Gå til innhold

Hva er best å studere innen IT/IKT for en gammel 39 åring med oljebransje erfaring

Elgjeger1976

Anbefalte innlegg

Å få jobb innen drift med kun det der, og eventuelt CCNA, vil nok være vanskelig. En jobb med betydelig fokus på sikkerhet vil være tilnærmet umulig, og sikkerhetskonsulent er umulig når du heller ikke har relevant erfaring. Jeg vet ikke hva du forventer av lønn, men du bør gjerne forvente en startlønn på under 400 000 om du i det hele tatt får noe – det kan selvfølgelig stige etter hvert som du får erfaring. Så lenge du har jobb er det jo fint, men mulighetene for å gå til IT-bransjen er ikke store. Det er tross alt flust av folk med relevant fagbrev, eller til og med bachelor, som gjerne vil ha slike jobber uten at de nødvendigvis får det. Du vil være avhengig av å kunne vise til relevant erfaring, eller betydelig mer utdannelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta noe innen økonomi istedet - f.eks. BI kurs.

Da posisjonerer du deg som framtidens IT-leder som i økende grad krever både teknisk og økonomisk innsikt.  Å skru sammen PC'er og Servere er det liten framtid i når det snarere blir snakk om å skru sammen tjenester fra diverse leverandører mot bedriftens behov.

Office og epost til ansatte -> Office 365 fra Microsoft, evt Azure / Azure-pack, eller Googles apper, eller...

Bedriftsapplikasjoner -> hosting i sikkert datasenter i Norge, evt utland

Internett-tjenester/butikkløsninger for kunder av bedriften -> hosting, men kanskje gjennom annen leverandør 

Analyse av "big data" fra drift og sosiale medier -> krever enten "in-house" spesialister evt i kombinasjon med server farm som leies av tilbydere for dette - evt på egen server-farm dersom det er sensitivt og noe man ønsker å ha full kontroll med selv.  (Talentfulle data-analytikere vil være ettertraktet fordi det vil kunne hjelpe en bedrift til øket salg.)

Økonomi og lønn -> andre tilbydere 

Kjøpe inn og sy alt sammen til en tjenesteportefølje for brukerne i bedriften:  Morgendagens IT-sjef

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

jeg tok tilsvarende studie.. samme bakgrunn som deg (olje - men 2 år yngre). 

Fikk jobb umiddelbart etter studiene og jobber nå for et stort selskap.. Nærmer meg 7 sifret lønn i dag med overtid og vakttillegg. 

Legges til at jeg ikke tok CCNA, men bare nettverksadministrator studier. 

Jøss - kor har du jobb ARJ? Og er det med Cisco-utstyr du jobber? 

Lenke til kommentar

jeg tok tilsvarende studie.. samme bakgrunn som deg (olje - men 2 år yngre). 

Fikk jobb umiddelbart etter studiene og jobber nå for et stort selskap.. Nærmer meg 7 sifret lønn i dag med overtid og vakttillegg. 

Legges til at jeg ikke tok CCNA, men bare nettverksadministrator studier. 

Jøss - kor har du jobb ARJ? Og er det med Cisco-utstyr du jobber? 

Hvor jeg jobber kan være det samme. Jobber ikke med cisco sånnsett selv om vi bruker endel cisco.. Jobber med avanserte nettverksløsninger som ikke er kjente for de fleste. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...