Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

PC for å kjøre linux

Anbefalte innlegg

Stort sett er eg einige med det du skriver, men at du framleis måtte tweake litt på skjerminnstillingane er jo akkurat poenget mitt. Kva med neste oppgradering? Vil det fungere då?

Ja, det vil det. En av grunnene til at jeg valgte CentOS på jobblaptopen er nettopp fordi at CentOS er en av de mest solide og stabile distroene. Ubuntu har jeg brukt før, men syntes det var for ustabilt, særlig da Unity kom inn i bildet. Men CentOS har fungert ganske greit, egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan gikk det med trådstarter. Har det blitt noe Laptop på han, eller blir det Mac?

Uannsett hva trådstarter bestemmer seg for om det så måtte være å kjøre:

1. Laptop med Windows.

2. Laptop med Linux.

3. Mac med OSX.

4. Mac med Linux.

Så synes jeg at hver og en må bruke det man føler er best selv.

Det har ingenting å si hva de andre synes, bare du er fornøyd med det du bruker.

Lykke til iallefall.

Lenke til kommentar

Økt produktivitet i å gjøre Apple ting, ja. Men ikke i å kjøre Linux på en PC.

Du fåkke gjort mye Apple-ting om du kjører Linux på en Apple-PC, og det er vel dét som er pointet her? 

TS ønsker å kode Java og det går fisefint på både Linux og OS X. Mac er fin HW for Linux.

How hard can it be ?

TS er ikke ute etter Mac, men enkelte her synes Mac OS X er en-til-en erstatning for å kjøre Linux så da tar jo alle som er uenige feil.

Lenke til kommentar

Quantum, som noen av oss har fortalt er Mac ikke et trygt valg hvis du skal kjøre linux. Thinkpad og Latitude seriene er typisk sikre valg. De er også fullt på høyde med Mac selv om siddis har blitt religiøs. Utover det bør man sjekke ut hardware før man kjøper laptop for linux, eventuelt kjøpe av noen som selger med linux, men de er det få av i Norge. Multicom sin ser spennende ut, men vil gjerne høre om noen erfaringer med linux på den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Thinkpad og Latitude seriene er typisk sikre valg.

Ikke glem ProBook/Elitebook. Eneste som er ganske kjipt er at endel kommer med Broadcom wireless. Det er en driver med offisiell støtte nå, men mangler litt diverse funksjonalitet som f. eks powersaving sist jeg sjekket. Ellers kan man jo alltids bytte ut adapteren om man gidder.
Lenke til kommentar

Ikke glem ProBook/Elitebook. Eneste som er ganske kjipt er at endel kommer med Broadcom wireless. Det er en driver med offisiell støtte nå, men mangler litt diverse funksjonalitet som f. eks powersaving sist jeg sjekket. Ellers kan man jo alltids bytte ut adapteren om man gidder.

Har hatt EliteBook før på gamlejobben. Den var jeg ikke spesielt fornøyd med, stolte mer på en eldre Latitude. Og ProBook er en billig-variant.

Lenke til kommentar

Thinkpad og Latitude seriene er typisk sikre valg.

Det er mange HP'er du ikke kan skifte trådløskort på uten å ha modifisert BIOS. 

Lenke til kommentar

Hvordan er Multicom på byggekvalitet da? Vet det var nokså labert i gamle dager.

Vel, modellen ser ut til å være en whitebox Topstar U731 som er rebranded for diverse butikker så det er antagelig gode muligheter for å finne erfaringer med Linux og byggekvalitet. Den selges visst som Chillblast Helios i5 f.eks.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Quantum, som noen av oss har fortalt er Mac ikke et trygt valg hvis du skal kjøre linux.

Jeg ser bare tyting om KDevelop og GNU toolchain som ikke er særlig relevant for Java, samt noen ubegrunnede påstander om at Mac ikke egner seg for linux. Det må gjerne utdypes...

Sånn utenom hipsterfaktoren og at Apple ikke gjør nok for å forbedre arbeidsforholdene i fabrikkene sine, så bruker Apple helst Broadcom wifi chipset som nevnt tidligere. Jeg har erfart at Apple sin tastaturlayout er knotete å få til korrekt med Norsk oppsett (€ tegn anyone?), vet ikke det ikke stemmer i like store grad i dag men. Apple har sin egen EFI implementasjon. Apple har naturligvis også begrenset utvalg av modeller. Jeg foretrekker f.eks. 14 tommer med 1080p til Linux.

• Apple's EFI implementation is neither a EFI 1.x version nor UEFI 2.x version but mixes up both. This kind of firmware does not fall under any one (U)EFI specification and therefore is not a standard UEFI firmware. Unless stated explicitly, these instructions are general and some of them may not work or may be different in Apple Macs.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...