Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lov å bruke dyr som reklame?

13375k1133z

Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på å bygge en dyrebutikk på østlandet og har i den anledning et spørsmål. Et av akvariene må plasseres ved et vindu og vil dekke hele vinduet. 

en bekjent har frarådet meg dette med mindre vinduet blir foliert for å hindre innsyn. Vedkommende sier det ikke er lov da man bruker levende dyr som reklame og trekke folk inn i butikken. 

Kan noen bekrefte eventuelt avkrefte denne påstanden? Hvilke instance kan jeg eventuelt kontakte.

Jeg ser ikke helt at dette ikke skal være lovlig, bedrifter bruker jo dyr i reklamefilmer etc... 

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes veldig rart ut. Fisk regnes jo ikke som dyr på lik linje med en hund/ katt heller. I en dyrebutikk her i byen hadde de fugler i et av vinduene, et stort innebygget bur med glassvindu ut mot resten av kjøpesenteret. Fiskene etc hadde man også innsyn til når man gikk forbi.

Skal man blokkere alt som er der inne som er levende da så ingen kan se noenting når de går forbi? Det er jo rett og slett ødeleggende for en slik type butikk.

Lenke til kommentar

§2 Forskriften gjelder ikke for følgende dyrearter: hest, honningbier, fisk, tifotkreps og blekksprut.

Veldig rar liste, men det er svart på hvitt.

Digresjon, men når jeg så det måtte jeg le litt. 

Så for meg en levende hest i et utstillingsvindu hos H&M :lol:

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke lov!

§ 5.Forbud mot visse typer fremvisning

Det er forbudt å fremvise dyr i aktiviteter som innebærer fare for unødige påkjenninger og belastninger for dyrene, herunder:

a) avlivning av dyr som underholdning,

b) kamper mellom dyr og mellom mennesker og dyr,

c) falkonering,

d) rodeo.

Dyr skal ikke fremvises i utstillingsvindu.

Syke, skadde, høydrektige og nyfødte dyr skal ikke fremvises.

Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-03-27-261?q=fremvisning+av+dyr

Lenke til kommentar

Det står jo at de er tillatt.

Nei, det står ikke. Det står at forskriften stiller opp regler for fremvisning. En slik regel er at fremvisning i utstillingsvindu ikke er tillatt. Reglene gjelder bare artene i vedlegg 1, alle andre arter kan ikke "fremvise" (slik jeg forstår det i betydningen "for offentligheten") overhodet.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov!

Det er forbudt å fremvise dyr i aktiviteter som innebærer fare for unødige påkjenninger og belastninger for dyrene, herunder:

c) falkonering,

d) rodeo.

Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-03-27-261?q=fremvisning+av+dyr

Forskriften du linker til gjelder neppe i trådstarters tilfelle. Se §2a.

Forskriften gjelder ikke for:

a) enkelttilfeller av fremvisning i dyrenes vante omgivelser der dyreholdet har annet hovedformål enn fremvisning

En dyrebutikk har nødvendigvis salg som hovedformål, ikke fremvisning.

Edit: Men når jeg tenker meg om, så kan man vel ikke karakterisere utstilling i vindu som enkelttilfeller av fremvisning, så mulig jeg er helt på jordet...

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Det er ikke lov!

c) falkonering,

d) rodeo.

Forskriften du linker til gjelder neppe i trådstarters tilfelle. Se §2a.

Forskriften gjelder ikke for:

a) enkelttilfeller av fremvisning i dyrenes vante omgivelser der dyreholdet har annet hovedformål enn fremvisning

En dyrebutikk har nødvendigvis salg som hovedformål, ikke fremvisning.

Edit: Men når jeg tenker meg om, så kan man vel ikke karakterisere utstilling i vindu som enkelttilfeller av fremvisning, så mulig jeg er helt på jordet...

Her tror jeg nok du er litt utpå jordet ja. Det er ikke "enkelttilfeller, og jeg tror nok nettopp dyrebutikk er at dyreholdet har fremvisning som hovedformål.

Lenke til kommentar

Det står jo at de er tillatt.

Nei, det står ikke. Det står at forskriften stiller opp regler for fremvisning. En slik regel er at fremvisning i utstillingsvindu ikke er tillatt. Reglene gjelder bare artene i vedlegg 1, alle andre arter kan ikke "fremvise" (slik jeg forstår det i betydningen "for offentligheten") overhodet.

Da misforsto jeg. Vennligst overse mitt tidligere innlegg.

Lenke til kommentar

Vil det være mulig å omgå dette forbudet gjennom å gjennomføre andre tiltak?

Sjølv om forskrifta eksplisitt seier at dyr ikkje skal stå i utstillingsvindu, så står det i fyrste ledd " i aktiviteter som innebærer fare for unødige påkjenninger og belastninger". Om ein tar vekk belastninga for dyret, gjennom f.eks envegsspeil eller liknande slik at dyret vises gjennom vinduet frå utsida, men utan at publikum har muligheit for å plage dyret, vil det være innanfor?

​Eller vil forskrifta sin eksplisitte stadfesting om utstillingsvindu hindre all form for framvisning i utstillingsvindu uavhengig av kva ekstraordinære tiltak som bli iverksatt for å ivareta dyrevellferden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...