Gå til innhold

onboard eller PCI?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et VIA-basert lydkort integrert i hovedkortet, og et PCI-basert Audigy 2. Jeg hadde mer lyst på et Audigy 1 egentlig, men fikk ikke tak i på den lokale sjappa.

 

Lite eksperiment:

Dette er under Linux.

Jeg passer på at PC'n ikke lager lyder, altså at den ikke spiller mp3'er ellernoe sånnt.

Jeg passer på at lydinstillingene på begge kortene har mutet både line-in, mic og cdrom; siden disse inngangene kan bidra til ekstra støy.

Jeg setter "master out" på begge kortene til omtrent 85% av full styrke, som er omtrent sånn jeg pleier å ha det til vanlig (så har jeg en liten margin i tilfelle clipping (eller hva det heter)).

 

- Jeg kobler anlegget til det integrerte kortet og skrur lyden på stereoanlegget på "full guffe"; det suser.

 

- Jeg kobler anlegget til det "eksterne" PCI-kortet og skrur igjen lyden på stereoanlegget på "full guffe"; det er stille som i graven.

 

..mulig det er VIA-kortet mitt som suger, eller driveren, ellernoe .... men generellt sett (for min egen del) må jeg si at jeg foretrekker eksterne kort fremfor interne etter denne erfaringen og lignende erfaringer med andre hovedkort/lydkort.

 

Så er det spørs hvor "nøye" man er på det da.. d.v.s. hvilket utstyr man har koblet (eller har planer om å koble) PC'n til.. :)

Endret av daysleper
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Jeg har samme erfaring som Daysleeper. Jeg har et relativt nytt Asus hovedkort med integrert lyd, og dette produserer støy fra mus, harddisk etc.

 

Mitt utgamle SoundBlaster Live! Value kort gir ingen interferens overhodet.

Typisk tegn på en uvellykket innstallasjon, jeg er 100% sikker på at du deler IRQ på onboard lyddelen sammen med andre komponenter, ta en titt selv så ser du at det er korrekt.

Dette skyldes ikke chipsettet eller lyddelen men er en ren brukerfeil og det kan like gjerne hende med et SB kort.

For the record: Jeg fant ut at forstyrrelsene fra mitt integrerte lydkort forsvant da jeg mutet "Phone"(!) kanalen i Windows mixeren... Go figure...

 

(Norrick: Så kanskje du bør moderere deg til 99% sikkerhet neste gang)

Lenke til kommentar

jeg har akkurat samme mobo som trådstarter, og er fornøyd med soundstorm lydkortet. jeg hadde et Sb 1024 live før, men jeg syns det var bedre lyd i soundstormen. Du som hadde problemer.... har du prøvd og lasta ned de nyeste nforce lydkort driverne ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...