. Føler mer det er en helt naturlig årsakssammenheng som i hva som kastes opp må nødvendigvis dette ned ett sted. denne gangen så var det på en nattklubb. Hvor blir det neste gang? hvem vet, det eneste man kan være sikker på at det skjer igjen så lenge reklamer for disse våpen ruller over amerikanske skjermer uten at så mange ser ut til å fange opp galskapen i det...

 

Dvs Maddow på MSNBC poengterer akkurat dette, hvilket land med styresmakter ved sine fulle fem selger ett assault våpen til det sivile privatmarkedet som har innebygd lyddemper og sammenleggbar kolbe? Man tror nesten ikke at det er sant, dette gjorde det jo til en smal sak å få tatt med seg våpenet inn under jakka på klubben:

 

Utrolig mye empati du har for de"poor bastards" i Orlando! Jeg hadde ikke tenkt på barna på Utløya som "poor bastards" men mer som tragiske offrer som fortjener respekt uansett årsaken. Slike ordbruk "poor bastards" er forkastelig og gjør kritikken (som jeg er eller mindre enig) din falskt og hykleri når du latterligjøre tragiske offer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Apropo USA og sine famøse våpenlover, la oss sørge for at vi aldri går i samme fella som dem, poor bastards.

Poor bastards indeed- disse ofrene i Orlando! Amerikanere får det de fortjener med deres famøse våpenlover(poor bastards)!

"Fortjener" var dine ord. Føler mer det er en helt naturlig årsakssammenheng som i hva som kastes opp må nødvendigvis dette ned ett sted. denne gangen så var det på en nattklubb. Hvor blir det neste gang? hvem vet, det eneste man kan være sikker på at det skjer igjen så lenge reklamer for disse våpen ruller over amerikanske skjermer uten at så mange ser ut til å fange opp galskapen i det...

 

Dvs Maddow på MSNBC poengterer akkurat dette, hvilket land med styresmakter ved sine fulle fem selger ett assault våpen til det sivile privatmarkedet som har innebygd lyddemper og sammenleggbar kolbe? Man tror nesten ikke at det er sant, dette gjorde det jo til en smal sak å få tatt med seg våpenet inn under jakka på klubben:

 

Utrolig mye empati du har for de"poor bastards" i Orlando! Jeg hadde ikke tenkt på barna på Utløya som "poor bastards" men mer som tragiske offrer som fortjener respekt uansett årsaken. Slike ordbruk "poor bastards" er forkastelig og gjør kritikken (som jeg er eller mindre enig) din falskt og hykleri når du latterligjøre tragiske offer.

 

 

Haha, fortsett å rull deg rundt i din egen selvmedlidenhet du, da blir nok alt mye bedre. ELLER skal du kanskje, istedenfor å kritisere de få stemmer som faktisk  prøver å belyse galskapen, kanskje heller henge deg på fornuft når du ser det slik at det kanskje en dag blir slutt på dette?

 

Eller er det viktigere å stå opp for Amerika samme hva? Disse frekke utlendingene som våger å kritisere selveste USA må slåes ned på, om de har rett eller ikke med kritikken de kommer med får komme i annen rekke.

 

Med andre ord så skjønner jeg ikke en dritt av hvor du vil med dette, blir bare destruktivt og dumt. Du sier du er enig men velger å heller bli fornærmet.... ? Nesten litt søtt. men mest ganske frustrerende.

Lenke til kommentar

Har ikke lest i denne tråden på en stund, men hvis noen i et samfunn føler behov for å bære våpen for å føle seg trygg da har noe gått alvorlig galt i samfunnet.

Jeg tror på forebyggende arbeid mot kriminalitet, at ABB kjøpte våpen lovlig får meg til å tenke at personer som søker om våpen bør undersøkes grundigere.

 

 

 

Når det kommer til USA, der er katta allerede ute av sekken. Pandoras boks er åpnet.

Selv om det kan ha vært en tabbe at alle kunne ha våpen, er det mulig å gå tilbake igjen? Er det mulig å gå tilbake til et samfunn uten våpen?

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilket våpen han brukte, da nasjonen Norge selger så jævlig mye våpen at det er latterlig. (Til alle andre land, vi solgte færrere våpen i 2012, men det kan være at vi solgte mer etter det).

 

Ruger mini-14 var det det, tydeligvis.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Disse terrorlistene og no-fly-listene, er ikke det mange der som har rent rulleblad, ikke er dømt eller siktet for noe?
Slike lister gir meg vonde assosiasjoner.

Hvis du er på en terrorist-liste bør du ikke bare nektes adgang til våpen men også hives i fengsel? Hvorfor ikke bare avskaffe listene og heller etterforske de som er mistenkt?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilket våpen han brukte, da nasjonen Norge selger så jævlig mye våpen at det er latterlig. (Til alle andre land, vi solgte færrere våpen i 2012, men det kan være at vi solgte mer etter det).

 

Norge selger mest teknologi, våpensystemer, ammo og noe raketter. Det berører vel ikke håndvåpen og rifler.

 

Ja, han brukte en Mini-14 (kal 223) og en 9 mm pistol.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, tråden handler vel om rett til å bære våpen her i Norge, selv om det ikke er pressisert! For og i mot! Har da lite med USA og gjøre. Virker som det diskuteres mer usa og det landets våpenlover, enn behov for våpen her i landet.

At det kommer en sjelden henvisning til andre land, er jo greit. Men, virker som DET er hovedtemaet her. Og usa et et helt annet land, med andre tradisjoner, samt mye annet "grums", som jeg ikke kommer til å kommentere. Men det blir feil å sammenligne et skandinavisk land, med usa.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Disse terrorlistene og no-fly-listene, er ikke det mange der som har rent rulleblad, ikke er dømt eller siktet for noe?

Slike lister gir meg vonde assosiasjoner.

 

Hvis du er på en terrorist-liste bør du ikke bare nektes adgang til våpen men også hives i fengsel? Hvorfor ikke bare avskaffe listene og heller etterforske de som er mistenkt?

Vanlige folk havner på no fly listene etter de drar nødstigen uten at det er nød. (den du sklir ned på), og det koster deg 40 000 USD for selve "stigen" og 10 000 USD ekstra bare fordi.

 

Så hvis du har vært edru en stund, bestemmer deg for å drikke på et fly som har stått fast i noen timer på terminalen, og undervurderer alkoholen, da kan du enkelt havne på den listen.

 

Eller man kan havne på en no fly list som 10åring.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Apropo USA og sine famøse våpenlover, la oss sørge for at vi aldri går i samme fella som dem, poor bastards.

Poor bastards indeed- disse ofrene i Orlando! Amerikanere får det de fortjener med deres famøse våpenlover(poor bastards)!
"Fortjener" var dine ord. Føler mer det er en helt naturlig årsakssammenheng som i hva som kastes opp må nødvendigvis dette ned ett sted. denne gangen så var det på en nattklubb. Hvor blir det neste gang? hvem vet, det eneste man kan være sikker på at det skjer igjen så lenge reklamer for disse våpen ruller over amerikanske skjermer uten at så mange ser ut til å fange opp galskapen i det...

 

Dvs Maddow på MSNBC poengterer akkurat dette, hvilket land med styresmakter ved sine fulle fem selger ett assault våpen til det sivile privatmarkedet som har innebygd lyddemper og sammenleggbar kolbe? Man tror nesten ikke at det er sant, dette gjorde det jo til en smal sak å få tatt med seg våpenet inn under jakka på klubben:

Utrolig mye empati du har for de"poor bastards" i Orlando! Jeg hadde ikke tenkt på barna på Utløya som "poor bastards" men mer som tragiske offrer som fortjener respekt uansett årsaken. Slike ordbruk "poor bastards" er forkastelig og gjør kritikken (som jeg er eller mindre enig) din falskt og hykleri når du latterligjøre tragiske offer.

Haha, fortsett å rull deg rundt i din egen selvmedlidenhet du, da blir nok alt mye bedre. ELLER skal du kanskje, istedenfor å kritisere de få stemmer som faktisk prøver å belyse galskapen, kanskje heller henge deg på fornuft når du ser det slik at det kanskje en dag blir slutt på dette?

 

Eller er det viktigere å stå opp for Amerika samme hva? Disse frekke utlendingene som våger å kritisere selveste USA må slåes ned på, om de har rett eller ikke med kritikken de kommer med får komme i annen rekke.

 

Med andre ord så skjønner jeg ikke en dritt av hvor du vil med dette, blir bare destruktivt og dumt. Du sier du er enig men velger å heller bli fornærmet.... ? Nesten litt søtt. men mest ganske frustrerende.

Jeg vill høre på saklig kritikk, ikke bigotete banneord, generaliseringer og propaganda du driver med. Det belyser lite annet enn å forsterke negative stereotyper som bare fører til større ignoranse

 

Hovedoppgaven er å redusere individualisme og maskuline verdier som skaper tankegangen. Det er hovedårsaken til at vi har forskjellig våpenpolitikk enn andre vestlige land.

 

Vi kunne godt ha en saklig diskusjon men når du alltid ser på andre siden som poor bastard , redneckere og galninger så mister du sjansen til å løse eller forstå problemet.

 

Det er også slik at våpen er bare en faktor blant andre som fører til disse massemordere. Selv i Norge med mer fornuftige våpenlover kan gale mennesker utføre massemord.

Lenke til kommentar

Jeg vill høre på saklig kritikk, ikke bigotete banneord, generaliseringer og propaganda du driver med. Det belyser lite annet enn å forsterke negative stereotyper som bare fører til større ignoranse

Hovedoppgaven er å redusere individualisme og maskuline verdier som skaper tankegangen. Det er hovedårsaken til at vi har forskjellig våpenpolitikk enn andre vestlige land.

 

Vi kunne godt ha en saklig diskusjon men når du alltid ser på andre siden som poor bastard , redneckere og galninger så mister du sjansen til å løse eller forstå problemet.

 

Det er også slik at våpen er bare en faktor blant andre som fører til disse massemordere. Selv i Norge med mer fornuftige våpenlover kan gale mennesker utføre massemord.

 

 

Jeg har innsett noe som ikke du har enda og det er at Amerika trenger en omfattende reformasjon for å komme opp på sosialpolitisk nivå med Europa, på samme måte som Islam sårt trenger en reformasjon for å komme om kapp med dagens moralstandard og de andre Abrahamske religionene. Derfor vil du som amerikaner oppleve at jeg ikke alltid grer deg og dine medhårs, skulle tro det var en ærlig sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...