Gå til innhold

Rett til å bære våpen

Anbefalte innlegg

man vil leke cowboy liksom ... kynisk etc.. her kommer du med mange usakelige anklager mot meningsmotstanderne dine.

hva med at jeg rett og slett ikke tror noe på at du kan begrense noe særlig verken det ene eller andre med å forby ditten og datten? det har jeg aldri trodd. 

jeg ville vel kanskje følt meg tryggere om alle var bevæpnet ja, for da vil alle disse farlige menneskene du er redd for møtt en tidlig død idet de prøvde å skade andre. sånn det er pr i dag, kan alle disse farlige menneskene fritt bevæpne seg og begå overgrep mot ubevæpnede harmløse mennesker. breivik møtte f.eks ingen motstand på utøya og kunne fritt spankulere rundt og skyte ned den ene forsvarsløse ungdommen etter den andre.

det har ikke slått deg at det er mulig å tenke sånn? USA er ikke spesielt voldelig internasjonalt sett, de har hatt problemer med skoleskytinger, men skoleskytinger er ukjent i sveits, yemen, saudiarabia (registreringsfritt salg av pistoler) og andre land som er kjent for å ha lett tilgang på våpen, så hva er det som amerikanerne gjør galt, hvs våpenpolitikken ikke er en indikator?

hvem som helst kunne gå inn i en butikk i norge også på 80 tallet og kjøpe seg en halge, uten noen som helst papirer, likevel var det ikke noe her som gjorde at folk gikk inn på barneskoler og skøyt vilt rundt seg. plomberte våpen var jo bare en blystift i løpet, du kunne legge løpet i en ovn så blystiften smeltet også var våpenet helt funksjonelt, og folk som var skyttere lot pistoler og diverse ligge og slenge under senga eller blandt buksene i kles-skapet eller hang de opp på veggen, helt ulåst. våpenpolitikken i norge var veldig liberal den til år 2000 da EU tvang norge til å innføre strengere regler. sier du de som styrte landet på 80 og 90 tallet, som gro harlem brundtland og diverse andre i AP, var kyniske cowboyer? 

dette her med strengere våpenlover er et nytt fenomen og har fulgt i kjølevannet av overvåkingssamfunnet, med kameraer, internetovervåking, krig mot kontanter, avkledning av flypassasjerer og diverse hysteri rundt "kampen mot terror", plutselig er vi alle terrorister, og hvis vi ikke er det er det bare fordi vi er en terrorist som ikke er avslørt enda, og sånne folk kan da ikke ha våpen! Det ser ut til å være tankegangen nå..

jeg bryr meg ærlig talt ikke om våpenpolitikk mer, for jeg er kristen og min sjebne er i Guds hender, men jeg tror kanskje forklaringen på at ting er som det er, henger mer sammen med det jeg nevner nå, overvåkingssamfunnet, enn at det er noen stor trussel for vanlige folk i virkeligheten.

Dette forklarer endel, dvs det roter vel til like mye som det forklarer. Om den allmektige Jesusen hadde tatt ditt parti i denne saken her så får jeg om mulig enda mindre respekt for disse guddomeligheter enn jeg allerede nå har og det skal strengt tatt ikke være mulig. Dette blir jo standpunkt som kristenfundamentalistene i de fededes land innehar og skal selvfølgelig stillie helt absurd idiotisk destruktivt for oss *Og når jeg skriver dette løper fingrene av seg selv over taststuret og argumentene bølger over meg som styrt av en høyere makt, det kan ikke være tilfeldig. ;)

Nå har jeg ikke til vane å mobbe religiøse sånn direkte for religionen sin, det er tross alt fullt lovlig å tro på hva enn man vil her heldigvis, men man kommer ikke unna at det i dette tilfellet strander i ett eneste stort paradoks.

Om du ser for deg en lysere framtid med fullt frislipp av drapsvåpen, så er du nok veldig uenig både meg og guden din. Rart med det, det er jo dere to som er bed buddies, jeg for min del vil jo gjerne holdes utenfor det hele. Allikevel er det altså jeg som må være moralens vokter her da det tydeligvis har glidd helt ut for dere religiøse, dette uavhengig av hvilken av gudene dere har valgt dere. Reliogion er farlig, våpen er farlig, og sammen er dem dynamitt, bokstavelig talt...

jeg skjønner godt at andre her inne er irritert på deg.

jeg er kristen, dvs skjer det meg noe så er det fordi Gud mente det skulle skje. Jeg tror mao ikke at våpen fra eller til spiller noe rolle for min del fordi Gud vil arrangere situasjonene jeg havner i på en måte hvor det som skjer er ment å skje, på godt eller vondt. Bibelen sier, den som lever ved sverdet dør ved sverdet, men det står og at selvforsvar er tillatt (Jesus sa, hvis du mangler et sverd, selg frakken din og kjøp ett, selv om han stoppet dem da de kuttet et øre av de som kom for å hente ham da han skulle korsfestes)

ERGO: FOR MEG SPILLER DET OVERHODET INGEN ROLLE HVA VÅPENPOLITIKKEN I NORGE ER!

Men de som fikk Jesus korsfestet, var flertallet, eller det vi gjerne kaller mobben. Derfor er USA en republikk, som skulle sikre rettigheter for mindretallet via grunnloven, for de visste hva flertallet var i stand til. Du har rett og slett ikke forutsetninger for å uttale deg på vegne av andre, dvs mindretallet, som har vært utsatt for vold eller er bekymret for hvor lenge det vil være så fredelig i norge. Jeg har full forståelse for at folk i norge ønsker mer liberale våpenlover og liker USA sine lover, selv om ting i deres liv ikke tilsier at de har noe behov pr dags dato. 

jeg har jo vært inne på et helt annet argument her, nemlig selvforsvar i forhold til ytringsfrihet:

det skal ekstremt mye til å få våpen for selvforsvar i norge så voldsalarm er i praksis den eneste beskyttelsen norge unner sånne som Kadra.. en voldsalarm er en mobiltelefon med GPS-sender og i praksis verdiløst:

Mafiavelde og sharialover er det vi risikerer å dyrke frem med en streng våpenpolitikk hvor bare politiet og millitære har våpen, sånn du ønsker deg. Dette her er typisk for det vi kaller "bananrepublikker". 
Endret av marius77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til etterfølgelse er det viktig for alle å huske på at staten er Thotoens gud og Audun Lysbakken er Jesus.

Vel... det er sikkert værre folk enn Audun Lysbakken, men å sidestille ham med Jesus er vel å ta litt i for å si det pent.

I alle tilfeller, bibelen taler om nestekjærlighet, elsk din neste som deg selv. Det betyr at selv om selvforsvar er lov for å beskytte deg selv og din eiendom, så skal volden mot tyven/overgriperen stå i forhold til det han gjør, du skyter f.eks ikke ihjel en 12 åring på epleslang, støter du derimot på 2 store maskerte menn som kryper igjennom et knust vindu inn i stua di nattetid med brekkjern og kniv er det en annen sak.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

jeg er kristen, dvs skjer det meg noe så er det fordi Gud mente det skulle skje. Jeg tror mao ikke at våpen fra eller til spiller noe rolle for min del fordi Gud vil arrangere situasjonene jeg havner i på en måte hvor det som skjer er ment å skje, på godt eller vondt. Bibelen sier, den som lever ved sverdet dør ved sverdet, men det står og at selvforsvar er tillatt (Jesus sa, hvis du mangler et sverd, selg frakken din og kjøp ett, selv om han stoppet dem da de kuttet et øre av de som kom for å hente ham da han skulle korsfestes)

At du er likegyldig til om du lever eller dør da du har en forvrengt virkelighetsoppfatning syntes jeg ikke taler din eller våpenentusiastenes sak her akkurat. Og vi prater ikke om retten til selvforsvar, vi snakker om å minimere tap av menneskeliv ved å begrense tilgangen til våpnene som tar dem.

Kanskje statistikkene får deg til å ta det hele mer seriøst:

How the US compares: The number of gun murders per capita in the US in 2012 - the most recent year for comparable statistics - was nearly 30 times that in the UK, at 2.9 per 100,000 compared with just 0.1.

Of all the murders in the US in 2012, 60% were by firearm compared with 31% in Canada, 18.2% in Australia, and just 10% in the UK.

Source: UNODC.

http://www.bbc.com/news/world-us-canada-34996604

----

Mafiavelde og sharialover er det vi risikerer å dyrke frem med en streng våpenpolitikk hvor bare politiet og millitære har våpen, sånn du ønsker deg. Dette her er typisk for det vi kaller "bananrepublikker". 

Jeg kommer alltid til å være mer redd for våpen i hende på en religiøs eller sinnsforvirret enn vårt eget væpnede samfunnsberedskap, det sier seg selv. At du trekker en parallell mellom mafiavelde og sharialover kan jeg kanskje forstå, men at du kobler det igjen opp imot innsatsen for å begrense våpentilgangen for nettopp prøve å komme seg ut av en dødelig voldsspiral, blir langt vanskeligere å la seg imponeres av.

Å ta sikte på en framtid med færrest mulig våpen fordelt på færrest mulige utrente hender kan da bare være positivt for alle oss som ikke går rundt og er engstelige for å bli tatt på senga av vår egen stat..

• Liker 1
Lenke til kommentar

At du er likegyldig til om du lever eller dør da du har en forvrengt virkelighetsoppfatning syntes jeg ikke taler din eller våpenentusiastenes sak her akkurat. Og vi prater ikke om retten til selvforsvar, vi snakker om å minimere tap av menneskeliv ved å begrense tilgangen til våpnene som tar dem.

Kanskje statistikkene får deg til å ta det hele mer seriøst:

How the US compares: The number of gun murders per capita in the US in 2012 - the most recent year for comparable statistics - was nearly 30 times that in the UK, at 2.9 per 100,000 compared with just 0.1.

Of all the murders in the US in 2012, 60% were by firearm compared with 31% in Canada, 18.2% in Australia, and just 10% in the UK.

Source: UNODC.

http://www.bbc.com/news/world-us-canada-34996604

----

Jeg kommer alltid til å være mer redd for våpen i hende på en religiøs eller sinnsforvirret enn vårt eget væpnede samfunnsberedskap, det sier seg selv. At du trekker en parallell mellom mafiavelde og sharialover kan jeg kanskje forstå, men at du kobler det igjen opp imot innsatsen for å begrense våpentilgangen for nettopp prøve å komme seg ut av en dødelig voldsspiral, blir langt vanskeligere å la seg imponeres av.

Å ta sikte på en framtid med færrest mulig våpen fordelt på færrest mulige utrente hender kan da bare være positivt for alle oss som ikke går rundt og er engstelige for å bli tatt på senga av vår egen stat..

igjen sier du at det er bedre om folk drepes med kniv som i russland eller england enn at de skytes i USA, noe som jeg finner merkelig. Hvis det ikke er poenget ditt, hvorfor utelater du da knivdrepte, folk som slås ihjel etc fra statistikkene? Da hadde disse tallene dine sett helt annerledes ut. For du tror vel ikke at drapsmenn i fult alvor vil slutte å drepe i mangel på et objekt som avfyrer prosjektiler? Mener du det seriøst?

Men det er dokumentert her at skytevåpen har en avvergende effekt på kriminalitet og stopper ting som kunne eskalert uten at noe skjer. Hvor mange kvinner eller gamle vil mestre bruk av kniv i en situasjon som krever selvforsvar? Det du egentlig kjemper for, er å frata vanlige folk muligheten for selvforsvar, det er det hele korstoget ditt mot skytevåpen til syvende og sist handler om.

Du trenger ikke dra lenger enn til sverige for å se hvordan ting har utviklet seg i europa, i disse områdene er gjengene både bevæpnet med kalashnikover og håndgranater:

http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Kriminelle-styrer-55-omrader-i-Sverige-3264926.html

For 4 år siden raste det en gjengkrig i danmark mellom innvandrergjenger og (etnisk danske) hells angels:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Bandekrigen-i-Kobenhavn-Kriminelle-visiterer-folk-pa-gaten-5565130.html

Sånne ting kan fort komme til norge også. Kombinert med en økonomisk krise i bankvesenet som det kunne se ut som vi var på vei mot i store deler av verden for en stund siden (det har skjedd før, f.eks i tyskland før Hitler kom til makten), så kan vi fort sitte på et scenario med ustabilitet som minner om full borgerkrig, og hvem er det da vi har gitt makta til med dårlig betalt politi som er villige til å spe på inntektene med bestikkelser, tungt bevæpnede kriminelle og en stor norsk sivilbefolkning som er like forsvarsløse som en sau på vei til slakteriet? Da har vi bananrepublikk. Et Norge som ikke skiller seg noe fra Mexico, Russland eller andre land der kriminelle og korrupt politi sitter på makta og folk flest lever på deres nåde. Våpenpolitikk handler om distribusjon av makt, og vanlige bevæpnede sivile, naboen, regnskapsføreren eller bussjåføren din, er det du har å forholde deg til hvis ting går så galt. Dette er beredskapspolitikk norge også la opp til under den kalde krigen, med et desentralisert våpenregister som skulle makuleres ved første tegn på krig og kornlager, så dette her er ikke noe nytt.

Men er det dette nordmenn vil ha, så får de få det. Jeg har ikke barn så personlig har jeg ikke så mye å bekymre meg for. Som jeg sa, jeg er kristen og tror dette her er beskrevet i bibelen. Globaliseringen og alt dette ser du i Johannesevangeliet, jeg tror en bank-kollaps noen år frem i tid vil være forløperen til det som står der. Vi har aldri vært i en sitasjon hvor en økonomisk krise i et større land som f.eks USA eller Kina vil lage sånne sjokkbølger i økonomien verden over fordi alle nå er knyttet til det samme finansielle systemet.

Og rakner dette systemet fordi et stort land som Kina eller USA går konkurs så redder ikke våpen deg, kun Gud kan redde deg da. Bibelen sier, for den som er kristen, trenger ikke bekymre seg for fremtiden, noe jeg da heller ikke gjør lenger. Men jeg pleide å gjøre det før jeg ble kristen, fordi jeg da var klar over at en kollaps av det finansielle systemet var dømt til å skje på et punkt, men uten å knytte det til endetiden i bibelen.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Hva hvis man bokstavelig talt må vente i flere timer på politiet der du bor? Eller 2 timer for ambulanse?(edit: en time hvis du er heldig) Slik at de sender helikopter i stedet?

Jeg har tatt tiden selv.

https://www.orskog.kommune.no/aktuelt/nye-politidistrikt.62069.aspx

det er ingen vits å ringe politiet for sånne ting med mindre du bor veldig sentralt, ser en bevæpnet overgriper i hvitøyet og skriker i panikk i telefonen. min ekskjærste gjorde dette engang fordi hun hørte noen i hagen, da var de opptatt og det ville ta 2 timer før det kom en bil, og de som var der var over alle hauger. jeg tok turen istedet fordi hun fikk ivertfall tak i meg, men jeg så ingen.

politiet er greie å ha i etterkant av en voldsepisode for å forhåpentligvis få tatt og dømt overgriperen. i norge har de såpass oversikt at jeg faktisk tror de har en prevantiv effekt, men har en bestemt seg for å begå vold så er sjangsen for at en stor sterk og evt bevæpnet politimann er på stedet for å stoppe det mikroskopisk. og som du sier, de driver jo med nedskjærninger fordi de ikke har råd til å ha så mange politikamre. i nordsverige hvor dette har gått enda lenger finnes det vel knapt politi lenger, i tillegg har de 55 soner nå hvor det er kriminelle gjenger som styrer som de holder seg unna, og hvor det er mer eller mindre anarki.

jeg skulle tro at færre og færre i sverige nå går rundt og inbiller seg at politiet vil redde dem, hvis noe skulle skje.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte nå mest på steder hvor de må sende helikopter for å redde liv.

Hvis noen går amok med hagle så liker jeg å innbille meg at jeg tar frem 30-06 rifla og skyter de i beinet. Men vi vet alle at jeg holder meg langt unna det for å slippe fengsel i 10 år.

I USA så har man castle law og stand your ground law. Og jeg bærer på .45 acp daglig. Men kulturen er så annerledes at jeg orker ikke begynne å forklare engang.

Endret av Dr Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jones jeg liker deg

Jeg kan gå med Closed Carry, eller Open Carry. DVS jeg kan gå med en jævla ak-47 på ryggen. (Jeg har kun 1911 .45 acp skjult på meg).

Ser ingen vits i at politiet skal ha våpen her i Norge, da. I bagasjerom: Ja.

Endret av Dr Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jones jeg liker deg

Jeg kan gå med Closed Carry, eller Open Carry. DVS jeg kan gå med en jævla ak-47 på ryggen. (Jeg har kun 1911 .45 acp skjult på meg).

Ser ingen vits i at politiet skal ha våpen her i Norge, da. I bagasjerom: Ja.

er ikke en 1911 fryktelig tungt å drasse rundt på? Jeg hadde heller valgt en glock 19, 26 eller en ruger LCR

Lenke til kommentar

igjen sier du at det er bedre om folk drepes med kniv som i russland eller england enn at de skytes i USA, noe som jeg finner merkelig. Hvis det ikke er poenget ditt, hvorfor utelater du da knivdrepte, folk som slås ihjel etc fra statistikkene? Da hadde disse tallene dine sett helt annerledes ut. For du tror vel ikke at drapsmenn i fult alvor vil slutte å drepe i mangel på et objekt som avfyrer prosjektiler? Mener du det seriøst?

Men det er dokumentert her at skytevåpen har en avvergende effekt på kriminalitet og stopper ting som kunne eskalert uten at noe skjer. Hvor mange kvinner eller gamle vil mestre bruk av kniv i en situasjon som krever selvforsvar? Det du egentlig kjemper for, er å frata vanlige folk muligheten for selvforsvar, det er det hele korstoget ditt mot skytevåpen til syvende og sist handler om.

Du trenger ikke dra lenger enn til sverige for å se hvordan ting har utviklet seg i europa, i disse områdene er gjengene både bevæpnet med kalashnikover og håndgranater:

http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Kriminelle-styrer-55-omrader-i-Sverige-3264926.html

For 4 år siden raste det en gjengkrig i danmark mellom innvandrergjenger og (etnisk danske) hells angels:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Bandekrigen-i-Kobenhavn-Kriminelle-visiterer-folk-pa-gaten-5565130.html

Sånne ting kan fort komme til norge også. Kombinert med en økonomisk krise i bankvesenet som det kunne se ut som vi var på vei mot i store deler av verden for en stund siden (det har skjedd før, f.eks i tyskland før Hitler kom til makten), så kan vi fort sitte på et scenario med ustabilitet som minner om full borgerkrig, og hvem er det da vi har gitt makta til med dårlig betalt politi som er villige til å spe på inntektene med bestikkelser, tungt bevæpnede kriminelle og en stor norsk sivilbefolkning som er like forsvarsløse som en sau på vei til slakteriet? Da har vi bananrepublikk. Et Norge som ikke skiller seg noe fra Mexico, Russland eller andre land der kriminelle og korrupt politi sitter på makta og folk flest lever på deres nåde. Våpenpolitikk handler om distribusjon av makt, og vanlige bevæpnede sivile, naboen, regnskapsføreren eller bussjåføren din, er det du har å forholde deg til hvis ting går så galt. Dette er beredskapspolitikk norge også la opp til under den kalde krigen, med et desentralisert våpenregister som skulle makuleres ved første tegn på krig og kornlager, så dette her er ikke noe nytt.

Men er det dette nordmenn vil ha, så får de få det. Jeg har ikke barn så personlig har jeg ikke så mye å bekymre meg for. Som jeg sa, jeg er kristen og tror dette her er beskrevet i bibelen. Globaliseringen og alt dette ser du i Johannesevangeliet, jeg tror en bank-kollaps noen år frem i tid vil være forløperen til det som står der. Vi har aldri vært i en sitasjon hvor en økonomisk krise i et større land som f.eks USA eller Kina vil lage sånne sjokkbølger i økonomien verden over fordi alle nå er knyttet til det samme finansielle systemet.

Og rakner dette systemet fordi et stort land som Kina eller USA går konkurs så redder ikke våpen deg, kun Gud kan redde deg da. Bibelen sier, for den som er kristen, trenger ikke bekymre seg for fremtiden, noe jeg da heller ikke gjør lenger. Men jeg pleide å gjøre det før jeg ble kristen, fordi jeg da var klar over at en kollaps av det finansielle systemet var dømt til å skje på et punkt, men uten å knytte det til endetiden i bibelen.

Hadde jeg trodd at staten skulle kunne kollapse, politiet bli korrupt og det brått blir martial law i Norge, så er det mulig den gamle hagla i skapet kommer greit med. Om ikke annet for en avskrekkende effekt om noen skulle ville ta deg og ditt. Men nå er jo dette fiksjon og ikke virkelighet da, derfor så blir det rart å følge den tankerekken der videre.

Og nei, jeg har aldri sagt att knivdrap er bedre enn andre drap, dette vet du jeg ikke mener etter å ha lest postene mine og derfor blir det uærlig stråmann ifra din side. Det er ikke sånn at vi har samme drapsraten i Norge eller UK bare at vi foretrekker andre redskaper enn skytevåpen. Det var nærmere 400 mass shootings i USA, hvor mange mass knife-murders var det i Norge ifjor igjen? Det er altså ikke sant at drapsraten er den samme bare at vi dreper med andre ting istedenfor. Det er en grunn til at voksne folk med ett utall liv på samvittigheten igjennom ett geværsikte bokstavelig talt pissa på seg nå de fikk beskjed om å montere bajonettene under krigen. Det er lettere å på avstand fyre av en kule enn det er å gå full out sverdslingende close combat. Dette er ikke noe man må trenge å oppleve selv for å kunne klare og se og det store flertallet av befolkningen sliter med å se annet enn at ett mord og/eller selvmord sitter veldig mye lengre inne om det kreves mer enn det å bare sikte, trykke inn avtrekkern og lukke øynene når smellet kommer.

Problemet er at dette du beskriver er en parallell virkelighet og da ikke noe jeg tar utganspunkt i med denne debatten. Vi må jo tilpasse oss realitetene vi nå lever i, ikke ett fiktivt dommedagsscenario siden da er vi tilbake til det ugyldige argumentet til Texanerne og andre cowboyer, nemlig at de må bevæpne seg i tilfelle staten går under eller skulle mutere til noe i retning en autoritær overgriper av befolkningen. Hvordan man skal klare å få til dette i ett demokrati, dvs at folket selv må velge at staten og myndighetene tar en sånn turn, forstår jeg ikke hvorfor noen befolkning i ett parlamentaristisk system skulle ønske å gjøre mot seg selv. 

Det du tegner opp er altså ikke reelt eller sannsynlig, det blir som de som annethvert år fyller kjellern med boksemat og gassmasker fordi nå går jorda straks under... igjen. Evnt de fremmedfryktige som mener vi må stå klare med hver vår rifle fordi nå kommer muslimene å tar oss. Da er det sitt eget hodet problemet ligger og alle verdens maskingevær vil ikke hjelpe deg ut av en psykose. Retorikken må normaliseres litt slik at vi kan ta rasjonelle beslutninger her som bunner i hva som foregår rundt oss i ett fredelig land som jo på grunn av sine restrektive våpenlover og generell solidaritet med andre mennesker ikke har denne absurde drapsraten vi ser i andre land som USA eller Russland.

Også kan jeg ikke dy meg. Hvordan kan en personlig troende, som jeg da regner med har fått med seg det "glade" budskap til jernjødene i år null, forfekte en framtid med flere drapsvåpen? Vi som sitter på sidelinja avslører at dette er religiøs ekstremisme som bevæpnes for troen sin og ingenting med å begrense antall tapte menneskeliv. Det kommer i annen rekke og jeg forstår mer og mer viktigheten av at ingen med disse destruktive holdninger, kristenekstremister og Islamister, får tilgang på våpen. Har dere gått helt bort ifra dette med å vende det andre kinnet til? Har dette blitt ett salgstriks for å fremme troen som noe fredelig, solidarisk og moralsk riktig kun for å lokke folk med, men som egentlig skjuler en potensielt sett voldelig doktrine? Dere gjør det veldig lett for oss nøytrale å gjennomskue misjonen og det egentlig budskap, og dette er ihvertfall ikke noe sosialisten Jesus hadde stilt seg bak. Så da skjønner jeg heller ikke hvordan det kan være så lett for tilhengerne hans å gjøre nettopp det.

Lenke til kommentar

Hadde jeg trodd at staten skulle kunne kollapse, politiet bli korrupt og det brått blir martial law i Norge, så er det mulig den gamle hagla i skapet kommer greit med. Om ikke annet for en avskrekkende effekt om noen skulle ville ta deg og ditt. Men nå er jo dette fiksjon og ikke virkelighet da, derfor så blir det rart å følge den tankerekken der videre.

Og nei, jeg har aldri sagt att knivdrap er bedre enn andre drap, dette vet du jeg ikke mener etter å ha lest postene mine og derfor blir det uærlig stråmann ifra din side. Det er ikke sånn at vi har samme drapsraten i Norge eller UK bare at vi foretrekker andre redskaper enn skytevåpen. Det var nærmere 400 mass shootings i USA, hvor mange mass knife-murders var det i Norge ifjor igjen? Det er altså ikke sant at drapsraten er den samme bare at vi dreper med andre ting istedenfor. Det er en grunn til at voksne folk med ett utall liv på samvittigheten igjennom ett geværsikte bokstavelig talt pissa på seg nå de fikk beskjed om å montere bajonettene under krigen. Det er lettere å på avstand fyre av en kule enn det er å gå full out sverdslingende close combat. Dette er ikke noe man må trenge å oppleve selv for å kunne klare og se og det store flertallet av befolkningen sliter med å se annet enn at ett mord og/eller selvmord sitter veldig mye lengre inne om det kreves mer enn det å bare sikte, trykke inn avtrekkern og lukke øynene når smellet kommer.

Problemet er at dette du beskriver er en parallell virkelighet og da ikke noe jeg tar utganspunkt i med denne debatten. Vi må jo tilpasse oss realitetene vi nå lever i, ikke ett fiktivt dommedagsscenario siden da er vi tilbake til det ugyldige argumentet til Texanerne og andre cowboyer, nemlig at de må bevæpne seg i tilfelle staten går under eller skulle mutere til noe i retning en autoritær overgriper av befolkningen. Hvordan man skal klare å få til dette i ett demokrati, dvs at folket selv må velge at staten og myndighetene tar en sånn turn, forstår jeg ikke hvorfor noen befolkning i ett parlamentaristisk system skulle ønske å gjøre mot seg selv. 

Det du tegner opp er altså ikke reelt eller sannsynlig, det blir som de som annethvert år fyller kjellern med boksemat og gassmasker fordi nå går jorda straks under... igjen. Evnt de fremmedfryktige som mener vi må stå klare med hver vår rifle fordi nå kommer muslimene å tar oss. Da er det sitt eget hodet problemet ligger og alle verdens maskingevær vil ikke hjelpe deg ut av en psykose. Retorikken må normaliseres litt slik at vi kan ta rasjonelle beslutninger her som bunner i hva som foregår rundt oss i ett fredelig land som jo på grunn av sine restrektive våpenlover og generell solidaritet med andre mennesker ikke har denne absurde drapsraten vi ser i andre land som USA eller Russland.

Også kan jeg ikke dy meg. Hvordan kan en personlig troende, som jeg da regner med har fått med seg det "glade" budskap til jernjødene i år null, forfekte en framtid med flere drapsvåpen? Vi som sitter på sidelinja avslører at dette er religiøs ekstremisme som bevæpnes for troen sin og ingenting med å begrense antall tapte menneskeliv. Det kommer i annen rekke og jeg forstår mer og mer viktigheten av at ingen med disse destruktive holdninger, kristenekstremister og Islamister, får tilgang på våpen. Har dere gått helt bort ifra dette med å vende det andre kinnet til? Har dette blitt ett salgstriks for å fremme troen som noe fredelig, solidarisk og moralsk riktig kun for å lokke folk med, men som egentlig skjuler en potensielt sett voldelig doktrine? Dere gjør det veldig lett for oss nøytrale å gjennomskue misjonen og det egentlig budskap, og dette er ihvertfall ikke noe sosialisten Jesus hadde stilt seg bak. Så da skjønner jeg heller ikke hvordan det kan være så lett for tilhengerne hans å gjøre nettopp det.

du anklager meg for stråmenn når trådene dine er fulle av dette selv?

USA er et land med over 300 mill innbyggere, litt søkt å dra sammenlikningen til norge som har en befolkning på størrelse med en amerikansk storby. Serieskytinger har vi ikke hatt mye av her, derimot ble bl.a 6 personer myrdet av bensin og fyrstikker for noen år tilbake:

http://www.dagbladet.no/2009/03/20/nyheter/urtegata-brannen/brann/innenriks/oslo/5383506/

Jeg går utifra at en "fredsdue" som deg vil at bensin og fyrstikker skal være lov, selv om du ser hva slags drapsvåpen dette kan være i hendene på feil person? Hvordan står det i forhold til "fredsbudskapet" ditt? Vi har jo ikke noe behov for å ha slike drapsvåpen liggende rundt i de norske hjem, oppvarming og drivstoff til bil kan vi få via elektrisitet, installert av kyndige elektrikere.

Men bibelen sier at selvforsvar ER GREIT ... Det står der. Et drap er et brudd på de 10 bud, men selvforsvar er tillatt. Det er en leveregel. Hvis verden bare er blomster og bier, så hadde det ikke trengs, men sånn er ikke verden i dag. Du mener derimot det er greit at drapsmenn fritt skal kunne forsyne seg og voldta og knivhugge forsvarsløse damer og andre fysisk svake? For det er den logiske konsekvensen av din våpenmotstand.

Det står også at fattige skal tas vare på. Vel, fattige har ikke råd til å leie livvakter eller bygge store hus med gjerder, så om de trenger noe å beskytte liv og helse med, ja da er det først og fremst en pistol de må ty til. Dette får du fra noen hundrelapper og oppover, selv folk i fattige uland har råd til dette. Dessuten ga Gud mennesket fri vilje. Fri vilje til å velge godt eller ondt.

Lenke til kommentar

USA er et land med over 300 mill innbyggere, litt søkt å dra sammenlikningen til norge som har en befolkning på størrelse med en amerikansk storby. Serieskytinger har vi ikke hatt mye av her, derimot ble bl.a 6 personer myrdet av bensin og fyrstikker for noen år tilbake:

http://www.dagbladet.no/2009/03/20/nyheter/urtegata-brannen/brann/innenriks/oslo/5383506/

Jeg går utifra at en "fredsdue" som deg vil at bensin og fyrstikker skal være lov, selv om du ser hva slags drapsvåpen dette kan være i hendene på feil person? Hvordan står det i forhold til "fredsbudskapet" ditt? Vi har jo ikke noe behov for å ha slike drapsvåpen liggende rundt i de norske hjem, oppvarming og drivstoff til bil kan vi få via elektrisitet, installert av kyndige elektrikere.

Men bibelen sier at selvforsvar ER GREIT ... Det står der. Et drap er et brudd på de 10 bud, men selvforsvar er tillatt. Det er en leveregel. Hvis verden bare er blomster og bier, så hadde det ikke trengs, men sånn er ikke verden i dag. Du mener derimot det er greit at drapsmenn fritt skal kunne forsyne seg og voldta og knivhugge forsvarsløse damer og andre fysisk svake? For det er den logiske konsekvensen av din våpenmotstand.

Det står også at fattige skal tas vare på. Vel, fattige har ikke råd til å leie livvakter eller bygge store hus med gjerder, så om de trenger noe å beskytte liv og helse med, ja da er det først og fremst en pistol de må ty til. Dette får du fra noen hundrelapper og oppover, selv folk i fattige uland har råd til dette. Dessuten ga Gud mennesket fri vilje. Fri vilje til å velge godt eller ondt.

Nei så lett er det ikke at du bare kan kaste ut en stråmannsbeskyldning i retur, du må poengtere min stråmann og hvorfor det var akkurat det. Om du mente stråmannen min var at jeg sammenliknet Norges drapsrate med USA så vet du jo at man ikke sammenlikner antall ugjerninger, men selvfølgelig prosentandelen i forhold til befolkningsantall. Og gjør du denne sammenlikningen så vil ikke det hjelpe på argumentasjonen din, tvert imot.

Og med tanke stråmannen jeg poengterte at du kom trekkende med var den noe urimelige beskyldningen om at min egentlige agenda var å ta ifra forsvarsløse retten til å forsvare seg, denne konklusjonen utifra det grunnlag av at jeg ønsker strengere restriksjoner på skytevåpen fordi statistikker viser til at liberale våpenlover fører til flere våpen som igjen fører til flere drap, overlagt eller ikke. Selvmord eller vådeskudd, det spiller ingen rolle. Dette er ting vi kan gjøre noe med og for meg er det umoralsk å støtte oppunder våpenlobbyen, også i denne sammenheng. 

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Nei så lett er det ikke at du bare kan kaste ut en stråmannsbeskyldning i retur, du må poengtere min stråmann og hvorfor det var akkurat det. Om du mente stråmannen min var at jeg sammenliknet Norges drapsrate med USA så vet du jo at man ikke sammenlikner antall ugjerninger, men selvfølgelig prosentandelen i forhold til befolkningsantall. Og gjør du denne sammenlikningen så vil ikke det hjelpe på argumentasjonen din, tvert imot.

Og med tanke stråmannen jeg poengterte at du kom trekkende med var den noe urimelige beskyldningen om at min egentlige agenda var å ta ifra forsvarsløse retten til å forsvare seg, denne konklusjonen utifra det grunnlag av at jeg ønsker strengere restriksjoner på skytevåpen fordi statistikker viser til at liberale våpenlover fører til flere våpen som igjen fører til flere drap, overlagt eller ikke. Selvmord eller vådeskudd, det spiller ingen rolle. Dette er ting vi kan gjøre noe med og for meg er det umoralsk å støtte oppunder våpenlobbyen, også i denne sammenheng. 

Du har liret av deg mye rart i denne tråden som f.eks "man vil leke cowboy, liksom" etc, mitt svar til deg var et lite stikk om at du slenger ut beskyldninger mot andre her. Så klager du over "stråmenn" når du får svar på tiltale.

Også dette: 

"I den andre tråden vedr bevæpning her så tror jeg det er lagt fram dokumentasjon i størrelsesorden ett leksikon på sammenhengen mellom skuddskade og tlgjengelig skytevåpen. Og ikke minst selvmord som virkelig får seg ett realt oppsving om vedkommende i ett svakt øyeblikk har tilgang til en avtrekker. "

Nei det har du ikke. Jeg bestrider ikke at flere skytevåpen fører til fler skyteskader, akkuratt som fler speiderkniver fører til at fler speidere skjærer seg. Jeg bestrider at fler skytevåpen fører til mer drapslyst og selvmordslyst, som resulterer i flere drap eller selvmord, som er det samme som å si at speidere eller husmødre må knivstikke fler enn andre, da kniv er et mye mer utbredt verktøy blandt speidere eller husmødre enn andre grupper i samfunnet. Når du hevder besittelse av pistol får deg til å tenke: "Nå har jeg en pistol her, nå fikk jeg jammen lyst på å ta meg en tur bort til naboen og skyte ham" så må jo en husmor eller speider også tenke: "Nå har jeg en kniv her, nå fikk jeg jammen lyst på å ta meg en tur bort til naboen og knivstikke ham". Hvis du er enig i at det er en latterlig tankegang, så må du da være enig i at en som har bestemt seg for å begå drap eller selvmord gjør det uavhengig av tilgang på en pistol eller ikke, da det bare er et verktøy for å ta liv, og du kan like gjerne ta liv med kniv, hammer, en stein, bensin og fyrstikker eller en bil. Dermed ser jeg ikke sammenhengen mellom våpeninnehav og drapstall, og jeg klarer ikke å se det på statistikk når jeg sjekker det opp heller. Og angående selvmord, Japan har totalforbud mot skytevåpen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_in_Japan

Sørafrika, Brazil, Venezuela, Russland etc har veldig strenge våpenlover og fryktelig mange drap. Langt fler enn USA eller Sveits som har veldig liberale våpenlover. Saudiarabia har også forholdsvis liberale lover på pistoler, men skoleskytinger skjer ikke der eller i Sveits (om det har skjedd har det vært skjeldent) men er et særamerikansk fenomen, altså kan du ikke koble sammen våpenpolitikk og skoleskytinger heller. Samtidig har antall drap i USA gått NED selv om antall våpeneiere har gått kraftig OPP i samme tidsperiode. Du har ikke klart å sannsynliggjøre noe du har sagt her med noe som helst.

Tilslutt beredskapspolitikk, ingen i tyskland trodde vel noe skulle skje heller før hyperinflasjonen satte igang heller. Her er en kilde til prisen på gull i tyskland i 1923:

http://thesurvivalmom.com/wp-content/uploads/2011/08/price-of-gold-in-WWII-Germany.jpg

Prisen på gull reflekterer hvor verdiløs den tyske mark ble, dvs hvor mange selder du måtte ha for å kunne kjøpe 1 unse gull. Gull holder seg stabilt og er en indikator på hvor verdiløs den tyske valutaen ble. Prisene på mat vil øke kraftig når folk panikkhandler for å bli kvitt selder som taper seg kraftig i verdi for hver time, og er ikke en god indikator under sånne forhold. Sånne ting har vi vært igjennom jevnlig verden over, for det er sykluser i finanssystemet, og det skjer somregel når du minst forventer det, fordi folk tar velstanden for gitt mens de låner over pipa, så klarer ikke folk betjene gjelda, snubler i sin egen gjeld, også starter det, hele økonomien kollapser på en fillestund som dominobrikker når det skjer med mange nok. Det høres jo litt ut som den vestlige verden i dag, eller hva? Ikke så mye bedre i kina heller etter hva jeg hører, og hele verdensøkonomien er nå på det samme finanssystemet som aldri har skjedd før. Og det står nevnt i bibelen at det skal skje i endetiden. Løsningen på dette her kommer antikrist med, da du må ha et merke for å kjøpe eller selge.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

er ikke en 1911 fryktelig tungt å drasse rundt på? Jeg hadde heller valgt en glock 19, 26 eller en ruger LCR

Jo, den er jo egentlig det. Du venner deg til det, få deg et bra hylster som ikke printer(vises) under skjorta. Jeg vurderer å skifte til glock 26(eller en annen 9mm/.380). Men så vil jeg ikke flytte tilbake pga dagens situasjon.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...