AnonymDiskusjon Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Jeg er i en situasjon der jeg flyttet fra utlandet tilbake til Norge pga av ett turbulent ekteskap. Dette er 2 år siden. Far kom etter til Norge, sluttet å drikke alkohol og holdt seg i 2 mnd.(som i hovedsak var grunnen til vårt dårlige ekteskap). Vi skulle prøve igjen men fikk ikke ting til å fungere da han de aller fleste helger inkludert søndag brukte tiden på å drikke - ekstreme mengder alkohol, og var stort sett ikke til stede. Barna er 10 og 11 år. Vi ble nettopp separert for andre gang og han har flyttet ut og funnet seg ny kjæreste. Han er for tiden på antabus for sin alkohol-avhengighet og har hittil nektet å kommunisere ang. Samvær. Jeg måtte gå til advokat for å få satt opp en samværsavtale, altså ett forslag som ble sent han. Forslaget innebærer annenhver helg, en overnatting i uka, annenhver høsten, jul, vinter og påske samt tre uker sommerferie med betingelse om at han må være edru ved henting, under samvær og ved avlevering. Han bor i en kjeller leilighet med to soverom. Han nekter å skrive under avtalen og krever 50/50. Jeg tør ikke gå med på 50/50 før jeg ser at han greier å være tilstede for barna i det som er mitt samværs-forslag... han er en god far når han er edru, men han er villig til å gjøre alt han kan for 50/50... Hva er sjansen hans her? Barna er veldig glade I faren sin og jeg har gjort det veldig klart i forslaget mitt at jeg vil legge til rette for samværet mex han og at jeg etter å ha sett om han greier seg kan vurdere 50/50... setter stor pris på tilbakemeldinger. Fortviler og redd mor til 2... Anonymous poster hash: 16879...18e Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Har dere noen som står mellom dere, som megler eller lignende? Kan være greit å ta kontakt med en advokat og spørre hva du kan gjøre, for det høres ikke urimelig ut det du sier om at du krever at han er edru. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. august 2015 Forfatter Del Skrevet 31. august 2015 Det var I samsvar med advokat at avtale-forslaget ble utarbeidet. Han nekter å kommunisere med meg annet enn at han vil ha 50/50... Anonymous poster hash: 16879...18e Lenke til kommentar
Fortvila15 Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Men står han sterkt i å få 50/50 med en gang om dette går rettens vei...? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 50/50 er det som er best for barna i utgangspunktet og vil være det retten har lyst til, for barnas skyld, men hvis du kan komme med konkrete bevis på hvorfor han burde ha mindre samvære så kan du jo påvirke deres endelige valg. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Drikker han så mye som TS gir inntrykk ser jeg ikke for meg at barna har det bra i sånne omgivelser. Dette er noe som kan brukes mot han. Jeg synes du skal kontakte familievernkontoret og bestille mekling. Er dere registrerte samboere eller gift kan dere (såvidt jeg vet) ikke dele omsorgen uten en meklingsattest. Dette er noe dere får etter første timen. Lenke til kommentar
Fortvila15 Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Han drikker veldig mye når han drikker og da gir han blaffen I alt og alle...han har vært I arresten, blitt funnet livløs på gata mm.. når han begynner å bli edru er det sinne og ustabilitet...men når han er edru er han flink som far, men vi har aldri sett han tørr mer enn 2 mnd I strekk og det to ganger på 13 år.. fikk akkurat svar fra en advokat som sier at en domstol meget sjelden dømmer 50/50 og familievernkonroret frarådet også 50/50... Jeg tror jeg velger å høre på dem å ta dette videre via advokat. Tusen takk for svar!! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 familievernkonroret frarådet også 50/50... Det spørs vel på hvordan kjemien er mellom foreldrene men jeg håper ikke faren får 50/50. Er han arrestert osv er dette i politiets systemer og teller negativt for han. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Hadde det kanskje vært mulig å si at dere kan ha advokatens løsning i en begrenset periode. 6 eller 12 måneder, og dersom han kan holde seg edru(altså ikke røre alkohol) i den perioden, kan dere forsøke 50/50. Da får har far en "enkel" sak å forholde seg til, hvor han får hva han ønsker, dersom han viser at han kan holde seg edru. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 50/50 er det som er best for barna i utgangspunktet og vil være det retten har lyst til, for barnas skyld, men hvis du kan komme med konkrete bevis på hvorfor han burde ha mindre samvære så kan du jo påvirke deres endelige valg. Her uttaler du deg veldig skråsikkert. Kom gjerne med kilder som bekrefter påstanden dine. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 50/50 er det som er best for barna i utgangspunktet og vil være det retten har lyst til, for barnas skyld, men hvis du kan komme med konkrete bevis på hvorfor han burde ha mindre samvære så kan du jo påvirke deres endelige valg. Her uttaler du deg veldig skråsikkert. Kom gjerne med kilder som bekrefter påstanden dine. Begge barn vil ha det aller best hvis begge foreldre er delaktige, så sant det ikke finnes grunner til hvorfor det ikke burde være 50/50. Jeg sier ikke at alenemødre gjør en dårlig jobb, eller noe sånt der, jeg sier KUN at barna har det best hos begge foreldrene HVIS det ikke finnes andre grunner til hvorfor det burde være sånn (som rusmisbruk, o.l). Hvis du ikke klarer å forstå det så får det bli sånn. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Begge barn vil ha det aller best hvis begge foreldre er delaktige, så sant det ikke finnes grunner til hvorfor det ikke burde være 50/50. Jeg sier ikke at alenemødre gjør en dårlig jobb, eller noe sånt der, jeg sier KUN at barna har det best hos begge foreldrene HVIS det ikke finnes andre grunner til hvorfor det burde være sånn (som rusmisbruk, o.l). Hvis du ikke klarer å forstå det så får det bli sånn. På et generelt grunnlag er jeg enig i det du skriver men i dette scenariet uenig. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 50/50 er det som er best for barna i utgangspunktet og vil være det retten har lyst til, for barnas skyld, men hvis du kan komme med konkrete bevis på hvorfor han burde ha mindre samvære så kan du jo påvirke deres endelige valg.Her uttaler du deg veldig skråsikkert. Kom gjerne med kilder som bekrefter påstanden dine. Begge barn vil ha det aller best hvis begge foreldre er delaktige, så sant det ikke finnes grunner til hvorfor det ikke burde være 50/50. Jeg sier ikke at alenemødre gjør en dårlig jobb, eller noe sånt der, jeg sier KUN at barna har det best hos begge foreldrene HVIS det ikke finnes andre grunner til hvorfor det burde være sånn (som rusmisbruk, o.l). Hvis du ikke klarer å forstå det så får det bli sånn. Det finnes mange andre grunner enn rusmisbruk som gjør at 50/50 ikke alltid er til det beste for barna. Det finnes forskning du kan lese hvis du er interessert. Retten vil ikke uten videre gå for anbefaling av 50/50. Det viktigste og mest tungtveiende argumentet for/mot 50/50 er hvordan foreldrene samarbeider. At _du_ synes at alle bør ha 50/50 fordeling så lenge det ikke er rusmisbruk eller lignende er en helt annen sak. 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Det er ekstremt tvilsomt at han vil klare å få igjennom 50/50 men den bakgrunnen. Har selv vært gjennom barnefordelingssak og jeg er avholds, men mor dikterte 60/40, jeg hadde ingenting jeg skulle ha sagt. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 (endret) Det har ingenting å si om han er flink med barna når han er edru. Hvis han hadde samme forholdet til heroin (litt ekstremt eksempel, la oss for sakens skyld si at det er like abstinenser som alkohol) så hadde du ALDRI latt barna være der mer enn kanskje noen dager i måneden med oppsyn av noen fra for eksempel barnevernet. Mange glemmer at alkohol er et veldig sterkt rusmiddel med kraftige abstinenser. Det skal ganske mange dager, kanskje uker, til før man er normal hvis man bare er hard periodedranker der periodene varer si 1 uke+. Hvis man er fullblods alkoholiker så har man abstinenser i opp til mange måneder. Han vil alltid ha russug og ha lett for å gå tilbake til gamle vaner uansett hva som blir sagt, dette er fra en som har personlig erfaring som snakker! Slik du beskriver ham over en 13års periode så har ikke denne mannen verken lyst eller evnen til å klare å holde seg rusfri, selv for barnas skyld. Det er ikke sikkert han drikker når de er der men han vil fortsatt være preget av misbruket når de er der hvis han drikker hele tiden de ikke er der. En løsning er å ta urinprøver MINIMUM 2 ganger i uka da alkohol holder seg i blodet ganske lenge, men dette vil han sette seg på bakbena og nekte å gjøre. Denne mannen bør ikke ha særlig samvær med ungene i det hele tatt, spesiellt ikke overnattinger siden det er veldig enkelt og fristende å ta seg litt når barna har lagt seg. Siden du snakker om barnas beste så bør du tenke over annenhver helg, en dag i uken og ferie samvær en gang til. Har en alkoholisert far selv, i tillegg til min fortid, og samvær annenhver helg med ham var ikke akkurat bra. Edit; Å klare å nekte en far "skikkelig" samvær for barnas beste krever ekstrem styrke, håper du klarer å finne den. Endret 3. september 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Tror du han oppriktig ønsker å ha barna 50/50, eller kan det være andre grunner som ligger bak, som f.eks barnebidrag? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Godt poeng darkness, virker som en ustabil fyr og alkohol koster jo en del så det kan definitivt være grunnen. Huffameg, slike saker gjør meg rett og slett trist. Håper virkelig det ordner seg på en god måte TS. Lykke til! Lenke til kommentar
Fortvila15 Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Hei og takk for godt svar! Den siste tiden har vist at han er meget ustabil og full av aggresjon. Etter noen stygge episoder mot meg så har jeg blitt rådet til å trekke forslaget om samvær tilbake. Barna er hos han i helgen for første gang, men allerede siden igår har både han og de vært hos meg flere ganger for blant annet å hente ting, mens han selv kun kontrollerer meg... Det går mer og mer opp for meg hva slags person han er/har blitt og at jeg må slutte med å være "fot snill" og tolmodig. Jeg tror ikke han er kapabel til å ta seg av barna over lengre tid... Jeg takker for svar og engasjement! Det har ingenting å si om han er flink med barna når han er edru. Hvis han hadde samme forholdet til heroin (litt ekstremt eksempel, la oss for sakens skyld si at det er like abstinenser som alkohol) så hadde du ALDRI latt barna være der mer enn kanskje noen dager i måneden med oppsyn av noen fra for eksempel barnevernet. Mange glemmer at alkohol er et veldig sterkt rusmiddel med kraftige abstinenser. Det skal ganske mange dager, kanskje uker, til før man er normal hvis man bare er hard periodedranker der periodene varer si 1 uke+. Hvis man er fullblods alkoholiker så har man abstinenser i opp til mange måneder. Han vil alltid ha russug og ha lett for å gå tilbake til gamle vaner uansett hva som blir sagt, dette er fra en som har personlig erfaring som snakker! Slik du beskriver ham over en 13års periode så har ikke denne mannen verken lyst eller evnen til å klare å holde seg rusfri, selv for barnas skyld. Det er ikke sikkert han drikker når de er der men han vil fortsatt være preget av misbruket når de er der hvis han drikker hele tiden de ikke er der. En løsning er å ta urinprøver MINIMUM 2 ganger i uka da alkohol holder seg i blodet ganske lenge, men dette vil han sette seg på bakbena og nekte å gjøre. Denne mannen bør ikke ha særlig samvær med ungene i det hele tatt, spesiellt ikke overnattinger siden det er veldig enkelt og fristende å ta seg litt når barna har lagt seg. Siden du snakker om barnas beste så bør du tenke over annenhver helg, en dag i uken og ferie samvær en gang til. Har en alkoholisert far selv, i tillegg til min fortid, og samvær annenhver helg med ham var ikke akkurat bra. Edit; Å klare å nekte en far "skikkelig" samvær for barnas beste krever ekstrem styrke, håper du klarer å finne den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå