Gå til innhold

Rett til å bære våpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bare ser for meg Nordmenn med samme våpenlover som USA :no:

 

Vi eier null kultur for det, vi Nordmenn er generelt nokså pinglete, så jeg sier klart nei til at sivile skal kunne gå med våpen som pistol.

 

Men man kan jo gjøre noe unntak på samme måte som man kan eie militær våpen som sivil, men det er ekstremt strenge krav.

 

Hva med å åpne for at sivile kan lettere få tilgang til som eks pepperspray ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Man har null kultur for pepperspray også. Igrunnen ett helt uslåelig argument ikke sant?

 

Ser ut til at du rent glemte at pepperspray ikke tar liv her du gitt, og det burde vel i aller høyeste grad være avgjørende.

Hmm, men vil ikke det innebære at det uslåelige kulturargumentet faller i fisk?

 

 

Nei syntes ikke det. Blir jo ikke farlig på samme måte å åpne opp for ting som pepperspray eller voltektsalarm etc etc. Kultur for det eller ikke, no harm done liksom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei syntes ikke det. Blir jo ikke farlig på samme måte å åpne opp for ting som pepperspray eller voltektsalarm etc etc. Kultur for det eller ikke, no harm done liksom.

Så kulturargumentet er gyldig, unntatt når det ville tale imot din sak?

 

 

Vanskelig å snekre sammet ett troverdig argument mot noe som ikke er farlig, på samme måte som det er veldig enkelt når motsatt.

 

Ikke noe hokus pokus dette, vi trenger ikke å forby sykler selv om vi ønsker å begrense Diesel biler om du skjønner.

Lenke til kommentar

 

Sist gang noen ville ta våpene var det tyskere under andre verdenskrig.

En myte, staten har strammet inn (tatt våre våpen) mange ganger deretter, se våpenloven

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

 

Nazistene må nesten regnes som liberale sammenlignet med hva man har idag

 

 

Norske våpen lover er ganske liberale, hvis man har rulleblad kan man ofte søke om våpen etter 5år fra siste forhold ved mindre alvorlig forhold etter 2-3år, det kan man IKKE i USA.

 

 

 

Så det du sier er feil.

 

Man har null kultur for pepperspray også. Igrunnen ett helt uslåelig argument ikke sant?

 

Pepperspray er ubehagelig, en kule er dødelig.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lovlig pepperspray som du kan kjøpe(norge), men ikke bruke(!) er bare menthol og eller etanol og litt butan/propan slik at den kan sprute, ordentlig pepperspray(US) er ikke lovlig å kjøpe i norge, eller eie, eller selge.

 

Så en drink med Minntu er vel like effektivt hvis du kaster det i ansiktet til overgrepsmannen.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

 

 

 

Sist gang noen ville ta våpene var det tyskere under andre verdenskrig.

En myte, staten har strammet inn (tatt våre våpen) mange ganger deretter, se våpenloven

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

 

Nazistene må nesten regnes som liberale sammenlignet med hva man har idag

 

 

Norske våpen lover er ganske liberale, hvis man har rulleblad kan man ofte søke om våpen etter 5år fra siste forhold ved mindre alvorlig forhold etter 2-3år, det kan man IKKE i USA.

 

 

 

Så det du sier er feil.

Du mener at nazistene var mindre liberale i våpenlovgivningen enn dagens Norge?

Eller var det noe annet du mener at jeg tok feil i?

 

(Det kan vel neppe ha noe med USA å gjøre ettersom det her så ut til å omhandle tyskerne under andre verdenskrig. Så hvorfor trekker du USA inn her? Tok jeg feil mtp USA som jeg ikke har nevnt?)

 

 

Man har null kultur for pepperspray også. Igrunnen ett helt uslåelig argument ikke sant?

 

Pepperspray er ubehagelig, en kule er dødelig.

Utvilsomt, men hva har det med kulturargumentet å gjøre?

 

Har du muligens innsett at kulturargumentet ikke holder vann, og helt droppet dette argumentet?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

 

Har jeg ikke hørt noe om, hva legger du i dette? kilder?

Han sikter sikkert til et forslag, til et nytt EU-direktiv som er på trappene. Med store innstramninger på våpen og våpentyper.

 

 

Ok. Men vil dette påvirke Norge?

 

 

 

Ja, jeg regner med første skritt blir at Norge må bli med et felles register i EU over alle våpeneiere.

 

Deretter vil det begynne en gradvis nedbygging av hele miljøet. I Norge eier en halv million nordmenn rundt 1,22 millioner våpen.

Norge har stor kultur for blant annet jakt men også konkurranseskyting.

 

Hvis du ser på forslagene som EU vil få gjennom så kan det ikke tolkes som annet enn at de ser på det som et problem at en sivil person kan eie et våpen.

 

Lovlige registrerte våpen i Norge er bare unntaksvis brukt til noe kriminelt, og selv da tror jeg det er typisk snakk om selvdrap. Det mener jeg viser at systemet vi har hvor politi (og skytterlag/klubb) må godkjenne hver enkelt våpeneier fungerer etter hensikten.

 

Jeg ønsker ikke å bli innlemmet i et utenlandsk register som "potensiell trussel" fordi jeg går på jakt. 

Lenke til kommentar

Ja, ingen bruker lovlige våpen til slikt, men mindre de er i psykose eller lignende. Du får tak i illegale våpen i norge, og det trenger ikke være så dyrt, problemet er bare at du får et halvt års fengsel bare ved å ha en pistol som ikke er registrert på deg. Sivile våpenlover er streng, men det funker i norge. Norge har ikke våpenkultur som nevnt ovenfor, i USA er det helt vanlig at man skyter med .22 når man er 12-13 spørs på stat og politisk ståsted. Før alle skoletragiediene (80tallet og fremover) så tok ungdommer med seg riflene sine på buss, og til skolen, og dro å skjøt med de etter skolen var ferdig.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...