d'espresso Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Kjæresten min befinner seg nå i USA og jobber full tid. Hun skal tilbake hit neste år, og vil da etter all sannsynlighet ha opparbeidet seg en forholdsvis stor sum penger, som pr. da vil befinne seg på amerikansk bankkonto, skattet til amerikanske myndigheter. Hvordan blir dette når hun skal "ha med seg" disse pengene til Norge? Er det så enkelt som å bare overføre de til en norsk konto? Summen vil etter all sannsynlighet være et sted mellom 100 000 og 400 000.. Takk! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Det er i utgangspunktet så enkelt som å overføre dem til en norsk konto. Gi opplysninger i neste års selvangivelse om overføringen. Merk at det er mulig inntekten er skattepliktig til Norge. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 1. september 2015 Forfatter Del Skrevet 1. september 2015 Det er i utgangspunktet så enkelt som å overføre dem til en norsk konto. Gi opplysninger i neste års selvangivelse om overføringen. Merk at det er mulig inntekten er skattepliktig til Norge. Takk. Det er det siste jeg lurer på.. Vil gjerne unngå dobbeltbeskatning, med tanke på at det da vil være en beskatning på over 60% totalt.. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Hva ville skjedd om trådstarter opprettet en paypalkonto og deponerte pengene der? Rapporterer Paypal til norske myndigheter? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Det er det siste jeg lurer på.. Vil gjerne unngå dobbeltbeskatning, med tanke på at det da vil være en beskatning på over 60% totalt.. Dobbeltbeskatning etter USA-skatteavtalen forebygges via kreditfradrag, det vil si at man får fradrag i norsk skatt for den skatten man har betalt i USA, jfr. avtalens artikkel 23 nr. 2b, oppad begrenset til den skatt som ville blitt betalt i Norge. Siden trygdeavgift ikke er en skatt i denne sammenheng vil det si at hvis skatten i USA er lavere enn 27 % betaler du til sammen 27 % skatt (Norge ilegger 27 % men trekker fra det du har betalt til USA). Hvis skatten i USA er høyere enn 27 % betaler du bare skatt til USA. Merk at det kun er føderale skatter som omfattes av skatteavtalen. Unngåelse av dobbeltbeskatning som følge av inntektsbeskatning fra USAs delstater forebygges gjennom andre regler, som regel via kreditfradrag det også. 1 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 5. april 2016 Forfatter Del Skrevet 5. april 2016 Beklager å bumpe en så gammel tråd, men jeg finner det mer hensiktsmessig enn å opprette en ny en, i og med at dette er et oppfølgingsspørsmål. Saken er den, la oss si at man har tjent 1 million i USA i løpet av 2015, men kun har med seg 100 000 til Norge (via bankoverføring). I regnestykket vårt er dermed 900 000 brukt opp i USA på diverse (ingen faste eiendommer o.l er ervervet, ingen eiendeler i vedkommendes navn). Er man da skattepliktig for 1 million til Norge? Vedkommende er ute av landet kun ett år. Tviler ikke på at det er sånn, bare kan se for meg noen svært urimelige situasjoner hvis skatten i et land er 15 %, og skatten i Norge er 27 %, man bruker opp alle pengene man har ervervet utenlands i utlandet, og fører kun inn en brøkdel, men må skatte ytterligere 12 % totalt på totalen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Man er skattepliktig for bruttoinntekt (for inntektsskatt nettoinntekt etter lovlige fradrag), ikke nettoinntekt etter forbruk. Norge har imidlertid en regel om skattefritak for bosatte som innebærer at man kan få skattefritak for arbeidsinntekt beskattet i utlandet hvis man har oppholdt seg i utlandet i minst tolv måneder, jf. skatteloven § 2-1 (10). 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Man er skattepliktig for bruttoinntekt (for inntektsskatt nettoinntekt etter lovlige fradrag), ikke nettoinntekt etter forbruk. Norge har imidlertid en regel om skattefritak for bosatte som innebærer at man kan få skattefritak for arbeidsinntekt beskattet i utlandet hvis man har oppholdt seg i utlandet i minst tolv måneder, jf. skatteloven § 2-1 (10). Jeg har arbeidet i utlandet ca 200 døgn per år de siste 5-6 årene. Hvorfor er det ingen ordninger for slike tilfeller som gjør at jeg slipper å betale full skatt til Norge? Resonnementet mitt er at jeg ikke benytter Norges "tilbud" i like stor grad som andre borgere som oppholder hjemme hele året. (Jeg har hørt om nordmenn som oppholder seg over lengre perioder i Sør-Korea har fått noen avtaler der de skatter litt til SK og litt til Norge på en slik måte at den totale skattebelastningen blir betydelig lavere enn å bare måtte skatte normalt til Norge. Ettersom jeg stadig vekk er i ulike land over veldig ulike tidsperioder så er ikke det samme mulig for meg.) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Fordi skatt ikke er betaling for tjenester. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Fordi skatt ikke er betaling for tjenester. Men et bidrag til et fellesskap jeg ikke tar like mye del i ? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 At du ikke benytter deg av så mye av fellesskapets goder som du har rett til er vel strengt tatt ditt eget problem. Eller krever du å få husleie og boliglån avskrevet i de periodene du oppholder deg i utlandet også...? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 At du ikke benytter deg av så mye av fellesskapets goder som du har rett til er vel strengt tatt ditt eget problem. Eller krever du å få husleie og boliglån avskrevet i de periodene du oppholder deg i utlandet også...? Så hvorfor får de som oppholder seg i lengre perioder i land hvor norge har skatteavtale lov til å redusere skatt til Norge? Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 6. april 2016 Forfatter Del Skrevet 6. april 2016 Strålende. Tusen takk. Sktl. § 2-1 (10) a, da, eller? Hjemler ikke den kun at Skatt USA: 15 % Skatt Norge: 27 % Totalt: 42 % Siden man unngår dobbeltbeskatning krediteres 15 %, og man skatter totalt 27 %. Eller hjemler den Skatt USA: 15 %. Siden man har oppholdt seg i utlandet i minimum ett år, så holder det å skatte dit. Skal dog nevnes at selve arbeidsforholdet har vart i typ 51 uker, mens oppholdet i over 365 dager.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Av hensyn til næringslivets konkurranseevne i utlandet. Hvis eksportert kompetansearbeidskraft fra Norge effektivt beskattes på samme nivå som lokal kompetansearbeidskraft vil norsk næringsliv slippe unna en skattemessig ulempe ved å bruke norsk arbeidskraft i utlandet. Se Ot.prp. nr 50 (2001-2002) pkt. 5.1, hvor det også fremgår at ettårsregelen er en balansegang mellom prinsippet om at alle som er bosatt i Norge skal skattlegges likt, og hensynet til norsk næringslivs konkurranseevne i utlandet. Det er altså ikke av hensyn til arbeidstakeren at man gir denne skatteletten. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Strålende. Tusen takk. Sktl. § 2-1 (10) a, da, eller? Hjemler ikke den kun at Skatt USA: 15 % Skatt Norge: 27 % Totalt: 42 % Siden man unngår dobbeltbeskatning krediteres 15 %, og man skatter totalt 27 %. Eller hjemler den Skatt USA: 15 %. Siden man har oppholdt seg i utlandet i minimum ett år, så holder det å skatte dit. Skal dog nevnes at selve arbeidsforholdet har vart i typ 51 uker, mens oppholdet i over 365 dager.. Skatteloven § 2-1 (10) hjemler skatt USA 15 %, skatt Norge 0 %, forutsatt at oppholdet i utlandet har vart i minst tolv måneder fra dato til dato. Reisedager medregnes ikke. Det vil si at hvis hun landet i USA 1. juli 2015 må hun reise hjem tidligst 3. juli 2016 (kvalifiserende periode: 2. juli 2015 - 2. juli 2016). Ansettelsestiden kan antagelig være noe kortere, men oppholdet i USA må være et arbeidsopphold, dvs. at hun må ha reist dit for å arbeide, ikke for å studere eller for å dra på ferie (selv om hun arbeider under studiene eller i ferien). Skatteavtalens kreditregel hjemler skatt USA 15 %, skatt Norge 12 %, til sammen 27 %. Sånn røft sett, i alle fall. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå