Gå til innhold

Har du opplevd noe paranormalt?


Anbefalte innlegg

Forstår ikke helt hva du mener med generell vitenskap. Vitenskapen har jo sine spesialfelt nettopp for å kunne dypdykke i spesifikke problemstillinger. Naturen er et komplekst maskineri, derfor trenger vi spesialister.

Med generell vitenskap tenker jeg på en kunnskap som omhandler ALT , på alle nivåer samtidig , i sammenheng. Altså en kunnskap om TOTALITETEN AV ALT SOM EKSISTERER i hele universet og hvordan den unike sammensetningen av hele denne totaliteten interagerer. Inkludert alt det ikke finns tilgjengelige data om ( og som likevel eksisterer ) + alt som i praksis ikke kan måles + alt som i praksis ikke kan kommuniseres + det fulle omfanget av mulighetsrommet. Denne kunnskapen har vi ikke.

 

Dette er såklart ikke vitenskapens eller menneskers feil. Det er bare et resultat av at all menneskelig kunnskap er begenset til den informasjonen vi har tilgjengelig fra sansedata. Og all intersubjektiv kunnskap som deles offentlig er begrenset til data alle mennesker ( Eller ihvertfall majoriteten ) har tilgjengelig. Jeg tviler på at vi er uenige om det her. Jeg bare nevner en selvfølgelighet : Alt som kalles kunnskap og alt som kalles vitenskap baserer seg utelukkende på de dataene mennesker av en eller annen grunn har tilgjengelig. Gir det mening?

 

Det grunnleggende problemet , som ikke vitenskapen kan si noe fornuftig om , er at vi ikke vet hva vårt nåværende datasett mangler. Derfor vet vi ikke hvor mye som mangler. Derfor vet vi ikke omfanget eller betydningen av det som mangler. Derfor vet vi ingenting om hvorvidt de dataene som tilfeldigvis er tilgjengelige er representative for virkeligheten. Derfor er objektiv menneskelig kunnskap , så lenge vi faktisk ikke har tilgang på alle relevante data , bare en intellektuell drøm.

 

Den psykedeliske opplevelsen er et interessant eksempel på betydningen av manglende data. Den psykedeliske opplevelsen er uten tvil et reellt og samtidig ekstraordinært fenomen. Her snakker vi om opplevelser så dimensjonalt annerledes enn noen av de vanlige erfaringene vi kjenner fra hverdagslivet at ingen ord eller beskrivelser kan kommunisere dem.

 

Forskere som observerer personer som har disse opplevelse utenfra , dersom de for eksempel utfører hjernescanning under seansen , har bare tilgang på annenhånds korrelert metadata. Selv om disse meta-dataene kan være både instruktive og opplysende , har de fortsatt ikke den fjerneste likhet med den psykedeliske opplevelsen selv. De som sitter på utsiden har i dette tilfellet ikke tilgang på det primære relevante datasettet som gjør den psykedeliske opplevelsen unik : INNHOLDET i den psykedeliske opplevelsen. Dette betyr at den eneste måten å få tilgang på relevante data om den psykedeliske opplevelsen er å faktisk personlig ERFARE den psykedeliske opplevelsen.

 

Det er et klart mønster i alt dette : så lenge vi mennesker i vår nåværende situasjon mangler tilgang til alle data , og dermed mangler muligheten til å vite om dataene vi tilfeldigvis har tilgang til idag er representative for virkeligheten ellers , finnes det ingenting objektivt ved noe av vår menneskelige kunnskap.

Endret av Mindmooover
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Sto på badet og sminket meg rundt 6 på morningen. Badet er knyttet til soverommet. Plutselig lyser soverommet opp. Jeg går sakte ut og ser at stereoanlegget har skrudd seg på og lyser blått. Løper til lysbryteren men før jeg rekker å skru på lyset begynte anlegget å spille musikk, tror det var radioen som skrudde seg på. Dette skjedde da jeg var 16 og var alene hjemme. Dessverre ikke noe overnaturlig, men fortsatt creepy da det skjedde. Husker ikke navnet på sangen som spilte, men den var gammel og noe jeg aldri hadde hørt før. Var ikke lang unna å tro på spøkelser da :omg:

 

Har også hørt barn som løper opp og ned trappene i huset, og forsøker å rive opp låste dører. Men det er nok bare hjernen som lurer meg, uansett hvor ekte det virker når det skjer.

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Sykt ekkel opplevelse for noen måneder siden. Sov over hos noen som skulle på jobb, og etter hun var gått sovnet jeg igjen. Ble liggende lenge halvveis i søvne, halvveis våken i en forferdelig ubehagelig mellomting mellom søvn og våken tilstand. Så det komme flere folk inn på rommet jeg sov i, som begynte å prate til meg, noen jeg kjenner, andre helt fremmede. Etter en rekke "besøk" hørte jeg en mørk mumlende stemme ved siden av sengen, som jeg ikke klarte å skjelne ordene fra. Hele tiden var jeg bevisst på at jeg ikke var helt våken, samtidig føltes det utrolig rart å se og høre figurer i en drøm, samtidig som jeg lå der med øynene åpne. Da jeg til slutt sa "hallo" sluttet stemmen umiddelbart og jeg fikk plutselig kontrollen igjen.

 

Kanskje ikke akkurat noe "paranormalt", men uansett en guffen type opplevelse som jeg sikkert ikke er alene om å ha hatt, og som sikkert er grunnlag for mange spøkelseshistorier. Er vell en form for "lucid dreaming", noe jeg forøvrig opplevde mye som barn, men da aldri som ubehagelig.

 

Morsomme er at hun som bodde der hadde opplevd tilsvarende selv, så har prøvd å plante en ide om at leiligheten er hjemsøkt :p

Lenke til kommentar

Hjernen kan lage mye rart av behovene når vi sover. Husker jeg hadde drukket en del vann før jeg la meg og drømte jeg satt utenfor et vindu i andre etasje og kikket inn på et bad med toalett som var opptatt og følte jeg måtte veldig på do. Våknet opp av at jeg holdt på med å vanne sengen. Resten havnet i porselenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...