Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

PC for å kjøre linux

Anbefalte innlegg

Og mens jeg har tatt ein pause, så har dere komme frem til en haug av søppel med problemer i øst og vest. Kvifor gjere enkle ting vanskelege? Det er jo det som heile problemet i software bransjen også...

Velg enkelt, trygt og fokuser på å løyse problemer, ikkje skape problemer. Og ja går du ned i pris på ein PC laptop, så synker kvalitet ubehagelig fort. Dei fleste laptopper ligger på same prisnivå eller høgare som ein MacBook(ikkje Pro som kjem med enda for liten ssd) for å i det heile tatt skal greie å matche delvis kvaliteten til ein MacBook.

Tenk om du kunne gått inn i butikken og valt noko trygt! Ein MacBook, så hadde du samtidig vist fingen(eller bare sendt ein mail) til Dell, Lenovo, Asus osv og fortalt det dei selger er ikkje bra nok og at du ønsker ein skikkeleg laptop for å kunne køyre eit unixsystem med minst mogleg trøbbel.

Tenk om det faktisk var ein fullblods Linux laptop som ikkje mikkesoft-folk kunne drøyme om ein gang. Kjøper du ein vanleg laptop idag, så velje du å støtte dei som forsetja å selja mikkesoft-søppel-laptopper. Eg meiner nok er nok!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og mens jeg har tatt ein pause, så har dere komme frem til en haug av søppel med problemer i øst og vest. Kvifor gjere enkle ting vanskelege? Det er jo det som heile problemet i software bransjen også...

Jeg fikk inntrykk at Mac var en del av søpledynga i denne diskusjonen, jeg :) SLik jeg forstår det, så er det problemer å kjøre Linux, opplever problemer på enkelte Mac maskiner også. Og det er det TS vil - kjøre linux,

Tenk om det faktisk var ein fullblods Linux laptop som ikkje mikkesoft-folk kunne drøyme om ein gang. Kjøper du ein vanleg laptop idag, så velje du å støtte dei som forsetja å selja mikkesoft-søppel-laptopper. Eg meiner nok er nok!

Og støtte Apple er mye bedre enn å støtte Mickesoft?

Jeg skjønner ikke den grenseløse beundringen av Appleprodukter - det ser lekkert ut, ja. Men at det er så mye bedre enn det andre lager - det er ikke min erfaring.

Og så fort du har lyst til å gjøre noe med Apple-dingense som de høye herrer i Cupertino ikke liker, så er du f*cked. For det får du ikke lov til ... Og det er minst like ille som det Microsoft gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Velg enkelt, trygt og fokuser på å løyse problemer, ikkje skape problemer. Og ja går du ned i pris på ein PC laptop, så synker kvalitet ubehagelig fort. Dei fleste laptopper ligger på same prisnivå eller høgare som ein MacBook(ikkje Pro som kjem med enda for liten ssd) for å i det heile tatt skal greie å matche delvis kvaliteten til ein MacBook.

Tenk om du kunne gått inn i butikken og valt noko trygt! Ein MacBook, så hadde du samtidig vist fingen(eller bare sendt ein mail) til Dell, Lenovo, Asus osv og fortalt det dei selger er ikkje bra nok og at du ønsker ein skikkeleg laptop for å kunne køyre eit unixsystem med minst mogleg trøbbel.

Du aner jo ikke hva du snakker om. Det finnes TITALLS laptoper som er veldig sammenlignbare med Apple sine laptoper, men som samtidig er billigere. Du mener de "er drit" på tross av at du ikke har prøvd 1/1000 av de.

Apple er og forblir overprisa hype og at du prøver å rasjonalisere ditt eget kjøp gjennom å prøve å få andre til å gjøre det samme bare forsterker det 90% av oss andre tenker. Du hevder du er like produktiv i sofaen med Macbooken din som du er foran et skrivebord, kun takket være Mac'en din, som igjen viser hvor sveiseblind du egentlig er.

Jeg gidder ikke komme med eksempler på andre laptoper lenger engang, fordi du trykker på linken, googler et bilde av den, og kommer automatisk fram til hvor mye dårligere tastaturet og touchpaden er selvom du ikke aner hvordan det er på den spesifikke laptopen. 

Det finnes mange laptoper med VESENTLIG bedre støtte for Linux enn Apple sine produkter. 

Det jeg har lært av det du har skrevet så langt er:

* Du hadde en mislykka Kubuntu oppgradering der du faktisk måtte inn i xorg.conf etterpå for å få 2 skjermer til å fungere. Big deal

* Du har hatt 1 eller 2 andre maskiner utenom Mac som du ikke var fornøyde med, og konkluderte deretter med at alt som ikke har en eple-logo på seg er søppel.

* Basert på hva noen utviklere i noen firmaer ønsker å bruke, tror du at "de fleste" som jobber med Linux i jobbsammenheng bruker Mac

* Du mener Mac er et tryggere valg enn andre merker fordi du trodde de brukte Intel chipset i sine Wifi-kort, selvom det viser seg at mange eplemaskiner bruker broadcom chipset som har vesentlig dårligere støtte i Linux

Jeg og flere andre har gjentatte ganger påpekt svakheter med Macbooks men som da i dine øyne plutselig på en eller annen måte er et pluss for deg allikevel. F.eks mangelen på USB-porter sammenlignet med andre maskiner. "Jeg har så bra tastatur at jeg ikke trenger fler."

Disgusting.

On-topic, så ser https://www.crowdsupply.com/purism/librem-13spennende ut.

Endret av petter3k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en 8530. Den var i tillegg alt for stor og tung, en 15", men akkurat dette går mer på størrelsen generelt heller enn den spesifikke modellen.

Tastaturet på ProBook'en var av lignende sort som en MacBook, men her tror jeg nok at en Mac, særlig MacBook Pro er av bedre kvalitet. Jeg slet faktisk ut et tastatur på min forrige laptop, en Dell Latitude D630, men denne brukte jeg 12t/dag i snitt i 3-4 år, skrev på den hele tiden. Men det var enkelt å bytte tastatur, og det kostet ikke allverdens heller med nytt tastatur.

Ting har endret seg litt siden 8530 som ser ut til å være fra '08/'09 eller noe i den duren. Endret av Occi
Lenke til kommentar

For 1700 USD hadde jeg mye heller gått for en ThinkPad T450s. Ferdig konfigurert med FHD IPS-skjerm, i5-5300U, 12 GB RAM og 256 GB SSD får du den til 1400 USD ( http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/t-series/t450s/ ). Der får du top-notch kvalitet kombinert med veldig Linux-vennlige komponenter. Og for de som setter pris på et godt tastatur, kan jeg forsikre om at det har fått veldig gode skussmål. Det sies også mye godt om tafseplaten for de som bruker sånt (jeg foretrekker den andre).

Men dette er langt fra noe student-budsjett. Så jeg ville tatt en kikk på greentech.no. Der kan du få proffe og robuste maskiner til en rimelig penge. De er selvfølgelig brukt, men mange av dem har stått veldig pent i dockingstasjonen sin hele tiden. Jeg har også sett noen gode tilbud med PC, docking og et par skjermer der. Da har du den perfekte arbeidsstasjon som du også kan ta med deg på farten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For 1700 USD hadde jeg mye heller gått for en ThinkPad T450s. Ferdig konfigurert med FHD IPS-skjerm, i5-5300U, 12 GB RAM og 256 GB SSD får du den til 1400 USD ( http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/t-series/t450s/ ). Der får du top-notch kvalitet kombinert med veldig Linux-vennlige komponenter. Og for de som setter pris på et godt tastatur, kan jeg forsikre om at det har fått veldig gode skussmål. Det sies også mye godt om tafseplaten for de som bruker sånt (jeg foretrekker den andre).

Men dette er langt fra noe student-budsjett. Så jeg ville tatt en kikk på greentech.no. Der kan du få proffe og robuste maskiner til en rimelig penge. De er selvfølgelig brukt, men mange av dem har stått veldig pent i dockingstasjonen sin hele tiden. Jeg har også sett noen gode tilbud med PC, docking og et par skjermer der. Da har du den perfekte arbeidsstasjon som du også kan ta med deg på farten.

Oi, ja, jeg så egentlig ikke på prisen før jeg kommenterte. Den var relativt stiv i pris ja, og du får mange andre gode laptoper for den prisen. Uansett spennende å ha noe er mest mulig åpent da.

Til TS: Hvis det ikke er noe "hast", så kan det også hende at de nåværende modellene blir betydelig billigere så fort Skylake-modellene kommer - eller om du ønsker å gå for Skylake med de forbedringene det måtte innebære. Dell XPS og Asus sine Zenbooks kommer med Skylake-oppgradering om ikke så altfor lenge.

http://www.digitaltrends.com/computing/skylake-dell-xps-13-zenbook/

Endret av petter3k
Lenke til kommentar

Altså, det er ikke det at Broadcom-baserte Wifi-kort ikke fungerer, men det er ikke like sømløst. Husker jeg fikk det til en gang, men da måtte jeg bl.a. herje med windows-driverne og ndiswrapper. Og dessuten, er det ny hw er det ikke garantert at engang det fungerer.

Gode gamle ndiswrapper ... ja det var et styr. Sist gang jeg installerte på maskin med Broadcom gikk det såpass glatt at jeg ikke husker hva som skulle til, antagelig google "ubuntu mac b43" og klippe og lime noen b43-fwcutter kommandoer. Men nå var jo ikke dette noen PC, så langt derifra, antagelig derfor det gikk så greit å få stappa inn Linux. Java-utviklinga gikk også som en drøm, husker jeg. 

Lenke til kommentar

Husk å kjøpe en iPad og iPhone med det samme. Ingen som klarer å lage noe i nærheten en gang. Det er bare såååå dritbra.

Eg har nok med MacBook, det finnes faktisk gode ikkje Apple telefoner og padder.

Når det gjelder Thinkpad 450, så har eg to kommentarer. Touchpad og tastatur....ein K A T A S TR O F E.

Ja det er heilt sikkert nokon som digger og elsker det, akkurat som nokon framleis digge Windows XP.

Og Petter3K, du misforstår heile poenget. Ja vi skjønner at du elsker å fikle med dilldall og fikse på små filleproblemer. Men dei fleste av oss andre ønsker å løyse faktisk problemer utan å bli forstyrra med at skjermdeling X kræsja skrivebordet for n'te gang.

Jeg spør deg heller, har du vært på Javazone? Kor stor andel der presenterer fra ein Mac? (Eg har ingen anelse då eg aldri har vært på Javazone). Men eg hadde ikkje blitt overraska om minst 40% av dei som har ein presentasjon har ein Mac, og det er jo akkurat fordi dei er i farten og trenger noko som fungerer. Er jo jævlig kjipt på måtte fikse i xorg.conf før presentasjonen starter. Og der har eg vært før.

Ein stasjonær funker jo fint, for då trenger du "nesten" aldri å endre på skjermoppsettet. Eller lukke åpne/dekselet for hibernate.  Framleis litt trøblete av og til, men eg opplever det som regel ved oppgradering. F.eks min bestefar køyre bare LTS og han får ikkje lov å oppgradere utan at eg er der.

Lenke til kommentar

Faktisk mer fornøyd med tastaturet på min Lenovo W500 enn jeg er med tastaturet på min mid 2009 macbook pro. Touchpaden til macbooken er overlegen lenovoen, men nå bruker jeg stort sett ikke mus uansett på lenovoen, så har ikke så mye å si.

EDIT: Jada, jeg er fullt klar over at de begge er 6 år gamle. Har ikke skjedd så forbanna mye på denne tiden uansett.

Har en HP Elitebook 13"(tror jeg) på jobben, feel på tastaturet ligger omtrent på nivå med macbooken, touchpaden havner ett sted mellom macbooken og lenovoen.

EDIT2: Er visst en Elitebook 8470p

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Istadenfor at eg svarer deg, så drar du på Elkjøp. Bruk 30dagers garanti på den og ein MacBook og bruk den tida til å koma med ein konklusjon. Eg blir ikkje overraska om returnerer den etter bare eit par dagar.

Jeg er stadig vekk borti MacBook Pro-maskiner når jeg ferdes blant venner og div, så jeg har allerede trykket en god del på dette legendariske tastaturet. Selv har jeg en ThinkPad X220 som hovedmaskin, og en T430 som labmaskin på jobb. Jeg blir aldri helt tilfreds med feelingen på MacBook. Vandringen er for kort sammenliknet med mine eksterne tastatur (standard HP/Dell desktop-tastatur) og ThinkPad'ene. Tastaturet på ThinkPad-maskinene mine er jeg derimot veldig fornøyd med. Mener du at tastaturet på T450s har blitt dårligere enn på tidligere ThinkPads? Jeg er interessert i høre erfaringer eller lese tilbakemeldinger.

Forøvrig fører verken Elkjøp eller Lefdal T450s. Og det er ikke mulig for meg å handle på noen av dem.

Lenke til kommentar

@siDDis ta en pause fra tråden

Ser du ikke att du medlemmer som følger denne tråden oppfatter deg som et irritasjonsmoment?

Har da ingen problemer med å anbefale en mac men det er ikke dette trådstarter spør om.

Har du ingen annen argumentasjon til trådstarter hva han skal velge utenom mac bør du la være.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tok meg jo ein pause og det var like mykje fram og tilbake på andre laptopper. Forskjellen var at det blei veldig uklart. Eg seier som det er, med fleire års erfaring bak meg. Har prøvd altfor mange forskjellige laptopper og konklusjonen er utan tvil at det å velja ein Macbook er trygt og enkelt og du får det du trenger for å være mobil.

Ein MacBook er også eit fint alternativ om Linux er viktig, enten igjennom verktøyer via terminalen, eller du må på død og liv ha noko som KDevelop som fungerer heilt fint igjennom ein virtuell maskin.

Ønsker du Linux istadenfor OSX så får Wifi på Mac løyast med å skrive apt-get install bcmwl-kernel-source package, og sikkert noko tilsvarande med yum. Men det ikkje Wifi som er utfordringa med Linux på laptop. Det er skjermdeling, sleep/hibernate, styring av lysstyrke skjerm/tastatur(ofte knot med i Linux er det ikkje implementert skikkeleg støtte for meir enn ein lysstyrkeeinheit.) feil scaling med retinaskjerm og mange andre små filleting.

Det er problemer du vil få nesten uansett kva slags laptop du velje å skal køyre Linux på. Dei fleste her som seier det funker fint lyger som faen for å forsvare Linux. Sjølv med Thinkpaddene som Red Hat brukte så hadde jeg banale problemer med hibernate for å spare strøm, stilling av lysstyrke på skjerm og for å ikkje nevne optimus som trengte bumblebee.

Og etter det eg forstår så er det ikkje det trådstarter er ute etter, han er ute etter ein laptop for i farten med godt batteri og som er god til Javautvikling og gjerne Linux.

Det folk foreslår til han er ikkje ein laptop som er for i farten og at han skal sette seg i alle Linux problemer på ein laptop. Derfor jobber meg og over 80% av Google, Facebook, Dropbox og ein haug med andre på ein Mac som er nettopp for folk i farten og som fremdeles ønsker å jobbe med (Linux) ting.

Lenke til kommentar

Eg tok meg jo ein pause og det var like mykje fram og tilbake på andre laptopper. Forskjellen var at det blei veldig uklart. Eg seier som det er, med fleire års erfaring bak meg. Har prøvd altfor mange forskjellige laptopper og konklusjonen er utan tvil at det å velja ein Macbook er trygt og enkelt og du får det du trenger for å være mobil.

Ein MacBook er også eit fint alternativ om Linux er viktig, enten igjennom verktøyer via terminalen, eller du må på død og liv ha noko som KDevelop som fungerer heilt fint igjennom ein virtuell maskin.

Ønsker du Linux istadenfor OSX så får Wifi på Mac løyast med å skrive apt-get install bcmwl-kernel-source package, og sikkert noko tilsvarande med yum. Men det ikkje Wifi som er utfordringa med Linux på laptop. Det er skjermdeling, sleep/hibernate, styring av lysstyrke skjerm/tastatur(ofte knot med i Linux er det ikkje implementert skikkeleg støtte for meir enn ein lysstyrkeeinheit.) feil scaling med retinaskjerm og mange andre små filleting.

Det er problemer du vil få nesten uansett kva slags laptop du velje å skal køyre Linux på. Dei fleste her som seier det funker fint lyger som faen for å forsvare Linux. Sjølv med Thinkpaddene som Red Hat brukte så hadde jeg banale problemer med hibernate for å spare strøm, stilling av lysstyrke på skjerm og for å ikkje nevne optimus som trengte bumblebee.

Og etter det eg forstår så er det ikkje det trådstarter er ute etter, han er ute etter ein laptop for i farten med godt batteri og som er god til Javautvikling og gjerne Linux.

Det folk foreslår til han er ikkje ein laptop som er for i farten og at han skal sette seg i alle Linux problemer på ein laptop. Derfor jobber meg og over 80% av Google, Facebook, Dropbox og ein haug med andre på ein Mac som er nettopp for folk i farten og som fremdeles ønsker å jobbe med (Linux) ting.

På de siste 3 (ja, tre) laptopene jeg har hatt, så har ingen av de hatt problemer med verken hibernate, suspend, styring av lysstyrke på tastatur og skjerm. Ja, det har fungert RETT ut av boksen med Linux. 

Fra Arch Linux sin wiki om Zenbook (bruker det som et eksempel da de har god Linux støtte, og min erfaring er stort sett med de):

Screen backlight
Screen backlight should work with any recent kernel (after 3.7). The brightness is managed via hardware, so it should work across all DE's.
Keyboard backlight

Keyboard backlight should work automatically with any recent kernel. Desktop environments that use UPower, like GNOME or KDE, work out the box and don't need any tool or script to register the keys and change the keyboard brightness.

Enig i at ikke alle DE's har kommet like langt når det gjelder HiDPI, men for min del har dette aldri vært et problem, med 2880x1620.

Cinnamon

Supports HiDPI since 2.2. Even without rebuilding GTK3, the support is pretty good (e.g. window borders are correctly sized, which is not the case under Xfce).

For Asus maskiner med ambient light sensor for automatisk justering av lysstyrke på både skjerm og tastatur:

The Zenbook has an ambient light sensor which enables adjustment of the keyboard and LCD backlights based on the light environment in which the Zenbook finds itself. The AUR contains packages to build the necessary kernel module and userspace programs to change keyboard and backlights and to turn the sensor on and off. The kernel module package is als-driver-git and the userspace programs in als-controller-git.

Og nei, jeg har ikke vært på JavaZone fordi jeg synes Java er et grusomt programmeringsspråk og klarer meg fint uten.

Jeg tror problemet ditt er at du har gjort et par halvhjerta forsøk på et par dårlige laptops, antakeligvis for en ganske god stund siden da støtte for hidpi og hotkey-support ikke var så god i Linux som den er nå.

Forøvrig har jeg aldri hatt problem med skjermdeling. Jeg plugger i HDMI/Displayport/Vga-kabel, og det fungerer med en gang.

Vet ikke hva slags laptoper du har hatt, men det høres ut som du dømmer samtlige ikke-Macbooks på bakgrunn av et par dårlige erfaringer du har hatt med Kubuntu på søppelmaskiner.

Angående Google osv:

By default, the vast majority of Googlers use PC desktop workstations (running Linux). Mac workstations are generally only used for specific purposes such as graphic design.
Endret av petter3k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...