hmm... Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Hei, Jeg er rørleggerlærling. Skal opp til svenne/fag-prøven om type 1 år! har funnet ut at dette ikke er noe for meg men MEN jeg må gå ferdig. Vdere utdanning(?) hvordan muligheter har man som rørlegger? sjekket litt rundt OSV. men finner ikke de svarende jeg trenger (haha).-sett litt på NTNU (enten Ingeniør eller sivilingeniør.) men som jeg skjønte da måtte jeg gå 1års forkurs, eller `Y-Veien` men hva er det?-Om man tar teknisk fag skole, da blir man en type ingenør (?) og event. hva jobber man som da, er man ute hos `kunder` eller sitter man på ett kontor? Håper noen kan hjelpe meg :-) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Y-veien er et tilpasset løp der en fokuserer mer på realfag(siden dette er i manko) og mindre på de fagene du allerede har tatt på vidergående(altså de yrkesfaglige fagene). Usikker på hvilke retninger en kan gå med det fagbrevet men jeg har fagbrev som automatiker og tar nå Y-veien Elektro med fordypning i automasjon. Tar en forkurs kan en søke på "alle" de forskjellige retningene innenfor ingeniørfag, tar en y-veien må en ta noe som "ligner" på det fagbrevet en har i fra før. Ingeniører jobber både i felt og på kontor, kommer helt an på stilling. Men de med teknisk fagskole er nok mer i felt enn de med en teoretisk utdannelse(bachelor/master) sånn jevnt over. Men det er helt opp til deg selv og hvilken jobb du får. Lenke til kommentar
hmm... Skrevet 1. september 2015 Forfatter Del Skrevet 1. september 2015 Y-veien er et tilpasset løp der en fokuserer mer på realfag(siden dette er i manko) og mindre på de fagene du allerede har tatt på vidergående(altså de yrkesfaglige fagene). Usikker på hvilke retninger en kan gå med det fagbrevet men jeg har fagbrev som automatiker og tar nå Y-veien Elektro med fordypning i automasjon. Tar en forkurs kan en søke på "alle" de forskjellige retningene innenfor ingeniørfag, tar en y-veien må en ta noe som "ligner" på det fagbrevet en har i fra før. Ingeniører jobber både i felt og på kontor, kommer helt an på stilling. Men de med teknisk fagskole er nok mer i felt enn de med en teoretisk utdannelse(bachelor/master) sånn jevnt over. Men det er helt opp til deg selv og hvilken jobb du får. hmm, takk. endelig skjønte jeg nesten hvordan `Y-veien` fungerer. men trenger man ikke matte (R2) og fysikk OSV. for og gå Y-veien? eller misforsto jeg der? -hvis man velger Y-veien, blir man en "allmen faglig ingeniør´ eller blir man type `VVS ingeniør` i og med at man "bygger" på fagbrevet? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 hmm, takk. endelig skjønte jeg nesten hvordan `Y-veien` fungerer. men trenger man ikke matte (R2) og fysikk OSV. for og gå Y-veien? eller misforsto jeg der? -hvis man velger Y-veien, blir man en "allmen faglig ingeniør´ eller blir man type `VVS ingeniør` i og med at man "bygger" på fagbrevet? Nei det trengs kun fagbrev, og gjerne noe ekstra erfaring i mellom fagbrev og studier for å komme inn. Dette må du sjekke ved det aktuelle kurset da det varierer. Grunnen til at en ikke trenger realfag(R1,R2, FY1 osv) er at man tar det underveis. Altså for å forklare kort begynner du på din ingeniørutdannelse med en del kunnskap om rør og mekanikk? i bagasjen mens de som går "normalløp" ved samme linje har en del realfag kunnskaper men "ingen" kunnskaper om rør og mekanikk. Derfor får du en læreplan som inneholder mye realfag og lite "rør og mekanikk" mens de som går vanlig løp får mindre realfag og mer "rør og mekanikk". Kort og dårlig forklart, men jeg kjenner ikke til forkunnskapene en rørlegger besitter. Når du er ferdig sitter du igjen med en bachelor på lik linje som de som kommer fra allmenn. Lenke til kommentar
hmm... Skrevet 1. september 2015 Forfatter Del Skrevet 1. september 2015 hmm, takk. endelig skjønte jeg nesten hvordan `Y-veien` fungerer. men trenger man ikke matte (R2) og fysikk OSV. for og gå Y-veien? eller misforsto jeg der? -hvis man velger Y-veien, blir man en "allmen faglig ingeniør´ eller blir man type `VVS ingeniør` i og med at man "bygger" på fagbrevet? Nei det trengs kun fagbrev, og gjerne noe ekstra erfaring i mellom fagbrev og studier for å komme inn. Dette må du sjekke ved det aktuelle kurset da det varierer. Grunnen til at en ikke trenger realfag(R1,R2, FY1 osv) er at man tar det underveis. Altså for å forklare kort begynner du på din ingeniørutdannelse med en del kunnskap om rør og mekanikk? i bagasjen mens de som går "normalløp" ved samme linje har en del realfag kunnskaper men "ingen" kunnskaper om rør og mekanikk. Derfor får du en læreplan som inneholder mye realfag og lite "rør og mekanikk" mens de som går vanlig løp får mindre realfag og mer "rør og mekanikk". Kort og dårlig forklart, men jeg kjenner ikke til forkunnskapene en rørlegger besitter. Når du er ferdig sitter du igjen med en bachelor på lik linje som de som kommer fra allmenn. så bra, takk for hjelpen! 1 Lenke til kommentar
hmm... Skrevet 1. september 2015 Forfatter Del Skrevet 1. september 2015 hmm, takk. endelig skjønte jeg nesten hvordan `Y-veien` fungerer. men trenger man ikke matte (R2) og fysikk OSV. for og gå Y-veien? eller misforsto jeg der? -hvis man velger Y-veien, blir man en "allmen faglig ingeniør´ eller blir man type `VVS ingeniør` i og med at man "bygger" på fagbrevet? Nei det trengs kun fagbrev, og gjerne noe ekstra erfaring i mellom fagbrev og studier for å komme inn. Dette må du sjekke ved det aktuelle kurset da det varierer. Grunnen til at en ikke trenger realfag(R1,R2, FY1 osv) er at man tar det underveis. Altså for å forklare kort begynner du på din ingeniørutdannelse med en del kunnskap om rør og mekanikk? i bagasjen mens de som går "normalløp" ved samme linje har en del realfag kunnskaper men "ingen" kunnskaper om rør og mekanikk. Derfor får du en læreplan som inneholder mye realfag og lite "rør og mekanikk" mens de som går vanlig løp får mindre realfag og mer "rør og mekanikk". Kort og dårlig forklart, men jeg kjenner ikke til forkunnskapene en rørlegger besitter. Når du er ferdig sitter du igjen med en bachelor på lik linje som de som kommer fra allmenn. så bra, takk for hjelpen! så vis man går Y-veien så slipper men forkurs? eller burde man ta det for og "for brede seg" til studiene? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 så bra, takk for hjelpen! så vis man går Y-veien så slipper men forkurs? eller burde man ta det for og "for brede seg" til studiene? Nei man trenger ikke å ta forkurs for å forberede seg, jeg har tatt forkurs og går nå y-veien og det er direkte repetisjon med samme pensum. Det er altså bortkastet å ta forkurs da man ikke får fritak på y-veien. MEN ved y veien har du en begrenset mengde studier å søke på. Du kan bare komme inn på de studiene som "ligner" på rørlegger faget. Dvs at om du ønsker å ta feks data ingeniør må du ta forkurs for å komme inn, eller påbygg + realfag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå