Elgjeger1976 Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Hei. Jeg jobber idag innenfor oljebransjen, er godt voksen og har alltid hatt interesse av data, jobber til daglig med blant annet 3D modellering og analyser. Alle vet vel hvordan oljebransjen er nå, å jeg føler en usikkerhet omkring min egen fremtid. Derfor vurderer jeg å ta nettstudie for å øke min egen kompetanse. Jeg har bygd datamaskiner i en årrekke. Er også ansvarlig for dette i bedriften jeg jobber i. Like før juletider så bygget jeg min første server og delvis konfigurerte denne, men måtte ha hjelp til diverse inne i Windows server OS. Jeg har fått plass hos ecademy på Cisco konsulent - nettverk og sikkerhet 1 årig fagskole studie. Men jeg er litt usikker på om det er riktig valg, eller om jeg skulle gått for Microsoft studier som går på oppsett av windows server/exchange etc. Målet mitt med å ta videreutdanning er: Mere sikkerhet for meg selv med tanke på fremtiden Kompetanseheving for bruk i jobben jeg har idag. Kunne bytte jobb om oljebransjen ikke har jobb til meg. Kunne gå inn i jobb der jeg tjener relativt godt (avhengig av godt betalt jobb pga økonomiske forpliktelser da man har famillie, hus, bil osv) Mulighet for å starte egen bedrift innen salg av utstyr og installasjon ute hos kunde. Ønsker innspill til hva som er de sikreste feltene innenfor denne bransjen, Hva dere ville ha valgt. Jeg har tenkt på programmering, men usikker på om det fenger meg. Men jeg liker å handle utstyr, søke informasjon om utstyr, bygge etc. Mvh Roy Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 programmering blir vel noe litt annet enn det du beskriver, egentlig ville jeg kanskje sett litt på diverse IT-Drift linjer fremfor informatikk. 1 Lenke til kommentar
Elgjeger1976 Skrevet 1. september 2015 Forfatter Del Skrevet 1. september 2015 Vil Cisco konsulent studiet være en god inngangsvei inn i denne bransjen? Eller er Microsoft å foretrekke med tanke på jobbmuligheter Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Vil Cisco konsulent studiet være en god inngangsvei inn i denne bransjen? Eller er Microsoft å foretrekke med tanke på jobbmuligheter Av erfaring har microsoft en finger med både her og der, så det er absolutt en god ting å ha på CV. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Både Cisco og Microsoft er gode startmuligheter. Begge har også en rekke sertifiseringer, slik at man kan komme til et ekspertnivå om man ønsker. Basert på hva du skriver, ville jeg nok i større grad vurdert sertifisering fra Microsoft men det hele bunner ut i hva du selv egentlig ønsker å drive med. Cisco går gjerne på rent nettverk og infrastruktur hvor Microsoft går på mer server og infrastruktur. Som sagt - uansett hva du velger finnes det gode muligheter. Mvh Faller 1 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Windows folk finnes det millioner av, jeg ville gått for noe innen nettverk (hold deg vekke fra unix/linux, der er vi mange nok fra før av ) Lenke til kommentar
Elgjeger1976 Skrevet 1. september 2015 Forfatter Del Skrevet 1. september 2015 Takker for svar sålangt. Studiet Cisco konsulent inneholder disse emnene: ICND1 ICND2 Security + (Utvalgte emner) Studiet er lagt opp slik at man skal kunne ta sertifiseringen CCNA direkte etter studiet er gjennomført. Finner studiet veldig interessant. Om dette er ett smart valg så kan jeg jo alltids ta ett kortere kurs innen Windows server/exchange/active domain etc etter studiet. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Jeg ville nok tatt en CCNP sertifisering. CCNA kommer man ikke veldig langt med. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Jeg ville nok tatt en CCNP sertifisering. CCNA kommer man ikke veldig langt med. Må jo uansett ta CCNA først, så da er det jo bare å begynne. Ikke alle som "egner seg" for en CCNP, men mange kan uansett ha nytte av CCNA... Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 jeg tok tilsvarende studie.. samme bakgrunn som deg (olje - men 2 år yngre). Fikk jobb umiddelbart etter studiene og jobber nå for et stort selskap.. Nærmer meg 7 sifret lønn i dag med overtid og vakttillegg. Legges til at jeg ikke tok CCNA, men bare nettverksadministrator studier. Lenke til kommentar
Elgjeger1976 Skrevet 4. september 2015 Forfatter Del Skrevet 4. september 2015 ARJ, det høres jo skikkelig bra ut Jeg har signert studiekontrakt for Cisco nå, som k-ryeng skriver man må jo begynne ett sted. Så får jeg se hvordan jobb situasjonen min er til neste sommer, har jeg fortsatt jobb så tror jeg at jeg hiver meg på nettverksadministrator studiet også. Man må prøve å sikre fremtiden så godt man kan. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Blir bare mer og mer nettverk så ikke dummeste studiet å ta Ville ikke valgt annerledes i dag selv om det er 1.5 år siden jeg tok nettverkstudier. Lenke til kommentar
nikey Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Jeg hadde droppet microsoft sertifiseringen. Har MS server 2012 sert og diverse annet gammelt ifra MS, fikk bare kjedelige jobb tilbud samt det er så sykt mangen som har ms sertifisering. Hoppet over på Nettverks tracket og kunne ikke ha vært mer fornøyd med arbeidsdagene mine. Lenke til kommentar
Elgjeger1976 Skrevet 13. september 2015 Forfatter Del Skrevet 13. september 2015 Høres kjempebra ut. Gleder meg til vi starter nå, så får jeg ta CCNA først og hive seg på å få P`en etterpå. Security+ er en del av studiumet også. Men ikke komplett. Men det er vel noe som kan være lurt å skaffe seg en sertifisering i også. Sikkert veldig mye annet også, men ett sted må man starte, så lærer man mere etterhvert hva jeg bør skaffe mere kompetanse innen. Lenke til kommentar
Snabel@ Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Hvor er det du tar dette studiet mrroy76? Snabelen Lenke til kommentar
shaizemaria Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Er familien klar for dette og støtter deg så er det vel bare til og kjøre på. Man må også vite at dette vil ta opp mykje av fritiden din når du allerede er i en jobb sjølv om det er 2på 4av skift. Cisco er absolutt til og anbefale, må like og putle på med nettverkstruktur til en viss grad då Lenke til kommentar
Elgjeger1976 Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Er familien klar for dette og støtter deg så er det vel bare til og kjøre på. Man må også vite at dette vil ta opp mykje av fritiden din når du allerede er i en jobb sjølv om det er 2på 4av skift. Cisco er absolutt til og anbefale, må like og putle på med nettverkstruktur til en viss grad då Ja famillien er klar for dette. Jobber ikke 2/4 da jeg jobber på land. Jobber vanlige 8 timers dager stort sett. Ser for meg at nettverk er noe som passer bra for meg. Da jeg liker praktisk problemløsning men er også interessert i teorien omkring det praktiske. Og data har jeg holdt på med siden jeg hadde min første Sharp pc med kasettspiller (Var vel egentlig ikke noe spesielt til pc, men var iallefall stort den gang ) Hvor er det du tar dette studiet mrroy76? Snabelen Tar det igjennom ecademy.no Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Tar det igjennom ecademy.no Hva er prisen? Lenke til kommentar
Elgjeger1976 Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Tar det igjennom ecademy.no Hva er prisen? 45900 + 1500 i registreringsavgift. 2 Cisco bøker til tot 500 kr og Security+ som jeg ikke har kjøpt enda. Usikker på pris for den. Studiet starter nå på Onsdag, men om man hiver seg fort irundt så kan man kanskje få plass. https://www.ecademy.no/nettstudier/it-og-nettverk/cisco-konsulent-nettverk-og-sikkerhet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå