Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kjøpe macbook pro retina 13" på elkjøp eller eplehuset?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg en macbook pro retina 13", basismodellen.

Jeg ser at på de store elektrokjedene; elkjøp, lefdal osv. selges den for 10990. Mens på eplehuset selger de den for 12590. Med studentrabatten får jeg den da for 11300 på eplehuset.

Det er jo helt den samme datamaskinen, så i utgangspunktet tenker jeg at å kjøpe den på eplehuset for 400 mer er jo ikke noe poeng i.

Men jeg snakket med en selger på eplehuset, som hevdet at ved å kjøpe den på eplehuset fikk man bedre kundeservice hvis noe gikk gale, låne-pc osv.

Så det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette? Er det noe poeng i å betale 400 mer på eplehuset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eplehuset er et bra sted å handle, og de har god service og support. Men det er den samme maskinen enten du kjøper den fra Elkjøp eller andre, og Apple er forpliktet til de samme garantier. Hvis det dukker opp småting som ikke virker og som du vil ha fikset på, så må du forholde deg til det stedet du kjøpte maskinen, altså Elkjøp i ditt tilfelle. Jeg vet ikke hvordan de fungerer på sånne service- og supportoppdrag, men jeg vil anta at de fungerer helt greit. Eplehuset har fungert veldig bra for min del.

Nå er ikke forskjellen 400 kroner mellom 10990 og 11300, det er 310 kroner. Altså nesten en hundrelapp mindre enn du sier. Det er jo uansett 310 kroner, så om du syns det er såpass stort forskjell at det er penger du vil spare så handler du hos Elkjøp.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Tviler på Eplehuset har 30 dagers åpen kjøp.

Men da har du minstefall garanti på maskinen du kjøper er ny, ikke brukt som er pakket pent i esken igjen og solgt som ny.

Det er ofte problem på både elkjøp\lefdal og expert, sjekk Tv2 hjelper deg så er det bevis nok.

Elkjøp selger nok mye mere en Apple produkter, så i noen tilfeller kan servicen være dårligere.

Nå tviler jeg på noen av butikkene kan reparere defekte maskiner på stedet, så der må du nok få de å sende maskinen på reprasjon.

Lenke til kommentar

så må du forholde deg til det stedet du kjøpte maskinen, altså Elkjøp i ditt tilfelle. Jeg vet ikke hvordan de fungerer på sånne service- og supportoppdrag, men jeg vil anta at de fungerer helt greit. Eplehuset har fungert veldig bra for min del.

Eplehuset tar imot reklamasjoner selv når maskinen er kjøpt på Elkjøp trur eg, men muligens ikke omvendt. Macer må repareres like ofte som andre PC'er så det kan være et point å tenke litt på. 

Pass på at man får siste generasjon når man kjøper, eller eventuelt betaler lavere pris.

Syns Eplehuset har grei service, men lånepc får man ikke der heller. 

Lenke til kommentar

...

Macer må repareres like ofte som andre PC'er så det kan være et point å tenke litt på. 

Tja, jeg har ingen offisielle statistikker, men erfaring fra min personlige bruk av ulike maskiner, samt erfaring fra hva mine kollegaer bruker av ulike maskiner, støtter ikke det du sier over.

Når jeg hadde maskiner fra ulike produsenter med Windows måtte jeg ofte fikse noe. For ikke å snakke om perioden med Android, det er det verste jeg har opplevd (men det blir jo noe helt annet...). Etter at jeg byttet til Apple må jo så og si aldri fikse noe. Det samme skjer på jobben, mine kollegaer med Windows må ofte gå en tur til IT for å få fikset noe, vi som har Apple må bare gå dit en sjelden gang i blant.

Men det er jo mulig jeg bare har hatt flaks...:-)

Lenke til kommentar

Siden Mac'ene er skrudd sammen av standardkomponenter på samme måte som alle andre PC'er er det nok slik.

Så du går bastant ut med en påstand om at Mac'er går like ofte i stykker som andre PC'er, også baserer du det på en antagelse der komponentene som er brukt er årsaken til dette.

Vel, det er i beste fall en overforenkling, men det er nok også noe naivt og kunnskapsløst...:-)

Kvaliteten på et produkt er avhengig av svært mange flere faktorer enn hvilke komponenter som er benyttet. Det spiller selvsagt en rolle i totalen at man bruker komponenter av god kvalitet, men det er ikke sånn at fordi noen maskiner bruker noen av komponentene felles, så har de dermed samme kvalitet. Det handler om så mye, mye mer.

Selve produktet må være godt designet og produsert. Noen produkter har et gjennomtenkt og godt funksjonelt design, som for eksempel Apple sine produkter, mens andre er svært billig designet og er dermed heller ikke særlig gode når det gjelder kvalitet.

Jeg skal ikke ramse opp alle elementer i en bedrift som må være på plass for å sikre jevn, konsistent kvalitet på sluttproduktet, men nøyer meg med å nevne et par elementer til; gode prosesser og en levende kvalitetskultur. Samt, ikke minst, svært gode rutiner for kvalitetskontroll sammen med en rutine for konsekvens.

Samlet gjør dette at Apple sine produkter leverer jevnt god kvalitet. De er naturlig nok ikke alene om dette, de konkurrerende produktene fra noen andre leverandører (som dermed også har omtrent samme prisnivå), holder antagelig også en god kvalitet. Men det betyr uansett at når man handler noe fra Apple så kan man forvente at det fungerer godt over tid. Dermed ikke sagt at det ikke kan oppleves feil eller svakheter, det er tross alt datamaskiner vi snakker om. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Siden Mac'ene er skrudd sammen av standardkomponenter på samme måte som alle andre PC'er er det nok slik.

Så du går bastant ut med en påstand om at Mac'er går like ofte i stykker som andre PC'er, også baserer du det på en antagelse der komponentene som er brukt er årsaken til dette.

Vel, det er i beste fall en overforenkling, men det er nok også noe naivt og kunnskapsløst...:-)

Kvaliteten på et produkt er avhengig av svært mange flere faktorer enn hvilke komponenter som er benyttet. Det spiller selvsagt en rolle i totalen at man bruker komponenter av god kvalitet, men det er ikke sånn at fordi noen maskiner bruker noen av komponentene felles, så har de dermed samme kvalitet. Det handler om så mye, mye mer.

Selve produktet må være godt designet og produsert. Noen produkter har et gjennomtenkt og godt funksjonelt design, som for eksempel Apple sine produkter, mens andre er svært billig designet og er dermed heller ikke særlig gode når det gjelder kvalitet.

Jeg skal ikke ramse opp alle elementer i en bedrift som må være på plass for å sikre jevn, konsistent kvalitet på sluttproduktet, men nøyer meg med å nevne et par elementer til; gode prosesser og en levende kvalitetskultur. Samt, ikke minst, svært gode rutiner for kvalitetskontroll sammen med en rutine for konsekvens.

Samlet gjør dette at Apple sine produkter leverer jevnt god kvalitet. De er naturlig nok ikke alene om dette, de konkurrerende produktene fra noen andre leverandører (som dermed også har omtrent samme prisnivå), holder antagelig også en god kvalitet. Men det betyr uansett at når man handler noe fra Apple så kan man forvente at det fungerer godt over tid. Dermed ikke sagt at det ikke kan oppleves feil eller svakheter, det er tross alt datamaskiner vi snakker om. 

Her er det nok bare en ting å si. Idiot. Siden du insisterer på personkarakteristikker. Les ditt eget innlegg omgjen før du svarer på mitt.

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javel...

Men hvis jeg kan få komme med en vennlig oppfordring, kanskje du skal ha noe mer grunnlag for å komme med dine påstander enn bare det med komponentene. Du må gjerne også begrunne hvorfor du mener "idiot" er på si plass...:-)

Jeg har lest mine egne innlegg om igjen, men er nok alt for "idiot" til å forstå hva du mener jeg skal lete etter. Antar du kan peke på det for meg.

Lenke til kommentar

For guds skyld, les nå innleggene dine før du dummer deg ut.

Direkte komisk å se på hvor patetisk du oppfører deg, som vanlig.

Det er akkurat det du selv er, kunnskapsløs og naiv.

Quantum treffer spikeren rett på hodet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du går bastant ut med en påstand om at Mac'er går like ofte i stykker som andre PC'er, også baserer du det på en antagelse der komponentene som er brukt er årsaken til dette. Vel, det er i beste fall en overforenkling, men det er nok også noe naivt og kunnskapsløst...:-) Kvaliteten på et produkt er avhengig av svært mange flere faktorer enn hvilke komponenter som er benyttet. Det spiller selvsagt en rolle i totalen at man bruker komponenter av god kvalitet, men det er ikke sånn at fordi noen maskiner bruker noen av komponentene felles, så har de dermed samme kvalitet. Det handler om så mye, mye mer. Selve produktet må være godt designet og produsert. Noen produkter har et gjennomtenkt og godt funksjonelt design, som for eksempel Apple sine produkter, mens andre er svært billig designet og er dermed heller ikke særlig gode når det gjelder kvalitet. Jeg skal ikke ramse opp alle elementer i en bedrift som må være på plass for å sikre jevn, konsistent kvalitet på sluttproduktet, men nøyer meg med å nevne et par elementer til; gode prosesser og en levende kvalitetskultur. Samt, ikke minst, svært gode rutiner for kvalitetskontroll sammen med en rutine for konsekvens. Samlet gjør dette at Apple sine produkter leverer jevnt god kvalitet. De er naturlig nok ikke alene om dette, de konkurrerende produktene fra noen andre leverandører (som dermed også har omtrent samme prisnivå), holder antagelig også en god kvalitet. Men det betyr uansett at når man handler noe fra Apple så kan man forvente at det fungerer godt over tid. Dermed ikke sagt at det ikke kan oppleves feil eller svakheter, det er tross alt datamaskiner vi snakker om.
For guds skyld, les nå innleggene dine før du dummer deg ut.Direkte komisk å se på hvor patetisk du oppfører deg, som vanlig.Det er akkurat det du selv er, kunnskapsløs og naiv.Quantum treffer spikeren rett på hodet.

Det er bare å påpekehva som er feil.

Lenke til kommentar

For guds skyld, les nå innleggene dine før du dummer deg ut.

Direkte komisk å se på hvor patetisk du oppfører deg, som vanlig.

Det er akkurat det du selv er, kunnskapsløs og naiv.

Quantum treffer spikeren rett på hodet.

Det kan være greiere å treffe spikeren på hodet enn å slå seg selv i hodet som du gjør.

Ditt innlegg var omtrent like nyttig som Quantum sitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tanken har aldri slått deg at det kan finnes forskjeller på hvordan disse standard komponentene er "skrudd sammen"?

For så det sånn så klarer Eivind Hellstrøm å lage et gourmetmåltid ut fra de samme standard "komponentene" jeg lett kunne laget en katastrofe av.

Lenke til kommentar

Tanken har aldri slått deg at det kan finnes forskjeller på hvordan disse standard komponentene er "skrudd sammen"?

For så det sånn så klarer Eivind Hellstrøm å lage et gourmetmåltid ut fra de samme standard "komponentene" jeg lett kunne laget en katastrofe av.

For å si det sånn klarer hverken Hellstrøm eller noen andre å lage et gourmetmåltid når råvarene er råtne. Det er ikke noe magisk med hverken Hellstrøm eller Apple i så måte. Kom ned på bakken. Enhjørninger fins ikke, jorda roterer rundt sola osv. 

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å si det sånn klarer hverken Hellstrøm eller noen andre å lage et gourmetmåltid når råvarene er råtne. Det er ikke noe magisk med hverken Hellstrøm eller Apple i så måte. Kom ned på jorda. Enhjørninger fins ikke, jorda roterer rundt sola osv. 

Konstruktivt.

Du skjønte med andre ord ikke illustrasjonen. Og jeg siktet nødvendigvis ikke til Apple. Den var generell. Og den illustrerer virkeligheten.

Men det enkleste ser ut til å være å bare kalle andre for idiot.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...