Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skulder rotasjon


Raterd

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett denne videosnutten så begynte jeg virkelig å undre meg over skulderens virkemåte.

Hvordan er dette mulig uten å tvinne blodårene rundt aksen skulderen roterer rundt?

Jeg ser jo at det skjer en rotasjon og hører et lite pop som antagelig er skulderleddet som 'resetter' seg
Rotasjonen det som kanseler tvinningen og poppet er det at skulderen må ut av ledd for å gjøre rotasjonen mulig.

Denne denne snutten er enda snodigere her forklarer en person hvordan man kan bruke en stropp eller en kjepp mens man tar hendene over hodet i utstrakt posisjon, dette hindrer den rotasjonen som skjer i første snutt, men allikevel så går det.

 

Er det noen som har en god forklaring på hvorfor det går?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant spørsmål. I det første tilfellet tvinnes ingenting pga mens albuene går i sirkelbuen så rotereres dem for å kompansere for tvinn.

I det andre tilfellet strekkes skulderleddet ut til tauet når ryggen hans og så går bevegelsen motsatt vei og ender opp i startpunktet. Det er med andre ord en halvsirkel. Hvis han hadde tatt tauet over hodet og under rumpen og trekt til seg bena og fortsatt i sammen sirkelen som en evig rundans hadde det nok stoppet ganske fort da sener, nerver og blodbaner ville blitt tvinnet.

Den øvelsen han gjør er i grunn ganske farlig fordi hvis man slipper tauet på baksiden av ryggen og glemmer å ta tilbake over hodet og gjør dette et par ganger slik at det oppstår en svak tvinn på pulsåren vil dette overtid kunne utvikle seg til en livstruende aneurisme.



Anonymous poster hash: b6ef0...29f
Lenke til kommentar

Blodårene er ikke tvunnet rundt noe som helst. De bevegelsene disse menneskene gjør er i prinsippet identiske med når dere gjør "vindmølla", og den kan dere gjøre så mange ganger dere vil uten at "blodårene tvinnes". Den eneste forskjellen her er at lemmene føres lengre ut mot ekstremalposisjonene.

Det du sier er feil. Det er kun personen i den første videoen som gjør noe ekvivalent med 'vindmølla'.

Personen i den andre videoen roterer ikke håndleddet/albuen de er låst parallelle pga tauet.

 

Anonymous poster hash: b6ef0...29f

Lenke til kommentar

Hvis vi tar utgangspunkt i selve leddet, der Humerus er "koblet" til Scapula (skulderbladet), så er dette et såkalt "ball-and-socket joint" (et kuleledd). Det som er karakteristisk for et slikt ledd er alle bevegelsesmønstrene. De bevegelsene som vises på filmene, er bevegelser som faktisk er mulig. Hvis man i motsetning ser på albueleddet, fingereleddene, kneet, ankelen, så har man andre typer ledd som begrenser bevegelsesmønstrene i leddet, og man vil aldri klare å gjøre liknende bevegelser på disse leddene. Bevegelsesmønstre som er mulig for leddet, skader som regel ikke blodårer eller nerver.

 

Blodårene kan ikke tvinnes. Dersom blodårene skal tvinnes, må armen roteres mange grader, og dette er ikke mulig på grunn av muskler og ligamenter som holder igjen. 

Lenke til kommentar

Blodårene tvinnes ikke. Det som derimot skjer er at leddet sublukseres, altså at armhalsen hopper midlertidig ut av socket (glenoid fossa). Dama i første video er hypermobil.

 

Er ikke særlig fan av dislocation øvelser. Jeg synes de ofte gjør mer skade enn godt, ettersom de aller fleste av kundene mine med skulderproblemer MANGLER stabilitet i skulderregionen fra før av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...