ChiaroScuro Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Jeg er redd jeg har dummet meg ut. Jeg er ikke vanligvis kunde på finn, men fant tilfeldigvis en linse jeg har hatt lyst på. Selger ba om forskuddsbetaling, jeg ba om å få den sendt på oppkrav. Jeg visste ikke om "sikker betaling" via PayEx. Problemet er at annonsen var feil/misvisende. I annonsen står det at linsen har rene glass ("et lite hakk foran, helt rene glass"). Det stemte ikke. Fingeravtrykk og rester etter dråper på det innerste elementet og rusk og rask på det ytterste. Likevel ikke et problem, vanlig rengjøring fjernet alt sammen. Verre er det at det er forurensning innvendig i linsa. Det jeg frykter er sopp. Jeg tar med linsa til en snill fotograf, og ber ham om en vurdering. Det koster meg en flaske vin. Dersom det er sopp, så vil den vokse og linsa blir tilslutt ubrukelig. Jeg har lett på Finn, men alt jeg finner er hvordan å forholde seg ved svindel. Jeg tror ikke dette er et forsøk på svindel. Kanskje litt kunnskapsløs optimisme fra selgers side. Siden han ikke så de utvendige forurensningene beskrevet ovenfor, tviler jeg på om han kunne se "antydning" til sopp innvendig. Siden han er privatperson og jeg er privatperson, så har jeg vel hatt uflaks og må holde fingrene krysset ang. "soppen". Hvis noen vet noe annet, vil jeg gjerne vite det. Jeg har seff tatt kontakt med selger, men det er nettopp gjort og urimelig å vente svar riktig enda. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 ang. sopp på linsa, er dette et vanlig problem i norge hvor det er såpass tørt som det er? er ikke det et problem som er mer vanlig på utstyr man bruker i fuktig klima?(lurer bare da jeg selv også er interesert i foto) dersom det skulle vise seg at det er skader (sopp) på objektivet, som vil gjøre det ubrukelig, så har du vel krav på å heve kjøpet vil jeg anta, uten at jeg skal si det for sikkert. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Kjøpsloven gjelder ved salg mellom privatpersoner. Hva sopp gjør med kamera skal ikke jeg uttale meg om, men om det du sier er riktig har produktet en mangel og du kan reklamere. I ytterste konsekvens kan kjøpet heves om mangelen er vesentlig og det er tilfellet om soppen gjør kameraet ubrukelig. Manglende kunnskap fra selgers side er ingen unnskyldning her. 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 31. august 2015 Forfatter Del Skrevet 31. august 2015 ang. sopp på linsa, er dette et vanlig problem i norge hvor det er såpass tørt som det er? er ikke det et problem som er mer vanlig på utstyr man bruker i fuktig klima? (lurer bare da jeg selv også er interesert i foto) dersom det skulle vise seg at det er skader (sopp) på objektivet, som vil gjøre det ubrukelig, så har du vel krav på å heve kjøpet vil jeg anta, uten at jeg skal si det for sikkert. Riktig, det er helst i områder med høy luftfuktighet, men er du der, er uheldig og får en sopp spore ved en skjøt på linsa, og reiser med fly like etter på skjer følgende: på marsjhøyde er trykket inne i kabinen lavere enn på "havnivå". Da går det litt luft ut av linsa. Nede på bakken igjen, økes trykket inne i kabinen til "havnivå" og da strømmer det litt luft tilbake inn i linsa. Dette kan rive med seg sopp sporen. Ikke vet jeg hva han lever av der inne, men ett eller et annet er det. Det jeg ser, når linsa* holdes mot lys, er et "svakt ullent" felt, som roterer med når jeg roterer linsa. Hvis du googler , så ser du et tilfelle av langt fremskreden "linsesopp" . Så ille er det ikke. Digresjon: Da jeg dykka fotograferte jeg med en Nikonos 3. På en flytur til sol og blått vann, satte jeg inn en ny film i kamera, oppe i lufta. TABBE! Etter to dager (på bakken) og 36 bilder, måtte jeg bytte film igjen. Jeg fikk ikke kameraet fra hverandre. Ikke tale om!. Allmen latter fra de mer erfarende . "Du må vente til hjemturen. Åpne kamera, på marsjhøyde, og sett det IKKE sammen før du er på bakken igjen!" Nikonossen er ikke bare vanntett, men lufttett også. * Av kamera Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 31. august 2015 Forfatter Del Skrevet 31. august 2015 (endret) Kjøpsloven gjelder ved salg mellom privatpersoner. Hva sopp gjør med kamera skal ikke jeg uttale meg om, men om det du sier er riktig har produktet en mangel og du kan reklamere. I ytterste konsekvens kan kjøpet heves om mangelen er vesentlig og det er tilfellet om soppen gjør kameraet ubrukelig. Manglende kunnskap fra selgers side er ingen unnskyldning her. Selger har svart, og er helt med. Om jeg vil gjøre om kjøpet så er det helt greit. Jeg venter til jeg vet mer om hva jeg ser inne i linsa. Endret 31. august 2015 av Thonord Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Et lite triks når du kjøper med oppkrav osv, er å betale med kredittkort, da er du iallefall sikret. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 31. august 2015 Forfatter Del Skrevet 31. august 2015 Et lite triks når du kjøper med oppkrav osv, er å betale med kredittkort, da er du iallefall sikret. Sikret hva da? Fortell, fortell! Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Et lite triks når du kjøper med oppkrav osv, er å betale med kredittkort, da er du iallefall sikret. Sikret hva da? Fortell, fortell! Du har mulighet til å trekke tilbake pengene, og avhengig av hvilket kredittkort du har, har du større sikring mot svindel via dette. Når du betaler med kredittkort betaler du egentlig ikke, du utsetter betalingen, og betaler "tilbake" til kredittkortutstederen din i ettertid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 er det sopp må du i alle fall ikke finne på å bruke objektivet på kameraet, da det kan smitte over, og videre på andre objektiver du setter på. når det er sagt har jeg selv hatt et objektiv, 24-105, hvor når man så i søker å kameraet, kunne se antydning til at himmelen fikk et strøk av noe ullent over seg, også når man holdt opp mot lyst motiv. Dette vistes aldri på bilder, og i de 4-5 årene jeg hadde objektivet så jeg heller aldri at dette endret seg til det værre på noen måter. det var bare en konstant som var der, jeg vet ennå ikke hva det var. det var heller ikke noe synlig på glassene til objektivet. håper du finner ut av det i alle fall. artig med foto, synd alt er så himla dyrt.jeg bytta ut mitt dslr med et sony rx100 iv, og angrer ikke=) Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Har ikke dere fotogene noen smarte triks for å knerte slike problem? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 1. september 2015 Forfatter Del Skrevet 1. september 2015 Dette bli mitt siste kommentar i denne tråden. Jeg har skikkelig tabbet meg ut! Fikk linsa sjekket og det var ikke sopp. Derimot rester etter "tidligere rengjøring" - gjort av meg*. Ja, det kunne se ut som sopp. men flyttet seg når en proff roterte med en "fukta fille" på det innerste elementet. Har bedt selger om unnskylding, og det beste av alt er at jeg liker linsa! *Da jeg fjernet fingeravtrykket. Takk for denne gang. 3 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Huff, stygt å le. Men kjente på meg at det der er sånt som skjer den beste innimellom. Bra det gikk greit til slutt da. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Har ikke dere fotogene noen smarte triks for å knerte slike problem? Det fungerer ikke alltid, men jeg har hatt suksess med å sette et objektiv i vinduskarmen så det får mye sol på seg. Soppen døde, og jeg har ikke sett tegn til den siden Dette kan rive med seg sopp sporen. Ikke vet jeg hva han lever av der inne, men ett eller et annet er det. Det er akkurat det som er problemet: Hvis du ikke får tatt soppen tidlig nok så begynner den å spise på optikken, og objektivet er ødelagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå