Gå til innhold

onboard eller PCI?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som regel er det lurere å bruke et "eksternt" PCI kort - siden det gir mindre støy.

 

Onboard "kort" kan lett motta støy fra andre komponenter (i hvertfall min erfaring). Tenker da på de analoge utgangene.

 

Det spiller ingen rolle hvilken løsning du bruker hvis du bruker en digital utgang.

Endret av daysleper
Lenke til kommentar
Som regel er det lurere å bruke et "eksternt" PCI kort - siden det gir mindre støy.

 

Onboard "kort" kan lett motta støy fra andre komponenter (i hvertfall min erfaring). Tenker da på de analoge utgangene.

 

Det spiller ingen rolle hvilken løsning du bruker hvis du bruker en digital utgang.

Om komponentene ligger på HK eller på et PCI kort så er det uten betydning.

Faktisk så burde det være mindre interferens med et onboard kort sammenlignet med et PCI kort grunnet kortere vei for signalet og bedre avskjermingsmuligheter.

Kvaliteten på lyddelen i et nForce II brikkesett er av høy kvalitet og i mange tilfeller bedre enn "vanlige" PCI lydkort.

Lenke til kommentar
Jeg har samme erfaring som Daysleeper. Jeg har et relativt nytt Asus hovedkort med integrert lyd, og dette produserer støy fra mus, harddisk etc.

 

Mitt utgamle SoundBlaster Live! Value kort gir ingen interferens overhodet.

Typisk tegn på en uvellykket innstallasjon, jeg er 100% sikker på at du deler IRQ på onboard lyddelen sammen med andre komponenter, ta en titt selv så ser du at det er korrekt.

Dette skyldes ikke chipsettet eller lyddelen men er en ren brukerfeil og det kan like gjerne hende med et SB kort.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro et eksternt er best, også fordi det krever mindre av prosessoren.

 

Gå for eksternt, grunnen til at mange bruker internt er at et audiogy2 koster penger som de heller bruker på prosessor minne eller noe annet

Du mener med andre ord at en soundstorm brikken bruker mere kraft enn et SB-Live! kort?

Da er du lit på jordet for det bruker mindre prosessorkraft enn SB Live!

Kansje det er litt rart da sounstorm produseres også som et PCI tilleggskort...

Ser du på gamle innebygde billige utrangerte løsninger av onboardsound så blir saken en annen men de fleste nye "seriøse" hovedkort har også seriøse løsninger for lyd som ytelsemessig/lydmessig utkonkurrerer billige PCI lydkort.

Endret av norrick
Lenke til kommentar
har valgt å bruke onboard kortet.. meeen.. jeg får det ikke til å virke.. kommer ikke noe lyd i det hele tatt.. noen som har noen tips i hvor jeg skal starte?  :shrug:

Har du enablet onboard sound i BIOS og innstallert driverene?

Koblet lyden til korrekt uttak?

uheldigvis har jeg sjekket alt dette jah.. funker fortsatt ikke *frustrert*

 

sto under innstalasjonen av driverene ikke hadde bestått logotestingen for XP.. han dette noe å si?

Lenke til kommentar
har valgt å bruke onboard kortet.. meeen.. jeg får det ikke til å virke.. kommer ikke noe lyd i det hele tatt.. noen som har noen tips i hvor jeg skal starte?  :shrug:

Har du enablet onboard sound i BIOS og innstallert driverene?

Koblet lyden til korrekt uttak?

uheldigvis har jeg sjekket alt dette jah.. funker fortsatt ikke *frustrert*

 

sto under innstalasjonen av driverene ikke hadde bestått logotestingen for XP.. han dette noe å si?

Hm, har du tatt en titt i kontrollpanel/system/enhetsbehandling og sett at driverene er korrekt innstallert og aktivert?

 

Kansje fryktelig dumt å spør om men har du også aktivert inngangen/utgangen via lydmixeren?

Endret av norrick
Lenke til kommentar

har nok det jah :(

 

skjønner ingen ting jeg nå..

 

legger XP inn egne drivere som ikke funker eller noe? har jo innstalert fra cd'en.. men da kom det opp en wizard i xp.. og jeg valgte de driverene som lå på cd'en. da kom den med at den ikke hadde bestått logotesten..

Lenke til kommentar

Enkelte har klaget over støy på on-board lydkort på enkelte Nforce2-kort. Dette er en av de tingene som skal være rettet opp ved bruk av de nye Nforce2-driverne som ble sluppet for et par uker siden. Når det er sagt så opplever jeg glimrende lyd ved bruk av mitt on-board lydkort uten at jeg har oppdatert noen drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...