alemat Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Har nylig kjøpt og flyttet inn i min egen eilighet. I dag fikk jeg et brev fra NRK om lisens, som forsåvidt er ryddig nok. Greia er at jeg er fakturert for våren 2015, og har i tillegg fått to gebyrer for ikke å ha betalt. Jeg kjøpte en ny TV i januar, men har bodd på samme adresse som foreldrene mine frem til nå. Må jeg betale for hele året, selv om de har delt opp lisensen i to deler? Og hvordan kan de sende purring for en regning jeg aldri har fått? Håper på noen lure svar :-) Jeg har prøvd å ringe de, men var for sent ute. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Har nylig kjøpt og flyttet inn i min egen eilighet. I dag fikk jeg et brev fra NRK om lisens, som forsåvidt er ryddig nok. Greia er at jeg er fakturert for våren 2015, og har i tillegg fått to gebyrer for ikke å ha betalt. Jeg kjøpte en ny TV i januar, men har bodd på samme adresse som foreldrene mine frem til nå. Må jeg betale for hele året, selv om de har delt opp lisensen i to deler? Og hvordan kan de sende purring for en regning jeg aldri har fått? Håper på noen lure svar :-) Jeg har prøvd å ringe de, men var for sent ute. Du finner all informasjon om Kringkastingsavgiften her: http://www.nrk.no/lisens/sv-kun-nar-kommer-regningen-1.11579803 Og ja, har du kjøpt en TV i januar må du betale lisens for inneværende termin som er fra 1. januar til 30. juni samt terminen vi nå er inne i som gjelder fra 1. juli til 31. desember. Lenke til kommentar
rollingstones Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Du må nok regne med å betale for hele året Lenke til kommentar
alemat Skrevet 31. august 2015 Forfatter Del Skrevet 31. august 2015 Har nylig kjøpt og flyttet inn i min egen eilighet. I dag fikk jeg et brev fra NRK om lisens, som forsåvidt er ryddig nok. Greia er at jeg er fakturert for våren 2015, og har i tillegg fått to gebyrer for ikke å ha betalt. Jeg kjøpte en ny TV i januar, men har bodd på samme adresse som foreldrene mine frem til nå. Må jeg betale for hele året, selv om de har delt opp lisensen i to deler? Og hvordan kan de sende purring for en regning jeg aldri har fått? Håper på noen lure svar :-) Jeg har prøvd å ringe de, men var for sent ute. Du finner all informasjon om Kringkastingsavgiften her: http://www.nrk.no/lisens/sv-kun-nar-kommer-regningen-1.11579803 Og ja, har du kjøpt en TV i januar må du betale lisens for inneværende termin som er fra 1. januar til 30. juni samt terminen vi nå er inne i som gjelder fra 1. juli til 31. desember. Selv om det var på en adresse som alt har betalt for lisens? Det er da en lisens per husstand? Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 (endret) Har nylig kjøpt og flyttet inn i min egen eilighet. I dag fikk jeg et brev fra NRK om lisens, som forsåvidt er ryddig nok. Greia er at jeg er fakturert for våren 2015, og har i tillegg fått to gebyrer for ikke å ha betalt. Jeg kjøpte en ny TV i januar, men har bodd på samme adresse som foreldrene mine frem til nå. Må jeg betale for hele året, selv om de har delt opp lisensen i to deler? Og hvordan kan de sende purring for en regning jeg aldri har fått? Håper på noen lure svar :-) Jeg har prøvd å ringe de, men var for sent ute. Du finner all informasjon om Kringkastingsavgiften her: http://www.nrk.no/lisens/sv-kun-nar-kommer-regningen-1.11579803 Og ja, har du kjøpt en TV i januar må du betale lisens for inneværende termin som er fra 1. januar til 30. juni samt terminen vi nå er inne i som gjelder fra 1. juli til 31. desember. Selv om det var på en adresse som alt har betalt for lisens? Det er da en lisens per husstand? "Lisensen gjelder for personen den er registrert på, ikke for adressen." http://www.nrk.no/lisens/sv-kun-hvem-skal-betale-1.11575233 Du måtte ha registrert TV'en på den på allerede eksisterende lisensen dersom den skulle gått under samme husstand. Du har nok kjøpt/registrert TV'en på deg selv i tillegg til lisensen dine foreldre allerede hadde. Endret 31. august 2015 av Valotunk 1 Lenke til kommentar
alemat Skrevet 31. august 2015 Forfatter Del Skrevet 31. august 2015 Det stemmer nok, takk for svar! :-) Da får jeg prøve å komme meg ut av gebyret i det minste da Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Lykke til... er det noen du ikke gidder å "krangle" med så er det NRK/Staten... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Selv om det var på en adresse som alt har betalt for lisens? Det er da en lisens per husstand? Om du skal kunne "leve på" eller bruke dine foreldres betaling av avgiften er avhengig av om du forsørger deg selv eller kan forsørge deg selv ved å ha jobb eller tilsvarende. Gjør du det må du betale åkke som. Lenke til kommentar
Underkiller Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Istedenfor å lage ny tråd, har jeg et spørsmål. Jeg fikk et brev fra nrk om nrk lisenskrav: Jeg fikk NRK lisens for første gang i dag... Står følgende i brevet fra nrk: "Vi har fått opplyst at du er registrert med abbonement hos canal digital (de har meldeplikt). Ut fra opplysningene antar vi at du har abonnerer på fjernsynsendinger og har mottaker utstyr.... Jeg har aldri kjøpt noen tv og har ikke tv. Jeg har imidlertid en Projektor. Må jeg da betale lisens? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Det er bare hvis du har noe med tuner du må betale. Lenke til kommentar
Stressless Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Istedenfor å lage ny tråd, har jeg et spørsmål. Jeg fikk et brev fra nrk om nrk lisenskrav: Jeg fikk NRK lisens for første gang i dag... Står følgende i brevet fra nrk: "Vi har fått opplyst at du er registrert med abbonement hos canal digital (de har meldeplikt). Ut fra opplysningene antar vi at du har abonnerer på fjernsynsendinger og har mottaker utstyr.... Jeg har aldri kjøpt noen tv og har ikke tv. Jeg har imidlertid en Projektor. Må jeg da betale lisens? Det er mange gamle kunder som plutselig får krav om NRK-lisens nå om dagen. Dette fordi det er blitt nye krav til leverandører om å melde kunder til NRK. Ingen med en tuner skal lenger slippe unna. Jeg er redd f.eks Canal digital vil tape kunder på dette. Siden mange nok vil vurdere en ren bredbåndsløsning for å se på TV. Kabel-tv kunder kan dessverre ikke bare si opp "TV-delen" uten å si opp internett i tillegg Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Bor man i et borettslag\sameier slipper du uansett ikke unna TV lisensen, det er fordi det er grunnpakke i felleskostandene, og dekoderen er borettslagets eie. Slik er vanlig i bærum\oslo særlig om man har altibox eller canaldigital og GET som levrandør. Untakene er nok studentboliger som har andre avtaler de er det ikke mange av. Usikkert om det blir mulig å være kun internetkunde før 2016 men tviler på man slipper unna NRK avgiften uansett for det er snakk om man skal måtte betale for nettbrett, mobil og PC siden de fremdeles får tilgang til nrk.no Endret 20. november 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
rollingstones Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Her må jo reglene for borettslag endres, det skal ikke være vanskelig vel? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 *snip* I de borettslagene jeg har bodd i i Oslo og Bærum kommer lisensavgiften i tilleg. Greit nok man får med en grunnpakke "på kjøpet" som borettslaget har fremforhandlet men lisensen er knyttet opp til den i borettslaget som faktisk har tv (og har opplyst om dette til NRK). Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Ja, NRK lisensen må betales utenom, men det er faktisk slik de som leier dekoder, må også betale. Man får ikke mulighet gjennom styret å levere fra seg dekoderen, og selge dekoderen man ikke eier vil by på problemer: http://www.dinside.no/935300/kjope-brukt-dekoder-dette-maa-du-passe-paa Så med mindre man vil bo i enebolig eller på gaten har unge studenter dårlig alternativer, ene er studentbolig der det kun inngår bredbånd avtale, det er skjeldent i bærum det skjer, ellers må man leve på trygt og få bostøtte. Men spørs man får dekket NRK lisensen. Her må jo reglene for borettslag endres, det skal ikke være vanskelig vel? Er enig ja, men tror du 60% av beboere vil betale mere for TV fordi noen andre ikke gidder. Det er nok fysisk mulig å inngå opennet.no eller tilsvarende mere fleksibele avtaler, men da blir det nok størst sansynlig dyrere for alle i borettslaget. Med mindre et borettslag tegner avtale om bredbånd f.eks bayonette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå